Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:26

Mabotje schreef:
Ik vraag me dan toch (weer) af hoelang je daar mee door moet gaan. Steeds een terugval, of het is weer slecht(er). Het gaat bij veel paarden zo lees ik. Ik persoonlijk geloof dan niet dat het ooit nog helemaal goed komt.
Dit is paard zijn tweede peesblessuure. Dus ik snap het niet helemaal? Stééds een terugval? Of gaat dit meer om je eigen paard? Mijn paard is nu dik een jaar blessurevrij geweest, maar helaas het mocht niet zo zijn. Waar het door komt weet ik nu ook echt niet en daar gaf de DA ook geen duidelijk antwoord op.

Ik vind het knap dat je zo'n beslissing kunt nemen. Ik wil de mijne nog lang niet kwijt en zou het dan ook niet kunnen. Als ik hem in de wei zie staan, dan is er niets mis met hem. Hij stoeit met de rest, wandelt, geniet van de zon, rolt in de sneeuw en stapt of zijn leven er vanaf hangt als ik erop zit. Mocht hij niet beter worden dan dit dan neem ik aan dat de DA vindt dat hij nog een prima weidepaard kan zijn. Voor mij is dat ontzettend poedersuiker natuurlijk, maar niet het einde van de wereld. Als hij er nog maar is!! Mijn paard is geen harde werker, nooit geweest, een levenlang weidepaard zou voor hem dan ook geen ramp zijn mits hij vriendjes heeft en nog wel wat aandacht krijgt. Ik zit er ook aan te denken om met het paard iets van vrijheidsdressuur te gaan doen. Er zijn genoeg oefeningen met hoofd/mond te bedenken, of voetjes optillen, waar ik een half jaar wel mee zoet ben. :+ Dan zijn we toch bezig en kan paard hopelijk weer herstellen.

Ik hoop voor jou dat het meevalt en dat er nog een toekomst is voor je paard en jou.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:45

Annetje, wat rot zeg! :(
Mabotje, goed dat je kijkt naar wat voor je paard het beste zou zijn!

Ook ik meld me weer even..
Het is ondertussen al weer jaar geleden dat de blessure van mijn paard begon.
Nog steeds zijn we niet aan het opbouwen, wel een aantal keren geprobeerd maar dit ging niet goed.
Ik zit er nu ook niet meer op en de DA had een paar maanden geleden het advies gegeven om d'r een half jaar in de wei te zetten en
om dan verder te kijken, hopelijk zou haar lichaam zichzelf nog herstellen.
Echter heb ik laatst thermografie foto's laten maken en daaruit bleek dat haar hoefbalans/hoefstand niet goed is op het moment.
Nu staat er erg veel druk/spanning op haar pezen. Ze heeft sowieso al een weke stand in de achterbenen en rechtsachter een blessure
dus die spanning op haar pezen is niet goed. Nu is er een advies hoe de hoefsmid haar het beste kan bekappen om de hoefbalans te herstellen. Dit wordt volgende week gedaan.
Ik hoop echt dat dit dan de oplossing zou zijn, na al veel te hebben geprobeerd zonder echt goed resultaat.

Mocht ze niet meer herstellen dan blijft ze gewoon en gaat ze alleen nog de wei in en maak ik wandelingen met haar.
Als ze geen pijn heeft dan blijft ze gewoon!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:47

@Annetje: ik heb het niet specifiek over jou Annetje, sorry als dat zo lijkt. Ik heb het over het algemeen, dat er veel paarden zijn die steeds maar weer in het blessure-circuit komen en waar steeds opnieuw weer mee gerevalideerd wordt.
Mijn bijrijdster doet overigens ook heel veel spelletjes en zaken à la vrijheidsdressuur met 'm en dat vindt ie ook best leuk, voor even. Hij is gewoon té slim en ze moet snel en vaak nieuwe dingen verzinnen. Dit 'spelen' is voor hem geen werken, daar kan hij zijn energie niet in kwijt en het is dus voor hem geen optie om op de wei te laten staan en enkel op deze manier aandacht te krijgen. Dat geeft hem duidelijk géén voldoening.
Ik wil hem overigens ook niet missen! Ik heb 'm al 16 jaar, hij heeft nog nooit een blessure gehad, nog nooit echt ziek geweest of wat dan ook. Maar omdat ík m niet kan of wil missen, wil dat niet zeggen dat dat ook het beste is voor mijn paard. Ik zal er ontzettend veel en lang verdriet van hebben als ik de beslissing moet nemen, maar mijn paard weet er dan niets meer van.
Het is dan mijn verdriet, voor hem maakt het niets uit. We hebben fantastische jaren gehad samen, hij heeft een geweldig leven gehad en we hebben samen allerlei leuke en gekke dingen gedaan. Wat dat betreft hoef ik me nergens schuldig over te voelen. Maar het is het menselijke verdriet wat maakt dat je een paard bij je wilt houden (denk ik dan).

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:28

Ik heb over dit soort dingen ook heel veel nagedacht toen mijn paard zo ernstig geblesseerd was. Zijn toch dingen waar je over na moet denken. Mijn paard vind het ook heerlijk om te werken, hij kwijnde helemaal weg toen ik niks meer met hem mocht doen en was zo blij als ik weet niet wat toen ik voor het eerst er weer op mocht om 10 minuutjes te stappen buiten. Dan moet je bij jezelf te rade gaan, wat is voor hem het eerlijkste. Ik voor mij weet dat ik hem ook absoluut niet kwijt zou willen, maar ik hou wel zo veel van hem dat ik wil dat hij een paardwaardig bestaan moet hebben. En dan bedoel ik zonder pijn blij moet kunnen zijn en paard moet kunnen zijn. Is dit niet mogelijk dan is er voor mij ook maar 1 oplossing, hoe moeilijk dat voor mij ook zou zijn. Ik ga niet voor de rest van zijn leven met pijnstillers werken, of hem alleen maar op de wei zetten, daar zou ik hem niet gelukkig mee maken.

Gelukkig ziet het er niet naar uit dat ik die beslissing nu zou moeten maken, maar ik hoor en zie wel veel (en merk zelf trouwens ook) dat het toch zwakke plekken blijven. Ik zou hem dit niet nog een tweede keer aan doen. Hij was zo ongelukkig tijdens de revalidatie, dat wil ik hem niet nog eens door laten maken. Of hij krijgt dat nog een kans op de wei voor een bepaalde tijd en anders is het ook einde oefening.

Luz_ElenaE

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:20

Dan kom ik maar even de stemming opvrolijken hier hoop ik :)
Vandaag door ijsregen en sneeuw naar de kliniek gereden, even ter geruststelling we zijn heelhuids thuis gekomen en de gladheid viel toen nog mee.
Ze hadden alle tijd voor ons aangezien bijna iedereen had afgebeld.

op de rechte lijn was die 4 weken geleden nog 2/5 LV en nu draaft die correct ook na het buigen wordt het bij het wegdraven snel gecorrigeerd. Op de scan was de sesambeenband rustig en stabiel *\o/*
wel was er nu een hele lichte reactie te zien aan de binnenkant van de aanhechting van de tussenpees en het bot. Niks om ons eigenlijk zorgen over te maken. Voor alle zekerheid gaan we nog niet opbouwen maar nemen we de tijd en moet ik nu elke dag 40 min onder de man stappen.
over 4 weken weer controle en dan wordt er ook een scan weer door de voet gemaakt dat vonden ze nu nog niet nodig aangezien die klinisch correct was.

Ik ben dus heel blij vandaag *\o/*

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:34

Super Luz, dat is een hele goeie prognose!! Wat fijn dat het al zo goed gaat, die 4 weken zijn ook zo voorbij :D .

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:38

LE super nieuws dus, maar nog wel enigszins voorzichtig. Wel fijn zo'n berichtje na onze berichten :)

Mabotje ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt. Ik ken inderdaad ook veel paarden die je echt geen plezier zou doen met een leven lang als weidepaard dienen.
Mijn paard was bij de vorige blessure gewoon vrolijk, zijn eigen ik en op de wei lekker aan het spelen. Hij heeft het rijden denk ik niet gemist. Ik echter wel... echt enorm! Het is een paard dat het veel leuker vindt om lekker te kroelen, te spelen met de bal of mijn touw, of gewoon dom naast je te staan. Mijn paard is (soms helaas, maar in dit geval gelukkig!) geen harde werker. Ik denk dat hij het erg leuk gaat vinden als ik hem wat rare truukjes ga leren, maar ik moet me daar eerst wat over inlezen. Het is natuurlijk geen hond die je leert pootjes geven én ik wil geen belastende oefeningen met hem doen. Puur simpele oefeningetjes zoals bv een pion oppakken, of achteruit op commando, een voet optillen enz. Denk dat hij daar al uren lol aan kan hebben.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:33

Ik kom even binnenvallen, sorry hiervoor.

Sinds vandaag heeft mijn paard een dikke bult op buitenkant van zijn been.
Niet warm, niet gevoelig (helemaal niet zelfs, gewoon helemaal niks) en loopt alles behalve kreupel.
Ook een foto gemaakt
https://www.dropbox.com/s/86jigtew68f7s9t/IMAG0569.jpg

Vandaag 2 x tien minuten gekoeld en een half uur gestapt met hem op het harde.

Gister een crosstraining gehad, hij was best wel moe. Dit zou 1 van de oorzaken kunnen zijn.
Oorzaak nummer 2 zou kunnen zijn: gaan rollen in de stal, stal net te klein (wordt nu verbouwd) en dus vast/tussen de horizontale spijlen gekomen.

Op MD heb ik een topic aangemaakt, hierin werd gezegd dat het de pees kon zijn.
Zelf dacht ik aan een schiefel door het rollen oid in stal. (Hij is nogal lomp := )

foto

https://www.dropbox.com/s/86jigtew68f7s9t/IMAG0569.jpg

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:52

Paar dagen goed stappen en koelen. Dan nog een keer kijken. Vertrouw je het niet, naar de da. Is de bult ook hard? Mijne heeft namelijk ook een schieffel. Maar daar is hij wel altijd gevoelig op geweest. Zelfs al was deze inactief.

Voor de rest zou ik je gevoel volgen. Mijn paard liep ook niet kreupel, hij had wel een warm been vol vocht. Gelijk maandagochtend dierenarts gebeld en kon de dag erna terecht. Had gelijk. Terwel ze op stal zeiden, wacht nou even een week. Als hij dan nog dik is, dan zou ik pas gaan. Hij is toch niet kreupel. Ben heelblij dat ik naar mijn gevoel geluisterd heb hoor!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:56

Mijn gevoel zegt even wachten en koelen plus stappen. Bult is niet helemaal hard, er zit vocht omheen. Dit heeft hij aan zijn andere been ook gehad waar een schiefeltje zit.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:05

Ja mijn paard had die schieffel al. En zit op een gruwelijk nare plek. Dus was sowieso al keivoorzichtig. Maar helaas.
Maar daar was wel altijd goed verschil uit te halen wat het harde van de schieffel is en wat het vocht was, wat er achter zat.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:05

Ik zou 'm zeker een week vrij geven suikermeisje. Bij peesblessures hoeven ze niet kreupel te lopen (niet zichtbaar voor ons althans) Een half uur stappen vind ik ook wat veel. Beter is het om dan 2x 15 (of zelfs 2x 10 minuten) te stappen. Erop of ernaast maakt meestal weinig uit en op een vlakke stevige ondergrond.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:07

Ik stapte een half uur omdat ik niet direct aan zijn pees dacht. Zal het morgen beter verspreiden :j
Daarnaast wilde ik lang genoeg stappen omdat hij best wel spierpijn zou hebben.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:42

Ik kom ook weer even langs, ik las van wat tegenvallende berichten, heel veel succes en sterkte met de revalidatie als die nog mogelijk is!

@ Suikermeisje, zoals hierboven ook al genoemd zou ik het zeker even goed de tijd geven en wat vaker en korter proberen te stappen en ook goed te koelen. Ik hoop voor je dat het meevalt en dat je weer snel verder kunt trainen!

Dan kom ik maar even (net als Luz, gefeliciteerd!) een positieve wending geven aan het topic, ik ben namelijk vandaag naar de kliniek geweest voor een controle scan na een half jaar rust van een overbelastingsblessure.
De pees zag er weer helemaal goed uit! er was zelfs geen verschil te zien met het andere been dus paard is weer voor 100% goed verklaard!!!!
Zó blij mee, de dierenarts raadde aan om het werk nu rustig op te bouwen tot ik na 2 maand weer op oude dressuurniveau mocht zitten (M1) en dan mag ik ook al weer beginnen met springen.
Dit had ik voor me zelf nooit bedacht ik was eigenlijk al blij als ik van het najaar weer zou mogen springen en dat ik van het zomer weer wat serieus dressuurwerk zou mogen doen.

Nu dus maar eens op zoek naar een mooi opbouwschema voor de conditie en het goed houden van de pezen natuurlijk!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:22

Wauw gefeliciteerd!! *\o/*

Hopelijk is er niks ernstigs suikermeisje. We willen hier liever geen nieuwelingen verwelkomen :P

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:13

Afbeelding
Zo ziet mijn draf in de bak er momenteel uit :oo
Ik had veel scenario's kunnen bedenken maar niet dat ie juist in de bak bij het draven een rodeopaard zou worden. Echt niet fijn. Als ik ga stappen is het gelukkig gelijk weer over en de rem werkt nog redelijk.
Normaal zou ik hem dan ff goed uit laten galopperen maar dat kan nu dus niet. Maar eens even een nachtje over slapen hoe dit nu weer op te lossen. Op de weg draaft ie wel gewoon normaal.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:29

Ik heb hem ook eerst lekker op de weg laten draven en ook al is ie weer genezen zeg ma blijf ik minimaal 1x per per week op de weg draven

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:51

Dat ja zo vervelend elke keer als die schrikt of bokt uit blijheid wil ik hem een schop naar voren geven... Zit ik weer op het paard als bijna geef ik die schop en dan is het van onee ik mag hem geen schop geven, oké wat moet ik dan doen? Oja op de rem zetten. En leuk dat die het spelletje vind

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:03

Zit zelf met hetzelfde probleem. Wenda zit nu in de opbouwfase richting galop. Maar ze voelt zich zo lekker dat ze op het moment onhandelbaar is. Aan de hand bokken en springen en onder het zadel 1 grote rodeo. OOk op het asfalt springt ze gewoon door.

Heb even contact met de DA misschien dat ze een keer los kan met een roesje..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:01

Ben blij dat ik niet de enige ben... Na 8 maanden (!!!) stalrust en twee operaties bij mijn paard zit ik dus ook in die opbouwfase. We zijn nu bezig met de eerste week stappen onder het zadel, met dus een grote voorkeur op effe, harde wegen...

Ik weet wel wat ik met een hevig paard moet doen, en heb ook geen schrik van mijn paard, maar je bent toch voorzichtiger eenmaal je de baan op bent. Ik rij haar nu met een horse stableizer (werkt als een soort van praam) maar buiten een glazige blik in de ogen, is ze springlevend (letterlijk :p) en wil ze zich gewoon uitleven.

Ze wilt echt lopen, bokken, springen...pffff

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:06

Ik rij ook alleen in de binnenbak, buiten ziet die alleen maar kabouters -.-
Op zich schrikt die niet erg. Ik zit het ook wel makkelijk uit en het is enigszins lachwekkend waar die allemaal van schrikt. Ik zal er niet snel van af vallen, alleen vind zijn been het niet zo leuk als die een pirouette om zijn manke poot draait... Dan maar naar binnen daar houd die zich rustig

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:09

Was ik ook al aan het denken, om binnen misschien toch op te bouwen...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:11

Moeilijk zeg die drukke paarden! Ik weet ook niet zo goed wat ik zou doen daar tegen.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:17

Wat lastig zeg dat jullie geen andere mogelijkheden hebben! Gelukkig mag die van mij voor de sulky lange rechte einden draven over de trainingsbaan. Hij is op het moment zo fit dat ik er nog niet op heb gezeten omdat hij er telkens vandoor wilt gaan of zijn kont de lucht in wil gooien.

(Mijn situatie: koersdraver met fikse tussenpeesblessure. Zit nu twee week van de 3de scan af, dan mogen we weer scannen. Zijn been voelt (tot nu toe) super aan. )

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:24

Wenda is superfit en haar been gaat ook top.

Dit is voor het eerst dat ik haar niet meer vertrouw, nog nooit gehad. Rijd ook veel jonge paarden maar eigenlijk nooit zulke grappen gehad als nu..