Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FaberSmid schreef:Flink in de straal snijden met welk doel of vanuit welke rede?
FaberSmid schreef:De theorie van niet schoonsnijden en maar laten groeien is niet haalbaar in de praktijk zo te lezen.
Sizzle schreef:FaberSmid schreef:Flink in de straal snijden met welk doel of vanuit welke rede?
Ik denk dat er gedoeld wordt op die gecoupeerde straaltjes die nog geen 6e van de hoef oppervlak vullen.
Zie ik errug vaak in combinatie met te kleine dubbellips ijzers. Dit is natuurlijk net zo goed doorgeslagen waarnzin. Deze paarden hebben trouwens ook vaak rotstraal heb ik gemerkt (ken op die manier een hele stal met rotstraal helaas, hoeven teren gebeurd dan standaard 2x per week)
Mijn conclusie: met gezond verstand een middenweg volgen.
Peelie schreef:Sizzle schreef:Ik denk dat er gedoeld wordt op die gecoupeerde straaltjes die nog geen 6e van de hoef oppervlak vullen.
Zie ik errug vaak in combinatie met te kleine dubbellips ijzers. Dit is natuurlijk net zo goed doorgeslagen waarnzin. Deze paarden hebben trouwens ook vaak rotstraal heb ik gemerkt (ken op die manier een hele stal met rotstraal helaas, hoeven teren gebeurd dan standaard 2x per week)
Mijn conclusie: met gezond verstand een middenweg volgen.
En toch, de mijne staat 24/7 buiten en had flinke rotstraal, verklaar dat dan eens
countrygirl schreef:Ook in deze stralen wordt nooit gesneden.
Dit paard heeft een 12-jarig ijzerverleden en dus smalle klemvoeten.
Hij stond met beide voorvoeten op silliconen en leren zooltjes + achter op spatbeslag met wiggen.
Voorijzers vielen er soms om de dag af, beslag hield nooit veel langer als 2 weken.
Wanden waren ernstig verzwakt door het veelvuldige nagelen, de zolen waren BOL.
1 voorvoet verviel telkens terug qua vorm in een eendensnavel.
Hoogstwaarschijnlijk langdurig/chronisch hoefbevangen geweest.
Op röntgenfoto's was te zien dat het hoefbeen keurig op z'n plaats zat, geen enkele slijtage verder.
Volgens zeggen (DA's en div. hoefsmeden) zou hij nooit zonder ijzers kunnen lopen.
Toch doet hij dit nu al ruim vijf jaar. Hij kan blootvoets over asfalt galopperen, pijnvrij.
De straal laat hier duidelijk de overgang van een zeer natte- naar een langdurige droge periode zien.
Het oude materiaal wordt (slijt) afgestoten, daaronder is de nieuwe straal te zien.
De hele voet:
Sizzle schreef:Countrygirl: Dat ziet er goed uit.
Wat me opvalt is dat de stralen bij jouw paard ook mooi hun vorm houden zodat er genoeg lucht bijkomt. Dan zou ik er ook niet in snijden. Bij mijn paard worden de stralen heel erg breed waardoor ze als het ware over de straalgroeven heen groeien en daaronder heb je dan een mega broeinest. Ik moet dus zorgen dat de zijkanten bijgehouden worden en dat gaat enkel met een mes. Ze loopt op een harde bodem met stenen, maar blijkbaar groeit het gewoon harder dan het slijt.
countrygirl schreef:Ik noem zulke voeten: rockcrunchers