[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:39

ze zijn heel lang en voor groot stuk afgebroken nu, maar gaat al beter en smid komt.
maar net in de wei draafde hij vrolijk dus is wel goed volgens mij

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:56

Isapaardje schreef:
Ik ben voor Isabella nu bezig met celzouttherapie. Wil me er nog verder in verdiepen. Had het hier geloof ik al eens geschreven, maar voor de liefhebbers nog een keer:
http://www.bloesem-remedies.com/?gclid= ... MAodn2lSYQ

grappig... mijn hondje is sinds vorige week ook aan de celzouten... Ik geloof er wel in.

@Gemske; Gefeliciteerd!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:13

Dit is echt een ontzettend leerzaam topic!

Isapaardje, ik had nog een vraag aan jou. Ik kan me herinneren dat jij een keer schreef dat de buik van Isabella heel gevoelig was. Pas viel me dat bij Wessel ook op. Het is voornamelijk rechts. Hoe zat dat toen bij Isabella?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:37

@Gemske: Gefeliciteerd !!!

@WesseLady: Isabella was volgens mij aan beide zijden gevoelig. Vooral achterzijde van de buik. Oren soms al in de nek als ik alleen nog maar wees. In mijn ogen "hoorde dat bij haar" want ze deed dit bijna altijd (behalve in de zomer als ze jeuk had). Maar sinds ik haar vorig jaar op probiotica heb gehad is die gevoeligheid een heel stuk afgenomen. Ik kan nu zelfs gewoon de buik borstelen !!

@Kymalin: Ik geloof zeker in celzouten nu ik me erin verdiept heb. Alleen zit ik nog wat met die vulmiddelen in mijn maag. Ik heb er nu eentje gekregen met magnesiumstearaat als vulmiddel en lees overal dat dit niet goed is omdat het water aan het lichaam onttrekt. Ook zouden het geschudde mineralen zijn, wat inhoudt dat er een kans is op bijwerkingen omdat de cellen op deze manier van werken niet helemaal overeenkomen met lichaamscellen. Gewreven celzouten zijn wel gelijk aan lichaamscellen en worden makkelijker opgenomen of indien niet nodig zonder problemen uitgescheiden. Gewreven celzouten hebben ook een ander vulmiddel (calciumbehenaat).

@angelax: hele lange hoeven zijn niet goed. Zoals je zelf al ervaart breken er dan stukken af, maar ook heb je kans dat de witte lijn uitrekt. Je kunt bij zwakke hoeven hetzelfde symptoom krijgen als bevangenheid omdat de hoefwand door de druk van het gewicht van het paard langzaam los"scheurt" van de witte lijn. Je paard op zeer korte termijn goed laten bekappen (wand en zool gelijk) zal een heel stuk schelen.

@algemeen: Ik wil vanavond de wei sproeien omdat het hier kurkdroog is (waar niet haha). Mede omdat bij droog warm weer het gras ook gestresst is. Water is nodig om te laten groeien. Niettemin als het gras groeit hou ik ook nog mijn hart vast Haha! ... tis ook nooit goed hahaha.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:47

Het is inderdaad aan de achterkant van de buik. Wes doet daar ook al jaren narrig op, al kan ik het wel gewoon borstelen. Het feit dat die buik gevoelig is, vond ik dus ook gewoon normaal. Het viel me eigenlijk pas op toen ik Wes een paar dagen geleden masseerde. Dat doe ik nu bij mijn andere paard voor de spierbevangenheid, dus had Wes ook een keertje gedaan. Toen viel me op dat ie rechts wat vervelender reageerde op druk, al is er niet heel veel verschil. Na de massage ontspande hij zijn buik wel meer, maar het blijkt toch nog wel wat gevoelig. Toen moest ik dus aan Isabella denken. Knipoog Maar wat voor probiotica heb jij toen gevoerd en hoe lang? Wes poept nu trouwens ook weer dun, dat was bij Isabella toch ook zo? Bij Wes gaat het wel over als ie genoeg hooi eet...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:27

Isabella exact hetzelfde verhaal. Dunne mest, maar geen diarree en ook niet alle mest was dun (van de 10 hopen misschien 1 of 2 echt koeienflats, 5 wat dunner en de rest gewoon). Gaf ik meer hooi, dan werd de mest beter. Vandaar dat ik altijd dacht aan zand in de buik. Ook dat ze daardoor wat gevoelig was. Wat jij zegt ... ik nam aan dat het erbij hoorde. Ben er wel eens vaker door mensen op gewezen "is ze koliekerig?", werd me wel eens gevraagd. Nee dat doet ze altijd. Tot vorig jaar dus bleek dat ze een darmbacterie bij zich had die de veroorzaker was van de dunne mest, maar hoogstwaarschijnlijk ook de veroorzaker dat haar immuumsysteem (en dus de stofwisseling) overhoop lag.

Ik ben toen Probioforte van Groene Os gaan geven. Het is vreselijk duur spul (45 euro voor een pot en ik heb uiteindelijk 2 potten nodig gehad), maar het werkte wel heel erg goed. Al heel snel werd de mest duidelijker dikker zonder dat ik extra hooi was gaan geven.
Nu een jaar later heb ik tot op heden geen dunne mest meer gehad en dat is iets wat ik in de 10 jaar dat ik haar heb nog nooit heb meegemaakt ... dat ze een jaarlang vast mest. Ondanks dat ze nu veel minder te grazen heeft dan andere jaren. Ik weet dus bijna zeker dat het aan de probioforte gelegen heeft dat dat is verbeterd. En betere darmfunctie is betere stofwisseling.
De lever is met homeopathie aangepakt en als "eindmedicatie" ben ik nu dus met die celzouttherapie bezig.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:39

Hmm, dat is wel opmerkelijk. Het doet me erg denken aan Wes zijn 'ontlastingspatroon'. Hij heeft vaak van die groene grasmest, maar dan ook als ie weinig gras heeft gehad. Mijn paard heeft met dezelfde voeding veel bruinere en stevigere mest.

Ik moet dan misschien toch maar eens Probioforte gaan overwegen! Is wel prijzig inderdaad, maar ja, als het helpt...

Maar heb je aan Isabella ook echt gemerkt dat haar lever niet goed werkte, of heb je dat uit bloedwaardes opgemerkt?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:47

Isapaardje schreef:
@algemeen: Ik wil vanavond de wei sproeien omdat het hier kurkdroog is (waar niet haha). Mede omdat bij droog warm weer het gras ook gestresst is. Water is nodig om te laten groeien. Niettemin als het gras groeit hou ik ook nog mijn hart vast Haha! ... tis ook nooit goed hahaha.

MAAR..... het is toch zo dat wanneer je een langere, droge periode hebt en daarna regen, dat de fructaanindex dan toch omhoog schiet omdat doordat er weer water is de plant als een gek aan het groeien gaat? Vind je dat niet eng?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:52

Kymalin schreef:
Isapaardje schreef:

MAAR..... het is toch zo dat wanneer je een langere, droge periode hebt en daarna regen, dat de fructaanindex dan toch omhoog schiet omdat doordat er weer water is de plant als een gek aan het groeien gaat? Vind je dat niet eng?

Op het moment dat het gras gaat groeien daalt de fructaanindex juist weer. Het fructaan wordt dan omgezet in plantenmateriaal. Fructaan is juist de bouwstof, die ontstaat bij fotosynthese, dus door de zon. Het fructaan hoopt op doordat het gras niet kan groeien, maar wel de hele dag door fotosynthese heeft. Dus wel aanmaak, maar geen groei.

Tenminste, dat is hoe ik het heb begrepen Knipoog

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:51

Hier de foto's van vandaag om te laten zien hoe de hoef er nu aan de buitenkant uitziet.
Een hele brede linkervoet, die het gewicht van Image vele maanden alleen heeft gedragen. Ik heb ook de meeste zorgen over de linkervoet. Hij is mega plat geworden. Maar op de foto ziet het er prima uit: goede dikte van de zool en goede stand van het hoefbeen.
Volgens Van Nassau gaat de hoef in de tijd weer minder breed worden en iets steiler, als Image meer gewicht gaat dragen op haar rechtervoorvoet.

Even ter vergelijking: zo was het 6 maanden geleden op de dag van de operatie
Afbeelding

Zo is het nu
Rechtsvoor, het gat is weg, er voor in de plaats is hoorn gekomen. Geen super kwaliteit, maar zeker goed.
Afbeelding

Zijkant van rechtsvoor: gat is weg. Ze staat op deze foto niet goed op de hoef, maar in rust en beweging belast ze de voet wel goed.
Afbeelding

Wat een verschil, he, tussen linksvoor en rechtsvoor.
Afbeelding

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:57

Heel bijzonder om te zien. Die foto's kan van Nassau mooi in zijn volgende boek gaan gebruiken, als hij die tenminste gaat schrijven......

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:01

wat een verschil..
maar de onderkant een stukje van de hoef ik 'zacht'dat stukje waar je niet mag uitkrabben..
maaar valt waarschijnlijk wel meee.
maar hoefsmid neemt telefoon niet op Tong uitsteken

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:03

O, en gemske nog even op de valreep: van harte gefeliciteerd!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:04

ik zit hier nog niet zo lang maar hoe kan het zijn dat die hoef zo stuk is gegaan?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 23:34

WesseLady schreef:
Maar heb je aan Isabella ook echt gemerkt dat haar lever niet goed werkte, of heb je dat uit bloedwaardes opgemerkt?

In 2005 waren de bloedwaarden van de lever al slecht en zou ze prednison moeten hebben volgens de DA. Dat heb ik toen niet gedaan en heb haar een leverreinigingskuur gegeven.
Vorig jaar toch maar weer laten testen en de waarden waren veel slechter geworden. Ook een onderzoek door alternatief diergeneeskundige wees uit dat de lever maar voor een klein gedeelte werkte. Het was dus voor mij een duidelijke uitslag daar iets aan te doen. Echter heb ik het wel langs de alternatieve weg gedaan ... zag behandelen met prednison niet zo zitten. Nu heeft ze volgens de homeopaat nog een ingevallen plek links bij de flank ongeveer. Zou nog altijd een teken zijn dat de lever niet goed is. Maar ik zie verder niet veel aan haar. Haar ogen zijn helder wit, tandvlees is mooi roze. Maar dat is het eigenlijk altijd wel geweest had ik zo het idee. Misschien laat ik nog maar een keer het bloed afnemen om te zien of de waarden echt beter zijn (nu ze beter lijkt).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 23:37

WesseLady schreef:
Op het moment dat het gras gaat groeien daalt de fructaanindex juist weer. Het fructaan wordt dan omgezet in plantenmateriaal. Fructaan is juist de bouwstof, die ontstaat bij fotosynthese, dus door de zon. Het fructaan hoopt op doordat het gras niet kan groeien, maar wel de hele dag door fotosynthese heeft. Dus wel aanmaak, maar geen groei.

Tenminste, dat is hoe ik het heb begrepen Knipoog

Ja zo begrijp ik het ook. Daarom is iedere dag bij warm weer sproeien beter dan dagenlang niets doen. Het gras raakt dan gestresst en dus fructaanrijk. Bijv. juist het dorre bruine verbrande gras dat dood lijkt te zijn is gevaarlijker dan zijn wat groenere soortgenoot die er fris en monter bij staat, klaar om gegeten te worden.

Niettemin vind ik nog altijd alles wat gras lijkt eng. Of het nu lang of kort, groen of geel is. Het blijft opletten dat ze meer hooi dan gras binnen krijgt.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 00:44

Zo, op mijn gemakje de afgelopen pagina's even gelezen, een hoop interessante dingen weer gezien.
Fijn dat Nado weer iets beter gaat.
Geerke, ik las dat de VA bij dat ene paardje 2 liter bloed had afgenomen, waarvoor is dat eigenlijk en waarom helpt het?
Janouk, mooie hoeven hoor! Zo van een foto vind ik de linker hoef niet eens extreem plat lijken, eerder de rechterhoef heel hoog. Maar het zal wel vertekenen ook.

En wat gras betreft ben ik ook inderdaad nog steeds bang. Laatst zitten twijfelen of ik de wei weer half door zou doen. Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik banger ben voor gestresst gras dan voor uitgegroeid gras.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 07:19

angelax schreef:
ik zit hier nog niet zo lang maar hoe kan het zijn dat die hoef zo stuk is gegaan?

Image is hoefbevangen geraakt in augustus 2007. Het hoefbeen is losgescheurd van de hoefwand en gekanteld met de punt naar beneden in de zool. Het hoefbeen is ontstoken geraakt. Dus de hoefsmid en VA hebben een gat in de hoef gemaakt om bij het hoefbeen te komen. Dat is schoongemaakt en alle losse wand/kapotte lamellen zijn verwijderd. En nu moet de hoef weer aangroeien en beetje bij beetje zet de hoefsmid de hoef weer terug in de normale stand.

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm
Ostitis onder hoefproblemen, dat is wat mijn merrie ook had. Hier kan je meer lezen erover.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:56

Gemske@dat doen ze om de druk te verlagen,de pompende ader in de kogel wijst erop dat het bloed minder goed door de verauwde aderen doorkomt,als je dan aderlating doet helpt dat...ik had er weleens van gehoord,maar dacht dat het iets van de middeleeuwen was,maar ja,niet alle antieke remedies blijken slecht te zijn!
Die pony knapte op en liep daarna weer compleet normaal,ik wist niet wat ik zag!!!
Ze gaat overgens nog steeds goed...gelukkig..nog wel aan de but.
Janouk@wat een mooie voet!!zelfs mijn vriend ,die er geen bal verstand van heeft vond het indrukwekkend!!!Hoe z'on hoef zich weer hersteld!
Grappig dat hij steiler is dan de ander..
Wel vakwerk van die kliniek hoor!!!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:55

Bij Victor hebben ze bij de eerste hoefbevangenheid ook een paar liter bloed afgetapt.

@janouk: Ziet er goed uit, hoor! Hier had je een paar maanden geleden niet op durven hopen.... Lachen
@Isapaardje: Interessant stuk over celzouten, ik had er nog nooit van gehoord. Heb de site bij m'n favorieten gezet zodat ik het later even op m'n gemak kan "bestuderen". Misschien is het wat voor Victor (en voor mezelf Knipoog ).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:14

geerke schreef:
Gemske@dat doen ze om de druk te verlagen,de pompende ader in de kogel wijst erop dat het bloed minder goed door de verauwde aderen doorkomt,als je dan aderlating doet helpt dat...ik had er weleens van gehoord,maar dacht dat het iets van de middeleeuwen was,maar ja,niet alle antieke remedies blijken slecht te zijn!

Sterker nog... ik heb me door een dierenarts laten vertellen dat door aderlaten het zelfs 100% genezen kon worden. Op mijn vraag waarom dit dan niet (meer) wordt gedaan kon men mij geen antwoord geven, er kwam ook iets anders tussendoor op dat moment.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:21

Celzouten en Dieren.

Celzouten dienen in iedere lichaamscel aanwezig te zijn. Deze lichaamseigen stoffen zijn onschadelijk en dragen bij tot herstel van het lichaam tot in de cellen. Celzouten zijn minerale verbindingen die gevormd worden uit enkelvoudige mineralen die binnenkomen via de voeding. Deze celzouten zijn essentieel voor de goede werking van de stofwisseling. De stofwisseling verwerkt alles wat er op het lichaam afkomt, zowel materieel als geestelijk. Als de stofwisseling door een gebrek aan celzouten niet kan verwerken wat zij te verwerken krijgt, is er sprake van overbelasting en ontstaan gezondheidsklachten. Vaak zijn deze klachten chronisch- of regelmatig terugkomend van aard. Zij ontstaan doordat de biochemie van het lichaam niet in staat is het tekort van celzouten aan te vullen. De celzouttherapie bestrijdt niet alleen het symptoom maar is er op gericht de stofwisseling weer in staat te stellen optimaal te functioneren. De klassieke celzouten volgens de receptuur van dr. Schüssler zijn geen homeopatische geneesmiddelen maar gezondheidsproducten, omdat deze celzouten wel verdund maar niet gepotentieerd (geschud) zijn. De celzouttherapie is een risicovrije therapie en daarom zeer geschikt voor zelfmedicatie voor jong en oud, mens en dier.

bron: www.vita-reform.nl

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:43

De pony van mijn vriendin hebben ze vorig jaar ook adergelaten, helaas heeft het niet mogen baten. Ik dacht eerst ook: omg, wat een middeleeuwse toestand, maar 't wordt idd vaker toegepast.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:05

janouk schreef:
angelax schreef:

Image is hoefbevangen geraakt in augustus 2007. Het hoefbeen is losgescheurd van de hoefwand en gekanteld met de punt naar beneden in de zool. Het hoefbeen is ontstoken geraakt. Dus de hoefsmid en VA hebben een gat in de hoef gemaakt om bij het hoefbeen te komen. Dat is schoongemaakt en alle losse wand/kapotte lamellen zijn verwijderd. En nu moet de hoef weer aangroeien en beetje bij beetje zet de hoefsmid de hoef weer terug in de normale stand.

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm
Ostitis onder hoefproblemen, dat is wat mijn merrie ook had. Hier kan je meer lezen erover.

oh okee, ziet er echt veel beter uit!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:47

Gisteren heb ik de pony's eens lekker onder de tuinslang gezet. Waren ze het eigenlijk niet zo mee eens, maar na een tijdje vonden ze het stiekem toch wel lekker fris.
Ze hebben nog steeds veel winterhaar, dus zo helemaal nat is het eindelijk eens goed te zien hoe Aurora er nu uit ziet.

van opzij, ik vind haar alleen aan de voorkant nog wat massief maar een heel stuk minder al
Afbeelding

van achter - de buik is weg Lachen
Afbeelding
Afbeelding

En nog een bovenaanzicht, is ze niet lekker smal geworden?
Afbeelding

Ze waren lekker afgekoeld dus toen kon er weer gerend worden:
Afbeelding

Afbeelding

Saros moet weer uitkijken Clown
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe jullie haar er nu uit vinden zien, zeker wat betreft vetbulten/gewicht.