[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:50

@lucyknol
Wat was je vroeg vanmorgen , had je nachtdienst oid ?
Wat heerlijk voor je dat je weer een ritje gemaakt hebt met Luus

Past je zadel nog wel ? , ik heb er inmiddels een prolite pad tussen want de boom is te wijd geworden :o

capopjekop schreef:
Ik ben altijd bang dat ik te zwaar voor Amber ben. Iedereen zegt dat het wel meevalt, maar ik merk gewoon dat de drempel om er weer op te stappen na zo'n lange tijd niet rijden vrij groot is. Als ze in de spieren zit alla, maar na een half jaar niks doen is dat ook niet zo getraind natuurlijk. Mss eerst maar aan de lange lijnen aan de gang of hardlopen in de bermen. Das voor mij ook goed :D

Ik ken jou en Amber natuurlijk niet live, maar heb wel al een paar foto's van jullie gezien in het verleden.
Op die foto's ben jij echt niet te groot en te zwaar voor Amber
Dus hierbij...een vriendschappelijke skup under de kont, het wordt morgen prachtig weer dus het zadel erop en gaan met die banaan ,
goed voor de slanke lijn van jullie allebei ;)
Laatst bijgewerkt door lolclub op 16-10-10 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:01

setteke schreef:
Ja zeker, maar die zullen vast al wel ergens in die 100 pagina's staan (sorry, heb ze niet allemaal gelezen :o ). Ik moet hem heeel erg kort 8tjes laten draaien (in of voor zijn box), dus dat hij zijn voorbenen nagenoeg moet kruisen. Als hij dat niet wil of kan, kan er een volgende aanval aan zitten komen/of komt er een aanval aan. En die 8tjes moet het paard niet lopen achter jou aan aan een lang touwtje, maar je moet hem echt bijna aan . het hoofd nemen. Duidelijk?

Dat is een goeie ...
Ik controleer ook altijd hoe ze keert op het gangpad of op de spuitplaats,
Toen ze die paar dagen pulsatie had (voor ze bute kreeg) ging ze naar achteren leunen als ze kort moest keren op de spuitplaats,
nu draait ze gewoon om en zet haar voeten inderdaad kruisend over elkaar heen .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:04

@Jannepauli

dank je voor het plaatsen van dit stuk,
is het voor jou veel moeite om een kleine samenvatting te maken in het Nederlands voor de mensen die moeite hebben met de Engelse taal ?

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:34

Ik heb net ook de draaiproef gedaan en ze stapt beide kanten netjes over :0

Overigens is de dunne mest ook weer normaal sinds ik het nieuwe (fijne) hooi voer. Ik denk dat ze beide een wat gevoelige maag/darm hebben dat ze niet langdurig tegen grof hooi kunnen.
Nadeel van dit fijne hooi is dat het zo op is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:45

Hierbij de vertaling van het stukje op pag. 17

Link (bron) : http://www.ecirhorse.com/index.php/seasonalrise

Herfstpiek is een term die tegenwoordig wordt gebruikt voor de tijdelijke verhoging van ACTH in het najaar en de daaraan gerelateerde schommelingen van insuline en glucosewaarden bij paarden met Cushing/PPID.
Dierenartsen en eigenaren weten al langer dat paarden met PPID in het voorjaar en de zomer minder symptomen vertonen dan in de herfst en vroege winter.
Voordat de Herfstpiek als zodanig werd herkend en benoemd, werd najaars-hoefbevangenheid vaak geweten aan het hoge suiker- en of fructaangehalte van het gras.

De EC en IR groep heeft de afgelopen jaren werklijk ontelbaar veel paarden gezien met dezelfde seizoenspatronen van laminitis in de periode van augustus tot november, de herfstmaanden.

De EC en IR Groep heeft echter ook paarden onderzocht die in het najaar laminits ontwikkelden, zonder dat ze gras kregen, noch had er enige verandering plaatsgevonden in het suiker- en zetmeelbeperkt IR- rantsoen van de betreffende paarden.

Alleen Paarden die het hele jaar door een verhoogde ACTH-waarde hebben zijn echte Cushing/ppid gevallen.Uit de documentatie van de EC en IR Groep blijkt echter dat veel paarden met beginnende PPID pas heel geleidelijk een continue verhoogd ACTH niveau vertonen . Maar soms zie je bij deze paarden al jaren voor dat ze werkelijk gediagnosticeerd worden , in de herfst dusdanig verhoogde ACTH-waarden, dat het paard bevangen raakt, de zogenaamde herfstlaminitis. Dit is vaak het eerste teken van vroege PPID – lang voordat zichtbare symptomen- zoals vachtveranderingen- zich voordoen.

Welke paarden zouden getest moeten worden:

1. Elk paard dat meermalen onverklaarbaar (geen veranderingen in rantsoen) hoefbevangen raakt in de herfst. Deze paarden hebben een grote kans op herhaling.

2.Paarden waarvan bekend is dat ze ppid hebben, zelfs wanneer ze de rest van het jaar stabiel zijn. PPIDpaarden kunnen in de herfst extreem hoge ACTH-waarden vertonen als de pergolide dosis niet voldoende is afgestemd.

3.Ook bij Insulineresistente paarden van 10 jaar of ouder kan zichin het najaar een plotselinge stijging van ACTH voordoen.

4.Elk paard van 10 jaar en ouder, PPID symptomen vertoont aan het einde van de zomer of in de vroege herfst, zoals bijv. onverklaarbaar gewichtsverlies (niet veroorzaakt door werk of rantsoen), meer drinken en plassen, veranderingen rond de nek/manenkam, zwelling van de uier bij merries, gedragsveranderingen of veranderingen in de mate van zelf gekozen beweging en/of temperament.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:40

Bedankt mysa en JP; ik zet dit stukje ook op het haflingerforum omdat daar een aantal IR patienten zijn. Hoe meer kennis hoe beter.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:49

lolclub schreef:
@lucyknol
Wat was je vroeg vanmorgen , had je nachtdienst oid ?
Wat heerlijk voor je dat je weer een ritje gemaakt hebt met Luus

Past je zadel nog wel ? , ik heb er inmiddels een prolite pad tussen want de boom is te wijd geworden

Nou, zo lijkt het wel te gaan met het zadel, moet straks even kijken hoe het zit als we meer gaan doen, we zijn nu alleen nog maar aan het stappen.
Gelukkig hebben we een zadel met verwisselbare boom, ik denk zomaar dat er straks toch wel een smallere in moet!
En ik moet op zeker een kortere singel gaan halen.

Jeetje, ook nog vertalers in dit topic, ben ik erg blij mee!
Het is niet zo dat ik helemaal geen Engels begrijp of zo, spreek het ook wel redelijk, maar grote stukken tekst
kost toch wel moeite!

Inderdaad nachtdienst gehad, dus als er op vreemde tijdstippen gepost wordt komt het daardoor, doe voornamelijk nachtdienst, voel ik me goed bij, handig voor thuis en geeft me het gevoel van veel vrije tijd! En... m'n meeste collega's hebben er een hekel aan, dus kan ik me uitleven!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:56

lolclub schreef:
capopjekop schreef:
Ik ben altijd bang dat ik te zwaar voor Amber ben. Iedereen zegt dat het wel meevalt, maar ik merk gewoon dat de drempel om er weer op te stappen na zo'n lange tijd niet rijden vrij groot is. Als ze in de spieren zit alla, maar na een half jaar niks doen is dat ook niet zo getraind natuurlijk. Mss eerst maar aan de lange lijnen aan de gang of hardlopen in de bermen. Das voor mij ook goed :D

Ik ken jou en Amber natuurlijk niet live, maar heb wel al een paar foto's van jullie gezien in het verleden.
Op die foto's ben jij echt niet te groot en te zwaar voor Amber
Dus hierbij...een vriendschappelijke skup under de kont, het wordt morgen prachtig weer dus het zadel erop en gaan met die banaan ,
goed voor de slanke lijn van jullie allebei ;)

Ik heb ook niet het idee dat ze het niet aan kan en ik vraag het regelmatig aan paardenmensen, maar het zit echt tussen mijn oren. Als ik weer ga rijden dan wil ik haar ook regelmatig laten nakijken door een osteopaat. Het is een nadeel dat mijn westernzadel zo zwaar is. Ik probeer gezonder te eten en minder te snoepen, om dan 6 kg kwijt te raken, dan voel ik me er toch beter bij :)

Fijn dat het vertaald is, interessant stuk!

Vandaag lijkt Grietje toch beter te lopen, ze kwam weer vol gas naar haar eten toe. Ik hoop dat de safe and sound en de yea sacc morgen binnen komt :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:11

in dat stuk hebben ze het dus over het te hoge cortisol gehalte in het bloed....ook bij gezonde paarden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:11

@Mysa
Dank je wel voor de vertaling ;)

@Capopjekop
Fijn dat Grietje wat beter leek te lopen vandaag, hopelijk vallen de gevolgen van haar inbraak mee ;)
Is zo'n westernzadel zo zwaar ?, ik heb daar geen idee van namenlijk, mijn dressuurzadel zit rond de 8 kilo geloof ik..
Wat de yea-sacc aangaat, niet meteen met de volle dosis beginnen, sommige pony's reageren de eerste dagen door hele droge mest te geven.

@Lucyknol
Dat van die singel herken ik, ik zit inmiddels op 10 gaten ! verschil (beide kanten op gat 5) en heb de gespen nu al aan beide kanten op het dekje liggen.
en dan te bedenken dat ze deze singel dus eerst helemaal niet paste :o

@Janouk
Hoe is het nu met de hoeven van Image en ben je inmiddels in Roosendaal geweest ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:16

Bedankt voor de tip, zal het rustig opbouwen :) Zo'n westernzadel is wel zwaar ja, die van mij is denk ik zo 2 tot 2,5 keer zo zwaar dan.

10 gaten is trouwens wel serieus veel :oo

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:35

capopjekop schreef:
10 gaten is trouwens wel serieus veel :oo

Ja, ik heb aan beide kanten nu nog 1 gat over en dan zit ik op mijn zweetbladen
en wat ik nooit wist is dat paarden net als mensen ook een dikkere kop krijgen als ze te vet zijn.
Ik heb zowel mijn bakstukken als mijn neusriem ook al een gat moeten verhogen :o ,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:13

@lolclub : een westernzadel begint bij 12 kilo en dat kan oplopen tot 30 kilo voor de echte ropingmodellen :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:40

Ik ook, maar bij beide paarden, en altijd in de hersft :j (??????????????)
lolclub schreef:
en wat ik nooit wist is dat paarden net als mensen ook een dikkere kop krijgen als ze te vet zijn.
Ik heb zowel mijn bakstukken als mijn neusriem ook al een gat moeten verhogen :o ,

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 06:26

@lolclub
Image is inmiddels bij Van Nassau geweest donderdag in Roosendaal. Lange reis voor het meisje en het was op de kliniek zo druk met spoedgevallen, dat ze lang heeft moeten wachten. Maar het was het wachten waard. Ze staat weer netjes op haar hoeven.
Combinatie brede witte lijn en op vlas staan heeft wel geleid tot een schimmel in de hoef. Goed uitgesneden en honing smeren is nu het advies.
Ze was vrijdag gevoelig op haar 'gouden hoef' bij het de box uitdraaien, niet meer in de bak. Dus haar lekker met rust gelaten en ga haar vandaag weer oppakken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 10:13

Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan... ik keek vanmorgen uit het raam en zag dat de omliggende weilanden wit waren van de nachtvorst.. suikeralarm dus en ik besloot dat de beesies vandaag maar 's even niet het gras op moesten.
Kom ik zojuist bij stal om te voeren.. staan de paarden glorieus te kauwen op het weiland.. :( ... domme ikke ben dus vergeten er gisteren het draadje voor te doen en hebben ze de hele nacht op de wei gestaan.
Het enige positieve is dat het gras op hun strook al behoorlijk kort is en er geen overvloed aan rijk gras meer staat, maar toch.. hou m'n hart vast..

@Janouk: hoe doe je dat met die honing? Moet je dat tussen hoef en ijzer insmeren/spuiten? Wordt dat geen enorme kledder of doe je een hoefzak eromheen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:35

:(:) balen dat ze juist nu het weiland op zijn gegaan. }> Jammer, dat ze toch niet meedenken met de baas.

Ik smeer met een kwastje de honing op de open stukken die ik kan zien. Tussen het ijzer kan ik niet komen, smeer het er langs.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:00

Fijn dat de schade wel meevalt Janouk.

Dat is wel schrikken JP, hopelijk valt de schade mee.

Even een vraagje, hoe voeren jullie de yea sacc? Ik heb het net gemengt met wat water en dat door de safe and sound gedaan, maar ze laten bijna alles staan. Moet het er gewoon droog op dan?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:02

Je kan eventueel ook de honing mengen met tea tree olie. Dat maakt het mengsel wat dunner en loopt het wellicht makkelijker onder het ijzer.
Balen JP....hopelijk blijft het uitstapje zonder gevolgen.
Vash gaat goed, hij is gewogen en sedert de weging 6 maanden geleden 30 kg aangekomen. Dat was nodig, want hij was te schraal. Nu is hij 637 kg schoon aan de haak (1m73). Ook hier ervaring met singelgaatjes....vroeger aangesingeld beide kanten op gaatje 6, nu onaangesingeld pas op gaatje 8 :D ... Ging gisteren rijden en we moeten aan de bak met rechtrichten.....hij wilde níet in de linkergalop aanspringen. Linksom is sowieso geen fijne kant, dat merk ik al in stap. Aan de slag dus maar. Rechtsom daarentegen ging als een zonnetje.
Kortom: hier gaat het erg goed!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 11:10

Ik geef de Yea-Sacc gewoon over het voer ( Lucerne) , even schudden en het is niet meer terug te vinden!

Een vraag overigens voor Isapaardje: jij gebruikt nu toch de Wiesencobs schilfers? Bevalt dat nog steeds? Ik sprak met Rene Wielens die mij zei dat het veruit te preferen is boven lucerne omdat er minder eiwitten in zitten ( en ook de Ca|F verhouding beter is). Ik vergat hem te vragen naar het suikergehalte.. kun jij nog 's op de zak kijken om te zien of dat vermeld is?
En, geef jij het droog of nat? Wielens waarschuwde me dat ik geen grote hoeveelheden droog moest geven ivm verstopping.

Goed nieuws Paars! Rechtrichten is leuk!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:25

:wave:
Ik lees nog steeds mee, maar even niet zo actief gepost :o Probeer mijn leven naast Tryggur ook weer een beetje op te pakken en het af en toe allemaal even los te laten :o :) Tryggur is momenteel nog steeds stabiel gelukkig! (*afkloppen*), we zijn nog lang niet waar we moeten zijn natuurlijk, maar hij scharrelt lekker rond, is vrolijk en heeft geen warme voeten. Hopen dat we het nu zo kunnen houden. Heel krap draaien gaat soms nog met een klein 'hupje', maar hij stapt wel over. Zal misschien ook nog wat tijd nodig hebben?
Wandelen doe ik (nog) niet, maar ben veel met hem aan het spelen in zijn zandstukje en dan loopt ie ook vrij veel, hij wil zelfs kleine stukjes achter me aan rennen (gewoon los, dus hij kan zelf kiezen).
Ook nog druk bezig met oefenen met de clicker, stukje lopen, paar pasjes achteruit allemaal los zonder halster oid. Als ik zijn bal weg gooi gaat hij ernaartoe en pakt hem op, en we zijn nu aan het oefenen dat ie hem ook weer bij me brengt :)) Hij vind het leuke spelletjes en is heel fanatiek aan het meedenken :j
Afgelopen week heeft ie een paar dagen wat natte scheten lopen laten en wat dunne poep, maar naar mijn idee verder geen buikpijn oid. Twijfel of het van het warme weer komt, want hij heeft toch al een dikke vacht, of misschien doordat het pak graszaadhooi waar hij van kreeg wat grover was.
Inmiddels ook een stuk van zijn zandstukje wat hoger gemaakt met een zootje zand. Wel zwart zand, want geschikt wit zand heb ik nog niet kunnen vinden in de buurt. Maar dit scheelt toch al een heleboel, doordat het hoger ligt loopt het water makkelijker weg en droogt het toch weer vrij snel.

Gister heb ik een filmpje gemaakt van Tryggur met zijn bal :) Het is wel slechte kwaliteit, want met m'n telefoon, en het was lastig met m'n handen vol met brokje f4f als beloning, clicker en telefoon en een poonie die m'n telefoon wilde pakken omdat dat wel érrug interessant was :)) Maar even voor het idee, ben zo trots op hem! :D (beter geluid uitdoen of niet op mij letten :o )
(en het grappige is dat ie sinds we dit 'spelletje' doen ook z'n voeremmertje begint terug te brengen als ie leeg is _O- )

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:25

@JP Heb er eerlijk gezegd geen ervaring mee.....vorige paarden gingen links- en rechtsom even fijn (of soms ook beroerd ;-) ). Dus ik moet me er echt even in verdiepen. Als ik na een maand of 2 geen resultaat zie, dan ga ik verder onderzoek plegen. Maar dit ligt nu meest voor de hand, dus ik schiet maar niet meteen in de strets ( :_ ).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:30

@Wendy :+ :D je aanwijzigen hihi. Dan denk ik wel eens: wat zal zo'n paard denken: ik ben geen kléuter meer, praat normáál! Haha, doe het zelf ook hoor, dus daar niet van. Leuk filmpje is het! Erg fijn dat het goed gaat. Ik probeer zelf ook mee te lezen hier, maar net wat je zegt: als het goed gaat, dan is het ook fijn om weer even te genieten en de HB wat los te laten. Onze stalhouder heeft 3 dagen nadat ik graszaadhooi had gehaald 6 megabalen neergezet. Lekker timing (not) maar goed. Voorlopig hebben we genoeg. Er moeten 3 1/2 paard/pony van eten, dus we kunnen een hele tijd vooruit. Hij vraagt er een kleine extra bijdrage voor, maar is altijd nog veel goedkoper dan zelf halen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:41

Ik heb zo'n rotstem hoor :') :)) Kan het ook niet helpen :D
Maar Tryggur reageert wel goed op heel enthousiast doen en veel complimentjes geven :j Dan is ie zo trots op zichzelf dat ie het goed doet, dat ie het meteen nog wel even een keer laat zien :)) Doe gewoon wat kleine dingetjes met hem, maar vooral omdat hij zich zo verveelde en niet meer zo vrolijk was, nu is ie weer heel trots op zichzelf en druk aan het meedenken en merk wel dat het hem echt goed doet :j Soms als ik aan het poepscheppen ben ofzo en nog niet met hem heb gespeeld staat hij al met z'n bal in z'n mond te wapperen zo van kom joh, eerst even dit :+:
En idd, soms heb je het gewoon even nodig om er niet aan te denken en alles even los te laten en te genieten van het moment dat het goed gaat :j :)

Heb verder ook nog steeds westernles samen met een vriendin, kan daar ook echt van genieten :j
En vorige week heb ik een bosritje mogen maken op de pony van iemand die ik help met haar andere pony, gezellig samen een rondje geweest, aan het lange teugeltje door het bos gehobbelt. Mag er wel eens vaker een rondje op, dus dat is wel heel tof :j

Gelukkig heb je iig voorlopig genoeg hooi! :))
Ik heb ook nog een aantal pakjes, maar wil eerdaags ook alvast weer wat gaan halen :j Want stel dat het een langere periode rotweer wordt straks dan kan het niet, want we hebben een open karretje.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 12:01

Aahhhh... wat een schat die Tryggur!! Helemaal geweldig zoals die met z'n bal staat te zwaaien!