Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:16

Roxxiejj: Kunnen ze geen klein stukje afzetten? Dit hebben ze voor mijn merrie gedaan. Bokken en steigeren kan minder kwaad dan echt rennen. De wei mocht van de DA niet groter zijn dan 10m2

Hier ook even een update: Opeens stond er een verdikking op mij paard haar anders been. Na enkele dagen was de verdikking wel weg... Probleem is ze slaat constant met haar achterbenen op stal. Volle kracht, soms met beide benen tergelijkertijd...
Dus ze is verhuist naar een andere stal. Waar ze helemaal alleen staat, niet in een gang. En ze staat nu in een box van 6m-4m. :-D

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:43

Roxxiejj schreef:
Mijn lieve lieve staleigenaren hebben me aangeboden om Nitro op de wei te zetten, iedere dag 2 uur. Super aardig, maar dan wil ik hem wel gesedeert erop zetten, anders rent ie eerst een uur, en dat moet natuurlijk niet.
Die muisjes, wat is daar de echte naam van? Dan kan ik mijn dierenarts eens ernaar vragen :j

Ik heb Calmivet granules, vetoquinol. Zijn Frans, en wat hoger gedoseerd als normaal. :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:07

Roxxiejj schreef:
Mijn lieve lieve staleigenaren hebben me aangeboden om Nitro op de wei te zetten, iedere dag 2 uur. Super aardig, maar dan wil ik hem wel gesedeert erop zetten, anders rent ie eerst een uur, en dat moet natuurlijk niet.
Die muisjes, wat is daar de echte naam van? Dan kan ik mijn dierenarts eens ernaar vragen :j

Mijn paard heeft een behoorlijke tijd met Tranquigel op de wei gestaan. Eerst 2 streepjes en later op 1. Haalde net het scherpe randje eraf en die kon ik gewoon bij de ruitersportzaak kopen. Uiteraard wel in goed overleg met de VA. Misschien nog een idee? :)

Roxxiejj

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:30

Ja, daar zat ik aan te denken, maar met scheren 1 keer geprobeerd met dat spul en daar ging geen randje af. Ga zo ff langs de DA, misschien dat hij nog iets weet :j

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:58

Gulpje schreef:
Roxxiejj schreef:

Mijn paard heeft een behoorlijke tijd met Tranquigel op de wei gestaan. Eerst 2 streepjes en later op 1. Haalde net het scherpe randje eraf en die kon ik gewoon bij de ruitersportzaak kopen. Uiteraard wel in goed overleg met de VA. Misschien nog een idee? :)

Mijn DA raadde de gel juist af omdat het te heftig was voor dagelijks gebruik.
en vetranquil zijn toch ook muisjes? Wat je evt. nog extra er bij kan proberen is stress mix van excellent 4 schepjes dagelijks door het voer. Het werkt heel ligt bij sommige paarden werkt het wel en andere niet. Bij altaire werkt het heel goed :) net het lichte randje wat die heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:00

Roxxiejj schreef:

Ik heb Vetranquil gebruikt. Geen aanrader. Sedeerde super, maar uitwerking was een hel.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:06

Die van mij heeft 3 maanden lang op de vetranquil granulaat gestaan, nergens geen last van gehad kwa uitwerken en dergelijke. Maar sowieso wat goed werkt per paard verschilt zo erg. Die van mij is 650 kilo en voor 550 kilo adviseren zij anderhalve schep. Dus ik zou dan 2 schepjes moeten geven. Nou in het begin was het 1 schepje en na een maand ofzo over gegaan op een halve en hij was suf zat!

Morgen ga ik er eerst opzitten en dan breng ik hem naar zijn voorlopige vakantieplan. De eerste keer krijgt hij ook muisjes. Hij heeft niet heel veel ruimte om te gaan, maar toch....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:07

Mocht je dat zo lang voeren? Mijn veearts raadde het aan zo kort mogelijk te gebruiken.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:12

Goh ben ik al vier maanden met die pees bezig vind ik ineens dit topic :')

Mijn paardje heeft een blessure aan het checkligament. Hoe het gekomen is geen idee, ze was na een rustige springtraining ineens stokkreupel. 2 Dagen later een enorm ei op haar pees. Twee op rust gehad en toen laten scannen peesblessure |(
Kon dag zwaaien naar het NK SGW in Hattem en de rest van mijn seizoen.

Nu gaat het gelukkig heel goed ik ben bezig haar drafwerk weer rustig op te bouwen. Verder staat ze elke dag een uur of vier op een bestraat stuk paddock van zo'n 15 vierkante meter.

Het enige probleem is dat mevrouw zich alweer fantastisch voelt en tekeer gaat als een idioot. Zowel met lopen als dat ik erop zit. Wat doen jullie hiermee?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:18

@vonneke: ja, mocht het zo lang gebruiken. Hij naaide hem er iedere keer tussen uit als ik aan het wandelen was. Daarbij vind iedereen het wel gevaarlijk spul en dergelijke, maar er is nooit aangetoond dat het daadwerkelijk schadelijk is. Dus liever lange tijd dat voeren, dan iedere keer mijn paard moeten gaan zoeken en nooit verder revalideren!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:30

Skippy, ik zit al in mijn 6e maand met ook een checkligament maar dan wel aan beide voorbenen. Doe nu heel voorzichtig kleine stukjes draven maar hij loopt nog erg gauw op. Ik reken er op dat dit jaar ook verloren is.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:34

Mijn Da zei dat ik rekening moest houden tussen de 6 en 8 maand revalideren. Elke zes komt ze op de scan. Op dit moment mocht ik het draven alweer lekker oppakken. Over twee weken word ze weer gescand, als dit goed gaat mag ik weer lange zijde's galop mee gaan pakken.

Tot nu toe gaat alles volgens het boekje dus mooier kan niet. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ze zo graag weer wil werken. Normaal gesproken had ik mijn handen er al vol aan. Nu rijd ik standaard met springzadel, beugels standje lancering, boktouw om de nek.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:23

Dat zei de meine ook ....... Maar goed niet elk paard is hetzelfde.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:36

Dat zei de mijne ook, en ik ben zeker 1,5 jaar bezig geweest. Hij zal ook nooit meer helemaal goed komen, maar goed, hij had zijn check ligament kapot over een lengte van 5 cm. Ik weet niet wat jullie paardjes precies hebben.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:41

Wenda had maar een heel klein stukje. Ligt natuurlijk ook aan het beenwerk en conditie van je paard.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:50

Nou, aan de conditie lag het niet, maar puur aan de ernst van de blessure. De eerste 2 maanden zag je alleen maar zwart op de scan waar zijn check ligament zou moeten zitten. Pas na een maand of 5 zag je een duidelijke verbetering. En na 13 maanden werd hij 'genezen' verklaard, zonder enig littekenweefsel.
Toen ben ik pas begonnen met de training heel rustig op de bouwen, en daar ben ik op aanraden van de kliniek ook nog een maand of 6 mee bezig geweest. Maar zijn pees blijft wel nog steeds een beetje opspelen in bepaalde situaties. Springen zullen we dus ook nooit meer doen, ik ben al blij dat ik dressuurmatig ongeveer weer alles mocht.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:55

Die van mij was ook perfect in conditie, reden er Z2 en Z1 mee. Nooit kreupel, eigenlijk ook niet geweest met de peesblessure.
DA gaf aan dat je ook vaak met deze blessure eerst het ene been krijgt en daarna het andere. Ik zou dus eigenlijk geluk hebben dat ze allebei tegelijk kwamen. :+
Zit nu op een beetje draven, maar doe dat nog maar heel kort, eigenlijk meer voor het idee.
In het voorjaar maar eerst de wei op en dan evt. weer verder gaan opbouwen.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:58

Ik reed M springen en L SGW zou bijna M starten. veel lange trainingsritten dus.
Bij Wenda zat er alleen een miniscuul klein zwart stipje, kon het zelf amper zien op de scan. Daarna kon je elke keer al heel goed de verbeteringen zien.

Na de 2 weken boxrust is ze ook niet meer kreupel geweest. Ze heeft eerst 2 week boxrust gehad. Daarna twee weken tien minuten stappen, daarna heel rustig opbouwen. Na acht weken mocht ik er weer op zitten met stappen, zes weken later mocht ik stukjes van 50 meter draf mee gaan nemen. Ik rijd in principe alleen maar op de weg. Alleen als de weg heel slecht is rijd in de binnenbak en dan alleen rondjes, geen figuren.

Werden jullie paarden ook zo druk met lopen en rijden?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:45

De mijne was ook in topconditie toen hij dik een jaar geleden de blessure kreeg. Bij mijn paard was het een overbelastingsblessure. De DA vergeleek het met RSI. Op zich viel de training wel mee (enkele zware was 1x per week springles en 1x per week door het mulle zand in het bos, verder reed ik dressuurmatig in de bak) maar paard had het op zijn heupen in de wei en ik denk dat de combinatie niet goed is geweest. Steeds na een training gaf hij zichzelf geen rust en ging aan het ijsberen in de wei, ik denk dat al de factoren samen toen funnest zijn geweest.
Gelukkig is meneer nu wel rustig op de wei. We weten ook nog steeds niet waarom hij toen maar niet rustig wilde zijn. De ene dag ging het goed en de andere dag kon hij misschien wel een uur lang (of langer?) staan ijsberen.
Paard was toen heel braaf en rustig met het lopen en rijden. Ik heb steeds hetzelfde rondje buiten gestapt en dat afgewisseld met in de bak stappen. Ook erop en ernaast afgewisseld. Paard stond ook nog buiten in de kudde, alleen staan op stal dat zou fout gegaan zijn. Vorig jaar januari was paard weer goed gekeurd geloof ik.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:18

Annetje schreef:
Annetje schreef:
De mijne heeft vorig jaar met een blessure gelopen en is nu een jaar 'goed.' Helaas liep hij dit weekend niet goed. Ik snapte meteen waarom ruiters altijd zeggen dat je zélf (dus niet het paard) nooit af komt van een peesblessure. Ik ben meteen weer elke dag aan het voelen, koelen, stappen enz... Ik neem aan dat het iets onschuldigs is, maar toch gaat die peesblessure maar niet uit je hoofd he. Ik geef hem een dikke week staprust en kijk daarna weer verder.
Zijn er meer mensen die dat zelf zo hebben, dat ze zo bang blijven voor terugkomende blessures?

Misschien was mijn angst toch niet geheel onterecht. Paard is vrolijk, blijft vrolijk en wil in principe best lopen, maar hij loopt nog steeds nét niet lekker op rechtsvoor. Donderdag komt de dierenarts. Dit keer ervoor gekozen om niet naar de kliniek te gaan maar eerst de plaatselijke dierenarts te laten kijken en te laten scannen. Ben nu twee weken aan het stappen (ofja, een week stappen en toen ben ik zelf een week ziek geweest, paard doet al twee weken niets geks met mij erop in elk geval :+ ) Pezen zijn niet gevoelig en er zitten ook geen verdikkingen. Waar het precies vandaan komt weet ik niet, dus ik ga van het ergste uit en denk dat hij met de vorst zijn voet 'verzwikt' heeft en zo zijn slechte pees bezeerd heeft. We gaan het zien.

Nou DA is net geweest en mijn vrees is toch gegrond geweest. Paard heeft weer aan allebei de benen een tussenpeesblessure. DA had niet de meest gevoelige apparatuur mee en vond het daarom niet erg zinvol om te scannen dus dat hebben we neit gedaan. De uitkomst blijft toch hetzelfde: 2x 10 minuten per dag stappen en na een maand weer kijken.
Paard liep iets onregelmatig op de rechte lijnen op het harde en op de volte op het zachte. Rechtsvoor meer onregelmatig dan linksvoor. Geen verdikkingen, maar wel gevoelig bij 'knijpen' van de DA in de pees. Rechtsvoor meer gevoelig dan linksvoor. Vorige keer zat de blessure bij de aanhechting, nu was hij gevoelig in het midden van de pees. Paard is dus weer stuk -O-

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:32

Jeetje Annetje! Wat enorm k.lote voor je!
Eerst weer een maand rustig aan dus..

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:04

He oliebol Annetje, wat is dat balen!!! Klote pezen ook!! :(:) .
Te hopen dat het over een maand al een stuk beter gaat, feit dat er geen verdikking zit is toch wel 'hoopvol'.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:58

Ohhh wat k.lote annetje!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:56

Ik meld me ook nog maar een keer, is een hele tijd geleden. Heb dan ook niet de laatste 10 blz doorgelezen.
Wat jammer voor je Annetje, echt balen.
Ik vraag me dan toch (weer) af hoelang je daar mee door moet gaan. Steeds een terugval, of het is weer slecht(er). Het gaat bij veel paarden zo lees ik. Ik persoonlijk geloof dan niet dat het ooit nog helemaal goed komt.

Ik moet volg. week donderdag, na 3 mnd, terug voor een echo. Hij heeft dan 3mnd op een verharde paddock gestaan. Ruim 2 mnd met dagelijkse pijnstilling, laatste 2 weken om de dag en vanaf gisteren zonder. Hij loopt (stapt) prima, sleurt je over het terrein, is opgewekt en blij, maar voelt duidelijk dat hij niet kan wat hij voorheen kon. Dat zie ik als ik hem aan een lang touw in de bak laat rollen. Dan komt hij met 4 benen van de grond, maar kient het altijd uit hoe hij terecht moet komen en dat is dus duidelijk niet op zijn slechte been. Dat zegt eigenlijk al voldoende. Er zit een dikke bult en die blijft.
Als de DA donderdag met overtuiging zegt: dit wordt en blijft een weidepaard, dan laat ik hem achter. Als er volgens hem een kansje in zit nog te kunnen stappen/draven onder de man, dan gaat hij mee naar huis en staat tot het eind van het jaar op de wei. Daar houdt het voor mij dan ook op. Als we na dit jaar mogen beginnen en hij krijgt een terugval of wordt weer kreupel, dan twijfel ik geen moment en laat hem inslapen, want dan heeft het nl. helemaal geen zin. Het zal dan altijd aanrommelen blijven.
Nogmaals: het is geen weidepaard, is hij niet geschikt voor, wordt ie knettergek van, het is een werkpaard en dat zal hij altijd blijven, zo is zijn karakter. Ergens op de wei de rest van zijn leven is dus geen optie. Dat wil ik enkel deze keer doen om het een kans te geven. Als dat niet werkt dan heb ik gedaan wat ik kon en moeten we afscheid van elkaar nemen. Ik moet dat ook steeds tegen mezelf blijven zeggen, want je verlegt steeds maar weer je grenzen.
Kritiek moment is dus volg. week. Volgende kritieke moment is dan eind dit jaar, dwz... als er in de tussentijd niets naars gebeurt. Want als hij nog een keer op 3 benen de wei uit komt, dan weet ik ook genoeg....

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:04

Dat is ook heftig Mabotje! Wel goed dat je die keuze al gemaakt hebt. Wel apart dat hij inderdaad met rollen en dergelijke ook zo voorzichtig doet. Ik laat mijn merrie ook graag even aan de hand rollen vind ze heerlijk. Ze springt alleen altijd bokkend overeind om een sprintje te trekken van anderhalve meter. Dan zie je dr echt zo kijken van o het touw is niet langer -O- Voel me altijd zo'n spelbederver.

Ik heb inderdaad mijn plan ook klaar liggen. Als ze niet hersteld binnen de aangegeven tijd, gaat ze terug naar de fokker. Hier rijd ik nog steeds en ben ik goede vrienden mee. Ze gaat dan de rest van het jaar het land op. Ik denk dat ik dan ook nog een veulentje met haar wil fokken. Dit zou betekenen dat ze dan nog anderhalf jaar heeft.

Maar laten we eerst maar van het positieve uitgaan..