Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:57

Wat vervelend Marjan! Klinkt idd als een nare blessure! Maar idd alles voor een pijnvrij leven voor hem!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:03

jah das het belangrijkste, Ik denk trouwens dat ik in jou geval ook voor een second opinion zou gaan, voor jou ook weer rot!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:09

Bah Marjan! :( Dat is echt spijtig nieuws! Hopen dat het toch veel beter gaat zijn binnen een 2 maanden! :) De stapmolen hebben we even uitgestelt. Madam stond weer flink mank door haar gekke sprongen gisteren. Nu terug boxrust en binnen een paar dagen nog eens kijken.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:21

jah ik hoop het ook, heb maar gelijk een likit gekocht, net een likit houder, met zo'n extra houder in bal vorm eronder via marktplaats en zal nog ff kijken voor een wilgen tak. Vind het zo sneu voor hem dat ie zolang stil moet staan. Want denk niet dat ik het lang vol hou om maar 10 min per dag te stappen. he balen is dat dat die van jou ook weer onregelmatig is! indd ff aankijken en anders na laten kijken?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:57

Lijkt me fijn voor hem die likit :) Ik ga voor mijn meisje ook zo iets moeten voorzien denk ik. Ze verveelt zich in haar stalletje. Arm duts moet nog een half jaar op stal :(:) Wat krijgt die van jou te eten als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:17

Ja archy gaat ook waarschijnlijk half jaar op stal, moet alleen nu over 2 maand terug komen, om te kijken of het verbeterd. Ik haal hem nu van het biks af, want dat geeft hem alleen maar overtollige energie wat ie niet nodig heeft. Verder krijgt hij gewoon kuil en ga ik hem weer http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... iores.html voeren, dit is normaal voor oude paarden , maar zit kwa gekmaak stoffen bijna niks in, in ieder geval minder dan in gewone slobber. En zijn ze ook wel ff mee bezig om het op te slurpen. Hier heb ik mijn andere paard ook een hele periode op aanraden van DA aan gehad, omdat er wel veel stoffen in zitten die goed voor ze zijn, maar het gek maak spul mee valt. En dat moest ik dus precies hebben voor mijn andere paard, die fliptte al van een beetje biks. Verder ga ik een wilgen tak in de stal hangen, ook dit is voor meerdere dingen goed!

In wilgentakken (smalbladige wilg) zit acetylsalicylzuur.Dit is een middel tegen reumatische en neuralgische pijn, koorts, en andere pijn. Je kan het vergelijken met aspirine.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:35

Ik gaf de mijne ook alleen maar seniores priores, nu dan aangevuld met 1/2 muesli en 1/2 biks.
Inderdaad ook wilgentakken, witlofwortels en veel hooi.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:39

Denk dat ik maar tak van zo'n 10 cm dik en meter lang aan een ketting aan de box want knoop haha. :+ Witlofwortels? Ik zal morgen maar weer ff flink wat winterpenen inslaan op de markt. Die zijn hier zo goedkoop, zonde om te laten liggen. :D

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:50

Ik heb nu EHBO van een dierenarts op school, had vandaag les van hem en had ff het verhaal uitgelegd. Hij had vandaag geen tijd, dus hij kijkt er volgende week even naar. Is heen second opinion, maar wel iets. Het verhaal wat ik zei met de diagnose van mijn dierenarts vond hij wel kloppen. Dus eerst dat eens bekijken. De week erop heb ik vakantie en ga dan na zijn advies eens op mijn gemakje kijken en ook eens informeren naar een eventuele operatie en dergelijke. Alles rustig aan. Heb de tijd. Doe hem eventueel als hij niet genoeg verbeterd is op de volgende scan, 2,5 maand weivakantie cadeau. Kijken wat dat met hem doet.

@ speeltjes: ik heb voor Tor(die heel gefixeerd is op eten) een speelbal van het paardendrogist. Daar doe ik dan stukjes peen in die hij eruit moet "rollen". Zo is hij bezig en moet hij werken voor zijn eten. Wilgentakken ken ik ook wel, maar nooit geweten dat het ook pijnstillend werkt.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:08

Dit is die speelbal, onverwoestbaar is hij niet, die van mij heeft er al een deuk ingemaakt omdat het er niet uitkwam, maar hij doet het nog steeds. Ik vind het een superfijn ding en Tor is er ook heel de dag mee bezig.

http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... 6626/44458

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:28

zo'n speel bal kan ik helaas niet bij archy doen. Die moet zo weinig mogelijk bewegen in de stal omdat ie dan moet draaien op zijn achterbeen wat niet goed is voor die band. Want neem aan dat ie er dan behoorlijk erachter aan gaat. Hi Hi.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:37

Tor doet het wel heel rustig. Die is slim, die doet hem van rechts naar links over een klein stukje en zorgt dat het gat vooral onderop blijft. Hij is keislim, zo min mogelijk doen maar zo veel mogelijk rendement eruit halen.
In het begin niet, toen ging hij heel de stal door.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:39

Ja dat is indd slim! Hi Hi. Ben bang dat archy zo graag eten wil dat die er als een malle achteraan gaat.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:04

Hij heeft hem ook pas begin december gehad. Toen was ik alweer 4 weken aan het draven en was zijn pees goed! Helaas dan nu even een terugslag..... Hopen dat het van korte aard is.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:46

Ik lees hier nu al een weekje mee. Lees positieve, negatieve tot erge verhalen......
Mijn haflinger loopt al 3 weken niet goed. 4 weken geleden hebben we een flinke valpartij gehad met springen. Voor het eerst een waaier gesprongen en ze is er toen midden in gevallen. Liep ze even niet goed, daarna wel, ook flink gekoeld. Hele week dressuur gereden, week later weer springles in totdat ze opeens heel raar begon te springen en weer verkeerd terecht kwam. Vanaf toen loopt ze niet goed |( Kon zelf in het begin niks vinden, na een paar dagen werd het dik en warm. 2 weken terug dierenarts geweest, mankheidsonderzoek voelde hij wel wat maar hij kon niks zien. Ontstekingsremmers en rust. Na 2 weken mocht ik weer proberen, afgelopen donderdag opgezadeld en de bak in, maar helaas nog niet goed. Zwelling is wel weg, ze heeft nu wel een harde bult en voelt niet warm aan. Heb voor komende dinsdag weer een afspraak voor nader onderzoek....

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:58

SRY verstandig om het been weer te laten onderzoeken en een scan/foto te laten maken van de bult.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:22

Annetje schreef:
De mijne heeft vorig jaar met een blessure gelopen en is nu een jaar 'goed.' Helaas liep hij dit weekend niet goed. Ik snapte meteen waarom ruiters altijd zeggen dat je zélf (dus niet het paard) nooit af komt van een peesblessure. Ik ben meteen weer elke dag aan het voelen, koelen, stappen enz... Ik neem aan dat het iets onschuldigs is, maar toch gaat die peesblessure maar niet uit je hoofd he. Ik geef hem een dikke week staprust en kijk daarna weer verder.
Zijn er meer mensen die dat zelf zo hebben, dat ze zo bang blijven voor terugkomende blessures?

Misschien was mijn angst toch niet geheel onterecht. Paard is vrolijk, blijft vrolijk en wil in principe best lopen, maar hij loopt nog steeds nét niet lekker op rechtsvoor. Donderdag komt de dierenarts. Dit keer ervoor gekozen om niet naar de kliniek te gaan maar eerst de plaatselijke dierenarts te laten kijken en te laten scannen. Ben nu twee weken aan het stappen (ofja, een week stappen en toen ben ik zelf een week ziek geweest, paard doet al twee weken niets geks met mij erop in elk geval :+ ) Pezen zijn niet gevoelig en er zitten ook geen verdikkingen. Waar het precies vandaan komt weet ik niet, dus ik ga van het ergste uit en denk dat hij met de vorst zijn voet 'verzwikt' heeft en zo zijn slechte pees bezeerd heeft. We gaan het zien.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:10

Spannend Annetje, wat houden ze ons toch bezig!
Ik hoop voor je dat het iets heel anders en onschuldigs is, maar het is zo herkenbaar dat je gelijk terugvalt op de peesblessure! Zie je wel verandering na deze 2 weken rust?

Die van mij gaat volgende week woensdag mee naar de kliniek voor een controle scan, ik zit nu op 6 maanden. Ze heeft de laatste tijd overdags op de wei gestaan en heeft dagelijks minstens 3x haar gekke half uur en het been blijft mooi... Dus ik hoop zo dat we groen licht krijgen, maar kan me er nu al zenuwachtig om maken haha.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:17

Oh Annetje, ik hoop dat alles goed is! Ik zal voor je duimen dat het mee valt. Hopen op iets onschuldigs. :(:)

Bokker88: Ik zal voor je duimen, komt vast helemaal goed!

Hier alles nog steeds goed! Pakken ook weer de wat 'zwaardere' dressuuroefeningen mee. Volgende week gaan we voor het eerst weer op buitenrit, ben benieuwd! En volgende week ook weer ons B-debuut :) Ben nu al zenuwachtig als ik er aan denk haha :')

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:28

He bah Jill, ik lees net je bericht, wat een verschrikkelijk nieuws voor jullie!! Ik wens je heel veel sterkte Y;( .
Je paard was een echte knapperd, mooie foto's heb je in je profiel staan!

Balen Annetje, en goed dat je je gevoel volgt. Ik heb op het moment hetzelfde voorliggen. Die van mij heeft zichzelf eind december een paar keer geraakt in zijn kootholte wat is gaan ontsteken zodat hij begin Januari met een dik been stond. Ab gehad en laten spuiten enzo, en dat is allemaal goed genezen, maar hij loopt ook niet helemaal goed in draf. Stap merk ik niks, maar de draf is niet helemaal goed. Ja en dan denk je toch weer gelijk aan een pees. Hij heeft ook nergens verdikkingen, alleen aan de binnenkant van zijn kogel is het iets warmer. Ik heb besloten om verder niks te doen. Ik blijf gewoon stappen voorlopig en probeer af en toe een stukje te draven en dan kijk ik wel hoe het gaat. Misschien heeft hij nog wat last van die plek waar zijn wond gezeten heeft, misschien heeft hij zijn pees meegeraakt, misschien is zijn pees geirriteerd toen zijn been dik werd door de infectie, ik weet het niet. Hoe dan ook, als ik laat scannen moet ik toch blijven stappen, wat ik nu ook al doe. Dus gebruik ik mijn gezond verstand en blijf gewoon doen wat ik nu ook doe en blijf gewoon af en toe kijken hoe het draven gaat.

Succes volgende week bokker 88!

SRY, zo is die van mij ook geblesseerd geraakt. Heel verstandig om hem te laten checken, ik zou ook zeker een scan laten maken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:31

bokker88 Ik heb hem een week gestapt en toen gekeken en er was absoluut geen verbetering. Na mijn ziek thuis zitten heb ik heel voorzichtig wat laten draven toen ik erop zat, maar dat voelde meteen niet goed dus ik heb het verder niet meer geprobeerd. De DA mag het zeggen.

MR ik kan me inderdaad voorstellen dat je eerst zelf wat probeert, zeker met de ontstoken kootholte die je dier gehad heeft. Wie weet heeft de pees er ook helemaal niets mee te maken.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:15

Ownee, een aantal terugvallen dus.
Fijn Noa, dat jullie al wat zwaardere oefeningen meepakken. Veel plezier van de week op buitenrit!

Een hele lange egopost van mij, sorry voor het lange verhaal. Als het niet duidelijk is en je wilt het weten, PB maar!

Hier vandaag de ijzers eronder uit laten halen en hij gaat donderdagochtend eerst naar een uitloopstal. Dan 's nachts wel op stal. Als de wei goed is, krijgt hij bij het uitloopstuk, een stuk weiland erbij. Daar gaat hij iig tot en met half Juni op. Dan laten scannen en verder kijken. Hij heeft nu 2 weken op school gestaan en at nauwelijks meer. Hij liet zijn hooi liggen en deed 4 uur over een halve kilo brok. En schoot ineens ontzettend in zijn vacht. Nu is hij sinds zondagavond thuis en hij voelt zich gelijk top!
Hij kreeg daar toen hij er een uurtje was een halve kilo brok voorgeschoteld en begon er gelijk aan en likte heel zijn bak uit. Hij heeft ook ontzettende zin om te werken en energie voor 10. Terwel hij op school echt doods was. Dus maak zeker wel de goede beslissing hem nu lekker wei vakantie te geven. Alleen jammer genoeg heb ik geen oude deken. Dus komt hij met zijn goede deken met een maatje te staan. Mijn paard kennende, blijft die niet lang heel.

Nu vroeg ik mij wel af, heeft een van jullie ervaring, of mensen in de buurt met ervaring, in het weghalen van schieffels. De hoefsmit die zijn ijzers eraf gehaald heeft, die vond hem op een echte k*utplek zitten en raadde aan om die toch weg te laten halen. Nu zegt mijn dierenarts dat het helemaal goed gaat komen. Is de terugslag gekomen van het te snel te kort bekappen en te kleine ijzers eronder terug te plaatsen. Dus heb ik wel goede hoop dat het zonder operatie goed komt. Zelf ken ik 2 mensen die hun paard hebben laten opereren aan een schieffel. Bij het eerste paard, zat het aan de buitenkant, paard is niet goed nabehandeld en de schieffel is 2x zo groot terug gekomen. Bij het 2e paard, had hem ook aan de binnenzijde op het griffelbeentje zitten, zelfde plek als bij Toran, die heeft na een paar maanden weer die plek geraakt en die is ook dubbel zo groot terug gekomen. Dus die hebben ze toen af moeten laten maken.....
Zou graag ervaringen en advies willen. Ga dit sowieso wel met mijn dierenarts bespreken. Die kent het verhaal het beste en mijn paard natuurlijk. Maar vroeg mij wel af....

Hij heeft de schieffel op zijn griffelbeen aan de binnenzijde. Hij heeft deze 1 Januari 2012 opgelopen. Sinds 25 Augustus 2012 staat hij op rust. Op 11 December 2012 mocht ik opbouwen. Na 7 en een halve week zat ik op een klein half uur rijden met beide kanten een klein galopje meepakken. Toen 31 Januari 2013 naar de dierenarts geweest. Ongv. 2 weken na beslaan, was zijn pees achteruit gegaan, op een plek onder de schieffel aan zijn tussenpees. De rede is omdat de pees niet op volle sterkte was en door te snel te kort zetten en 8 mm smaller is deze plek dus ontstaan. Nu aangezien hij wegkwijnt op school, gaat hij vanaf 14 Februari as naar een plek waar hij zelf heel de dag kan lopen en 's nachts binnen staat.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:58

MontyRulezz schreef:
H

Balen Annetje, en goed dat je je gevoel volgt. Ik heb op het moment hetzelfde voorliggen. Die van mij heeft zichzelf eind december een paar keer geraakt in zijn kootholte wat is gaan ontsteken zodat hij begin Januari met een dik been stond. Ab gehad en laten spuiten enzo, en dat is allemaal goed genezen, maar hij loopt ook niet helemaal goed in draf. Stap merk ik niks, maar de draf is niet helemaal goed. Ja en dan denk je toch weer gelijk aan een pees. Hij heeft ook nergens verdikkingen, alleen aan de binnenkant van zijn kogel is het iets warmer. Ik heb besloten om verder niks te doen. Ik blijf gewoon stappen voorlopig en probeer af en toe een stukje te draven en dan kijk ik wel hoe het gaat. Misschien heeft hij nog wat last van die plek waar zijn wond gezeten heeft, misschien heeft hij zijn pees meegeraakt, misschien is zijn pees geirriteerd toen zijn been dik werd door de infectie, ik weet het niet. Hoe dan ook, als ik laat scannen moet ik toch blijven stappen, wat ik nu ook al doe. Dus gebruik ik mijn gezond verstand en blijf gewoon doen wat ik nu ook doe en blijf gewoon af en toe kijken hoe het draven gaat.

Misschien is het iets met zijn sesambeenbandje? Ja daar dacht ik aan bij binnenkant kootholte omdat mijn paard dat ook heeft..

Met Altaire gaat het nu vind ik best goed. Donderdag gaan we weer naar de kliniek voor controle, spannend!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:00

Mijn lieve lieve staleigenaren hebben me aangeboden om Nitro op de wei te zetten, iedere dag 2 uur. Super aardig, maar dan wil ik hem wel gesedeert erop zetten, anders rent ie eerst een uur, en dat moet natuurlijk niet.
Die muisjes, wat is daar de echte naam van? Dan kan ik mijn dierenarts eens ernaar vragen :j

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:08

Luz_ElenaE schreef:
MontyRulezz schreef:
H

Misschien is het iets met zijn sesambeenbandje? Ja daar dacht ik aan bij binnenkant kootholte omdat mijn paard dat ook heeft..

Met Altaire gaat het nu vind ik best goed. Donderdag gaan we weer naar de kliniek voor controle, spannend!

Het is niet aan de binnenkant kootholte, maar aan de binnen/bovenkant van zijn kogel. Het is daar iets warmer, verder helemaal niks. Dus ik heb het vermoeden dat daar iets geirriteerd heeft waar hij last van heeft. Ik hoop dat het niks ernstigs is, want ik heb geen zin in een nieuwe peesblessure.