Jannepauli schreef:Welnu..... ik ben benieuwd of iemand van jullie zou overwegen om een paard dat goed door de HB gekomen is kuil zouden geven. Met name het punt van de verzuring van de darmen vind ik een bedenkelijk punt. Volgens mij is dat hier ook ( eerste deel?) al eens aan de orde geweest. Ik vraag me uiteraard af of een paard in staat zou kunnen zijn om geleidelijk aan een zuurdere darminhoud te wennen, of dat je er sowieso vanuit moet gaan dat het zure milieu een nieuwe trigger voor toekomstige HB zou kunnen zijn.
Ik was overigens niet van plan om mijn paarden uitsluitend op kuil te gaan zetten - mijn idee was om het te mengen met graszaadhooi, of gewoon hooi.
Wat denken jullie?
Wij hebben sinds een aantal jaren voordroog, meest tweede snee maar wel van bemest land.
Vorig jaar hadden we voordroog van cultuurland, dus bemest met koeiengier en met een groot aandeel raai ertussen. Het was lang spul, licht oranje van kleur (door broei) en rook fris en niet zuur.
de paarden werden hier echter reëel dikker van , veel minder voeren als de aanbevolen hoeveelheid van 1 1/2 % DS kan ook weer niet dus werd er geminderd in het krachtvoer, de mest was overigens na gewenning wel normaal.
Dit jaar hebben we hooi van beheersland bemest met stromest, wel gewikkeld want de partij welke ongewikkeld was, was te stoffig (geen schimmel maar hooistof).
Hier worden de paarden op dezelfde hoeveelheid voer juist weer dunner van dus dit wordt nu weer voor de sportpaarden aangevuld met extra bietenpulp en lucerne.
Hittie krijgt echter een mengsel van 3 soorten hooi, de verpakte versie hooi, graszaadhooi (roodzwenk) en fijn weidehooi van land bemest met paardenstront.
Ik zou Hittie niet weer terug willen hebben op de nattere voordroog alleen, ze vond het qua smaak heerlijk maar ze is een easy keeper en werd er dus heel snel te dik van.
Ik kan nu met de veel schralere versies net zoveel voeren in DS zonder dat ze dikker wordt.
Het voordeel van droge voordroog blijf ik echter vinden dat het stofvrij is, natte zure kuil is in mijn ogen niet geschikt voor paarden, ze hebben niet de juiste bacteriën in de darmen om dat goed te verwerken met als mogelijk gevolg koliek en HB .