[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:07

de foto van de hoef, ik heb ooit een paard gehad die er meerdere had ,maar hij had als veulen in draad gezeten en daardoor de kroonrand beschadigd
mijn DA van toen zei dat ze het konden verhelpen door een V vorm in de hoef te vijlen tot in de kroonrand
dan zou de hoef weer mooi aan elkaar groeien

heeft dit paard ooit een beschadiging gehad aan de kroonrand?
en is er al eens een foto van gemaakt?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:13

De graszaadleveranciers hadden het over endosulfan, maar veroorzaakt hetzelfde als lolitrem (zenuwaandoening, dronkemansgang). Nu ben ik geen chemicus ;) , maar misschien zit het verschil tussen de chemische variant en de van nature ontstane. Beide doen hetzelfde, het gras minder aantrekkelijk maken voor ongedierte.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:43

De hoornschoen kan je (simpel gezegd) zien als een 'bakje' van 1,5 à 2 cm om de hoeflederhuiden heen.

Als het paard de voet belast zet de voet niet alleen uit, maar alles 'zakt' een stukje naar beneden. De ruimte tussen de botten lijkt dan ook wat kleiner. Als je dus een belaste en een onbelaste foto naast elkaar zet is er inderdaad wat verschil te zien. Dat zegt ook wat over de zgn. 'sincker' die sommigen zagen op IP's foto. Je ziet, als de foto niet recht van opzij gemaakt is, ook schaduwen en de beide takken van het hoefbeen. Als het paardje iets frans staat bijvoorbeeld, en je zet het voetje naar voren op een standaard, kantelt het voetje iets naar buiten en zie je beide hoefbeenstakken op de foto. Ik denk dat er zoiets op de foto van IP gebeurd is. Ik snap ook nooit zo goed waarom er soms röntgenfoto's gemaakt worden als het ijzer er nog onder zit.

@JP: Het was eerst een quartercrack? Als je goed kijkt zie je (op de oude foto) bij de kroonrand een klein rond plekje waar het haar net iets anders staat. Als dat plekje een beschadiging is geweest, kan het best dat het hoorn daar wat zwakker af blijft groeien; als een klein oppervlakkig scheurtje/deukje. Bij sommige paarden is dat inderdaad gevoelig, omdat het hoorn daar ook wat dunner blijft. Misschien is het verstandig om de druk daar wat af te halen. Op de nieuwe foto lijkt het ook of de wand daar door de druk wat naar buiten wijkt.

@DD: het ijzer op het pols-voel filmpje is een Natural Balance shoe.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:10

Dank voor je reactie Spikey!
Was het eerst een quarter crack? Nee, niet voor zover ik weet. Als ik naar het plaatje van deze link http://www.horseshoes.com/anatomy/freem ... rcrack.htm kijk, en het vergelijk met wat ze had, dan is het zeker geen diepe crack geweest. Op de andere hoef zitten ze ook: een haarfijn lijntje van boven naar beneden, zo dun als een naald en absoluut nog geen kwartmilimeter diep... Ik ga straks 's even met m'n neus op de grond liggen en kijken of ik in 't echt iets op de kroonrand zie. Daar doet het overigens ook helemaal geen pijn. De pijn zit ter hoogte van de hoefbal.
In 'mijn tijd' heeft ze nooit een kroonrandbeschadiging gehad.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:18

Jannepauli schreef:
Was het eerst een quarter crack? Nee, niet voor zover ik weet.

Eerder gaf je aan dat ze voorheen dit had , dit noemen ze ook een quartercrack:

Afbeelding

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:54

Het enige wat echt helpt is de druk ervan af halen zodat het hoorn vanaf bovenin weer gezond naar beneden kan groeien.

Je ziet heel duidelijk dat er een 'strook' hoorn afgroeit die een andere structuur heeft dan de rest van de hoef:

Afbeelding

Er is dus ofwel iets in de kroonrand gebeurd, ofwel is de balans in de hoef verstoord (geweest).

Iedereen met HB paarden waarmee het nu niet goed gaat: veel sterkte!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:00

Hm, heeft ze het aan de andere voorhoef nou ook of lijkt dat maar zo?
*Edit: ik zie dat ik er overheen gelezen heb, het id idd zo.
Afbeelding

Zijn de verzenen lang/ondergeschoven geweest? Misschien door de HB?
Er is ook een topic over de niet-HB-gerelateerde hoeven'vragen'; [BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:47

SpikyBlue schreef:
Je ziet, als de foto niet recht van opzij gemaakt is, ook schaduwen en de beide takken van het hoefbeen. Als het paardje iets frans staat bijvoorbeeld, en je zet het voetje naar voren op een standaard, kantelt het voetje iets naar buiten en zie je beide hoefbeenstakken op de foto. Ik denk dat er zoiets op de foto van IP gebeurd is.

Ze heeft inderdaad wat Franse stand, maar ze stond op dat moment van opname maken ook niet stil. Ten eerste is het lastig staan op een zere voet, ten tweede vreemde apparaten om haar heen, deden het ook niet zo best (zeker niet omdat het ding begon te zoemen net voor het maken van een opname) en ten derde was ze het niet eens met de lucht die er hing. Hoe dan ook; het was al foto nr. zoveel, want de rest was echt bewogen :o

Vanmiddag wandeling naar het bos; ze liep nu weer op de Cavallo's en dat ging best goed, maar ze zijn behoorlijk zwaar voor een langere wandeling. Ideale hoefschoen eigenlijk nog altijd niet gevonden.
Wil graag nog meer uitproberen, maar ja ... hangt aardig prijskaartje aan en mijn mannetje vindt dat Isa al genoeg schoenen heeft ... ze heeft er bijna nog meer dan ik :P

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:58

@Setteke

Wat ik je steeds al wil vragen :
Welk deel/provincie van Nederland zit je ?
en welke kliniek behandeld jouw paard ?

en als laatste ;)

Hoe is het nu met hem ?

@SpikeyBlue

Wordt de natural Balance Shoe ook gebruikt bij HB paarden en zo ja, wat zijn de voordelen/werking van dit ijzer ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:44

Allereerst zit ik niet helemaal goed met mijn benaming voor het gif in graszaad, het moeten endofyten zijn (maar ja, het voorval van het veulen is ook al weer circa 11 jaar geleden). Lolitrem B zou ik op moeten zoeken.

Provincie Flevoland en de kliniek is DAP Bodegraven.
Ik maak me blijkbaar teveel zorgen, ik heb nu tips meegekregen waaruit ik echt zou moeten herkennen of hij weer een aanval krijgt.
En als tip voor het weinige plassen, extra een schep zout door zijn voer (nou ja, appelmoes).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 09:08

Spikey Blue schreef:
Zijn de verzenen lang/ondergeschoven geweest? Misschien door de HB?
Er is ook een topic over de niet-HB-gerelateerde hoeven'vragen'; [BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Als ik de verzenen nú vergelijk met plaatjes uit de literatuur, dan is het antwoord : nee
Voorheen waren ze wel wat ondergeschoven - oorzaak NB, één letter verschil maar bijna even rampzalig als HB
Ik zie in dat andere topic alleen maar blote voeten en zelfdoeners.. daar ga ik dus maar niet naar toe. :D

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:18

dat valt mij inderdaad ook vaak op...die hele lage hielen bij de NB'ers.
Die paarden lopen zowat op de ballen van de hoef.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:35

Isa is ook paar keer natuurlijk bekapt (NB), maar bij haar liet men de hielen hoog. Tja op eentje na ... die wist het beter en noemde het anatomisch bekappen.
Daarna ging het helemaal fout.
Toen ze bijna weer was hersteld, nog een keer zo'n klunsactie van een andere NB-er en toen had ik het gehad.
Terug naar de traditionele smid, maar vooral ook zelf de vijl hanteren, maar dan op mijn manier :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:25

ik ben ook geen NB-fan eigenlijk...
Wat gaan jullie hard zeg hier.
Ik heb eigenlijk zelg geen nieuws, Chico is stabiel, loopt ok op de ijzers en staat 2 uur op de wei per dag.
Hij krijgt gewoon Pavo's Nature's best muesli en gewoon hooi 3x daags. Gaat heel goed. Vindt het beetje knullig om te vermelden met alle ellende die ik lees hier....

ik wens iedereen met ellende heel veel sterkte en een dikke knuf voor alle paardjes !!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:44

Maakt niet uit joh! Ondanks dat het hier mwah gaat vind ik het fijn om te horen als het bij anderen wel goed gaat. Dus fijn om te horen dat hij zo stabiel blijft! Grietje gaat mwah, ze loopt wel gewoon ruim en gelijkmatig, maar je ziet dat ze toch niet lekker in haar vel zit, ze flapt haar hoef ook wel een beetje om. Amber gaat heel goed, maar ik durf toch niet goed weer te beginnen met aan het werk te gaan. Het hb van Grietje heeft wel een positief punt en dat is dat Hans veel geleerd heeft. Ik zag hem altijd als puppypaard en hij neemt nu de dingen van Grietje over. Gister is hij voor het eerst mee naar de ponyclub geweest, erg leuk :D

Aan de mensen die graszaadhooi voeren, welke is het meeste geschikt voor paarden of maakt het niet uit? Volgens mij is deze discussie al eens geweest, maar ik kan het niet terug vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:34

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:36

lolclub schreef:
@SpikeyBlue

Wordt de natural Balance Shoe ook gebruikt bij HB paarden en zo ja, wat zijn de voordelen/werking van dit ijzer ?

Naar mijn weten wordt dit ijzer niet vaak bij HB gebruikt. Misschien weet dhr. Aalders wel iets anders te vertellen, maar het ijzer is er naar mijn weten niet geschikt voor aangezien het precies op de plek draagt waar het hoefbeen drukt. Laat ik het zo zeggen: voor HB zou ik het ijzer niet snel gebruiken.
Er zit weer een totaal andere visie achter, je kan het googlen voor meer info.

Jannepauli schreef:
Ik zie in dat andere topic alleen maar blote voeten en zelfdoeners.. daar ga ik dus maar niet naar toe. :D

Ja, dat topic is inderdaad nogal afgedwaald...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:24

Ik heb totaal geen ervaring met de NB methode, ik heb me wel ingelezen in deze manier van bekappen maar het heeft me niet dusdanig kunnen overtuigen om het te gaan proberen.
Hier lopen de meeste (jonge) paarden wel op blote voeten, alleen de wedstrijdpaarden staan zomers op ijzers (ivm propgaten) en nu dan Hittie ook.

Ik doe zelden wat aan de hoeven, vijl hooguit een rafel of een stukje omgeslagen hoefwand bij .
Nou komt de hoefsmid hier ook geregeld met al die paarden en als er een ijzer afraakt is hij er vaak dezelfde of de volgende dag al ;)

@Capopjekop
Vanwaar de angst om weer wat te gaan doen met Amber, de laatste keer bij de HS waren haar hoeven toch al weer oké ?
Leuk dat Hans mee geweest is naar de ponyclub, hoe ging het in de groep tussen vreemde pony's ?

Wat graszaadhooi betreft zijn alle soorten geschikt behalve de Raaisoort welke geteelt wordt voor sportvelden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:27

Haar hoeven zagen er goed uit, ze loopt goed. Maar ik ben gewoon bang dat ik dan weer iets over ga belasten, puur een gevoelskwestie. Hans was helemaal onder de indruk :D [RIJ-ITP] Kleintjes worden groot, naar de ponyclub!

Engels raai dan ook beter vermijden?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:03

capopjekop schreef:
Haar hoeven zagen er goed uit, ze loopt goed. Maar ik ben gewoon bang dat ik dan weer iets over ga belasten, puur een gevoelskwestie. Hans was helemaal onder de indruk :D [RIJ-ITP] Kleintjes worden groot, naar de ponyclub!

Engels raai dan ook beter vermijden?

Ik snap je onzekerheid volledig, daar heb ik mezelf ook echt overheen moeten zetten.
Van de DA mocht ik alles wel weer doen behalve springen en lange stukken draven over straat,
maar dit advies heb ik maar niet gevolgd en ben heel voorzichtig begonnen met 10 minuten stap onder het zadel.
Al gaande weg kom je erachter wat ze wel en niet kunnen en hier pas je het kleine beetje arbeid op aan.

Onder het zadel bijvoorbeeld gaat Hittie prima, ze draaft op beide handen inmiddels een minuut of 10 en daarnaast stap ik nog ongeveer een half uur.
Galopperen doe ik nog steeds niet, dat lijkt me ook nog te belastend, al maakte dit volgens de DA weer niet uit.
Longeren doe ik ook niet, ik heb dan niet de volledige controle om te voorkomen dat ze gaat rennen en dat gebok op een volte lijkt me wel te belastend.
We hebben trouwens wel een goede bodem in de rijbaan, op mul zand of een harde weidegrond had ik waarschijnlijk ook nog niet veel gedurfd.

Engels raai hoef je niet te vermijden mits je van de leverancier de garantie kunt krijgen dat het bewezen geschikt is als veevoer en dus Lolitrem B vrij.
Paars voert ook Engels raai en is er volgens mij best tevreden over.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:15

Dat is hier het probleem. Ik ben altijd bang dat ik te zwaar voor Amber ben. Iedereen zegt dat het wel meevalt, maar ik merk gewoon dat de drempel om er weer op te stappen na zo'n lange tijd niet rijden vrij groot is. Als ze in de spieren zit alla, maar na een half jaar niks doen is dat ook niet zo getraind natuurlijk. Mss eerst maar aan de lange lijnen aan de gang of hardlopen in de bermen. Das voor mij ook goed :D

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 05:41

Zo herkenbaar capopjekop! Hier hetzelfde hoor, en toch heb ik het woensdag geflikt :D
Mijn dochter zou eigenlijk een staprondje gaan maken maar die had tussen de deur gezeten met haar vingers en kon niet rijden.
Was lekker weer en ik had de kriebels, Luus ook, dus opgezadeld, krukje gepakt en erop gaan zitten.
We hebben een heerlijk staprondje gemaakt, Luus was lekker voorwaarts, oortjes erop en gaan met die banaan!
De volgende dag toch een beetje 'angstig' naar stal, maar Luus liep prima!
(Mijn hoefsmid zei de laatste keer dat hij geweest was dat we voorzichtig moeten proberen,steeds een stapje verder, en dan kijken wat er gebeurt... Gaat het de volgende dag goed, dan weer een stapje verder, gaat het de volgende dag minder, dan een stapje terug...)

Waar ik zelf ook een beetje moeite mee heb is dat Luus een stuk kleiner lijkt zonder al die kilo's, terwijl als ik logisch nadenk
het nu alleen maar makkelijker voor haar moet zijn omdat ze die in iedergeval niet meer met zich mee hoeft te dragen...
(Ben zelf een volwassen vrouw, niet al te klein van stuk, met een voorkeur voor pony's. Ik heb nooit de indruk gehad dat ik Luus in de weg zit, maar was bang dat, zonder haar ronde buik ik mee zou kunnen lopen als ik erop zit, maar dat valt gelukkig erg mee, gekgenoeg is er zelfs weinig verschil)

Als ik naar de foto in je profiel kijk dan ben je volgens mij echt niet te zwaar voor je paardje...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 13:12

Weer wat leesvoer van The Horse.com:

Understanding Cushing's Can Help Treat Cushing's-Related Laminitis by: Tracy Gantz
October 11 2010,

Because horses afflicted with equine Cushing's disease often develop laminitis, advances in diagnosis and treatment of Cushing's can help veterinarians better prevent and/or treat the laminitis that stems from it. Nora Grenager, VMD, Dipl. ACVIM, of the Steinbeck Country Equine Clinic, in Salinas, Calif., updated attendees on Cushing's at the Sept. 17-18 Laminitis West Conference, in Monterey, Calif.
Horses with Cushing's (technically known as pituitary pars intermedia dysfunction or PPID) have an eightfold decrease in levels of dopamine (a hormone and neurotransmitter) and its metabolites (breakdown products) compared with nonafflicted horses of the same age. Grenager reported that this is most likely due to localized oxidative stress and noted that evidence is lacking that this decrease is caused by systemic inflammation or systemic oxidative stress. Other, less likely, factors that have not yet been well-evaluated could include toxins or pesticides, genetic predisposition, chronic inflammation or abnormal systemic metabolism, and a diet lacking enough selenium or protein.
Cushing's horses are frequently insulin-resistant, a condition that also can be a factor in non-Cushing's-related laminitis cases. A simple blood test can often identify horses with insulin resistance. Part of the problem with Cushing's is that it can be difficult to diagnose early because horses can present widely divergent clinical signs.
"The ones where we need help are the ones where (the diagnosis) is not so clear," Grenager said. "The bad news is that we don't yet have a great test for those horses. That's what researchers are working on."
Grenager discussed common Cushing's tests, particularly the dexamethasone suppression test (DST) and the resting endogenous adrenocorticotropic hormone (ACTH) test. Veterinarians usually employ these tests in an attempt to diagnose horses that don't show dramatic clinical Cushing's signs.
While the DST can be effective, it requires two veterinary visits and administration of steroids (which can on occasion trigger laminitis in susceptible horses). It can also give early false negatives and show seasonal variations (meaning the horse's response to the test will vary with season; false positives are more likely to occur when testing in late summer and fall). A combined DST/thyrotropin-releasing stimulation test might show fewer false positives, but it is a 24-hour test that requires four blood samples.
The ACTH test, another effective test, requires only one vet visit and no steroids. Veterinarians must handle samples very carefully, collecting them in plastic tubes because ACTH binds to glass, and separating and freezing them quickly.
Grenager likes the newer domperidone stimulation test because it is a safe test that doesn’t take long and has been shown to be more effective year-round, avoiding the seasonal variations in test results. It is more expensive, however, and its reliability is not yet well-documented.
Regarding Cushing's treatments, Grenager noted that pergolide is the most effective treatment, but it can be expensive; cyproheptadine is less expensive yet not as effective. She said that more studies are needed on both medications, and on newer medications that work on Cushing's in humans and could potentially be explored for use in horses.
Veterinarians usually prescribe specific diet and exercise regimens, which can help minimize the risk of laminitis. Grenager also recommended an emphasis on good foot and dental care, routine fecal egg count testing (to monitor for parasites), and body clipping if medication is not controlling the long hair coat. She advised watching for clinical signs and diagnosing and treating affected horses as soon as possible to avoid Cushing's-associated laminitis.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:38

setteke schreef:
Ik maak me blijkbaar teveel zorgen, ik heb nu tips meegekregen waaruit ik echt zou moeten herkennen of hij weer een aanval krijgt.
En als tip voor het weinige plassen, extra een schep zout door zijn voer (nou ja, appelmoes).

Wil je de meegekregen tips met ons delen ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:47

Ja zeker, maar die zullen vast al wel ergens in die 100 pagina's staan (sorry, heb ze niet allemaal gelezen :o ). Ik moet hem heeel erg kort 8tjes laten draaien (in of voor zijn box), dus dat hij zijn voorbenen nagenoeg moet kruisen. Als hij dat niet wil of kan, kan er een volgende aanval aan zitten komen/of komt er een aanval aan. En die 8tjes moet het paard niet lopen achter jou aan aan een lang touwtje, maar je moet hem echt bijna aan . het hoofd nemen. Duidelijk?