[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:19

Jannepauli schreef:
Welnu..... ik ben benieuwd of iemand van jullie zou overwegen om een paard dat goed door de HB gekomen is kuil zouden geven. Met name het punt van de verzuring van de darmen vind ik een bedenkelijk punt. Volgens mij is dat hier ook ( eerste deel?) al eens aan de orde geweest. Ik vraag me uiteraard af of een paard in staat zou kunnen zijn om geleidelijk aan een zuurdere darminhoud te wennen, of dat je er sowieso vanuit moet gaan dat het zure milieu een nieuwe trigger voor toekomstige HB zou kunnen zijn.

Ik was overigens niet van plan om mijn paarden uitsluitend op kuil te gaan zetten - mijn idee was om het te mengen met graszaadhooi, of gewoon hooi.

Wat denken jullie?

Wij hebben sinds een aantal jaren voordroog, meest tweede snee maar wel van bemest land.
Vorig jaar hadden we voordroog van cultuurland, dus bemest met koeiengier en met een groot aandeel raai ertussen. Het was lang spul, licht oranje van kleur (door broei) en rook fris en niet zuur.
de paarden werden hier echter reëel dikker van , veel minder voeren als de aanbevolen hoeveelheid van 1 1/2 % DS kan ook weer niet dus werd er geminderd in het krachtvoer, de mest was overigens na gewenning wel normaal.

Dit jaar hebben we hooi van beheersland bemest met stromest, wel gewikkeld want de partij welke ongewikkeld was, was te stoffig (geen schimmel maar hooistof).
Hier worden de paarden op dezelfde hoeveelheid voer juist weer dunner van dus dit wordt nu weer voor de sportpaarden aangevuld met extra bietenpulp en lucerne.

Hittie krijgt echter een mengsel van 3 soorten hooi, de verpakte versie hooi, graszaadhooi (roodzwenk) en fijn weidehooi van land bemest met paardenstront.
Ik zou Hittie niet weer terug willen hebben op de nattere voordroog alleen, ze vond het qua smaak heerlijk maar ze is een easy keeper en werd er dus heel snel te dik van.
Ik kan nu met de veel schralere versies net zoveel voeren in DS zonder dat ze dikker wordt.

Het voordeel van droge voordroog blijf ik echter vinden dat het stofvrij is, natte zure kuil is in mijn ogen niet geschikt voor paarden, ze hebben niet de juiste bacteriën in de darmen om dat goed te verwerken met als mogelijk gevolg koliek en HB .

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:31

@lolclub : hoe kun je het verschil zien in hooistof en gedroogde schimmelsporen ?? En hoe ontstaat hooistof??
En voor welke soort zijn paarden met COPD nu gevoelig ??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:54

DubbelDun schreef:
@lolclub : hoe kun je het verschil zien in hooistof en gedroogde schimmelsporen ?? En hoe ontstaat hooistof??

Dat ruik je volgens mij...ik tenminste wel...als ik ervan moet niezen is het niet goed :D
Hooistof ruikt lekker een beetje naar kruiden,in mijn hooi dan...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:03

DubbelDun schreef:

Wat ik in bovenstaand stukje bedoelde met hooistof is het stof wat ontstond door het versplinteren van het hooi zelf, het verpulverde gewoonweg onder je handen, zo droog was het, daarnaast zat er veel zaad in wat er ook nog uitviel, het gevolg was dat ik scheppen vol stof/zaad onder de pallet vandaan haalde waar de baal op lag.
Dit stof is weliswaar geen schimmel maar het irriteert wel de luchtwegen, we moesten dus voor 12 paarden al het hooi nat maken en dit was ontzettend veel werk.
Zoals Geerke ook al zegt ruikt het niet muf of schimmelachtig, het is dus puur het stof vanuit het hooi zelf en ruikt ook hetzelfde.

Vaak is er wel een verwarring en wordt met hooistof ook wel de schimmel bedoelt die in hooi zit.
Schimmelsporen zijn echter meest wit of grijs (of zelfs oranje in verpakte voordroog) , als je een plak hooi op de grond gooit en er komt een muffige damp vanaf kun je er wel vanuit gaan dat er schimmel inzit, meestal zijn het schimmels die thuishoren in de uitgebreide groep Aspergillus.
Paarden die dit via het hooi binnenkrijgen, kunnen last krijgen van dampigheid.
Grijze of grijsbruine plekken in het hooi kunnen ook op broei duiden, zulk hooi kan beter ook niet gevoerd worden.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:10

mensendarmen en paardendarmen, werken zeker anders, zo is fructaan voor ons volgens zeggen prima om de buikjes op orde te houden, bij koeien is het ook niet verkeerd om flink fructaan in te nemen, maar paarden lukt toch duidelijk minder. het zou anders ook te simpel zijn, heb je geen zin om te koken, dien je gewoon een opgeleukt plakje hooi op met het avondeten.

in de stukken over het fructaan onderzoek van pollitt en co staat denk ik het best uitgelegd wat de verzuring van de darm inhoudt. er zijn meer stoffen die dat op kunnen leveren, fructaan en zetmeel zijn redelijk netjes gedocumenteerd, de andere suikers zullen waarschijnlijk ook nog wel volgen, maar de al zure kuil geeft eigenlijk een vergelijkbaar gebeuren, hier zijn dan niet de bacterieen bij nodig die zuren maken van suikers, maar komt het al met het kuilgras zelf binnen.

boterzuur lijkt minder een echt probleem voor de paarden, maar wel voor ons, de lucht is gewoon smerig, hoewel niet iedereen het schijnt te kunnen ruiken, maar een paar balen met flink boterzuur en zelfs de meest geurige wasverzachter of deo heeft er moeite mee en meestal ruik je het ook de hele dag nog. veel paarden willen het ook gewoon niet eten. op smaak ,bij paarden, kun je toch al geen peil trekken, mooiste hooi blieven ze soms niet en dat pak wat bedoelt was voor de mesthoop staan ze eten als snoepgoed.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:16

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:23

Jannepauli schreef:
Welnu..... ik ben benieuwd of iemand van jullie zou overwegen om een paard dat goed door de HB gekomen is kuil zouden geven. Met name het punt van de verzuring van de darmen vind ik een bedenkelijk punt. Volgens mij is dat hier ook ( eerste deel?) al eens aan de orde geweest. Ik vraag me uiteraard af of een paard in staat zou kunnen zijn om geleidelijk aan een zuurdere darminhoud te wennen, of dat je er sowieso vanuit moet gaan dat het zure milieu een nieuwe trigger voor toekomstige HB zou kunnen zijn.

Ik was overigens niet van plan om mijn paarden uitsluitend op kuil te gaan zetten - mijn idee was om het te mengen met graszaadhooi, of gewoon hooi.

Wat denken jullie?

Onze stalhouder heeft dit jaar mooi (=uiterlijk/geur) voordroog. Gemaaid begin juni, 6 dagen liggen drogen op de wei en toen gewikkeld. Het ziet er mooi uit, maar ik durf het niet te geven. Waarom? Omdat ik nu ruim een jaar bezig ben om Vash weer in orde te krijgen, eerst afvallen met graszaadhooi en vanaf maart weer een beetje weidehooi erbij gemengd. Dat gaat goed, hij heeft zijn F4F erbij en ik heb geen argumenten om het anders te gaan "proberen". Er is graszaadhooi voorradig, op stal en anders heb ik 2 adressen en voorlopig heb ik ook een fijn adres voor mooie baaltjes weidehooi.
Voordroog is een aantal jaren geleden (zo herinner ik het me) in zwang geraakt omdat het stofvrij was, handzame grote balen, makkelijk buiten kan worden opgeslagen en de paarden het ook nog 'ns erg lekker bleken te vinden. Goed hooi echter, is ook stofvrij en vinden ze ook lekker en je hebt niet het fermentatieproces.
Dus mijn mening: ik durf het simpelweg niet aan om, wellicht veilige, voordroog te mengen met het graszaadhooi. Dat voelt als het spelen van russisch roulette. En zolang ik hier geen andere keus heb, al moet ik er een end voor rijden en kost het relatief veel geld, blijf ik hem voeren wat hij nu krijgt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:59

paars schreef:
Dus mijn mening: ik durf het simpelweg niet aan om, wellicht veilige, voordroog te mengen met het graszaadhooi. Dat voelt als het spelen van russisch roulette. En zolang ik hier geen andere keus heb, al moet ik er een end voor rijden en kost het relatief veel geld, blijf ik hem voeren wat hij nu krijgt.

Ik deel je mening met dit verschil dat ik geen keus had en wel iets van het verpakte hooi (90 rollen) moest gaan bijvoeren.
Ik ben ook absoluut niet voor wisselen in bewezen rantsoenen maar heb helaas de beschikking over nog slechts 30 pakjes (vertrouwd) weidehooi.
Om nu te voorkomen dat ik van de winter voor een omslag in voer kom te staan ben ik een maand geleden begonnen met het bijvoeren van 1 kilo van het verpakte hooi.
Inmiddels is dat opgelopen tot 3 kilo daags en heb hierdoor het aandeel weidehooi kunnen verlagen zodat ik met de beschikbare voorraad veel langer kan doen.

Ik ben van mening dat je bij gezonde paarden al niet teveel moet wisselen met voer en supplementen, maar bij een HB of ex-HB paard al helemaal niet of in ieder geval zéér geleidelijk.
Zomaar klakkeloos van alles proberen omdat het baasje dit bevredigd is in mijn ogen absoluut onverstandig (en inderdaad lijkt dat het meest op het spelen van Russisch roulette), een paard heeft zo'n twee maanden nodig om lichamelijk "gewend" te raken aan het nieuwe voer en de resultaten zijn meestal pas zichtbaar na de eerst volgende verhaarperiode.

Ik wil wel even aantekenen dat een ex-HB paard wat weer in staat is om wat werk te verrichten een groter aanbod van suikers uit voer kan verwerken en dit (vaak) gewoon ook nodig heeft.
Op alleen schraal hooi en vitaminen (zoals het voeradvies luid bij een net ontstaand HB geval) kun je van een in de sport terugkerend paard normaliter geen prestaties verwachten, hierbij is het wel van belang dat de geleverde prestaties in de juiste verhouding staan tot het door voeding toegevoegde en verhoogde aanbod van energie.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:58

lolclub schreef:
Om nu te voorkomen dat ik van de winter voor een omslag in voer kom te staan ben ik een maand geleden begonnen met het bijvoeren van 1 kilo van het verpakte hooi.
Inmiddels is dat opgelopen tot 3 kilo daags en heb hierdoor het aandeel weidehooi kunnen verlagen zodat ik met de beschikbare voorraad veel langer kan doen.
Als ik geen andere keus zou hebben, zou ik het precies zo hebben gedaan. Heel rustig een deel van het rantsoen omzetten. Met 1 kg zat je (denk ik?) nog net op of onder de 10% van zijn dagelijkse gift en als je dat goed mengt en je kan idd alweer wat arbeid geven, dan ga ik er helemaal in mee hoor!

lolclub schreef:
Ik wil wel even aantekenen dat een ex-HB paard wat weer in staat is om wat werk te verrichten een groter aanbod van suikers uit voer kan verwerken en dit (vaak) gewoon ook nodig heeft.
Op alleen schraal hooi en vitaminen (zoals het voeradvies luid bij een net ontstaand HB geval) kun je van een in de sport terugkerend paard normaliter geen prestaties verwachten, hierbij is het wel van belang dat de geleverde prestaties in de juiste verhouding staan tot het door voeding toegevoegde en verhoogde aanbod van energie.
Ben ik het ook mee eens. Hier zijn we gelukkig ook zo ver dat hij weer wat kan dóen. Hij was toen de HB begon over de 700 kg, na 5 maanden dieet 667 kg en na 1 jaar dieet 603kg. Nu van de week 637 kg. Iets aangekomen in de laatste 6 maanden; heeft weidehooi gekregen en ook wat bespiering gekregen. Spier weegt meer dan vet ;-) . Je moet op je hoede blijven en zeker als je weer aan de slag gaat voeding en arbeid zorgvuldig op elkaar blijven afstemmen. Dat vind ik best lastig hoor. Het verraderlijke is dat bij HB de terugslag altijd later komt. Ook om die reden wil ik hem iedere 6 maanden blijven wegen om te weten waar we staan. Dat, en zijn hooi kan ik wegen. Dan kan ik op die manier sturen, hoop ik.. Zolang ik geen vetopslag zie in de manenkam, staartaanzet en koker neem ik dan maar aan dat het zit in de spieren...??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 11:12

Citaat:
Zomaar klakkeloos van alles proberen omdat het baasje dit bevredigd......

Binnen het kader van dit topic vind ik dit wel een rare opmerking LC }>

De reden waarom ik kuil ga bijvoeren is simpel: ik wil niet geconfronteerd worden met hooi-tekort en heb nu nog ruim de tijd om ze heel geleidelijk te laten wennen. Ik moet er niet aan denken dat er straks geen goed hooi meer te krijgen is en dan in één klap over moet schakelen. Het bevalt mijn paarden overigens prima - ze krijgen niet eens een kilo per dag op dit moment, gemengd met hun hooi of graszaadhooi en aan de dagelijkse mest te zien gaat het goed: de vertering is vele malen beter dan voorheen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:43

Vanzelfsprekend heb ik de angst om voordroog te geven 5 jaar geleden ook gehad en diezelfde angst had ik ook bij het omschakelen van hooi naar voordroog of van de ene baal voordroog naar een weer, net iets andere, baal.
Nu het al 5 jaar goed gaat (het is bijna de goden verzoeken :7 ) durf ik 'gewoon' te switchen en ik kan daarbij vertellen dat ik niet het type ben wat onnodig risico neemt, het wordt gewoon in de loop van de tijd iets makkelijker.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:44

vandaag mijn knollies lekker weer eens op de wei gezet. 9risico is laag)

Nu is bij mijn (ex)HB er een minimum waarde van magnesium gevonden,vit e volgt nog.
hij staat nu op magnesium van paardnatuurlijk.
welk voer zouden jullie mij aanraden in opvolging hiervan met de juiste calium magnesium waardes?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:20

romeorowan schreef:
Vanzelfsprekend heb ik de angst om voordroog te geven 5 jaar geleden ook gehad en diezelfde angst had ik ook bij het omschakelen van hooi naar voordroog of van de ene baal voordroog naar een weer, net iets andere, baal.
Nu het al 5 jaar goed gaat (het is bijna de goden verzoeken :7 ) durf ik 'gewoon' te switchen en ik kan daarbij vertellen dat ik niet het type ben wat onnodig risico neemt, het wordt gewoon in de loop van de tijd iets makkelijker.

Kijk, dat geeft de burger weer moed!
Als ik zie hoe de paarden bij ons op stal soms reageren met dunne mest bij wisseling van pakket voordroog, dan vind ik dat nu nog te eng. Die paarden krijgen niets anders erbij.

@JP, Er zijn gewoon mensen die bijvoorbeeld in pension staan en niet eens weten wat voor hooi hun paarden krijgen. Of die voor de leut een Le Brick bestellen, slobber maken met van alles zoets erin, paardentaarten met dierendag, lickit's vol suiker en daar niet bij stilstaan. Veel mensen staan als niet eens stil bij wat ze zélf eten, laat staan wat hun paarden voorgeschoteld krijgen en hoe hún stofwisseling werkt. Voeren volgens de aanwijzigingen op de zak bix...."is van Pavo, dús goed" .... nou, dan weet je het wel. Denk dat de opmerking van lolclub die kant uit moet lezen? Dat HB-ervaringsdeskundigen daar zeker niet licht mee omgaan lijkt me inmiddels wel duidelijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:32

Toen Isa zo enorm ziek was, heb ik ook een tijdje gehad dat ik het liefst van alles wilde uitproberen en dagen, zo niet weken lang aan het zoeken was naar 'het' specifieke voer wat zou werken.
En in die zoektocht kwam ik steeds meer voer tegen dat mogelijk geschikt kon zijn, of juist helemaal niet. Of een combinatie wat mogelijk een wondermiddel zou kunnen zijn ... het was om gek van te worden.

Ik wilde het liefst alles uitproberen; maar dat werkt echt niet.
Niet doen dus, is dan ook mijn advies :D (door schade en schande wijs geworden zeg maar).

Gaat het goed, blijf dan bij dat voer. Het maakt niet uit wat een ander voert; het gaat er om wat bij jouw paard aanslaat.
En ja natuurlijk; ik denk dat we allemaal hier, ook degene die 'hun voer' gevonden hebben, blijven meedenken en kijken naar nieuwe voeders, maar om ze gelijk uit te willen proberen is naar mijn idee heel onverstandig.

En ook ja ... soms ontkom je er niet aan. Ik heb nu ook ander hooi dan anders ... van de zandgrond (ipv van de klei). Was ook even heel spannend; de combinatie nieuw hooi (van dit jaar), en van andere grondsoort.
Gelukkig nog wel altijd grof hooi en genoeg op voorraad (bij boer met beperkte klantenkring).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 13:01

Nou ja.. ik vind mezelf behoorlijk consistent in mijn voerbeleid: hooi, gz-hooi, lucerne en wat weidegang. Het enige wat ik veranderd heb is de F4F te vervangen door Ultimate Balancer en een dagelijks schepje Yea-Sacc, en nu dus wat kuil erbij met het oog op een misschien schrale hooivoorraad in de winter.
Toch is er zoiets als 'voortschrijdend inzicht' en op grond daarvan denk ik er wel over stapsgewijs de lucerne te gaan vervangen door de Wiesencobs Flakes vanwege de betere calcium-fosfor verhouding en minder eiwitten in dat laatste.

De hoeveelheid lucerne (of toekomstig W.Flakes) is minimaal: hooguit een voerschep per dag en dient alleen maar als 'drager' van de supplementen ( of, indien nodig medicijnen)..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:22

Jannepauli schreef:
Citaat:
Zomaar klakkeloos van alles proberen omdat het baasje dit bevredigd......

Binnen het kader van dit topic vind ik dit wel een rare opmerking LC }>

paars schreef:
@JP, Er zijn gewoon mensen die bijvoorbeeld in pension staan en niet eens weten wat voor hooi hun paarden krijgen. Of die voor de leut een Le Brick bestellen, slobber maken met van alles zoets erin, paardentaarten met dierendag, lickit's vol suiker en daar niet bij stilstaan. Veel mensen staan als niet eens stil bij wat ze zélf eten, laat staan wat hun paarden voorgeschoteld krijgen en hoe hún stofwisseling werkt. Voeren volgens de aanwijzigingen op de zak bix...."is van Pavo, dús goed" .... nou, dan weet je het wel. Denk dat de opmerking van lolclub die kant uit moet lezen? Dat HB-ervaringsdeskundigen daar zeker niet licht mee omgaan lijkt me inmiddels wel duidelijk.

Hoezo is dit een rare opmerking ?,
Hoefbevangenheid is een ziekte welke het hele lichaam aangaat, het uit zich alleen zichtbaar in de hoeven.
Er zijn (ook in dit topic) nog steeds mensen die denken dat hoefbevangenheid met een paar weken wel weer over is, dat het paard gewoon weer terug kan op het oude voerschema van zoet voer + 24/7 op de weide en dat het domme pech is geweest dat juist hun paard het is overkomen.
Deze mensen zien er de noodzaak niet van in dat er daadwerkelijk definitief wat moet veranderen in de manier waarop ze hun paarden houden.

Er bestaat geen wondermiddel voor genezing van HB, en een full blown hoefbevangenheid is niet te genezen in twee weken, was het maar waar...

Een paard met IR, EMS en HB heeft behoefte aan gerichte voeding van constante kwaliteit en daarnaast weinig wisseling waardoor er rust in zijn systeem/metabolisme komt, dit gekoppeld aan een goede blijvende controle op de conditiescore en een gericht bewegingplan.

De hoefbevangenheid zelf genees je niet met een supplement of met een aangepaste voeding, je kunt hooguit een volgende aanval en dus erger proberen te voorkomen.

Voor de genezing en begeleiding van de bestaande hoefbevangenheid zijn we afhankelijk van de dierenarts en misschien wel het belangrijkst: een zeer bekwaam hoefsmid.
Naast deze vaklui ben je als eigenaar verantwoordelijk voor het voorkomen van een volgende aanval, bewustwording van hoe HB (mogelijk) te voorkomen is, is hier de eerste en belangrijkste stap.

Wat ik ermee wil zeggen is dat sommige mensen in mijn ogen veel te gauw grijpen naar, en geloven in de commerciële advertenties uit de voederindustrie,
komt er een nieuw voer, dan moet dat geprobeerd worden, het is tenslotte volgens de fabrikant geschikt voor je zieke paard.
Komt er een nieuw supplement wat pretendeert dat hoefbevangenheid verdwijnt als sneeuw voor de zon: de ultieme uitvinding, nu komt alles goed.

Wij vrouwen (dat zijn de meeste toch hier ;) ) hebben daarnaast ook nog in de genen zitten dat we moeten verzorgen, het mag ons paard aan niks ontbreken en vooral als het dier ziek is hebben we de neiging om hem extra te bemoederen, dit is ook wat @Paars aanhaalt, de verjaardagstaarten, de extra wortels, nog een handje muesli want hij kijkt zo zielig enz, ons paard is er niet bij gebaat, de eigenaar en de fabrikant meestal wel....

Blijf logisch nadenken over wat je voert en lees je in over het ontstaan van hoefbevangenheid, dan heb je de eerste en belangrijkste stap al gezet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 13:30

:D LC, je preekt voor eigen parochie!

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:48

Nou, kan toch echt geen kwaad om het neer te zetten, hier is immers ook een voortdurende zoektocht gaande naar supplementen en voertjes. Wees er voorzichtig mee. Less is more, dat is mijn stellige overtuiging.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:00

LC...ik ben het wel met je eens hoor! :D
Ik voer al 10 jaar hetzelfde nu en moet in de paardenvoerwinkel heel hard langs al dat 'lekker' lopen..
1x ben ik gezwicht....gedroogde gras/stro/lucerne blokjes,van 5 bij 5 cm.
Eerst twee per dag en toen wat meer....en ja,hoor...na een week of twee begon Pablo zijn voorbenen te ontlasten. :(
Nu heb ik een super gevoelig paard.
Wortels?...heel soms,1 kleintje klein gesneden,appels?
1 kleintje,heel soms,klein gesneden.
Kuil durf ik niet,zelfs hooi van dit jaar durf ik niet.
Ik zou ze het liefst allerlei lekkers geven maar ik doe het niet.

Dat is inderdaad die 'tik' waar LC het over heeft...alles en iedereen maar verzorgen en eten geven,ook de honden.
Ik moet mij zoooo inhouden :o
Het lijkt wel of alles wat ik niet mag eten van mezelf omdat ik anders dichtgroei...dat aan anderen wil geven :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 18:24

Ik vrees dat het troetel- en knuffel gen bij mij geheel ontbreekt... althans ik leg geen verbinding tussen lief-lekker-snoepje-appeltje-worteltje.. erg hé _O-
Ik heb wel belangstelling voor alles wat zich op voergebied voordoet en als het zo eens uitkomt zal ik het ook zeker melden. Hoe meer kennis, hoe beter. Maar dat betekent niet dat ik bij ieder nieuw voertje in de houding spring - integendeel ik heb een paar vervelende analyserende hersens die ook nog mee doen in het spel.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:03

Jannepauli schreef:

Hoo joh :D misschien weten wij het wel, maar je moet je steeds blijven realiseren dat er ook nieuwkomers zijn die informatie zoeken, die kun en mag je nooit naar de archieven sturen!! Er komt al zo veel op ze af (helaas soms ook onzin, dit HB topic is een fijn topic met kritische mensen!) en dan is het fijn dat er zo'n post tussen zit, want zeg nu eerlijk dit is al topic HB 2 je kunt niet verwachten dat mensen het allemaal doornemen. Het zou je duizelen.
Een korte samenvatting tussendoor is denk ik erg fijn voor nieuwkomers.
Ik ben trouwens gestopt met safe and sound, het is me eigenlijk vrij onduidelijk wat er precies in zit.
Ik kan dat natuurlijk ook doen ( dat geldt ook niet voor iedereen) omdat ik weet wat er in mijn hooi zit en vanuit die analyse heb ik een rantsoen laten samenstellen.
Bjork doet het nog steeds goed ondanks dat er nu verhoogd cortisol is, het excessieve zweten wordt ook wat minder. Gisteren ook compliment van hoefsmid dat ik haar nog steeds HB vrij heb kunnen houden, voetjes zien er prima uit. Fingers crossed, want ik wil dat zo houden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 23:50

EstherHegt schreef:
Jannepauli schreef:

Hoo joh :D misschien weten wij het wel, maar je moet je steeds blijven realiseren dat er ook nieuwkomers zijn die informatie zoeken, die kun en mag je nooit naar de archieven sturen!! Er komt al zo veel op ze af (helaas soms ook onzin, dit HB topic is een fijn topic met kritische mensen!) en dan is het fijn dat er zo'n post tussen zit, want zeg nu eerlijk dit is al topic HB 2 je kunt niet verwachten dat mensen het allemaal doornemen. Het zou je duizelen.
Een korte samenvatting tussendoor is denk ik erg fijn voor nieuwkomers.

...... maar....... iedere nieuwkomer die zich in dit topic meldt met kleine of grote zorgen wordt verwelkomd en van alle kanten met raad en daad bijgestaan én van basisinformatie voorzien. Voor zover ik actief ben in dit topic, is het maar een enkele keer voorgekomen dat er tegen iemand gezegd werd "lees eerst de startpagina maar eens" en als dat al gebeurde was het om iemand een wat duidelijker beeld van de aandoening te geven. Ik denk dat als iemand die geholpen wil worden, die persoon meestal een acuut probleem of dringende vraag heeft en dus echt niet eerst alles gaat teruglezen, en dus ook de 'tussendoor-informatie' ook niet zal zien.
Hoe 't ook zij: mijn opmerking naar LC toe was goedmoedig bedoeld, met een knipoogje zeg maar. Dus laten we er verder geen punt van maken. *D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 00:01

Jannepauli schreef:
...... maar....... iedere nieuwkomer die zich in dit topic meldt met kleine of grote zorgen wordt verwelkomd en van alle kanten met raad en daad bijgestaan én van basisinformatie voorzien.

En dat vind ik in dit topic helemaal waar!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 00:34

Ik heb het troetel-gen wel en heb het ook behoorlijk moeilijk gehad om dat te veranderen, ik liep altijd met snaai in mijn zakken rond en voerde bijvoorbeeld s'winters kilo's wortelen weg.
Ook ik lees de advertenties van nieuwe voedermiddelen die ontwikkeld worden en ook ik sta de etiketten te lezen van de wondermiddeltjes die te koop zijn, maar ondanks dat het verleidelijk klinkt beheers ik me wel en trap niet meer in de commerciële praat van de vertegenwoordigers.

Het juiste voer vinden om een paard met HB stabiel te houden is al een kunst op zich en vraagt een hoop kennis, inzicht maar ook durf van de eigenaar.
Kritisch blijven op het gebied van ingrediënten, toevoegingen en energiegehaltes is het allerbelangrijkst.
Het is goed dat we deze kennis en inzichten hier met elkaar kunnen delen en dat mag wat mij betreft best discussies opleveren ;) .

Vooral voor de "nieuwe" lezers en lotgenoten in dit topic is het aanpassen van de levenstijl van hun paard vaak nog onbekend terrein,
ze lopen tegen praktische problemen aan van morrende stalhouders en goedbedoelde adviezen van leken en verkopers van diervoeders.

Voor de meer "gevorderden" in dit topic ligt er dus inderdaad een schone taak om hen te begeleiden en te voorzien van tips op het gebied van huisvesting en voeding,
niet in plaats van de dierenarts maar als aanvulling daarop.

Voor mij is dit topic iig heel belangrijk en een duidelijke eye-opener geweest en ik hoop dat ik met mijn inmiddels verkregen inzicht weer andere mensen kan helpen, als het moet door de informatie voor de 1000e keer te herhalen ;) .

@JP
zo had ik je opmerking/spreekwoord ook geïnterpreteerd hoor :D

@EstherHegt
Heb je de cortisolwaarde pas nog laten meten bij Bjork ?
Kun je Bjork wel goed op gewicht houden ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 01:12

lolclub schreef:
@EstherHegt
Heb je de cortisolwaarde pas nog laten meten bij Bjork ?
Kun je Bjork wel goed op gewicht houden ?

Nee cortisol heb ik nu niet meer laten meten, dat is in begin herhaald en steeds positief op PPID.
Het op gewicht houden is niet gemakkelijk, het vraagt veel inzet en gelukkig heb ik ook 2 hele trouwe supermeiden die helpen met bewegen en bijrijden. Bewegen, bewegen en nog eens bewegen plus rantsoen houdt haar goed.
Ik ben heel erg blij met de hulp die we er bij hebben. ( voor mij is niet alles mogelijk omdat ik visueel gehandicapt ben) Björk is vreselijk grappig die kan schrikken van overstekende vlinders. Hoog cortisol wie zal het zeggen? Een grote trekker of kraan zegt haar niets. Maar wel scheurende auto's die toeteren of vrachtauto's die wel rekening houden en remmen en pffffff zeggen dat is lastiger. Daarom zijn de bijrijders zo fijn, zij zien dat aankomen.
In de winter is ze op haar best, gelukkig zijn er dan ook geen overstekende vlinders.