[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:49

mag ik vragen was KS is? ben niet zo thuis in al die ziektes en aandoeningen. :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:32

Tiger, dit jaar is het ook wel behoorlijk extreem hier. Ben hem onderhand ook zat.

Enniee... KS=kissing spines= een rugprobleem, waarbij de doornuitsteeksels van de ruggewervels tegen elkaar komen en/of tussenliggend weefsel beklemmen. Dit veroorzaakt pijn en het beenvlies van de doornuitsteekstels kan ontstoken raken door irritatie. Bij blijvende belasting kan die ontsteking zeer ernstig (en pijnlijk) worden, bot gaan woekeren of zelfs oplossen.
Als er alleen sprake is van irritatie kun je veel nog 'oplossen' door specifieke training waarbij buik en rugspieren sterker worden gemaakt. Maar in vergaande stadia is dat niet meer mogelijk.
(simpel uitgelegd. Exacte uitle

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:53

Oke bedankt! weer wat wijzer geworden :D

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:38

Tsjong jong wat is er een boel gebeurd hier. Ik ben al een tijd niet meer online geweest :o en lees hier toch wel een hoop nare, maar gelukkig ook goede berichten.

Zoals de insiders weten is bij mijn paard in mei 2005 spat (botoplossings vorm) vast gesteld. Nadat ze destijds is behandeld en ook weer goed heeft gelopen is er vorig jaar weer opnieuw actieve spat vastgesteld. Ze heeft vanaf april tot september 4 Tildren kuren gehad. Aanvankelijk leek het niet te helpen, maar de spat is inmiddels niet meer actief. De vraag is natuurlijk hoe lang niet??? Dat kan weken, maanden of jaren over heen gaan en we gaan niet angstig afwachten. In april gaan we na 3 jaar toch weer M1 starten.

Kortom, mijn lange adem wordt gelukkig beloond en ik hoef haar voorlopig nog niet met pensioen te sturen.

Ik hoop dat ik een aantal een hart onder de riem kan steken om niet zomaar op te geven.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:44

Uriah schreef:
Enniee , ook jouwn paard is de pineut, heel veel sterkte!

Ik heb nog wat vraagjes voor iedereen.

1 Zijn jullie paarden ook kreupel in stap (geweest) ?
Ja heel erg
2 Bij aandraven ook landen op de toon of op de plek , dus geen pas naar voren ?
Ja, nadat de smid ervoor heeft gezorgd dat de ijzer ronder gesmeed (principe van een Zwitserse opzet) werden, kon ze beter afrollen en werd ze in beweging beter. Met haar spatbeen is ze altijd iets korter in beweging dan met haar gezonde been. Ook de heffing in het gewricht is een tikje minder.

3 meer last op zachte of ongelijke bodem , dus zand pad , berm , pad in het bos met bv wat denne appels en taken op de grond?
Beter op een zachte bodem dan bijv in de wei. Een ongelijke bodem was tijdens de actieve spat niet te doen en heel pijnlijk voor haar. Ik heb gelukkig een goede bodem in de buitenbak en dus ging het goed.

4 kraken ,knakken vanuit gewricht?
In het eerste begin wat knakjes maar ook wiebelpasje. Achterbeen kwam een tikje te traag erbij. Met vwnw in draf is ze niet helemaal zuiver en neigt van het achterbeen af te lopen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 07:38

pfff alani, wat een gedoe. Onzekerheid is idd erg, maar het is goed van je om daar niet mee bezig te zijn. Daarmee is niemand geholpen.
Ik zal duimen dat het zo lang mogelijk, liefst de rest van zijn leven, op non-actief blijft

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:37

Alani schreef:
Tsjong jong wat is er een boel gebeurd hier. Ik ben al een tijd niet meer online geweest :o en lees hier toch wel een hoop nare, maar gelukkig ook goede berichten.

Zoals de insiders weten is bij mijn paard in mei 2005 spat (botoplossings vorm) vast gesteld. Nadat ze destijds is behandeld en ook weer goed heeft gelopen is er vorig jaar weer opnieuw actieve spat vastgesteld. Ze heeft vanaf april tot september 4 Tildren kuren gehad. Aanvankelijk leek het niet te helpen, maar de spat is inmiddels niet meer actief. De vraag is natuurlijk hoe lang niet??? Dat kan weken, maanden of jaren over heen gaan en we gaan niet angstig afwachten. In april gaan we na 3 jaar toch weer M1 starten.

Kortom, mijn lange adem wordt gelukkig beloond en ik hoef haar voorlopig nog niet met pensioen te sturen.

Ik hoop dat ik een aantal een hart onder de riem kan steken om niet zomaar op te geven.

wat geweldig! :D het laaste stukje van je verhaal dan! ;) geeft inderdaad weer hoop

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:38

verina heeft sinds 5 minuten ijzers met zooltjes, morgen mag ik weer rustig aan beginnen met rijden *\o/*

en wat ruikt dat spul lekker wat onder dat zooltje moet :9

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:30

Bedankt voor al jullie antwoorden op mijn vragen , King komt het meest overeen met het paard van Alani met de klachten.

@ enniee is de spat bij je paard nu niet aktief? en je paard is toch niet kreupel op het moment?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:31

Uriah schreef:
Bedankt voor al jullie antwoorden op mijn vragen , King komt het meest overeen met het paard van Alani met de klachten.

@ enniee is de spat bij je paard nu niet aktief? en je paard is toch niet kreupel op het moment?

ik weet niet wat actief inhoud, maar ze is niet kreupel nee.. ze heeft ook nog hko daar zijn de zooltjes voor ;)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:16

het is aktief als het gewricht bezig is met botoplossen of aanmaken, en het dus ook pijnlijk is.

Hoe kwam je er dan achter dat je paard niet goed liep?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:27

Uriah schreef:
het is aktief als het gewricht bezig is met botoplossen of aanmaken, en het dus ook pijnlijk is.

Hoe kwam je er dan achter dat je paard niet goed liep?

ze is wel een tijdje wat onregelmatig geweest, niet echt kreupel.. ze liep ook met gemak de buigproeven (iedereen dacht dat ze artrose had) behalve de laatste buigproef daar bleef ze kreupel.. en ze werd wat slomer, wou niet graag meer middendraf enzo doen.. Springen lukte niet meer, wat ze eerst altijd met enthousiasme deed.. Het werd gewoon een zielig hoopje.. en toen heb ik haar een half jaar op rust gezet, maar nu wouden we weten wat ze had.. en het bleek dus spat en hko te zijn. spat een heel klein beetje te zien zei de DA in de kliniek. ;) ik heb dus eigenlijk best lang op haar gereden terwijl ze pijn had, en ze was altijd al zo wild, nu weten we waardoor dat komt!! ik werd er namelijk elke les 2x afgegooid.. blij dat ik het nu weet, ook al is het geen leuk nieuws natuurlijk ;)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:33

Alani, wat leuk dat jullie weer M1 gaan starten :j

Gisteren heeft mijn haf met spat, meegedaan aan de oefencross in lisse.
Paarden laag 60-80 en jawel een 4de plaats :D tussen alle paarden van de 20 starters :)
Ik zal binnenkort even foto's plaatsen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:35

Fijn hoor, dat jullie nog zo goed met de paarden met spat kunnen werken. Dat is dan toch een extra overwinning. Ik denk ook dat beweging erg belangrijk is, juist met dit soort paarden.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:37

Inderdaad liljebo, als het in ieder geval mogelijk is ;)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:39

ja beweging is zeker wel belangrijk, en dat ze lekker de benen kunnen strekken in de paddock/wei en niet te lang op stal staan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:40

Ik denk dat lang op stal voor geen enkel paard goed is.
Ik heb het geluk dat mijn paarden aan huis staan, 24/7 buiten met grote schuilstal. Ideaal.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:47

mijn pony kan een tijdje niet buiten, er word nu weer een stukje land gebouwd, loop nu iedere dag een kwartiertje met d'r.. Meer kan ik niet voor d'r doen.. mocht vandaag niet met dr lopen omdat dat spul ondr de zooltjes moest drogen ofzoiets :P

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:27

Ja is zeker voor elk paard nodig, maarja gebeurt helaas nog te vaak dat ze lang op stal staan (of er helemaal niet uit komen........)

Hopelijk over een maand weer lekker op het land, heerlijk!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:34

heb er zo zin in, en dat ze weer lekker in de zomervacht zitten :D en heerlijk gaan rollen op 't land.. Kan haar van achter de computer in de gaten houden dan ! <3

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:57

Idd zijn de mogelijkheden bij veel stallingen, zeker in de winter, beperkt.
Vandaar dat ik blij ben met paardjes aan huis.
Ik kan ze vanuit de woonkamer/computer in de gaten houden. Ik werk aan huis.
Besef dat ik met dat alles wel veel geluk heb.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:42

Ja heb je zeker geluk mee, heerlijk lijkt me dat als je lekker aan het eten bent of iets, en ondertussen je paardjes kan zien.

Hoe is het met de sneeuw? hier is het echt lente.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:46

je hebt zeker geluk met je stukje aan huis. Al moet ik zeggen dat ik ook niets te klagen heb hoor.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:39

kan ik me voorstellen! :P

mensen ik heb misschien een beetje een onnozele vraag..
mijn pony staat op ijzers met een zooltje en daaronder zit van dat spul, maar mag ik nou gewoon nog wel door water enzo lopen? ik zou dit aan de smid vragen maar ben ik vergeten ;)

Heb weer heerlijk gereden op verina na een half jaar! ze was wat stijfjes bij haar achterbenen, maar wat wil je ook! :D

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:57

Wat jij bedoeld is siliconen denk ik.
Daar kan je gewoon mee door het water hoor.
Is onder tussen al hard ;)