[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:21

@MaritGalinda, ik heb van de mijne achteraf foto's laten maken, toen ze hersteld was. Maar bij een paard dat nauwelijks nog op zijn benen kan staan, ondanks pijnstilling, zou ik denk ik toch eerder kijken.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:38

bij mij heeft de DA meteen foto's genomen. kostte toen 250 euro incl zijn voorrijkosten enzo...

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:52

hwn schreef:
Enige probleem met teveel stro is dat ze er verstopping van kunnen krijgen.

Qua supplement kan Glucobalance geen kwaad. Maar als je geen nodeloze kosten wil doen, kan je mss eens bloed laten nemen om te zien hoe het zit met het suikergehalte? Want als je dat levenslang moet geven aan een jaarling, tikt dat natuurlijk wel aan.

Dankjewel :). Ze moet binnenkort toch weer geënt worden, dan kan ik dit misschien ook wel direct meenemen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:53

hwn schreef:
Enige probleem met teveel stro is dat ze er verstopping van kunnen krijgen.

Qua supplement kan Glucobalance geen kwaad. Maar als je geen nodeloze kosten wil doen, kan je mss eens bloed laten nemen om te zien hoe het zit met het suikergehalte? Want als je dat levenslang moet geven aan een jaarling, tikt dat natuurlijk wel aan.

Hier helaas 2 paarden die erg obsessief gaan jeuken op de gluco balance ;(

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:47

Je hebt maar 2 foto's nodig en dat valt best mee. Prijzen zullen per dierenarts verschillen.
Als je paard elk jaar hoefbevangen wordt dan gaat er structureel toch iets niet helemaal goed in je management.

Ik heb direct x -foto's laten maken, en na 8 weken toen het beter ging. En een jaar daarna.
Waarop heel duidelijk te zien was dat het volledig hersteld is.
Maar ik heb wel gedaan wat de laatste inzichten en onderzoeken aangeven dat goed is. En meten is weten, dus ik vind x-foto's noodzakelijk. De hoefsmid weet dan ook precies wat hij dan wel en niet moet corrigeren.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:59

Ik was voor foto’s op de kliniek ook niet belachelijk veel kwijt. Heb de mijne ook laten testen op EMS. Dat was gelukkig negatief en inclusief voorrijkosten was ik nog geen €150 kwijt. Testen zelf was afgerond €84, kwam nog de speciale buisjes, bloedafname en voorrijkosten bij.
Ik ben heel blij dat ik de test gedaan heb.
Moet wel in de ochtend bloed afgenomen worden en kan niet op vrijdag aangezien het bloed zsm in het lab moet zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:16

Het hangt er natuurlijk van af of je compleet onderzoek krijg of alleen ff 2 foto's.

Toen Roos bevangen stond ben ik ook wel op het inloop spreekuur geweest voor 2 foto's. Omdat we dat jaar nogal klant aan huis waren en ik zelf wel weet wat ik er mee moet werden dan alleen de foto's gerekend. Het op en af laden in haar bevangen tempo koste meer tijd dan de foto's maken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:22

Ik heb twee weken terug 61 euro per foto betaald.
Foto's gemaakt met de mobiele röntgen op stal.

Verder natuurlijk visite enz qua kosten.

Hier zijn direct foto's gemaakt. Die waren goed dus laat het niet weer doen of ze moet opnieuw bevangen zijn.

Als je ze nooit hebt laten maken zou ik dit wel doen. Zo heb je geen volledig beeld.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:02

Ik denk dat ik het ook ga doen.
Vorig jaar hebben we haar laten testen op EMS/IR. Dit was positief. Ze is wat betreft gewicht aan de dunne kant en ze staat de nachten binnen. Ik heb geen idee waar het deze keer vandaan komt. Vaak na het bekappen wordt ze wat stijf/bevangen, maar dit is nu ook niet het geval.
Ze loopt nu niet eens megaslecht, maar het feit dat ze alleen maar aan het wiegen op haar benen is of ligt in de wei en amper naar het eten omkijkt, maakt mij het meeste zorgen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:26

Op Utrecht pas 51 euro per foto betaald, viel me eigenlijk een beetje tegen qua prijs :+

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:45

Net de veearts gebeld. Ze komen vrijdag röntgenfoto's maken en vanuit daar kijken we hoe we verder gaan. Ik vind het zo eng..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:51

Ik kreeg via PB nog de tip om op Pssm te testen. Misschien voor jou ook een idee.
Kan je zelf regelen via een lab ik Duitsland.

Hopelijk zijn de foto's goed
Ben je bang voor kanteling?

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:27

Ze is vorig jaar op zowel cushing als pssm getest, dus ik denk dat dat het niet is.
Ben inderdaad echt wel bang voor kanteling. Snap niet waarom ze niet opknapt maar zelfs achteruit gaat. Normaal zie je echt wel positief verschil binnen een paar dagen bij haar

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:31

Als ze pas vrijdag foto's gaan maken en ze staat steeds te wiegen en ligt veel zou ik er meer pijnstillers instoppen ter overbrugging hoor.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:12

inderdaad, ik zou ook meer pijnstilling geven dan.

En je management aanpassen, want als hij ieder jaar hoefbevingen is, dan is het natuurlijk wachten tot het een keer echt fout gaat en je geen pony meer hebt. |(

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:13

Mijn pony gaat gelukkig weer heel goed, we zijn het rijden weer rustig aan het opbouwen.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:41

Fijn Loulou!

Hoe zou ik mijn pony kunnen ondersteunen? Ze staat al op maximaal met de novacam. Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Ze staat al het jaar rond op bloedverdunners en glucobalance en ze leek het hier erg goed op te doen. Toen we op vakantie waren heeft ze dag en nacht buiten gestaan een paar dagen en sindsdien loopt ze in de ochtend wat stijf, maar aan het einde van de dag als normaal. Maar nu blijft ze erin hangen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:11

Ik heb de novacam overgedoseerd op haar slechtste dagen.

Wat voer je verder? Kan je daarin nog iets veranderen? En paddock of wei?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 00:04

Marit, is het nog een idee om buut te gaan geven? Sommige paarden reageren daar beter op.

Is er niks veranderd qua hooi/gras enz?
Staat ze op ijzers? Zo niet hebben de mogelijkheid om hem op hoefschoenen te zetten? Ter ondersteuning kan zowel een ijzer met speciaal beslag als hoefschoen verlichting geven.

Veel sterkte!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 05:12

Buiten is op gras of in de paddock? Heb je je hooi weleens laten analyseren? Kan het zijn dat buitenstaanders stiekem bijvoeren? Heb je al eens een dagboek bijgehouden om te zien wat de omstandigheden zijn wanneer ze bevangen wordt? Komt het door het koudere weer? Wat krijgt ze gevoerd? Kan het overbelasting zijn? Zeker als ze vaak bevangen wordt zonder dat ze iets als cushing heeft dan gaat er ergens wat mis. Heb je haar al eens mee genomen naar een goed aangeschreven kliniek? Daar is de kennis en apparatuur naar mijn idee beter dan bij de gemiddelde dierenarts en smid en dierenarts kunnen samen een behandelplan opstellen.

Als ze stijf/bevangen na het bekappen is dan zou ik toch op zoek gaan naar een andere smid. Mss staat ze wel niet goed op haar hoeven en is dat de trigger. Hoe lang zit er tussen de bekapbeurten?

Goed dat je foto's laat maken iig. Dan weet je wat de schade binnen in is. Wellict is de schade door de meerdere bevangenheden groter geworden en duurt het daarom langer.

Ik was de laatste keer 350 in totaal kwijt. Maar dat was inclusief bekappen en voor beslaan, consult, foto's en verdoving.

Bij ons is gelukkig de rust weer een beetje terug. Ik mis grietje nog verschrikkelijk en het is niet meer hetzelfde nu er nog maar 2 ponys rondscharrelen. Maar ik weet dat ik alles wat in mijn macht lag gedaan heb en dat geeft wel een soort rust. Hans heeft er echt moeite mee gehad. Hij is ontsnapt en stond naast haar lichaam te grazen. En later is hij via de sloot op avontuur gegaan. Normaal is hij echt een mietje die niet zonder vriendjes weggaat.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 07:24

Wat sneu dat hij zo op zoek was naar zijn vriendje. Sterkte voor jullie :knuffel:

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:04

lauret schreef:
Marit, is het nog een idee om buut te gaan geven? Sommige paarden reageren daar beter op.

Is er niks veranderd qua hooi/gras enz?
Staat ze op ijzers? Zo niet hebben de mogelijkheid om hem op hoefschoenen te zetten? Ter ondersteuning kan zowel een ijzer met speciaal beslag als hoefschoen verlichting geven.

Veel sterkte!

Ik ga overleggen met de veearts over buut! Ze staat niet op ijzers. Ik ga eens kijken naar hoefschoenen, goed idee!

capopjekop schreef:
Buiten is op gras of in de paddock? Heb je je hooi weleens laten analyseren? Kan het zijn dat buitenstaanders stiekem bijvoeren? Heb je al eens een dagboek bijgehouden om te zien wat de omstandigheden zijn wanneer ze bevangen wordt? Komt het door het koudere weer? Wat krijgt ze gevoerd? Kan het overbelasting zijn? Zeker als ze vaak bevangen wordt zonder dat ze iets als cushing heeft dan gaat er ergens wat mis. Heb je haar al eens mee genomen naar een goed aangeschreven kliniek? Daar is de kennis en apparatuur naar mijn idee beter dan bij de gemiddelde dierenarts en smid en dierenarts kunnen samen een behandelplan opstellen.

Als ze stijf/bevangen na het bekappen is dan zou ik toch op zoek gaan naar een andere smid. Mss staat ze wel niet goed op haar hoeven en is dat de trigger. Hoe lang zit er tussen de bekapbeurten?

Goed dat je foto's laat maken iig. Dan weet je wat de schade binnen in is. Wellict is de schade door de meerdere bevangenheden groter geworden en duurt het daarom langer.

Ik was de laatste keer 350 in totaal kwijt. Maar dat was inclusief bekappen en voor beslaan, consult, foto's en verdoving.

Bij ons is gelukkig de rust weer een beetje terug. Ik mis grietje nog verschrikkelijk en het is niet meer hetzelfde nu er nog maar 2 ponys rondscharrelen. Maar ik weet dat ik alles wat in mijn macht lag gedaan heb en dat geeft wel een soort rust. Hans heeft er echt moeite mee gehad. Hij is ontsnapt en stond naast haar lichaam te grazen. En later is hij via de sloot op avontuur gegaan. Normaal is hij echt een mietje die niet zonder vriendjes weggaat.

Ze staat overdag (van 12 tot 19uur) op de wei. Eerst met graasmasker, maar volgens de veearts maakt dat geen verschil.
Ze kan niet bijgevoerd worden. Dat dagboek is een goed idee! Het koudere weer zou kunnen, aangezien ze sinds vorige week vrijdag bevangen staat. Ze krijgt in de ochtend en in de avond een plak hooi en verder niks bij. Ik ga eens kijken naar het analyseren. Het hooi komt van onbemest land. Ze heeft IR en EMS waardoor ze erg gevoelig is. Ze is wat betreft gewicht wat aan de dunne kant. De tijd tussen de bekapbeurten wisselt, soms 5 weken tot soms 10 weken. In de winter groeien haar hoeven minder snel. Ik ben wel bang voor de foto's, maar we gaan alles op alles zetten om haar op te laten knappen. Heb al bedacht dat ik eventueel de foto's naar van nassau doorstuur voor advies, maar er is nu nog niks van te zeggen.

Wat heftig van jouw pony zeg! Sterkte!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:09

MaritGalinda:
Nog steeds op de wei? Dat is voor een bevangen pony echt een no-go. Ook een bagger stuk met hier en daar een sprietje is eigenlijk al te veel! Zelfs kantjes snoepen in een paddock kan soms al te veel zijn!

Schoenen kunnen echt fijn ontlasten, voor meer info mag je altijd een PBtje sturen.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:23

Ja, ik had advies aan de veearts gevraagd en hij zei dat de wei geen kwaad kon.. kan ik haar beter op stal houden? Ik heb geen paddock en haar nu verplaatsen voelt ook niet goed.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:32

De wei is nooit een goede plaats voor een IR en ESM paard. Dat zou voor mij al genoeg rede zijn om een paard zo te houden dat hij wel altijd buiten staat (veel vrije beweging), maar niet (of hooguit een uurtje, en dan alleen als ze flink in het werk staan) op gras.
Maar ook zeker niet voor een bevangen paard.
Heftig bevangen in de acute fase is op stal beter. Eenmaal de acute fase voorbij naar buiten op de paddock.

Gras is voor de meeste paarden helemaal niet zo gezond. Niet alleen voor de bevangen exemplaren, maar echt voor heel veel niet (IR, EMS, PPID enz).