Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:27

Als de bovenzijde van de hoefwand, het gedeelte boven de 'deuk' nieuw materiaal is... (wat ik wel aanneem) en de onderzijde een soort geringd, zou ze weleens HoefBevangen geweest kunnen zijn.

De deuk die je ziet is de plek waar het 'oude' materiaal nog zit.
Vanaf daar naar beneden moet je dan een verbrede witte lijn hebben. Aan de onderzijde van de voet moet je het dan ook kunnen zien.
Stel je even voor dat het nieuwe materiaal 5 cm. hoog is.... en een hoefwand 1 cm. per maand kan groeien (maar ook minder of meer hoor)... dan is ze 5 mnd. geleden HB geweest.

Kan dit kloppen?

Nogmaals... het is een foto, en een foto kan vertekenen...

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:29

hotchocolat schreef:
Helaas is het hier ook niet gemakkelijk om een smid te vinden.

Waarom leer je het niet zelf? Want ik denk dat jouw paardje niet gemakkelijk over zulke lange tenen kan lopen...
En die wand, omdat het de grond raakt, zal blijven afbrokkelen...

Die straalpunt ziet er gewoon slecht uit...

Wat erg dat die smid je paardje geslagen heeft zeg! Met een rasp?? Tsjonge, hardstikke gevaarlijk ook nog...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:37

Het is niet mijn pony, deze staat hier om zadelmak te maken.
De pony heeft onder in het dal gestaan in een kudde. Controle wat daar niet.

In de winter heeft hier erg veel sneeuw gelegen het gebied daar is dan ook niet begaanbaar. Of ze hoefbevangen is geweest kan ik niets over zeggen ( het is wel in me opgekomen).
Ze kwam hier in een te rijke conditie, de da heeft ook gezegt dat het beter is dat ze niet meer terug naar het dal gaat.
Ze staat nu op dieet 2x per dag 2uur strookbegrazing en wat stro.

Ik woon in Duitsland en ben de taal nog niet geheel machtig en cursus volgen is dan niet eenvoudig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:32

countrygirl schreef:
Als de bovenzijde van de hoefwand, het gedeelte boven de 'deuk' nieuw materiaal is... (wat ik wel aanneem) en de onderzijde een soort geringd, zou ze weleens HoefBevangen geweest kunnen zijn.

Of een groot verschil gehad hebben in het type bodem tussen zomer en winter. Dan kan de voet dat ook doen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:18

Ik had beloofd foto's te maken van de hoeven van mijn paard wiens zolen begonnen 'los te laten'.
Inmiddels is alle losse zool eraf en zijn aan de voorhoeven lange steunsels zichtbaar.
Aan alle voeten (achterhoeven sinds 1,5 jaar ijzerloos) laat de straal nu ook los.
Paard loopt geen pas gevoelig, ik bel maandag de smid of die even wil kijken.
Hij heeft zo'n 3 weken op ijzers + zolen gestaan (advies van kliniek) waarna ik na slecht werk van mijn smid, die het hele probleem min of meer 'veroorzaakt' heeft, een andere smid heb gebeld.
Deze heeft de ijzers eraf heeft gehaald, vijl erlangs gehaald en wil het paard nu laten lopen zoals voor hem gemakkelijk zodat hij ook op een voor hem natuurlijke wijze afslijt.
Op de foto's is ook te zien hoe de linkerhoef 'vervormd' is, samengeknepen en scheef met een lange teen.
Ik hoop dat ik jullie over een hele tijd mooie voorhoeven kan laten zien, en dat LV zich zal gaan 'herstellen'.

LV
Afbeelding

RV
Afbeelding

LA
Afbeelding

RA
Afbeelding

LV
Afbeelding

LV
Afbeelding

Afbeelding

Hoeven zijn 5 weken geleden dus bekapt, de voorhoeven daarbij beslagen.
10 dagen geleden zijn de voorijzers weer verwijderd en is er een vijl langs de rand gehaald, that's it.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:02

Echt jammer als een smid het verziekt of slecht werk levert

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:08

Is de hoefwand van LV nu expres langer gelaten dan RV?
Het lijkt op de foto in iedergeval een vrij groot verschil.
Die straal is echt helemaal weg gebroken lijkt het, was dat rotstraal?
De vorm van LV is echt apart. Is dat ook te danken aan de manier waarop ze beweegt (voet naar buiten?) ?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:17

Nu je het zegt, de hoefwand is LV inderdaad langer.
Het enige wat er is gebeurd is ijzers eraf en vijl erlangs, vervolgens kijken hoe het paard gaat slijten.
Zoals duidelijk te zien slijt hij LV naar de buitenkant; de buitenkant is door de vorige smid altijd hoger gezet, waarschijnlijk kon hij niet omgaan met de ietwat scheve stand van het linkerbeen en heeft de hoef min of meer 'recht' (eigenlijk dus scheef) willen zetten.
Hierdoor werd paard geforceerd op een manier te lopen die bij hem dus gewrichtsproblemen (hoef, schouder) heeft veroorzaakt.
Hij belast zijn hoeven eerst aan de buitenkant, dan aan de binnenkant, in 2 keer dus,
Met mijn vorige smid, die helaas met pensioen is, nooit problemen gehad, vorm van de hoeven was ook altijd mooi gelijk.

Wb. de stralen, werkelijk geen idee!
Sinds een paar dagen begon eerst de zool los te laten en nu aan 4 hoeven de straal.
Eronder zit gewoon 'nieuwe' straal, stinkt niet, zoals je op de foto's kunt zien is de nieuwe straal wit-achtig van kleur.

Shilady, klopt helemaal, het is vreselijk frustrerend.
Paard is al 4 maanden kreupel, dit proces (vervormen van de hoef) heeft een hele tijd in beslag genomen, dus het herstellen zal ook een hele tijd duren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:20

Heeft dat niet met been en hoef afwijkingen mede mee te maken?
Persoonlijk bekap ik de paarden na het afnemen van de ijzers. Wil graag correct werk afleveren, is ook mede reclame en belangrijkste ter welzijn van het paard en klantvriendelijkheid tegenover de eigenaar.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:28

Klopt FS, nogmaals; met mijn eerste smid nooit problemen gehad.
Paard staat wat frans, gewoon altijd naar zijn voetas bekapt.
Artsen in de kliniek vroegen direct of mijn smid iets had willen corrigeren, zo ongelijk waren de hoeven.

Ik bel maandag even, vind de hoeven ook wat lang worden dus dan wordt er weer naar gekeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:30

Nu ik nog wat beter kijk zie ik pas hoe dicht de steunsels langs de straal gegroeid zijn. Zou dat de reden kunnen zijn dat de straal 'verdwenen' is?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:35

Zat ik in eerste instantie ook aan te denken Sizzle, maar aan de achterhoeven laat de straal ook los en daar vind ik het wel meevallen met de steunsels?
De straal is daar sowieso ook 'n stuk breder (staat al anderhalf jaar zonder ijzers achter).

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:52

Gimli_, ik zou hier zo snel mogelijk een écht goede smid naar laten kijken! Want hier is van alles en nog wat mis.
Die steunsels kunnen IN de stralen groeien, wat flink pijn kan veroorzaken. Hier moet gewoon rigoreus opgeruimd worden.
Voeten zijn idd. ongelijk, en ik noem dit klemvoeten.
M.i. zijn beide voorvoeten veels te smal en te hoog.
Echt hoor... haal hier een professionele smid of bekapper bij!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:48

Gimli, die steunsels zijn echt erg hoor. Daar moet je wat aan doen. Dat kan erg gaan drukken en het belemmerd de straal op dit moment.

Dat er straal weg is, kan ook betekenen dat deze aan het vernieuwen is. Er is vast meer grondcontact dan met het ijzer eronder, dus de doorbloeding zal beter zijn.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:25

countrygirl schreef:
Gimli_, ik zou hier zo snel mogelijk een écht goede smid naar laten kijken! Want hier is van alles en nog wat mis.
Die steunsels kunnen IN de stralen groeien, wat flink pijn kan veroorzaken. Hier moet gewoon rigoreus opgeruimd worden.
Voeten zijn idd. ongelijk, en ik noem dit klemvoeten.
M.i. zijn beide voorvoeten veels te smal en te hoog.
Echt hoor... haal hier een professionele smid of bekapper bij!

Het ongelijke en de klemvoeten zal door geen enkele smid in 1x opgelost kunnen worden.
Steunsels zijn pas enkele dagen zichtbaar nadat de zool ging loslaten, daarom ga ik de smid ook bellen. ;)
Mijn vorige smid heeft er een jaar over gedaan om de voeten zo te laten vervormen, dus ik verwacht niet dat een nieuwe smid, die 10 dagen geleden voor het eerst is gekomen, de ijzers eraf is komen halen en wil kijken hoe zijn slijtpatroon is, per direct al die problemen kan oplossen.

Antheman: dat dacht ik ook inderdaad, maar aan de achtervoeten is de straal ook 'vernieuwd' terwijl deze al anderhalf jaar geen ijzers meer hebben.
Er zit overigens gewoon 'nieuwe' straal onder, de losse stukken vallen er langzaam vanaf, maargoed daar zal de smid me meer over kunnen vertellen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:38

Het ongeljke wél... de klemvoeten ontstaan door langdurig ijzers eronder, misschien wel vanaf hele jonge leeftijd?
Te nauwe ijzers gebruikt? Zou allemaal kunnen....

Die steunsels moeten echt eruit gehaald worden... meestal maak ik ze nét niet dragend. Maar ik laat nooit zulke lange steunsels zitten.
Dat de oude zool + delen van de straal eraf komen, is prima hoor.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:50

Gimli_ schreef:
Antheman: dat dacht ik ook inderdaad, maar aan de achtervoeten is de straal ook 'vernieuwd' terwijl deze al anderhalf jaar geen ijzers meer hebben.
Er zit overigens gewoon 'nieuwe' straal onder, de losse stukken vallen er langzaam vanaf, maargoed daar zal de smid me meer over kunnen vertellen.

Mijn paarden krijgen ieder jaar een nieuwe straal, in de late winter/vroege voorjaar. ;)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:02

Mijn merrie krijgt wel vaker dan 2x per jaar een "nieuwe" straal :?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:22

Gimli_ schreef:
Hoeven zijn 5 weken geleden dus bekapt, de voorhoeven daarbij beslagen.
10 dagen geleden zijn de voorijzers weer verwijderd en is er een vijl langs de rand gehaald, that's it.

hmm je zou het eigenlijk zelf kunnen bijwerken (als je cursus volgt, zo erg vind ik die hoeven nog niet, heb al erger zien die goed bij te werken zijn), ik zie dat je paard scheefloopt.
Eerst en vooral zou ik de hoefwand van je paard korter vijlen, behalve RA die staan kort genoeg, dan de steunsels korter doen, want als daar op lopen doet dat pijn voor je paard. want ze zijn echt een stuk te lang. En eigenlijk mag in de toon ook eens goed gekrabt worden met een hoefkrabber. kan zijn dat de hoefwant dan nog wat korter kan. Verder goed afronden en die scheve stukken rond vijlen en je paardje staat heel mooi ;). zeker niets bekappen in zool, straal. het zou goed zijn moest het straal de grond raken, dan kan ie eigenlijk uitharden en fuctioneel werken. Nu zie je dat heel het straalgebied ondermaats werkt.
Laatst bijgewerkt door Freedom1 op 13-07-10 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:26

Shyla25 schreef:

het is niet erg dat er losse stukken aan zijn, dat is wrsch dood materiaal die er af moet, die mag je aftrekken als dat gaat, maar nooit in snijden..

Verder als de stralen gezond zijn krijg je geen nieuwe straal, wel als erin gesneden word enzo, dan moet dat telkens weer goed groeien..

mijn paard wordt nu al een jaar of twee natuurlijk bekapt en die heeft nooit een andere straal. Nu is haar straal juist hard. Vroeger met telkens dat erin snijden had het paard last van rotstraal erin

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:34

Mijn paad is ook natuurlijk bekapt geweest, en dan haalde ze idd alleen de losse flapjes er af... Nu heb ik voor het eerst in 2 jaar weer een traditioneele hoefsmid er bij gehad, en de stralen ware een drama, vol met rotstraal, wat ik zelf al een hele poos vermoede. Vaak roken de hoeven niet lekker. Nou, dit befestigde mijn vermoede dus, maar in die 2 jaar is dat nooit bloot gelecht, dus dat is lekker zijn eigen gangetje gegaan. Nu zit er een behoorlijk gat in de traal rechts achter, maar doordat er nu lucht bij komt gaan de bacterien dood. Het is nu een week geleden en de stralen zijn weer hard.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:42

Peelie schreef:
Mijn paad is ook natuurlijk bekapt geweest, en dan haalde ze idd alleen de losse flapjes er af... Nu heb ik voor het eerst in 2 jaar weer een traditioneele hoefsmid er bij gehad, en de stralen ware een drama, vol met rotstraal, wat ik zelf al een hele poos vermoede. Vaak roken de hoeven niet lekker. Nou, dit befestigde mijn vermoede dus, maar in die 2 jaar is dat nooit bloot gelecht, dus dat is lekker zijn eigen gangetje gegaan. Nu zit er een behoorlijk gat in de traal rechts achter, maar doordat er nu lucht bij komt gaan de bacterien dood. Het is nu een week geleden en de stralen zijn weer hard.

ja je hebt verschil in natuurlijke bekappers. mijn mening is, als ze dan bekapt is zoals ik het zou doen en als ze na hele tijd niet verbeteren zou ik er wel de DA bij halen. Je kan nooit alles weten.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:17

Ik snij wel de stralen bij als ze te veel gaan overlappen, Shy krijgt mega snel straalrot en met open groeven is het goed onder controle te houden omdat het vuil er dan makkelijker uit kan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:30

charlotvanre schreef:
Shyla25 schreef:

het is niet erg dat er losse stukken aan zijn, dat is wrsch dood materiaal die er af moet, die mag je aftrekken als dat gaat, maar nooit in snijden..

Waarom zou ik er niet in mogen snijden?

De hele vorm wordt uit elkaar gedrukt als alles maar kan groeien....Daarbij kan dit drukplekken geven.

Indien ze uitsteken, dan snij ik ze korter.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:02

Zeker als ze veel blootvoets lopen wordt de straal erg stug en slijt ook minder snel, dan kan hij boven de hoefwand uit komen en pijnlijk gaan worden.
Dat is ook een rede om de straal bij te snijden :j