[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:30

Tiger... dat is ook fijn. En tja.. de sneeuw is nog niet helemaal weg. Gelukkig dooit het al een tijd en ontstaan nu stilaan sneeuwvrije plekken, maar er ligt nog genoeg.
Het is hier ook nog behoorlijk koud. Geen vriesweer, maar slechts paar graden boven nul en koude noorderwind. Gisteren iig.
Verlang ook naar de lente.

Ennie... fijn hoor, dat je weer kon rijden. Ik snap dat je daarvan geniet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:45

Gister heb ik een rondje van 2 uur gedaan met het mooie weer, wel op rustig tempo. Ik denk dat blote voeten voor toch niet zo goed werkt dus ga op zoek naar een altarnatief. Een voetje grooit stijler dan de rest en dat gaat voor problemen zorgen denk ik.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:09

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:56

leuke foto's hoor en ze heeft er zeker plezier in.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:34

Mooie foto's !! :D
ik had gehoord dat je met spat niet meer mag springen,maar dit is dus niet waar? of hangt het af van hoe erg de spat is?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:57

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik weer naar de DA geweest en het was slecht met Kings been , uiteindelijk hebben we goed doordacht besloten om afscheid te nemen van mijn liefste vriendje, ik heb er voor gekozen om er niet bij te blijven ik heb zorgvuldig afscheid genomen en toen we wegreden hebben ze hem ingeslapen. ik heb toen ik weg liep wat brokken in zn bak gedaan en heb als laatste beeld een vrolijk etende King, hij heeft niks gemerkt hij voelde zich op zn gemak bij de kliniek , lekker eten in de box en geen vuiltje aan de lucht.

Ik ben heeeeeeeeeelllllllllll verdrietig maar ook opgelucht , het was zo'n apart en maf en lief paard zo eentje vind je niet snel en hij zal altijd in mn hart blijven. maar het is goed zo het was een lang en eindeloos getob geworden. |( |( |(

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:59

Heel veel sterkte Uriah met dit verlies! ik zal zo je topic even doorlezen..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:05

Ach jeh Uriah dat had ik niet zien aankomen. Heel veel sterkte meis

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:26

Tjee, dit had ik ook niet zien aankomen, maar jij wel al een beetje denk ik,
je gevoel was al niet echt goed meer sinds die Chiropracter. Heel veel sterkte :(:)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:00

Wat erg zeg meis, heel veel sterkte :(:)
En ik vind je beslissing erg knap en eerlijk voor je paard.....
Heb erg veel respect voor je keus

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:03

enniee schreef:
Mooie foto's !! :D
ik had gehoord dat je met spat niet meer mag springen,maar dit is dus niet waar? of hangt het af van hoe erg de spat is?

Hangt eraf van hoe erg de spat is en welke vorm.
Mijne heeft er geen last van en vind het geweldig en geniet ervan.
Maar ik spring wel tot max 80 cm met haar.

Lielle hier op bokt heeft ook een paard Ramaier, waar ze nog SGW's mee rijd en springt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:54

Die van mij denkt er ook anders over met springen. Op dit moment springt ze vol overgave over tak(jes) en plas(jes)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:14

uriah.. ik heb erover gelezen en je hebt gedaan wat je kon doen. Deze beslissing is het enige wat nog restte. En waar velen hier in dit topic wellicht bang voor zijn. Ik in ieder geval wel. Met mijn tommy, wiens uitkomst nog onzeker is als we met pijnstillers stoppen en met amber met een heel scala aan problemen.
Ik krijg hier dan ook een brok van in mijn keel en wil je heel erg veel sterkte toewensen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:19

Hi,

Het kwam onverwachts voor sommigen maar ik liep er al mee vanaf juli 2009 , hij liep goed in stap op het harde en ja ik was blij en hij was blij zolang ik dat alleen deed, en ja hij was vrolijker en had minder pijn ,maar zodra hij in draf moest of in de berm liep of in de bak dan was het hopeloos. een kiezeltje op de weg deed hem al struikelen. maar de DA zei tegen mij gisteren hier kan je niet op rijden , misschien over 2 jaar en dan denk ik nog dat hij niet beter is.

ik heb een rot nacht gehad en het is opeens heel leeg ....... we gaan zo zn staart ophalen bij de kliniek ik heb verzocht die eraf te knippen na zijn overlijden , hij had hem altijd in een vlecht en hij was erg dik en vol, en zijn geur kan ik nu nooit kwijtraken. ik koop een mooi kistje daar doe ik hem in.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:05

dat is een mooie herinnering aan je paard zeg!
dit is het beste wat je kon doen voor je paard, vind het eerlijk dat je hiervoor gekozen hebt!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 01:55

@uriah: jeetje! Ontzettend veel sterkte toegewenst!! Wat een moedige en moeilijke keuze!! En zeker een hele mooie manier om je paardje te herinneren met zijn staart! nogmaals heel veel sterkte met het verwerken van je grote verlies!!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:00

Uriah heel veel sterkte met het verlies van je vriendje. Moedig van je om er op een bepaald moment mee te stoppen. Als de kansen er niet meer zijn, dan is dit je laatste maar ook de moeilijkste keuze.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:02

Zamero mijn paard maakt ook graag een sprongetje en ter afwisseling neem ik dat ook lekker mee (maar ik ben wel een dressuurmuts, dus we gaan zeker niet hoger dan 80 cm)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:27

Ahhh Uriah: hier schrik ik van. Wat een gemis zal het voor je zijn, maar wat een onvoorstelbaar gebaar van liefde naar je paard toe ! Dit was op deze manier ook geen leven voor hem. Fijn dat je op een goede manier afscheid van hem genomen hebt.

Het is zo dubbel als je dit leest en dan zelf naar je eigen paard kijkt dat het op dit moment zo fijn doet: gisteren voor het eerst wissels geoefend en leuk dat ze het vond ! Is toch een flinke belasting voor haar spatbeen, maar ze deed het geweldig. Terwijl we in september eigenlijk op hetzelfde punt beland waren en al bijna de beslissing genomen hadden om afscheid te nemen. Wat een rotaandoening is spat toch !

Uriah: heel veel sterkte de komende tijd !!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:11

Alani schreef:
Zamero mijn paard maakt ook graag een sprongetje en ter afwisseling neem ik dat ook lekker mee (maar ik ben wel een dressuurmuts, dus we gaan zeker niet hoger dan 80 cm)

Dat merk je altijd erg aan ze dat ze het leuk vinden.
En vaak ook nog goed voor hun rug ook ;)
Worden ze lekker soepel van :D

Zit nu met mijn andere paard te dubben.
Loopt vanaf zondag middag niet goed na het land.
Volgens mij heeft hij een klapper gemaakt op zijn schouder en zij.
Was stijf in zijn lichaam, gister leek het weer iets beter.
Maar vandaag weer drama.
Ik denk dat hij last heeft van zijn schouder dus morgen komen de DA en de smid, dus ben benieuwd.
Zou wel een tijdje op rust staan zijn en ontstekingsremmers ;(

Maar vandaag heerlijk emt mijn spatpony naar het strand geweest 8-)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:10

Verina liep weer niet helemaal goed rechtsachter waar haar spat zit.. Het is nu weer iets beter, maar de lol is er toch vanaf om elke dag te gaan rijden

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:56

@ enniee had je nog geinformeerd of de spat aktief is op het moment? want als het aktief is is rijden niet een heel goed idee.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:05

Uriah schreef:
@ enniee had je nog geinformeerd of de spat aktief is op het moment? want als het aktief is is rijden niet een heel goed idee.

Nee, hier heb ik niet naar geïnformeerd, wat houd aktieve spat in?
ze zeiden gwoon dat het beginnende spat was..
Zouden jullie het een goed idee vinden als ik een veulentje bij mijn pony doe?
mijn ouders zouden dit wel willen, ze staat nu maar wat in het land..
ook mijn buurvrouw en buurman vonden het een goed idee (paardenkenners)
maar toch vind iedereen dat er een groot risico aan vast zit, dit is ook zo..
maarja fokken is gokken.
en mijn ouders denken dat het goedkoper is dan een paard kopen wat al bereden kan worden..
wie kan ze uit de droom helpen? :+

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:17

aktieve spat is wanneer het gewricht bot aan het aanmaken en of afbreken is , en het dus pijnlijk is , zolang het aktief is rijden pijnlijk voor je paard.

fokken met een paard die van alles aan de benen heeft lijkt me geen goed idee , want ze zou het door kunnen vererven en dan heb je 2 met spat etc.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:08

Uriah schreef:
aktieve spat is wanneer het gewricht bot aan het aanmaken en of afbreken is , en het dus pijnlijk is , zolang het aktief is rijden pijnlijk voor je paard.

fokken met een paard die van alles aan de benen heeft lijkt me geen goed idee , want ze zou het door kunnen vererven en dan heb je 2 met spat etc.

Ja, daarom zitten we ook nog een beetje in een dilemma.. we zouden eens informeren bij onze eigen DA en de DA van de dierenkliniek of zij ook wat meer weten van erfelijkheid ed.

Aktieve spat weet ik niet; ik zou er eens naar kunnen vragen op de kliniek, wij hadden nog niet van Spat gehoord, wel van de naam, maar niet wat het inhoud.. En we zijn er dus ook niet verder op in gegaan ( ouders hebben ook geen verstand van paarden ;) ) Maar als het nou bij de kliniek niet actief was hoe weet je dan wanneer het wel weer actief word? dan word ze kreupel?

weet er nou eenmaal niet zoveel van af, en wil graag alles zeker weten zodat mijn paard het beste krijgt.