[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Purkii

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:42

ik heb sinds half augustus m'n shetlander van 3 1/2 hoefbevangen staan :-( , waarschijnlijk door combinatie langer op het land, iets te dik en 's nachts op de paddock te nat kuil ( ja ik weet het, kuil is niet zo goed maar Shet is gezelschap voor mn paard en die kan geen hooi ivm hoesten) normaal altijd erg mooie droge baaltjes, maar dit was een slecht partijtje(heb ze later in kunnen ruilen voor mooi droog spul) Nu is shet dus op dieet van oud hooi, staat alleen nog maar op de paddock, heeft een paar weken metacam gehad en ascal en tranquigel, krijgt nu puur podo en magnesium gemengd met een heeeeel klein beetje sobere muesli en een schepje zelfgemaakte appelmoes zonder suiker.
Er zijn dagen dat ze redelijk goed loopt...bochtje maken of op gang komen wat moeizaam maar verder wel redelijk...maar er zijn ook dage..hou op schei uit..zoals vandaag dat het weer een stuk beroerder gaat.
M'n hoefsmid heeft me wel gewaarschuwd voor terugvallen, maar ik vraag me een beetje af, hoelang dit moet/mag duren, ik hoop dat jullie mij er als ervaringsdeskundigen wat wegwijs in kunnen maken want ik maak me best wel zorgen.
Toen ze bevangen raakte heb ik foto's laten maken waarop te zien is dat aan beide voorbenen het hoefbeen heel licht gekanteld is, ze is wél bekapt maar niet beslagen, inmiddels al een heel eindje afgevallen, wat kan ik nog meer voor dr doen?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:54

Vorige winter heb ik elke dag (gedurende 1 week) een wortel of drie 's avonds gegeven en ze stond HB.
Normaal geven we voederbieten, iemand een idee hoeveel suiker deze bevatten?
Ik heb het even opgezocht en het zou ongeveer 5,5% zijn.
Is dit goed? Waarschijnlijk bevatten wortels meer?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:00

De voedingswaarde van 100 gram verse peen is:
Energetische waarde 125 kJ (30 kcal)
Koolhydraten 6 gram
Eiwit 1 gram
Vet 0,2 gram
Vitamine C 5 mg
Caroteen 6 mg
Vitamine B1 0,07 mg
Vitamine B2 0,03 mg
Calcium 40 mg
IJzer 0,5 mg

suikers zijn Koolhydraten dus max. 6 gram (je heb koolhydraten die geen suikers zijn dus het kan zelfs minder dan 6 gram zijn )
Dit heb ik gevonden wat er in 100 gr wortels zit, is dus bijna hetzelfde als voederbieten qua suikers?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 07:08

Als je paard hoefbevangen is, is het beste advies: Hooi en water.
Het paard heeft die 3 wortels of voederbiet echt niet nodig. Ik snap dat je als eigenaar graag iets extra's wil geven, maar dat is niet verstandig voor een ziek paard.
Het allerbelangrijkste is dat het lichaam tot rust komt en in evenwicht. Met Hooi en water gaat dat het beste. En iedere afwijking daarvan kan het evenwicht verstoren.
Mijn tip: vergeet die wortels en voederbieten gewoon een tijd. Eerst je paard weer helemaal gezond, pijnvrij en in evenwicht.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:19

Toevoeging op hooi:

Je kunt er wel beter wat vitaminen en mineralenpoeder voeren.
Anders heb je kans op stijve spieren en gewrichten.

Dit is ook weer nadelig voor de hoefbevangenheid :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 09:35

Hooi en water alleen is inderdaad wat karig - het lijf heeft ook wel wat ondersteuning nodig om te herstellen. Op z'n minst wat extra vitamine E.
Goede producten zijn: Formula4Feet (Equilife) of Daily Vits&Mins (D&H)

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:21

Ik geef als extraatje een komkommer aan m'n ex-hb pony. Daar zit volgens mij ook niets in...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:22

Ik geef mijn hb merrie agrops naast t hooi.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:16

Ik val hier ook eens even binnen en heb niet alles gelezen maar wilde vragen of jullie bekend zijn met de bloedzuigertherapie voor o.a hoefbevangen pony's/paarden.
Naar aanleiding van een topic waar ik dus op reageerde waarvan de pony bevangen was gaf ik als tip om bloedzuigers op de kroonrand te laten plaatsen.Dit is echter nog zeer onbekend geloof ik . Ik heb zelf erg goede ervaringen met deze therapie en wilde mijn ervaring dan ook in dit topic eens aan de man brengen. Nu is het natuurlijk wel zo dat het hier in Duitsland de normaalste zaak is en kun je op veel plaatsen dit laten doen maar in Nederland niet echt bekend. Maar voor diegene in de grensstreek misschien wel interessant. Wanneer je googled op hufrehe blutegel vind je hierover meer anders heb ik zo een pagina vol getikt. Wondermiddelen bestaan niet voor hoefbevangenheid jammer genoeg maar die glibbers kregen mijn bevangen pony's wel weer binnen 2 dagen aan het lopen. Ik wil dit alleen even ter informatie hier plaatsen.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:35

Bloedzuiger therapie is schijnbaar idd een manier die goed aanslaat bij HB maar hier in NL is er volgens mij geen DA die dit kan/doet. Mijn hoefsmid had het daar nl ook al over

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:09

wat byzonder.
Heb er idd wel eens wat op tv van gezien.
Ze trekken het bloed uit plekken die slecht doorbloed zijn.
Door hun zuigkracht komt het verse bloed op plekken die slecht doorbloed zijn.
Dus ook voeding en zuurstof naar de slechte plekken.

Wat super dat het voor jou pony gewerkt heeft.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:06

Ja dat is helaas erg jammer ja maar voor diegene die in de grensstreek van duitsland wonen misschien dus wel het proberen waard. @roosa ik ben dan ook erg tevreden over het resultaat en was er erg sceptisch over maar heb het bij mezelf ook laten doen en heeft echt geholpen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:16

De pony van mijn buurman is ook hoefbevangen geworden.
Had hem nog zo gewaarschuwd, veel gras en kuil van di jaar voorjaarsgras...
Nu heb ik zijn hoeven wat bij geveild, dus staat hij wat rechterop.
En voeten gekoeld en gewandeld. En hij staat schraal.
Kort samengevat, ik heb er vertrouwen in :)

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:21

mijn shet is inmiddels al een flink stuk afgevallen nu ze op oud hooi staat (en ook nog aan het wisselen is dus eten gaat niet aldoor even gemakkelijk) maar loopt dus nu na zes weken nog steeds beroerd....telkens als ik denk hehe...gaat nu echt de goeie kant op dan krijgt ze weer een terugval...elke verandering stressed ze op, nu door het slechte weer, vannacht op stal gestaan met een megadik pak vlas erin, maar ja....dan loopt ze al niet denderend gisteren en stressed vanmorgen doordat ze als laatste buiten gezet wordt(moet wel is de laatste paddock in de rij, dus daar moet ze gewoon weer aan wennen)En dan waarschijnlijk toch ook wel de kortere draaicirkel en minder bewegen in een stal etc. en nu strompelt de zielepoot echt weer....zo sneu, hebben jullie HB-ers dat nu ook of is dit gewoon een slecht teken?
Volgens mijn DA en hoefsmid kan het wel een jaar duren voor ze hersteld is...moest zeker rekenen op een revalidatieperiode van een half jaar op z'n minst...maar ik begin zoals vandaag toch echt af en toe de moed te verliezen, hoe hebben jullie dat?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:01

Mijn shet ging heel erg op en neer. Dan liep ze een paar dagen goed en dacht ik dat het beter ging en daarna was het weer huilen met de pet op. Toen ging het een maand goed met hoefschoenen en dacht ik dat ze beter werd en daarna weer een kei harde terugval. Toen is ze op ijzers gegaan en sindsdien is het alleen maar goed blijven gaan (in combinatie met afvallen). Dat geklooi heeft bijna een jaar geduurd, dus ik wilde haar al bijna laten inslapen. Wat ben ik blij dat ik toch de stap heb genomen om naar van Nassau te gaan met haar.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:45

Hoi capopjekop..doet me wel goed om te horen dat het dus blijkbaar vaker voorkomt....de smid zei het al, maar je kunt het eigenlijk nergens echt terugvinden, wel dat het een proces van lange adem is, maar niet dat de terugvallen telkens zo heavy kunnen zijn.
Op ijzers is voor mij laatste optie ook idd, maar wel handig om te weten dat dat dus echt hét verschil kan maken blijkbaar!
Ik ga zo meteen maar weer even kijken hoe het met de kleine taart is...hoop dat het weer enigszins verbeterd is met gisteravond.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:56

Ik hoop alleen dat je het sneller inzet als mij, als ik geweten had hoe mijn pony erdoor zou opknappen had ik al maanden eerder naar Roosendaal gereden. Dat had mijn pony pijn en mij veel zorgen bespaard.

Heeft je smid ook de hoefwand dunner gemaakt? Dat kan ook veel verlichting bieden omdat de druk er dan af kan.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:59

ja heeft mn smid idd gedaan, vanmrgen liep ze gelukkig al weer iets beter..vorige week liep ze een paar dagen praktisch goed..maar ja..dan schrikt ze ergens van een paar keer (grasmaaiende tractoren en eenden in de sloot of paarden die ff uit hun dak gaan en dan raced ze dr vandoor....wat ze dan dus weer moet bekopen met een terugval...zucht...

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:04

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 15:06

Zoals je al aangeraden werd in het andere topic: zo snel mogelijk aan de Pergolide.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:09

Jannepauli schreef:
Zoals je al aangeraden werd in het andere topic: zo snel mogelijk aan de Pergolide.

Ga ik vandaag meteen doen (heb ik nog liggen namelijk :-))

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 15:16

Heb je nog liggen?? Was je ermee gestopt dan? Een Cushing paard moet levenslang op pergolide blijven, deze aandoening is niet te genezen maar slechs onder controle te houden met pergolide.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:19

Jannepauli schreef:
Heb je nog liggen?? Was je ermee gestopt dan? Een Cushing paard moet levenslang op pergolide blijven, deze aandoening is niet te genezen maar slechs onder controle te houden met pergolide.

Ja dat weet ik, maar we zagen geen enkele verbering noch verslechtering. Ook met het doormeten van Laarakker kwam naar voren dat het niets meer voor haar deed. We hebben hebt toen heel langzaam afgebouwd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:57

Ik zal me maar onthouden van commentaar wbt het doormeten..
Het lijkt mij dat als een paard een medicijn krijgt waarna geconstateerd wordt dat er niets verslechterd of verbeterd, je zou kunnen zeggen dat e.e.a. dus kennelijk tóch gestabiliseerd is en de medicatie dus nodig is. Een voor de hand liggende gedachte is dan dat je van daar uit de dosis gaat verhogen om daadwerkelijke verbetering te krijgen..
Maar goed, het is niet aan mij om daarover te oordelen. Wel kan ik je op een briefje geven dat onbehandelde Cushing een groot risico geeft voor hoefbevangenheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:11

Suus25 schreef:
Jannepauli schreef:

Ja dat weet ik, maar we zagen geen enkele verbering noch verslechtering. Ook met het doormeten van Laarakker kwam naar voren dat het niets meer voor haar deed. We hebben hebt toen heel langzaam afgebouwd.

jammer....deze hoefbevangenheid was waarschijnlijk te voorkomen geweest als je je paard gewoon op pergolide had gelaten.(dat stomme ge-meet ook :( ...daar kun jij niets aan doen)
Cushing is cushing....dat geneest niet meer,IR overgens ook niet.

Wel kun je de cushing 'verlichten' door pergolide (die zorgt dat het cortisolgehalte niet te hoog wordt,dat veroorzaakt namelijk bevangenheid)en de IR met een uitgebalanceerd dieet.
En wat dat dieet betreft kan ik je vertellen dat dat niet eenvoudig is ;)