[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:52

Zeker staat ze op dieet, met voeren bedoel ik hooi voeren.
En iets van 30 gram mineralenvoer met 20 gram spul ivm EMS. Oftewel voor de stofwisseling

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:14

Super ! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:29

Wel heel fascinerend met die bloedzuigers zeg!
En wat een wereld van verschil tussen de 2 filmpjes :wow:

Mijne is gelukkig nog steeds stabiel, is nu een jaar geleden. Ze staat op onbeperkt hooi, en elke dag paar uurtjes op paardengras en krijgt daarnaast sochtends speedibeet met seniores priores en savonds mineralenbrok met grasbrok, heeft ze ook echt nodig want ze wordt anders echt te mager.
Nu eindelijk goed op gewicht en een smid gevonden die wel zn werk goed doet, ik heb volgens mij tijdje geleden wel foto’s gepost hoe scheef :(
Ze liep daardoor ook kreupel maar sinds de nieuwe smid vorige week is geweest heb ik een heel ander paard terug, loopt goed, stuk alerter etc, arme beest had gewoon kneuzing met bloeding in dr hoef gehad door de vorige smid dus veel pijn {:)-:(

Afbeelding
Oude situatie

Afbeelding
En nu, je ziet ook echt de diepe groef in dr hoef van de hb

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:42

Oh wauw, ik krijg gewoon kramp in mijn teen bij het zien van de hoef. Auwtsch

En ja de bloedzuigers zijn interessant of het ook echt blijft helpen, geen idee.

Maar net hooi gevoerd etc, en ze loopt nog altijd goed zelfs zonder metacam.... Dusssss afwachten en duimen draaien.
Eind vd middag weer even met haar aan de hand stappen.
Dan mag ze even uit haar gevangenis.

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:34

Oef als ik de voeten van romy haar paard zie,ben ik blij dat we er op tijd bijwaren. Gelukkig geen ijzers nodig. Hij staat nu ook weer een paar uur op de wei en verder op een zandtrack met toch wel beperkt hooi.We gaan toch proberen hem slank te houden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:20

Wat grappig die bloedzuigers. Ik kende het wel, maar dacht dat het echt iets van vroeger was, wat helemaal niet hielp.

Ik vind 400 metacam voor die pony trouwens ook wel weinig. Die van mij stond op 500 en is volgens mij kleiner en ook een stuk minder zwaar.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:52

loulou schreef:
Wat grappig die bloedzuigers. Ik kende het wel, maar dacht dat het echt iets van vroeger was, wat helemaal niet hielp.

Ik vind 400 metacam voor die pony trouwens ook wel weinig. Die van mij stond op 500 en is volgens mij kleiner en ook een stuk minder zwaar.

We hebben haar vorige jaar op de weegbrug gehad en toen woog ze 480 kilo. Ze was toen vetter dan dat ze op het filmpje was. Dus we denken dat ze toen 450 woog.
Ze heeft toen ook nog voor 150 erbij gekregen na het filmpje. Maar nouja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:13

sarablack schreef:
Oef als ik de voeten van romy haar paard zie,ben ik blij dat we er op tijd bijwaren. Gelukkig geen ijzers nodig. Hij staat nu ook weer een paar uur op de wei en verder op een zandtrack met toch wel beperkt hooi.We gaan toch proberen hem slank te houden.

Die vorm had niks te maken met de hb, ze heeft een hele tijd goed gelopen met speciaal beslag vlak na de hb. Ben toen over gestapt naar andere smid en die heeft dit voor elkaar gekregen, en ik heb het te laat door gehad.
Dacht dat ze weer hb werd ofzo, kon wel janken, mag jezelf toch geen smid meer noemen?
Is vrij lastig om in deze regio een goede smid te vinden die nieuwe klanten aanneemt.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:16

Hoi allemaal,

Sorry dat ik zo kom binnen vallen, maar ik heb eigenlijk wat vragen mbt mijn jonge paard. Ik wilde hier niet apart een topic over openen omdat ik denk dat hier mensen posten die er wat meer vanaf weten dan ik op dit moment....

Ik heb een jaarling die gelukkig nog niet hoefbevangen is, maar vermoedelijk wel erg reageert op gras. Het is een vrij sober ras en ze staat nu al niet 24/7 op gras. Ze krijgt savonds/snachts onbeperkt hooi. Is het verstandiger om dit hooi in een net oid te doen? Ze krijgt nu zoveel ze op kan. Daarnaast ben ik bang als ze zo lang op het gras blijft overdag het wel mis gaat. Hoe zouden jullie dit doen? Alleen sochtends op de wei en dan de rest vd tijd op de paddock? Of nog weer anders indelen? En dan met hooi gewoon in een bak onbeperkt of ook in een net? Ik heb zelf geen invloed op de kwaliteit vh hooi omdat ze niet aan huis staan. Sorry voor al die vragen, ik ben niet bekend op dit gebied en ben heel bang dat het mis gaat als ik niet nu ingrijp. Paardje is trouwens niet te dik oid en natuurlijk nog erg in de groei, verder krijgt ze alleen wat vitaminebrok en muesli laag in suiker en zetmeel voor jonge paarden. Dat is bij elkaar misschien net 400 gram verdeeld over 2 porties.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:46

Eline, eet ze nu echt alles op wat je haar voorzet?

Want die van mij staat op onbeperkt en die laat liggen als ze vol is zeg maar.

Ben ook wel benieuwd, hoeveel voeren jullie aan hooi?
Ik heb nu bij Venhorst zaterdag graszaadhooi gekocht, laag in suikers. Om het weken van het hooi te vervangen want dat was voor mijn rug geen doen en qua tijd enorm belastend.
Gelukkig eet ze het nieuwe heel goed, heb nog wat geweekt liggen en meng het nu, maar wou straks gaan wegen en dan een afgemeten hoeveelheid geven, maar hoeveel?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:49

MarliesV schreef:
Eline, eet ze nu echt alles op wat je haar voorzet?

Want die van mij staat op onbeperkt en die laat liggen als ze vol is zeg maar.

Ben ook wel benieuwd, hoeveel voeren jullie aan hooi?
Ik heb nu bij Venhorst zaterdag graszaadhooi gekocht, laag in suikers. Om het weken van het hooi te vervangen want dat was voor mijn rug geen doen en qua tijd enorm belastend.
Gelukkig eet ze het nieuwe heel goed, heb nog wat geweekt liggen en meng het nu, maar wou straks gaan wegen en dan een afgemeten hoeveelheid geven, maar hoeveel?

Wij geven in de ochtend, middag en avond een hooinet van 3 kilo omdat ze ook moet afvallen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:07

Hoe groot/zwaar is jouw paard?

Ik kwam op ongeveer 7.5 kg voor een paard van 500 kg. Maar toen ik ging wegen, vond ik dat een schrikbarend kleine portie :o

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:08

ik geef in totaal over drie porties verdeeld 7.5kg droog hooi.... ze krijgt nog een klein beetje KV van Bonpard en bietenpulp

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:09

MarliesV schreef:
Hoe groot/zwaar is jouw paard?

Ik kwam op ongeveer 7.5 kg voor een paard van 500 kg. Maar toen ik ging wegen, vond ik dat een schrikbarend kleine portie :o

Dat is zo maar anders vallen ze ook niet af (die van mij allesinds niet). Soms moet je even hard zijn... ik verdeel het wel over veel porties

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:28

Ik heb mijn shet alrijd op onbeperkt gehouden. Maar wel ander hooi (graszaadhooi ipv voordroog). Porties vind ik lastig te managen en ook te weinig. Dan gaat ze teveel scharrelen en komt er weer kans op zandkoliek bij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:30

Is ook zo Nana, daarom wil ik het juist gaan wegen. Dat ik niet teveel of te weinig geef.
Is denk ik ook meer een omschakelijk voor mezelf hoor, ben voorstander van onbeperkt maar wil niet mijn pony schaden.

Hoe zwaar is jouw paard/pony, dat je 7.5 kg geeft.

Want 7.5 kg op een dier van 600 kg is wel wat anders dan 7.5 kg op een dier van 400 kg zeg maar.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:30

dat is verschillend per paard denk ik, mijn paard stond op onbeperkt en is HB geworden dus... Voor mij geen optie

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:31

MarliesV schreef:
Is ook zo Nana, daarom wil ik het juist gaan wegen. Dat ik niet teveel of te weinig geef.
Is denk ik ook meer een omschakelijk voor mezelf hoor, ben voorstander van onbeperkt maar wil niet mijn pony schaden.

Hoe zwaar is jouw paard/pony, dat je 7.5 kg geeft.

Want 7.5 kg op een dier van 600 kg is wel wat anders dan 7.5 kg op een dier van 400 kg zeg maar.

ze is geschat op 580 kg ze is 1m68 maar wel stevig gebouwd
Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:29

Ik vind het vooral lastig omdat ze nog zo jong is. Ze moet wel voldoende binnen krijgen om te groeien, maar ze kan niet meer op gras voorlopig. Veelste vet voor haar, de manenkam werd al aardig dik.. Ze eet in principe al het hooi op wat ze gevoerd krijgt, heel af en toe heeft ze wel wat over maar er wordt volgens mij flink gevoerd zodat ze niet zonder komen snachts. Ik wilde dan een net ophangen zodat ze er misschien iets langer over doet...

Edit: ze vreet ook veel stro wat er in de stallen ligt. Vooral als het hooi op is, kan dat qua suiker dan ook kwaad?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:22

Stro zit over het algemeen weinig suikers in. Dat mogen ze er wel bij hebben.

Meeste bevangen paarden staan op stal ook op stro en zullen hier dus van eten.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:10

MarliesV schreef:
Stro zit over het algemeen weinig suikers in. Dat mogen ze er wel bij hebben.

Meeste bevangen paarden staan op stal ook op stro en zullen hier dus van eten.

Oké, dan hoef ik me daar niet druk om te maken in elk geval :).

Geven jullie ook nog een supplement(en) bij oid? Ze is niet hoefbevangen maar ik zit te twijfelen of ik iets moet bij geven wat de darmen wat ondersteund zodat ze de opgeslagen suikers weer wat makkelijker af breekt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:42

Enige probleem met teveel stro is dat ze er verstopping van kunnen krijgen.

Qua supplement kan Glucobalance geen kwaad. Maar als je geen nodeloze kosten wil doen, kan je mss eens bloed laten nemen om te zien hoe het zit met het suikergehalte? Want als je dat levenslang moet geven aan een jaarling, tikt dat natuurlijk wel aan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:03

Ja teveel stro kan verstopping geven. Maar wat 'grazen' door de stal geeft niet snel dat probleem.

Hier de dierenarts gesproken. Metacam mag er af en ook het koelen.
Hoeven zijn niet meer warm en geen pulsaties meer te voelen sinds een aantal dagen.

Ze moet nog een week op stal blijven en dan naar de kliniek voor de testen.
Moet een nachtje blijven ivm de IR test.
Pyama en tandenborstel maar klaarleggen :P

Voor nu 1.5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht als richtlijn.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:07

Ik meld me hier helaas ook weer. De laatste tijd in de ochtend wat stijf, maar in de loop van de dag weer gewoon goed. Tot ze vrijdag niet meer opknapte en ze echt stijf was en bleef, dus we hebben haar aan de novacam gezet. Ik had nog van de vorige keer, in juni. Kon het toen zo ophalen, omdat ik het inmiddels wel herken bij haar.. Maar zaterdag was ze helemaal slecht en stond ze niet meer op toen ik erbij kwam (Diana is een hele harde voor zichzelf en ligt nooit en al helemaal niet als je het ziet). Dus zaterdag is de veearts geweest en heeft een pijnstilling ingespoten. Normaal knapt ze toch wel snel op, maar nog steeds ligt ze de hele dag en als ze staat is ze aan het wiebelen op haar voorbenen.

Ik vroeg me af wanneer jullie de keus hebben gemaakt om röntgenfoto's te maken hoe erg het is. Ze is namelijk jaarlijks hoefbevangen en ik heb geen idee hoe erg het werkelijk is. Wat denken jullie en wat zijn de kosten van het maken van zulke foto's?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:17

Ik kan je helaas geen goede tip geven wat handig is en ook niet ivm röntgenfotos.

https://youtu.be/c-lsgqJW8vI
Dit filmpje heb ik net gemaakt.
Ben net klaar met werken dus ik ga nu eerst maar weer poep scheppen :Y).
Afgelopen weekeind te druk gehad met renoveren

Ohja dit is dus zonder pijnstilling