[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:21

Je paard heeft een spuit gehad toch? Wat voor spuit was dat? tildren toevallig?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:24

heb ik eigenlijk niet naar gevraagd!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:56

Enniee , ook jouwn paard is de pineut, heel veel sterkte!

Ik heb nog wat vraagjes voor iedereen.

1 Zijn jullie paarden ook kreupel in stap (geweest) ?

2 Bij aandraven ook landen op de toon of op de plek , dus geen pas naar voren ?

3 meer last op zachte of ongelijke bodem , dus zand pad , berm , pad in het bos met bv wat denne appels en taken op de grond?

4 kraken ,knakken vanuit gewricht?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:31

Uriah schreef:

nee bij mij werd het zichtbaar bij de draf, hangt er ook vanaf hoe erg het is denk ik?

is verschillend.

3 meer last op zachte of ongelijke bodem , dus zand pad , berm , pad in het bos met bv wat denne appels en taken op de grond?
Nee niet echt, wel dat ie op harde weg anders beweegt, iets minder makkelijk.

Nee

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:32

Uriah schreef:

Nee in ieder geval niet bij mij, alleen kort.

Nee ook niet

Meer lastig op harde bodem

Zelden soms in de zomer

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:07

Maar zijn er hier ook mensen die nog wel gewoon wedstrijd rijden? heb het topic namelijk niet doorgelezen.
want sommige mensen zeggen; je moet hem weg doen, maar het is mijn maatje.. heb er zelf hard voor gewerkt. En ik kan haar niet zomaar in laten slapen!! Maar als ik toch een andere wil waar ik ook mee kan springen enzo, dan heb ik waarschijnlijk een goed plekje voor haar gevonden waar ze heerlijk van haar pensioen kan gaan genieten!! maar eerst wil ik nog van haar genieten, of staan jullie er anders tegenover? slapen jullie je paardje in als je er niet meer op kan rijden?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:59

Nee niet echt kreupel, wel kort

Hij komt wel steeds verder eronder, maar eerst was ie wel korter.

Buiten draaft ie lekkerder, gewoon lekker rechtuit, al gaat het in de bak wel steeds beter. En het liefst in de berm (hebben geen zandpaden) maar op het fietspad gaat het ook wel, maar vind het zelf ook fijner met een zachte ondergrond dat dempt wat meer.

Nee nooit horen knakken/kraken

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:36

Ik ben pas wedstrijden beginnen te rijden met mijn haf met goed resultaat ;)
Ligt ook aan de vorm en hoe het verder vorderd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:55

Uriah schreef:

Ze liep bijna niet meer en wat ze liep was als een krant, dus stok kreupel

eigenlijk niet goed op kunnen letten maar volgens mij niet

Kan ik moeilijk zeggen, was in een periode waar ik net haar ijzers verwijderd had na 7 jaar, dus gevoelig was ze zeker.

Heeft ze nooit gedaan

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:59

enniee schreef:
Maar zijn er hier ook mensen die nog wel gewoon wedstrijd rijden? heb het topic namelijk niet doorgelezen.
want sommige mensen zeggen; je moet hem weg doen, maar het is mijn maatje.. heb er zelf hard voor gewerkt. En ik kan haar niet zomaar in laten slapen!! Maar als ik toch een andere wil waar ik ook mee kan springen enzo, dan heb ik waarschijnlijk een goed plekje voor haar gevonden waar ze heerlijk van haar pensioen kan gaan genieten!! maar eerst wil ik nog van haar genieten, of staan jullie er anders tegenover? slapen jullie je paardje in als je er niet meer op kan rijden?

Luister lekker naar jezelf en niet naar alle mensen die het beter (denken) te weten, ook jou dierenarts zal je wel wijze raad geven als je daar om vraagt. Tegen mij hebben ze al tig keer gezegd dat ik haar naar de slager moest brengen. Je moet zelf doen wat je goed dunkt als je haar aan iemand wil geven, verkopen zal het niet worden. Een paard met spat levert praktisch niets meer op. Mijn paard blijft leven net zo lang dat ze pijnvrij als grasmaaier kan dienen, als dat niet meer kan houd het op. Volgens mijn arts zou ze weer de endurance sport in kunnen, of dat ook zo is weet ik niet. Tot op heden gaat ze goed.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:00

enniee schreef:

Ik zou dat niet doen..
Als ik niet meer op mijn paardje kan rijden *heeft artrose in spronggewricht* en hij zou zelf genoegen nemen met
nog lekker op de weide genieten dan zou ik hem gewoon houden..
Mocht het een paardje zijn wat hier niet geschikt voor is of het heeft pijn, tja dan is het natuurlijk anders..

Ik heb toen ik erachter kwam dat ik niet meer kon rijden zoals voorheen nadat de artrose werd geconstateerd
ook echt in dubio gezeten met wat ik wilde en wat ik zou doen..
Maar ik heb me erbij neergelegd, we rijden nu alleen nog maar recreatief & rijden naar wat hij aankan..
En ik ben er nu meer dan tevreden mee, maar heeft wel een tijdje geduurd hoor! :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:06

Uriah schreef:

wel kort, maar niet echt kreupel
wel heel korte passen en kreupel, maar eerlijk gezegd weet ik niet of ie op de toon landde..
de bak was ie niet blij mee, die is behoorlijk mul. maar rechte stukken en een niet té harde bodem loopt ie t best
nee heeft ie nooit gedaan

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:23

Als ik niet meer op mijn had zou kunnen rijden, zou ik of een leuk plekje waar ze als weidemaatje kan staan zoeken of zelf gewoon bij me houden.
Tenminste als het wel houbaar is voor haar en pijnvrij ;)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:30

Ja ik zou dan ook een plekje zoeken waar hij veel buiten komt op de eerste plaats, en hij moet er geen last van hebben. Maar zou hem niet zomaar verkopen, met het risico dat hij ergens anders beland, al kunnen ze nog zoveel beloven, lees vaak genoeg ook hier op bokt dat het niet goed afloopt, of dat ie doorverkocht is, moet er niet aan denken.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:36

Ik zou inderdaad wel gewoon zelf de eigenaar blijven :j

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:32

TigerBD schreef:
Ja ik zou dan ook een plekje zoeken waar hij veel buiten komt op de eerste plaats, en hij moet er geen last van hebben. Maar zou hem niet zomaar verkopen, met het risico dat hij ergens anders beland, al kunnen ze nog zoveel beloven, lees vaak genoeg ook hier op bokt dat het niet goed afloopt, of dat ie doorverkocht is, moet er niet aan denken.

daar zou ik dan niet mee in de problemen komen, die mevrouw komt hier uit de buurt en is een vriendin van mijn moeder! en die gunt alle dieren een goed leven, als er een kalfje dood is geboren word hij in de kruiwagen gelegd met stro, en er heel voorzichtig ingelegd, en netzoals hij uit de baarmoeder komt!

daar zou mijn pony een supergoed plekje krijgen, maar wil er zelf eerst nog van genieten!! :D

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:49

Jaa dan is het een ander verhaal als je het zeker weet. Maar misschien kan je nog lekker rijden, wie weet :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:43

Ik zal me ook maar eens melden. Ik heb, eerlijk gezegd, de eerste 121 pag. niet gelezen en val er maar gewoon in.
Mijn shet heeft een soort spat, zoals de dokter het uitlegde na röntgen. Het gaat bij hem om een aangeboren afwijking en het is niet uitgesloten dat die afwijking, naast de twee benen, ook elders heeft.

Het betreft mijn mini Tommy. Hij komt van een handelaar en is nu 3 jaar bij ons. Nooit echt iets gemerkt, maar ook nooit echt op gelet, vrees ik. We wandelden veel en veel ' leeg' mennen, en dat is natuurlijk geen belasting.
Hoewel ik hem van de winter wel voor het sleetje had staan en merkte dat het beetje moeilijk was (deed daarom ook maar een paar meter bij wijze van oefening om iets achter zich te hebben en dacht dat het door slechte conditie kwam)
Een tijdje geleden merkte ik echter dat beiden shetten erg stijf liepen en tommy zelfs stokkreupel werd, gewoon met rondbazuinen in de wei.
Ik moet erbij zeggen dat we dit jaar extreem veel sneeuw hebben gehad (ik woon in zweden). Het begon half dec en hij is nog niet weg. Tot een paar weken geleden lag er echt 1 meter. Het wordt nu minder, maar er ligt nog meer dan genoeg (30 cm schat ik)
Ik dacht dan ook dat daarin de oorzaak zat. Het viel me ook op dat de pony's vooral in en rondom de grote schuilstal rondhingen en nog maar weinig de wei ingingen, zelfs niet via de paden die de grote paarden hadden gebaand.
DA kwam natuurlijk kijken, zag dat het niet goed was en adviseerde dat ik naar hem kwam (hij heeft een paardenkliniek) voor foto's.
Daarop waren de afwijkingen zeer duidelijk zichtbaar. Hij noemde het geen spat, maar wel aanverwant.
De enige optie voor Tommy is de hoop dat het ' vast' groeit.
Hij krijgt nu medicijnen daarvoor en het advies glucosamine te gebruiken. Daarmee ben ik nu dus begonnen.
verder probeer ik de sneeuw weg te kijken :o want dat zou ook enorm in belasting schelen.
Inspannen, wat ik van plan was, is geen optie, maar dat is niet erg. Heb de spullen al te koop staan, omdat de andere pony waarschijnlijk hetzelfde probleem heeft, zij het minder ernstig. (ze komen van dezelfde handelaar en wrs dezelfde hengst en gezien het hier dus gaat om een erfelijk probleem...)
Straks zal ik wel weer met hem gaan wandelen, maar dan moeten de klachten minder worden.
Ik hoop hem toch eigenlijk nog een poos te houden...

Daarmee komt overigens mijn aantal grasmaaiers op 3 :+ Mijn draver heeft Kissing spines en artrose en kan dus niet worden gereden (kocht haar vorig jaar... stom genoeg geen goede keuring gedaan) , Tommy heeft dus soort van spat, ernstig, en Billy heeft wrs hetzelfde probleem. De enige die nog bruikbaar is (hoop ik) is Silja lill van mijn man. Ze heeft nu door alle omstandigheden lang stil gestaan, maar wordt nu weer aan het werk gezet,. Hopelijk zonder problemen (ze heeft tenslotte ook een 6jarige loopbaan in de koudboeddraverij achter de rug... verder gelukkig geen zware belastingen meer)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:28

@Liljebo: Wat een pech zeg 3 van 4 die iets hebben. (nja sowieso al pech als er 1 iets heeft) Maar de veearts noemde het dus niet echt spat, maar het kwam er dus wel op neer?

En wat gaaf zeg een koudbloedraver, heb zelf ook een Draver :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:41

@liljebo
dat is vervelend!! ook al de klos, maar hij weet dus eigenlijk niet helemaal precies wat het is?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:45

liljebo Dat is ook vervelend zeg, bij die van mij is ook de spat vergroeid.
Maar ik heb juist gehoord dat glucosamine niet altijd goed daarvoor kan zijn, omdat die het wel eens kan remmen dat proces.
Maar als je DA het voorschrijft, zal dat dus wel niet zo zijn.

Je hebt wel pech met je paardjes zeg..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:01

Bedankt... nja... heb nu wel een heleboel grasmaaiers...
De da zei dat het niet echt spat was, maar als ik de foto's op internet bekijk met spat en ik bekijk de foto's van mijn shet, dan ziet het er toch exact hetzelfde uit. Maar wellicht noemen ze het hier alleen echt spat als er sprake is van trauma of ouderdomsatrose ipv aangeboren...ik weet het niet.
Het ziet er iig precies hetzelfde uit.

Hij adviseert dus inderdaad gluco omdat de opbouw ervoor kan zorgen dat het sneller vergroeit. Ik weet het zelf niet en doe dus maar gewoon wat hij heeft geadviseerd. Hij heeft een paardenkliniek en een erg goede naam hier, dus tja...
Maakt me allemaal verder niet uit, als ik tommy nog maar een tijdje mag houden (en de rest natuurlijk ook)

tiger... we hebben zelfs twee dravers, De koudbloeddraver van mijn man en mijn warmbloeddraver, maar die doet het dus niet...
Mijn warmbloeddraver is trouwens een paard met een vrachtwagen ellendige bagage. Haar lichamelijke problemen is daar slechts een onderdeel van.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:42

Ja ik zag het in je profiel. Grappig een koud en warmbloed! Wel balen dat ze Kissing spines heeft, met artrose was ze nog wel te berijden wellicht.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:09

TigerBD schreef:
Ja ik zag het in je profiel. Grappig een koud en warmbloed! Wel balen dat ze Kissing spines heeft, met artrose was ze nog wel te berijden wellicht.

Soms zijn paarden met KS ook nog te berijden, maar zij heeft al zoveel ellende meegemaakt en is zolang gereden met erge pijn dat ze ronduit gevaarlijk wordt als je het probeert.
Niet omdat ze gemeen is, maar omdat ze gewoon te veel ellende heeft gehad.
Want eigenlijk is het een heel lief en zacht paard.
KS is zeker en een bepaalde graad van artrose ook, maar de da heeft het verder niet meer allemaal uitgezocht omdat het geen nut had. Pijnstillers brengen geen verandering en ze kan psychisch geen enkele vorm van trainen/oefenen meer aan. Ze mag gewoon op de wei blijven rondlopen zolang ze zich daarbij nog prettig voelt. Als er iets bij komt, of ze wil niet meer, houdt het gewoon op.
Ze is 18 jaar.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:16

Ah oke. Gelukkig heeft ze het bij jullie goed nu, wel sneu zeg dat ze zoveel heeft meegemaakt.

Ohja en moet er echt niet aan denken zoveel sneeuw, vond de sneeuw deze winter hier al meer dan zat, maar dat steld nog niks voor vergeleke bij jullie.