Den Hoek heeft doorgemeten dat het niets deed, schreef ze. Maar ik zou zeker weer op pergolide zetten bij cushing. Na alles wat ik erover gelezen heb.
roosa
Geplaatst: 26-09-12 21:20
goede vraag... in elk geval een half jaar. de da zei dat ik na max 2 mnd duidelijk verschil moest zien anders had het geen zin... dus toen ben ik weer gaan afbouwen (stom stom stom dus)
Dit las ik in haar topic dus vandaar mijn vraag voordat Den hoek weer neergesabelt word
Maar hoe het ook zei,ik hoop dat je paardje zich snel wat beter gaat voelen. Heel veel sterkte in iedergeval.
Suus25
Geplaatst: 28-09-12 14:13
Hi,
Dat klopt. Ik ben woe weer begonnen met de pergolide. Gisteren is er een hoefsmid geweest die zeer bedreven is met dit soort paarden en aandoeningen (natuurlijk bekappen).
Hij was een beetje mijn laatste hoop... en hij was erg posititief gelukkig! Ze moet nu eerst op gips blijven staan totdat de onsteking is afgenomen. over 2 weken komt hij terug om de hoeven in een andere/juiste stand te zetten zodat ze beter kan lopen. Dan ga ik wss hoefschoenen aanschaffen voor de gevoeligheid. dat heeft ze al zo lang, dat zal niet 1,2,3 opgelost zijn.
Kortom we houden moed en gaan lekker vertroetelen en hopen dat ze snel weer iets wil bewegen, want dat op stal staan vind ik zo tegennatuurlijk... maar ja ze kiest er nu zelf voor dus dat is iets minder erg denk ik dan maar.
Whit gaat goed. Mag nog wat aan komen, maar loopt als een trein op het zachte en op schoenen. Op het harde zonder schoenen nog wel wat kort, maar wel wakker en vlot. Whitney nieuwe schoenen, eerste rondje op dit merk.
Fijn dat ze zo lekker wakker is! Laukje vind ik de laatste tijd erg sloom en niet echt wakker meer. Ze staat nog op hetzelfde dieet van ruwvoer en buiten lopen. Ze is nog wel aan de volle kant. Maar de magnesium krijg ik er met geen mogelijkheid in. Mijn 3,5 jarige eet het wel en staat nu op dieet omdat ik alles wat Lauk is overkomen bij hem vooral wil voorkomen.. Ik twijfel vooral of lauks de winter zo nog wel lekker doorkomt..
xFioon
Geplaatst: 30-09-12 18:12
Hallo, na 1,5 jaar afwezig te zijn geweest hier wil ik toch wat ervaringen vragen... Ik weet niet of sommigen hier mij nog herkennen, 2 jaar geleden aan het begin van het weideseizoen heeft mijn pony Bandiet acute hoefbevangenheid gehad, 8 weken gips en absolute boksrust tot gevolg. Wat eindigde in 1 week boxrust en daarna op een klein afgezet stukje paddock, hij brak de hele stal af. We zijn toen behandeld bij kliniek bodegraven. Hij zag het toen negatief in, dacht dat hij het toch niet zou redden, maar na rontgenfotos bleek de kanteling nog maar heel klein. Na een lang revalidatieproces kon hij alles weer, alleen heel erg oppassen met eten en genoeg bewegen. Vorig jaar leek het even terug, maar de dierenarts dacht toen aan tekort bekapt zijn, dus hij kreeg wel buut en ascal en het was ook snel weer weg. 1,5 maand geleden vond ik hem al slecht lopen, alsof hij weer op eieren liep, veel met hem gestapt, geen pulsatie en warme voeten, leek weer beter te gaan na 2 weken dus weer bezig gegaan met rustig rijden. Toen we na een lang weekend thuis te zijn geweest bij mijn ouders er weer waren liep hij wel zo slecht... gelijk dierenarts gebeld, naar de kliniek... Ja hoor, geen twijfel mogelijk, hoefbevangen aan 4 benen... Buut en ascal mee, elke dag wandelen was het advies... Leek steeds beter te gaan, wandelde fit mee over het asfalt, kleine grindweggetjes deden nog wel pijn, dus die zoveel mogelijk mijden, hij had weer praatjes... Tot de medicijnen op waren. Hij liep zo enorm slecht... Dus weer de dierenarts gebeld, medijcijnen (alleen buut dit keer?) op komen halen, uitleg gekregen aan de hand van dode paardenhoeven, hij moest echt meer op zijn tenen gezet worden, maarja onze hoefsmid (natuurlijke bekapper) was niet te bereiken, en tja, er viel ook niet echt wat af te halen verder, want hij staat vrij kort op zijn hoeven en vrij laag op zijn achterkant van de hoef... Ondertussen met de medicijnen loopt hij wel iets beter, maar nog wel slecht... Dinsdag naar de kliniek voor rontgenfoto's, en daarna direct door naar de hoefsmid van de kliniek, we zitten nu te denken aan zooltjes, die je er onder plakt... Afwachten wat de foto's zeggen is het nu... We wandelen nu maar elke dag in de bak of in het weiland, hij komt bijna niet vooruit op het harde, zo zielig...
Hij is ook echt dun aan het worden, valt heel erg af en lijkt ook spieren te verliezen. De dierenarts wil hem ook testen op Cushing...
Iemand hier ervaring met zooltjes oid onder de hoeven? We willen geen ijzers, want dan sla je juist die nagels door die witte lijn...
Ik geef je hieronder een link naar de website van E-digit in Roosendaal - zij werken met styrofoam pads:als je in het artikel naar beneden scrollt, kom je een aantal filmpjes tegen. Dit lijkt me een beter oplossing dan alleen zooltjes.
Op de foto's is duidelijk kanteling te zien - de teen van de hoef is ook zeker te lang. Je smid moet veel meer naar hoefbeen parallel toewerken. Opvallend vind ik het verschil in de zool tussen RV en LV.
Als je DA op Cushing wil testen, vraag dan wél op welke manier hij dat wil doen. Er zijn een aantal Cushing testen ( zoals de dex-test) die je zeker niet moet doen als je paard bevangen is, en ook niet als je paard snel HB raakt.
Hallo, ik val hier ook weer eens binnnen... Mijn hafje is ong 2j geleden voor het eerst hb geweest, na een lang herstel alles terug goed gekomen, maar begin dit jaar een herval (gelukkig acuut deze keer) na één nachtje kunnen vers gras eten ... Nu gaat alles goed, alleen wordt ze te mager en weet ik niet meer wat ik haar nu nog mag bijgeven wat geen kwaad kan voor haar risico op hb... Ze staat op een weide waar bijna niets van gras meer opstaat, ze krijgt hooi en 1keer per dag krijgt ze ong1kg geweekte bietenpulp, gemengd met tarwezemelen en daarop haar Safe &sound. Wie heeft tips wat ik haar nog zou kunnen geven om terug wat bij te komen ?
Ik liet Amber regelmatig grazen (als de omstandigheden goed waren en nooit langer dan een half uur) en ik geef haar omega 3, 6 en 9 olie bij van Naf. Als ze erg invalt geef ik haar meer weidehooi ipv graszaadhooi.
Hier weer een positieve update Vandaag weer naar de kliniek, ik haalde hem uit de wei en hij liep weer beroerd... wilde de trailer ook niet doen, logisch met pijn in je voetjes, en op de kliniek ging gelijk de hoefsmid ernaar kijken, die sloeg allemaal oei oei kijk hier, daar, ja wel dunne zool, pulsatie, toen kwam de dierenarts en gingen we rontgenfoto's maken, klonken eerst ook niet al te positief dus mijn zus vroeg: einde verhaal?! Ohh neeee helemaal niet, zo bedoelden we het niet! Nou zn hoeven zagen er netjes uit, stand was verbeterd, hoefbeentje was nog minder gekanteld dan op de foto's 2 jaar geleden! Maar zijn zool is zo enorm dun... Dat doet dus pijn... Dus zorgen dat de zool snel groeit en het botje niet verder kantelt... Ook hebben ze bloed afgenomen om op cushing te testen. Horen we binnenkort de uitslag van. Hij moet nu in de wei (zonder gras afgezet stukje) en de bak staan en lopen, niet meer op het harde en dan moeten de hoeven groeien en gaat het over... Nu nog wel buut, moeten we afbouwen als het beter gaat...
Mijn shet is nu 5 maanden later nog steeds niet goed. Iedere keer als het weer goed lijkt te gaan komt er met een week of 2 weer een terugval. Het gekke is dat in die 5 maanden niks veranderd is aan het voer. Hij krijgt hooi en een beetje stro om te knabbelen. Ondertussen begind hij toch wel vrij schraal te worden, maar durf niet zo goed meer hooi te gaan voeren, bang dat het dan nog erger word. Wel wordt het hooi geweekt i.v.m de suikers.
Op het moment loopt hij op het harde echt beroerd, op het zachte uiteraard een stuk beter. Rechtvoor is warm (HB voetje). Veder zit hij erg rommelig in z'n vacht, heeft wat vieze oogjes en is sloom. Ik ben er niet de hele dag bij maar het lijkt er op dat hij zo goed als de hele dag in de schuilstal door brengt. Voorheen meste hij achterin de paddock, nu vind ik alleen nog mest in de schuilstal en zins een paar dagen plast hij ook in de stal, deed hij nooit want dat spettert te veel ( rubbere tegels). Zijn temp. is ook vrij laag varieren van 35,5 tot 37 de afgelopen week. Het lijkt er dus op dat hij zich niet goed warm kan houden. Die lage tempraturen had hij ook toen hij z'n kaak had gebroken, en toen was het buiten 20 graden. Dus mogelijk dat hij door de pijn zich niet warm kan houden? Het schraal zijn helpt natuurlijk ook niet mee. Hij heeft opzich wel een lekker vachtje gekregen ondanks dat de vacht rommelig is. Dus twijfel of we er een deken op moeten doen of niet ( staat normaal altijd zonder)
Veder krijgt hij nog steeds bloedverdunners. Als je hem mee neemt om te gaan stappen loopt hij zonder aarzelen met je mee, dat dan weer wel. We weten eigenlijk niet meer zo goed wat we nog kunnen doen om hem door de HB heel te helpen. Snap ook niet dat het steeds met vlagen goed gaat en dan weer net zo hard terug komt ondanks dat het voer het zelfde blijft. Heb er een hard hoofd in. Zouden de druppels van popocompositum van Groene Oss nog wat kunnen doen?
Met mijn paard gaat het gelukkig weer goed, is nu 3 weken weer zuiver en ben zins een week weer rustig aan het rijden. Wel af en toe nog wat warme achter voeten (was HB aan 4 voeten) dus ben erg bang voor een terugval. Maar voor nu lijkt het met hem vrij goed te gaan. Hij is HB geraakt door de pretnisolon en mogelijk IR. De shet was te dik en daardoor HB geraakt.