[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:55

Jeetje dat is zeker niet niks zeg

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:08

Jee, dat is een lange, heftige geschiedenis! Weet je wat wel funny was? Ik las ergens in een heel ander topic iets, daar kwam ook bevangenheid ter sprake, en toen las ik een postje van iemand die schreef dat de schildklier wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Aha, dacht ik, dat is precies wat Geerke ervaren heeft. Maja, toen keek ik wie dat antwoord had geplaatst, en dat was...........
Maar goed, als Tyrtje het nog eens krijgt moet ik toch ook maar eens die schildklierfunctie laten bekijken. Zijn daar nog andere symptomen bij aan te wijzen, als die schildklier niet goed werkt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:19

Ik ben voor Isabella nu bezig met celzouttherapie. Wil me er nog verder in verdiepen. Had het hier geloof ik al eens geschreven, maar voor de liefhebbers nog een keer:
http://www.bloesem-remedies.com/?gclid= ... MAodn2lSYQ

Janouk ... geweldig nieuws. Zag er heel goed uit.
Ik had je al gemaild voordat ik op het topic keek. Begrijp nu de getallen dus wel Haha!

Myra en Geerke:
Isabella zelfde verhaal. In 1999 voor het eerst flink bevangen na cortisone-injectie. 4 Hoeven met aan beide voorhoeven een kanteling. Toch liep ze toen na 3 weken al weer voor de kar (op blote voeten en in draf) (misschien ook mede omdat de DA dacht dat ze toen gewoon wat spierpijn had omdat ze verder zichtbaar geen bevangenheidsverschijnselen had. Foto's zijn ook pas maanden na de hand gemaakt toen de hoef zo'n rare knik kreeg).
Daarna was het ieder jaar wel raak. Soms heel licht (beetje gevoelig op het harde, of gewoon wat slomer dan anders), soms wat meer (2002 was een beroerd jaar, want toen meerdere malen echt wel stijf en kreupel, in 2003 een maand niet helemaal lekker op harde bodem, in 2005 ook bij tijd en wijlen een paar dagen tot een week niet helemaal jofel en in 2007 ging het bijna echt helemaal is en heeft het alles bij elkaar van eind maart tot zeker eind augustus geduurd eer ik echt weer wat meer adem kon halen dat er zicht was op goed herstel).

Ik denk dan ook dat het ondanks goed opletten, toch iets is dat "opstapelt" van binnen. Bij Isa waarschijnlijk toch de lever en de darmen die de boosdoener waren. Bij Pablo de schildklier. In ieder geval een orgaan dat met de stofwisseling te maken heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:26

erg he,ik blijf volhouden,hopelijk krijg ik een keer een beetje gelijk en kan dit medicijn een uitkomst zijn voor opgegeven paarden....daar gaat het mij om.(uitgeprocedeerde hoefbevangers...)
Volgens mij is het ook nog zo dat veel insuline resistente paarden baat zouden hebben bij dit medicijn,omdat volgens mij vaak de schildklier de schuldige is.(nado@,denk ik aan)
Het is ook nog zo dat het kan dat de bloedproef niets uitwijst,dat is bij mensen ook vaak zo,moe,overal pijn in spieren en gewrichten,en dan is het bloed goed....
Soms zegt een bloedproef niet alles,ik ben gewoon voor proberen,wel met overleg met een da natuurlijk!En dan kijken of er verschil is na 10 dagen....zo doen ze dat met pergolide ook,in geval van cushing.
een trage schildklier geeft heel veel klachten van hoefbevangenheid ,spierproblemen,gewrichtsproblemen,spijsverteringsstoornissen,vocht vast houden,rond de romp en buik,boven de ogen...de bekende bulten,verstoorde vet en eiwithuishouding,en ongetwijfeld nog meer....oja,onder temperatuur...die kun je weleens meten,pablo had altijd 36,ook in crisis.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:36

geerke schreef:
Dit keer kreeg ik het niet meer goed met minder voeren,want hij kreeg al bijna niets,toen na 10 dagen schildklierhormoon was hij weer nieuw....de da geloofde zijn ogen niet.
Wat een paard heb ik eigenlijk!!Maar hij is wel lief,dat scheelt!

Zou je iets meer over dat hormoon kunnen vertellen ? Pablo was toch degene die net zo'n kont had als Nado ? Nado loopt vandaag weer goed in stap Go jij! Go jij! Dus ik denk dat het toch een heftige reactie op de hoefsmid is geweest. Maar ga nog wel naar de kliniek, want wil nu echt zekerheid.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:39

Wat een super nieuws van Image, zeg! Wat zal jij blij zijn Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:29

Super nieuws van Image Lachen.
Mirna is écht vreselijk lief, en wil ook zo graag alles voor me doen Lovers.
Nouja, morgen maar eens kijken bij divoza.
Helaas bekapt de eigenaar mirna zelf. probleem 1 dus.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:46

SmeeJ schreef:
Helaas bekapt de eigenaar mirna zelf. probleem 1 dus.

Dat hoeft geen probleem te zijn als hij het maar goed doet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:47

Ja dat weet ik, maar hij doet het niet goed Knipoog.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:05

Dit vinden jullie misschien wel interessant.

Ik las op een ander forum een stukje over koliek door het bijvoeren van mineraal rijk voedsel (zoals een magnesium supplement) kan veroorzaken. In het artikel wordt beschreven hoe magnesium in combinatie met andere mineraalzouten zoals fosfor, in het darmstelsel van paarden een soort van stenen kan vormen omdat de mineralen zich vastzetten op kleine voorwerpen in de darmen.

Dit gaat dan wel over de VS, die sowieso mineraalrijk voedsel voeren -> alfalfa inplaats van hooi maar hier in NL komt ook steeds meer voer met extra mineralen. Veel mensen voeren ook magnesium bij, zonder van te voren een bloedonderzoek te laten doen

Rock Bottom: Equine Enteroliths and Colic by: Emmy Widman, Washington State University College of Veterinary Medicine
May 02 2008, Article # 11793
Colic, or abdominal pain, is a common ailment in horses. More than 70 causes can trigger colic, including gas distention, food impactions, intestinal tract spasms, and intestinal displacement or twists. One of the more exotic forms is colic caused by enteroliths, or stone-like formations that form in a horse's digestive tract.

Enterolith stones are made up of minerals, such as magnesium ammonium phosphate salts. These minerals can build up around an object that a horse eats but does not digest, such as a small chunk of wood, pebble, wire, twine, or other foreign object. These masses can become quite large, sometimes weighing in at 10 to 15 pounds or more.
Sometimes horses develop one large stone, while others chronically develop multiple stones. The stones form in the large colon of the horses and cause a problem once they move to areas of the intestine that have smaller diameters, such as the transverse colon or the small colon.
Smaller enteroliths might pass with feces, but if horses produce smaller stones, larger ones might remain. Mild chronic or intermittent colic can plague horses with a single stone that has not grown large enough to cause a total impaction or has not moved to a narrower area. These horses might also suffer from weight loss, diarrhea, or lethargy.

"Enteroliths can be different sizes and are usually rounded. If there is a flat side, there might be multiple ones," said Macarena Sanz, DVM, a Washington State University third-year medicine resident who has been involved with several horses treated for enteroliths at Washington State University's Veterinary Teaching Hospital. "Once the stone cannot move forward, it puts pressure on the intestinal wall and causes serious damage. Once we make a diagnosis of a stone, we strongly recommend surgery, as it is the only solution."

There are several risk factors for enterolith development. Geography is one. Certain areas like the southwestern U.S. produce many more cases than others, particularly California and Arizona. In California, enteroliths are the leading cause of surgical colic cases. The mineral composition of the soil and feed material grown there are suspected culprits. The risk does not seem as high in the Northwest, but approximately five cases are seen at the WSU Veterinary Teaching Hospital each year.

"Even horses that travel to Arizona or California for shows or other events can develop enteroliths while visiting," said Julie Cary, DVM, MS, Dipl. ACVS, clinical instructor of equine surgery and emergency care at WSU.

Enteroliths also seem more common in horses fed a diet of more than 50% alfalfa hay. They are more commonly found in adult horses between 10 and 15 years of age, in female horses, and in the Arabian horse breed, although the problem can occur in horses of any breed.

If a horse is suspected to have enteroliths, the best way to confirm a diagnosis, other than exploratory surgery, is to take abdominal radiographs or X rays. Large veterinary hospitals or clinics usually have a radiograph generator powerful enough to produce a picture of a horse's abdomen.

If surgery is required, most horses have a very good outcome unless a portion of the intestine was badly damaged or ruptured. After surgery, horses generally need three months to recover before returning to full exercise. Owners should continue to monitor them for colic. Stall rest is required for about a month before being placed back to pasture.

Because enteroliths are uncommon in the Pacific Northwest, the faculty at the Veterinary Teaching Hospital does not recommend specific preventive measures for most horses. However, if your horse has been diagnosed with an enterolith in the past, the following measures may help prevent recurrence:

Decrease alfalfa hay in the diet and feed good quality grass hay instead.
Don't feed bran because it contains very high levels of phosphorus.
Add a cup of vinegar a day to your horse's diet to help decrease the pH inside the intestine.
Provide your horse with frequent access to pasture. Continual grazing will help to encourage regular movement of feed material through the intestines.
Ask your veterinarian about including occasional doses of psyllium in your horse's diet to increase bulk movement through the intestines.
Provide regular, consistent exercise for your horse.
For more information about enteroliths, an abdominal radiograph referral, or in case of an emergency, contact the Washington State University Veterinary Teaching Hospital at 509-335-0711.

Reprinted from the WSU College of Veterinary Medicine Equine News Spring 2008 issue

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:53

ja,dat wist ik...ik heb eens een foto gezien van z'on steen,gewoon een voetbal.
Het heeft voornamelijk met scheve verhoudingen te maken,in america komt het veel voor door het voeren van lucerne,daar zit veel calcium in.
Zou het in nederland ook voorkomen,darmstenen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:07

Nado schreef:
geerke schreef:
Dit keer kreeg ik het niet meer goed met minder voeren,want hij kreeg al bijna niets,toen na 10 dagen schildklierhormoon was hij weer nieuw....de da geloofde zijn ogen niet.
Wat een paard heb ik eigenlijk!!Maar hij is wel lief,dat scheelt!

Zou je iets meer over dat hormoon kunnen vertellen ? Pablo was toch degene die net zo'n kont had als Nado ? Nado loopt vandaag weer goed in stap Go jij! Go jij! Dus ik denk dat het toch een heftige reactie op de hoefsmid is geweest. Maar ga nog wel naar de kliniek, want wil nu echt zekerheid.

het is het schildklierhormoon wat de schildklier zelf aanmaakt alleen te weinig.
Dit is alleen een chemische vorm,vroeger gebruikten ze de natuurlijke vorm van kalfjes ofzo.
Dit heet levothyroxinenatrium,het zal iets met zout zijn.
Ik heb gisteren weer zitten te spitten op het net,maar vind er weinig over,er zijn wel onderzoeken op dit moment die kijken of dit medicijn ook kan helpen voor insuline resistente paarden,nou ja,bij toeval kwam ik er dus achter dat het voor pablo werkt.
Het zou mij niets verbazen als nado er ook baat bij had....dat is gewoon een kleine pablo!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:38

Dankje, Geerke, dit kan ik meenemen naar de kliniek. Het magnesium voer ik nog steeds, maar ik heb niet het idee dat het echt wonders werkt, zoals met Aurora bijvoorbeeld. Geef jij magnesium, Geerke ?

Goede tip, Alytuiere, toch fijn zoveel informatie op 1 plek.

Ik ben het met jou en Isa eens, Geerke, dat het vooral een kwestie is van vinden wat nou de oorzaak is. Waarom het steeds mis gaat, hoeveel je er ook aan doet. Bij Nado heb ik de nieren en lever al uitgesloten met dat bloedonderzoek. Dus idd wellicht de schildklier of de darmen.

Iemand vroeg over achtelijk ademen. Nado doet dat ook. Ik heb bij hem het idee dat het een secundair probleem is dat ontstaan is toen hij 3 weken bevangen heeft gestaan dankzij mevrouw de dierenarts die hem een long en hartprobleem toedichtte. Hij heeft toen zo hard geademd, dat hij een deel van de elasticiteit van zijn longen kwijt geraakt is. Hij kan ook vaak niet goed ademen met zijn neus op de grond (in het eten). En als hij dan de verkeerde kant opgaat, dat gaat hij idd achterlijk staan ademen. Maar weet je, ik denk dat het voor ieder paard individueel is wat voor symptomen ze aangeven als het mis gaat. Zeker voor de chronische paarden, die best vaak acuut zijn geweest. Dat is niet de standaard stand op de achterbenen met de voorbenen vooruit etc. Er zijn daarvoor veel kleine dingen die je als eigenaar op gaan vallen. En er zijn wel dingen hetzelfde zoals de digitale pols, maar de ene pony krijgt dat in het begin en een ander later. Snap je ?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:51

Poeh...weer een hoop "catching up" te doen, zeg. Haha!

@janouk: Bedankt voor je pb-tje! Is altijd interessant om te zien én geeft altijd een beetje hoop.
@gemske: Gefeliciteerd! Zie een cadeautje achter je naam staan... *LOL*
@Alytuiere: Interessant stuk. Ik voer (nog) geen magnesiumsupplement, Victor moet eerst minstens 4 maanden aan de vitamine E/selenium en ik wil niet alles door elkaar voeren. Denk ook niet dat mijn pony's kandidaat zijn voor darmstenen, maar je weet maar nooit...

Met Victor gaat alles goed. Hij loopt goed en ziet er steeds beter uit. Hij heeft nog wel een harde manenkam, maar dat zal ook niet van de ene op de andere dag overgaan. Ook z'n hoeven zien er goed uit, alleen zitten er in beide voorhoeven een klein scheurtje. Hopelijk groeit dat er snel uit, want ik ben altijd een beetje benauwd voor scheurtjes... Nagelbijten / Gniffelen

Met Mouse gaat het minder. Hij hoest nog steeds en ik begin te vermoeden dat het dit keer niet de pollenallergie is. De pollenextract die hij krijgt slaat niet aan, de luchtwegcompositum ook niet. Sinds een krappe 2 weken krijgt hij de volle dosis Respiraze en sinds gisteren ook een hoestsiroop. De DA wilde hem een cortisone-injectie geven, maar dat durfde ik echt niet aan. Gelukkig snapte ze dat ook ivm Victor z'n geschiedenis.
Mouse hoest voornamelijk als hij eet. Het maakt niet uit wat hij eet. Hij krijgt nat hooi in een hooinet, soms nat hooi op de grond (tegels), soms droog hooi. Bij alles hoest hij de longen uit z'n lijfje. Verdrietig Ook hoest hij als hij de Safe and Sound krijgt of een appeltje of banaantje, hij hoest op de wei... Hij hoest niet zo veel als hij gewoon stilstaat of een beetje door de bak loopt.
Hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn??? Ik heb zelf ook een vermoeden, maar weet niet of dat mogelijk is namelijk....

Edit: de Safe and Sound voer ik ook nat aan Mouse, met wat appelmoes erover om de Respiraze te camoufleren.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:05

Ik las gister dit:
Mineraalzouten die onverdund worden gegeven, kunnen voor het lichaam een belasting vormen, zoals bijv. geconcentreerde magesiumsupplementen. Als deze te lang worden ingenomen kan dit mogelijk leiden tot ongewenste bijwerkingen, omdat het lichaam de stoffen niet goed kan verwerken en deze bijv. in de vorm van nierstenen afzet.

Verdunde mineraalstoffen kan het organisme zonder problemen in de cellen opnemen. De verdunning maakt het gelijktijdig onmogelijk om een teveel van deze stoffen in te nemen.

(het staat in een stukje over celzouten; daar staat wel heel veel in over schildklier functie en met welke stoffen je deze kunt optimaliseren).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:35

Nado@ ik voer geen magnesium,hij krijgt wel een vitamine en mineralen mengsel iedere dag,en ik heb z'on speciaal calcium/magnesium blok hangen,waar hij een beetje aan likt af en toe(ik ken paarden die het echt eten...tanden erin en schrapen maar).
Wat mij opviel,pablo is altijd erg gevoelig geweest met zijn huid,borstelen was niet echt zijn ding,en een spuitbus moest hij helemaal iets van hebben.
Sinds ik dus levothyroxine geef,is dat dat veel minder is dan daarvoor.

Oja,nog iets apparts...Vorige week vrijdag ging ik met mijn logeerkindjes pony's borstelen bij een engelse vriendin waar ik al een tijdje niet meer was geweest.
Toen ik daar kwam trof ik de pony's veel te vet aan,wat wil je,een hectare met z'n tweeen...een shet en een pottok.
Snel in een paddock gezet zonder gras inloopstal in orde gemaakt,de shet liep tegen bevangenheid aan.
Andere vriendin ingeschakeld die heeft het in de gaten gehouden,toch maandag maar de da gebeld,ik er weer heen,engelse vriendin praat geen frans.
Da was 2 uur te laat....inderdaad ze was hoefbevangen,hij heeft 2 liter bloed afgetapt,ik hoofd omhoog houden en het oogwit in de gaten houden.
Toen we begonnen was het tegen donkerrood aan en na twee liter bloed minder was het weer licht roze zoals het hoort te zijn.
Pony was zienderogen opgeknapt..en liep weer gewoon weg,verder op but 8 dagen,ik ben blij dat ik ging borstelen..anders was ze echt heel ernstig bevangen geraakt..
Ik vroeg ook nog aan de da of er een verband was met hoefbevangenheid en spierbevangenheid,Isapaardje@ denkt dat ook..hij zegt van wel...het paard staat zo verkrampt van de pijn dat de spieren verzuren,hij vroeg ook of de urine donker was..dat wisten we niet.
Nou isapaardje@ als we er vanuit gaan dat deze da gelijk heeft(hij is een van de betere hier..) hadden wij het ook niet helemaal bij het verkeerde eind!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:47

Jeetje wat een hoop tekst, ga ik een ander keertje allemaal bijlezen.
Maar ik wilde Janouk even feliciteren met de mooie foto's OK dan!
Fijn dat het zo goed vooruitgegaan is en dat je die bevestiging nu ook hebt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:53

felicitations a toi aussi!!!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:53

dankuwel Lachen

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:55

Bedankt gemske en jij gefeliciteerd. Maak er een mooie dag van. Het weer is in ieder geval prachtig.
En het fructaangehalte heel laag in het gras. Dus helemaal een fijne dag!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:25

janouk schreef:
Bedankt gemske en jij gefeliciteerd. Maak er een mooie dag van. Het weer is in ieder geval prachtig.
En het fructaangehalte heel laag in het gras. Dus helemaal een fijne dag!

Is dat zo?????

Zit zo te twijfelen of ik vanacht mn pony van bijna 30 buiten op het land laat.
Ik heb al aardig opgebouwd maar ben als de dood dat ze hoefbevangen word.
Er is smorgens geen douw op het gras of heeft dat er niets mee te maken?

Vorig jaar licht bevangen geweest volgens de hoefsmid.
Die zag het vorig jaar maar heb toen niets gemerkt.
En de onsteking was alweer weg toen........

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:28

mijn pony staat dag en nacht op de wei binnenkort stallen,(fjord en ook shetlander) hij gaat steeds vaker liggen en zijn hoeven zijn ook stuk de hoefsmid komt binnenkort dus ook.
wat kan ik er in elk geval aan doen om hoefbevangen te voorkomen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:07

zou je pony al hoefbevangen zijn???uitkijken ,het klinkt niet best,warme voetjes en steeds gaan liggen....

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:18

ja ik weet niet.
maar kan door de warmte komen.
maar zijn hoeven zijn stuk gegaan door droogte

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:35

wat bedoel je met stuk? zitten er scheuren in?
of zijn ze veel te lang en daardoor scheuren ze?
Dan zal ze waarschijnlijk beter lopen als de smid is geweest...
Maar als ze daarom veel ligt moet het wel heel erg zijn...