[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:43

@flappie2
Wat vervelend dat er nog zo weinig vooruitgang is. Zijn er foto's genomen van de schade in de hoeven? Als het hoefbeen gekanteld is, dan drukt dat misschien op de zool.
Bij Image is dat zo. Ze heeft daarvoor breakover ijzers en dan loopt ze super. Zonder ijzer is ze heel gevoelig.

Wanneer is de smid voor het laatst geweest? Misschien dat hij/zij iets meer van de teen kan afhalen en de zool wat meer kan ontlasten. Misschien ijzertje met een zooltje om het lopen fijner te maken? Maar dat kan je hoefsmid het beste beoordelen, als hij de hoef in zijn handen heeft.

Ik denk dat je paard nu wel wat meer hooi nodig heeft, nu het kouder wordt en hij meer energie nodig heeft om warm te blijven.
Wanneer is de veearts voor het laatst geweest? Wat zegt hij/zij van de huidige situatie?

flappie2

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:58

Nee er zijn geen foto's gemaakt. De teen is ingekort. Een ijzertje durf ik niet aan, hij heeft een vrij dunne hoefwand en als daar die grote hoefnagels door moeten dan zorgt dat misschien voor meer ellende.
Als het aan de DA had gelegen dan had hij al liters metacam achter z'n kiezen gehad, maar zo veel metacam is ook weer een enorme belasting voor het lichaam. Veder moet ik van hem blijven koelen en stappen aan de hand op zachte ondergrond.

Ik zal hem opbouwend wat meer hooi gaan geven.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:17

Flappie, is hij ook op cushing getest ? Zo met de rommelige vacht en andere dingen die je noemt, zou dat best een mogelijkheid kunnen zijn. Cushing heeft ook veel invloed op de HB gevoeligheid.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:44

Hoest hier met alle paardjes? ik lees zo af en toe nog mee maar kan weinig melden.

Paardjes houden zit me niet mee, alles gaat bij mij stuk. Vandaag heb ik weer een paardje mijn hengstje in moeten slapen zo onverwachts het vermoeden is dat ie Atypische myopathie had alle symptomen wezen erop het ging zo snel kon nog wel naar Utrecht maar hij was zo slecht dat het eigenlijk niet te doen was, zo heb je een springlevend paardje de avond ervoor en zo ineens weer ellende.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:15

Nado schreef:
Flappie, is hij ook op cushing getest ? Zo met de rommelige vacht en andere dingen die je noemt, zou dat best een mogelijkheid kunnen zijn. Cushing heeft ook veel invloed op de HB gevoeligheid.

Nee hij is niet op cushing getest. Hij is nu 9 en heeft veder nog nooit last gehad van z'n vacht. Sterker nog hij was altijd de eerste shet op stal die zijn vacht wisselde, bij de andere duurd het altijd veel langer. Alleen nu heeft hij een rommelige vacht, lange en korte haren door elkaar, dof en schilferig bij z'n manenkam.

Cushing komt toch geleidelijk opzetten of kan dat ook ineens plotseling komen? Hij drinkt en plast niet meer dan normaal.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 06:47

@dynamiek
Meisje, wat verschrikkelijk :(:) wat een nachtmerrie. Een hele dikke knuffel van ons :(:) :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 06:49

@flappie2 als ik zie hoeveel profijt Image had in de acute aanval van een goed ondergeslagen ijzer, zou ik nooit twijfelen en haar meteen laten beslaan.
Misschien toch eens overleggen met de smid wat de mogelijkheden zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 09:00

Zo.. dat is goed kl*te Dynamiek... was de diagnose inderdaad Atypische myopathie? Hoe kan dat nou, waar komt dat vandaan?

Sterkte in ieder geval..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:33

Jeetje Dynamiek, het zit je echt niet mee zeg. Heel veel sterkte.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:35

janouk schreef:
@flappie2 als ik zie hoeveel profijt Image had in de acute aanval van een goed ondergeslagen ijzer, zou ik nooit twijfelen en haar meteen laten beslaan.
Misschien toch eens overleggen met de smid wat de mogelijkheden zijn.

De shet heeft wel hele kleine hoefjes, dus weet niet of kan. Vaak hebben ze wel kleine ijzers maar geen kleine hoefnagels. Maar zal ff informeren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:53

Pff dynamiek, zit je niet mee.

Flappie, ik zou zeker informeren. Mijn smid heeft verschillende maten hoefnagels. Mijne wordt ook met kleinere dan normaal beslagen om de hoef minder schade toe te doen.

Hier gaat het op zich prima. Maar de schade blijft ookal is het zes jaar geleden zichtbaar in de hoeven.
Tevens loopt mijn pony niet helemaal lekker en mijn smid heeft het idee dat dit best door het HB verleden kan komen.
Ik weet het niet, ze lijkt nu stijf achter. Het is maar lichtjes, maar ik zie het.. Veearts zag het ook, maar kan er weinig mee, dan wordt het echt kliniekonderzoeken.
Ze was overigens bevangen op vier benen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:52

Oke zal eens informeren bij de smid.

Nog ff een ander vraagje, mijn paard ( bevangen geraakt door pretnison) loopt nu zins 3 weken weer goed. Heb eerst 2 weken gelongeerd en ben daarna weer gaan rijden. Voordat ik er voor de eerste keer weer op stapte heb ik hem laten na kijken door happy athlete, die zei dat spieren in schouder en achterhand wat stram aanvoelde, rug was mooi los.
Met rijden vond ik hem in het begin erg stijf en sloom maar leek wat beter te worden. 2 dagen terug was hij niet vooruit te branden en gister ook niet. Gister wilde hij op gegeven moment niet meer aandraven, hij ging dan flink bokken. Heb hem aan de longe gezet en draafte zonder problemen aan. Daarna weer op gestapt en hij ging weer bokken als ik wilde aandraven. Zadel ligt goed, hij heeft geen zere rug. Is wel erg stijf achter, loopt alsof hij in z'n broek heeft gepoept. Ook voelde z'n achtervoeten iets warm aan, maar loopt niet kreupel.
Iemand die dit herkent? Zo het door de HB komen die dan toch niet over is. Of heeft hij gewoon pijn in z'n spieren.

Zo vit E & selenium bijvoeren zinvol zijn (krijgt al magnesium) en welke is dan geschikt?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:42

Heeft hij niet ontzettende spierpijn flappie2? Misschien eerst even rustig opbouwen door gewoon een half uur te gaan stappen in een redelijk tempo? En daarbij lang en laag te laten lopen? Ik ken wel een merrie die loopt alsof ze moet poepen zij bleek scheve heupen te hebben. Sinds deze zijn recht gezet loopt ze stukken beter. Ik zou eerst een half uur losstappen en hem dan weer met rust laten. Mijn ervaring is dat paarden zelf wel aangeven na een hoefbevangenheid periode als ze onder het zadel weer meer ''willen/kunnen''. Toen Laukje net weer zuiver liep ben ik begonnen met 15 min stappen en zo doorgegaan tot we een uur lekker onder het zadel konden stappen. Toen draafde ze zelf aan tijdens de buitenrit en dat was voor mij duidelijke taal. succes er mee iig!

Laukje toonde de laatste dagen wat suf en duf. Ik heb haar gisteren wat slobber bijgevoerd en vandaag toonde ze iets fitter. Dus net wederom wat slobber bijgevoerd. Na het bijvoeren was ze wel super allert zoals ze vroeger was :)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:16

Toch vind in het lopen met zijn achternoenen alsof hij in z'n broek heeft gepoept nog erg op heb lijken... Zo loopt die van mij momenteel ook als ik hem uit de wei haal...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:20

Spierpijn zo zeer zeker kunnen. Heb het idee dat hij verzuurd. Hij begind stijf en word na een tijdje losser, maar kort nadat hij los komt begind is hij echt niet vooruit te branden en gaat dan bokken. Ik dacht zelf dat hij dus tijdens het rijden begind te verzuren doordat ik oefeningen met hem doe om los te komen, hierdoor moet hij zijn stijve spieren gaan gebruiken en doordat hij ze gebruikt verzuren ze weer lijkt wel.

Hij is helemaal nagekeken dus hij heeft geen scheve wervels enz die niet goed zitten, vervolgens is hij gemasseerd.

Wat ik ga doen is hem vanavond longeren met pesoa zodat hij lang en laag loopt, krijgt hij dan ook last dan weet ik dat ik een stapje terug moet doen en gewoon eerst een tijd alleen moet gaan stappen. Heeft hij geen last tijdens het longeren dan ga ik morgen met het zadel van een stalgenootje rijden (zit zadel ligt erg mooi op mijn paard) heeft hij dan ook geen last dan ligt het toch wel aan mijn zadel.

Zou vit E & selenium bijvoeren slim zijn, hoorde dat dat vaak gegeven worden aan HB en SB paarden.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:25

xFioon schreef:
Toch vind in het lopen met zijn achternoenen alsof hij in z'n broek heeft gepoept nog erg op heb lijken... Zo loopt die van mij momenteel ook als ik hem uit de wei haal...

Ook daar heb ik aan gedacht indd. hij is eind mei HB geraakt aan 4 voeten en heeft meedere keren een terugval gekregen. Ik heb hem voor op ijzers laten zetten en toen liep hij een stuk beter. Zijn achter voeten zijn heel licht warm, voel geen pulsatie. Zijn voorvoeten zijn gewoon koud.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:22

Ik hoop dat iemand hier een idee heeft maar onze pony heeft op de buitenkant van hoeven (voorbenen) groeven in de hoef of een soort van rand. Moeilijk uit te leggen zo maar hij heeft dat sinds hij bevangen is geweest dus denk dat dat misschien de oorzaak hiervan is .. weet iemand hoe dit komt toevallig? De dierenarts is nog langs geweest maar ben het toen vergeten te vragen en hij heeft er ook zelf niets van gezegt gehad.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:12

Dat is de zieke rand die uit groeit,zoals jaar ringen in een boomstam.
Heb ik ook bij mijn paard gespot,aan alle 4 de voeten.
Vaak zie je ze ook als je paard ziek is geweest,zoals een koliek of virus infectie.
Bij jonge paarden kan je het soms ook zien als ze anders gaan eten, van de melk van de moeder naar vast voedsel zoals hooi en gras.

Groeit vanzelf weer uit :j

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:36

dynamiek schreef:
Hoest hier met alle paardjes? ik lees zo af en toe nog mee maar kan weinig melden.

Paardjes houden zit me niet mee, alles gaat bij mij stuk. Vandaag heb ik weer een paardje mijn hengstje in moeten slapen zo onverwachts het vermoeden is dat ie Atypische myopathie had alle symptomen wezen erop het ging zo snel kon nog wel naar Utrecht maar hij was zo slecht dat het eigenlijk niet te doen was, zo heb je een springlevend paardje de avond ervoor en zo ineens weer ellende.

Jeetje ik krijg kippenvel van je verhaal,
Ik wens je in ieder geval heel erg veel sterkte,
Als je wilt praten, mijn inbox heeft nog genoeg ruimte :(:)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:18

dankje wel Roosa ;)ben ik weer gerust!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:10

Nou het bokken en weigeren aan te draven van mijn paard komt niet door de HB. Hij heeft luchtweg problemen (daarom kreeg hij de pretnisolon waar door hij HB is geraakt) en hij heeft nu weer flink last van z'n luchtwegen, benauwd enz. dit is dus de reden waarom hij dus niet wil aandraven. Arm dier zit al een jaar in de lappenmand, begon vorig jaar met z'n luchtwegen. Geen enkel medicijn sloeg aan, behalve de pretnisolon die hij van het voorjaar heeft gehad. Maar daar is hij vervolgens HB geraakt. Nu lijkt de HB zo goed als over te zijn en nu spelen z'n luchtwegen weer op. Het lijkt een gebed zonder eind. Bij de DA zijn we uitgedokterd voor z'n luchtwegen. Vanaf juni dit jaar onder behandeling van een homeopaat en ook die kan hem dus blijkbaar niet helpen op z'n luchtwegen gebied. Niks lijkt aan te slaan, regulieren en homeopatische medicijnen niet. Ben de wanhoop nabij, mijn ideeen (en geld) zijn op, ik weet echt niet meer hoe ik hem kan helpen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:27

Nog een kleine stro halm? Kliniek den hoek?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:39

Jeetje wat een raar verhaal zeg.
Als je het ene probeert te verhelpen speelt het andere op.
Je btn het met mij eens denk ik dat een paard met hb niet lekker in zijn vel kan zitten,
Is het mogelijk dat met het stofvrij maken van zijn omgeving je paard lekker kan pensioneren?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:50

Helaas is het vanwegen een vervoer probleem niet mogelijk om daar naar toe te gaan. Ga even kijken of ze telefonische advies kunnen geven of dat er iemand is die aan huis komt???

Mijn paard is pas 6 dus nog veel te jong om met pensoen te gaan, maar het lijkt er op dat hij mogelijk toch wel heel vroeg met pensoen moet. Ik heb deze zomer voor een hoop geld speciaal voor hem een grote paddock met schuilstal aan gelegd. In de schuilstal liggen alleen rubbere matten, dus ook geen stof van stro, zaagsel enz. Hij krijgt geweekt ruwvoer. Hij word suiker en zetmeel arm gevoerd i.v.m de HB. Meerdere bloedonderzoeken geven aan dat hij kern gezond is. Er is duidelijk iets niet goed aan hem, maar wat.
Hij heeft vorige winter ook nog eens schurft gehad.

Het rare is dat geen enkel medicijn lijkt aan te sllan, op gebied van z'n luchtwegen niet. Maar ook b.v de metacam die hij voor de HB kreeg leek niks te doen bij hem, met of zonder ascal, ik zag geen verschil. Toen hij die schurft had moest ik hem wel 6 keer wassen met sebacil voordat het over was.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:45

Ik zou dan ook eens verder kijken dan alleen de luchtwegen,
Misschien is er iets met zijn longen?