[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:23

Ik vind een huiskamertopic zeker fijn :)

mvermeulen: Veel plezier met je grote knapperd!

Annelieke: Ik ben in ieder geval benieuwd naar het vervolg... Ik sta ook altijd open voor alles!

Norton: Wat een mooie foto's! Norton ziet er idd erg goed uit. Dat maakt het er idd niet gemakkelijker op. En nogmaals sterkte!!

Mister: Wat jammer van de uitslag! Maar was het niet een beetje te verwachten na alles wat je met hem hebt meegemaakt? Dat maakt het natuurlijk niet minder erg.

Berdien: ze ziet er goed uit!

norton84

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:40

is goed annelieke. hmm even denken voor een naam denet wist ik wat maar ben hem weer vergeten

euh artrose neemt ons onze droom niet af, wij blijven gaan in staf, galop of volle draf??
of in weer en wind kom je ons tegen, wij bijven onze artrose paardjes beweging geven???

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:26

ik vind ze beiden wel goed

Edit: de 2de klinkt mss toch wel leuker :p
Laatst bijgewerkt door Ka_tje op 01-06-13 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:30

Die laatste vind ik leuk! :j En heel treffend ook, hoe vaak ik wel niet in de wind, stromende regen of hittegolf met mijn voerbakjes vol muesli en poeder door de wei sjok.. Ach ja.

Wat is pssm eigenlijk?

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:35

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:50

norton84 schreef:
is goed annelieke. hmm even denken voor een naam denet wist ik wat maar ben hem weer vergeten

euh artrose neemt ons onze droom niet af, wij blijven gaan in staf, galop of volle draf??
of in weer en wind kom je ons tegen, wij bijven onze artrose paardjes beweging geven???

Is goed dan maak ik er morgen eentje aan met de laatste titel! Ik vind het echt geweldig bedacht!
Danté heeft net dr ijzer links voor los getrapt. Heel fijn weer.

Mister wat balen zeg!

Mensen ik ga dr vandoor. Ga zo naar outdoor Gelderland op zoek naar mijn prins op het witte paard. Fijne avond allemaal!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:16

Mag ik binnen komen vallen met een vraag?

Mijn paard heeft artrose en loopt de laatste weken stijf, dus ik heb vrij weinig met haar gedaan, even lekker laten rusten, alleen rustige wandelingetjes aan de hand.. Maar ik wilde toch eens verder gaan 'onderzoeken'. Dus ik heb een paar dagen geleden een ritje gedaan, en de eerste draf pasjes waren stijf, en na een minuut ongeveer was de stijfheid weg. Vandaag heb ik een tweede 'test' gedaan. Ik heb mijn paard gepakt en aan de hand oefeningen gedaan, dus stap draf wijken schouderbinnen achterwaarts etc. En daarna merkte ik ook dat er eigenlijk niks meer aan de hand was..

Denken jullie dat het dan is dat ze 'door de pijn heen is' of denken jullie dat het echt weg is door de bewegingsoefeningen en dat ze dan nergens meer last van heeft? Ik vind het zo lastig.. Ik ben heel benieuwd naar jullie idee hier over.. Begin van het filmpje is normale snelheid en daarna hetzelfde filmpje in slow, zodat je het beter kan zien..

Edit: Dit filmpje is dus na het werken aan de hand.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:54

Ten eerste denk ik altijd rust roest bij artrose. Het is bekend bij paarden met artrose dat ze naarmate ze meer bewegen dat ze dan ook vaak soepeler gaan lopen. Ik denk dat het dus kom door de beweging dat ze beter loopt.

Mensen ik ga bezig met het huiskamer topic.

Edit: de naam is te lang voor de titel -O- .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:12

Leuk een huiskamertopic :)

hoe is het allemaal met jullie paarden? ik heb hier een hele blije fjord die vol gas door het weiland heenscheurt,gaat dus eigenlijk erg goed momenteel!

Sodeletuut,door lichte beweging gaan ze vaak juist beter lopen. De stijfheid in het begin komt omdat de gewrichtsvloeistof dan nog wat stroperiger is en moet 'opwarmen',ik merk dat ook altijd wel.
Ik had het advies van de dierenarts gekregen om altijd goed in te stappen,minimaal 10 minuten, voor je aan het 'echte' werk begint

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:15

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dus dat ik mij niet teveel zorgen moet maken.. :)
Fijn dat jouw paard het ook goed doet Snoevie, waar heeft hij/zij artrose?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:18

Mijn pony heeft een lichte artrose aan het hoefbeen voor,gelukkig nog niet te ernstig,maarja minder wordt het nooit,icm een dubbele peesblessure voor heeft het haar het afgelopen jaar geen goed gedaan omdat er nu ook erg veel littekenvorming zit.
Ze krijgt nu glucosamine van pharmahorse op advies van de dierenarts,en ze krijgt er ook elke dag duivelsklauw bij,ik moet zeggen dat daar de meningen wel over verdeeld zijn,maar ze doet het er supergoed op.

Hoe oud is jouw paard,sodeletuut?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:21

Hmm oke, klinkt wel vervelend! Fijn dat het nu dan zo goed gaat!

Mijn paard is 9 jaar, de zware kogelartrose linksvoor is geconstateerd toen ze net vier jaar was..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:36

Jeetje dat is heftig,en ook zo jong! Krijg je paard er supplementen voor?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:41

Ja, echt ontzettend jammer.. Maar ze doet het over het algemeen heel goed gelukkig! Ze heeft een tijd glucosamine gehad, maar toen ik daarmee ben gestopt ging het beter. Nu heb ik weer een nieuw supplement van de welkoop gehaald, we zitten nog een beetje in de testfase daarvan. :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:05

haha ja het is een beetje proberen. wat gebruik je nu van de welkoop?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:21

Inderdaad! Gewrichtenmix van Subli :)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:16

Iemand idee voor titel?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:17

8-) Jammer dat de naam niet past! Vond het echt een leuke naam.

Sodeletuut ik begin ook rustig aan ook eerst 10 minuten stappen en dan een heel rustig drafje en galopje.
Dan weer ff lange teugel stappen (ook omdat Lorenz 20 jaar is) daarna pak ik hem weer op.
Wat we doen op een dag scheelt hoe hij zich voelt en ook verschillende dingen voor de afwisseling.
Ook op de mindere dagen moet hij iets doen maar daar pas ik het werk op aan of stappen we even een rondje buiten maar wel in beweging houden.

Soms doen balkjes lopen, of licht werk standaard figuren en drafje en galopje en soms zet ik hem ook goed aan het werk. Voltes openen en sluiten, veel bogen rijden, wijken, schouder binnenwaarts en veel overgangen rijden.
Vandaag lekker buitenrit gemaakt van 2 uur.
Ik geef als supplement Joint Comp van Phytonics.

Met Lorenz gaat alles nog steeds goed! Spoorlijn wilde hij niet meer over heb ik tijdje terug vertelt.
Dit nog steeds niet zonder dat er een paard voorop gaat. Dus vandaag met een stalgenoot naar het bos geweest was echt genieten.
Van de week ook wat grondwerk gedaan over zeil heen gelopen vond hij helemaal niet eng.
Hij bekijk het even en met zijn neus er tegen aan en stapte er zo overheen.
Ik dacht misschien ligt het aan de ondergrond maar ik denk dat hij een schok gehad heeft van de rails de laatste keer alleen of zo dat hij het nu vertikt.
Jammer had echt in me hoofd van de zomer lange ritjes te gaan maken samen nu ben ik weer afhankelijk. Hij loopt wel goed dat is ook erg belangrijk dat weet ik wel ik ben ook best egoitisch had er gewoon veel zin in. lekker door de bossen heen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:18

Hoeveel letters mag een titel hebben weet iemand dat?
Ik ben nooit zo creatief maar als me wat ter binnen schiet laat ik het weten.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:38

Ik heb ook geen idee voor een titel.
Ik ga nu douchen en naar bed morgen weer om 5uur eruit voor stage.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:49

Bedankt voor je reactie linnie.. :) Dus jij doet ook een rustige warming up.. Merk je ook stijfheid oid als je dat niet doet, en als je bijvoorbeeld al sneller zou gaan draven?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:57

Met de eerste draf en gelop merk ik altijd stijfheid. Pas na ongeveer 20 minuten rijden merk ik echt verschil. Als ik geen goede warming up zou doen dan loopt hij gewoon beroerd. Op dagen dat er bijvoorbeeld echt veel wind staat en hij schrikachtig is zet ik hem wel aan het werk.
De ene dag is hij hier sneller doorheen dan de andere dag. Goed uitstappen is ook erg belangrijk trouwens!
Als ik Lorenz niet goed uitstap is hij de volgende dag ook stijver/strammer.
Lange ritten zeggen ze ook vaak niet doen maar ik stap veel tussendoor en Lorenz is nog steeds de volgende dag lekker soepel eigenlijk en niet stram zoals vaak gezegd wordt.
Je zal zelf een eigen weg hierin moeten vinden.
Ik merk na het eerste galopje al verschil en hoe langer we bezig zijn hoe soepeler hij loopt.
Tuurlijk zijn er ook dagen dat ik echt baal of dat het niet zo kan zijn zoals ik die dag gepland had.
Het is gewoon per dag bekijken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:03

Hmm oke.. Ik ben/was namelijk heel bang dat het een soort 'door de pijn heen lopen' is, omdat ik dan bang ben dat ik het verschil tussen stijf en kreupel niet goed kan zien.. Ik vind het zo lastig zelf te beoordelen, ik wil mijn paard geen pijn doen..

Maar als ik zo lees dat veel artrose paarden op deze manier goed kopen met een goede warming up... Misschien valt het dan nog wel mee..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 06:44

Goedemorgen allemaal! Mijn opoe is vandaag 17 geworden,ik hoop dat ik haar nog lang goed kan houden met alle kwaaltjes

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:35

norton84 schreef:

een lach een traan naar onze artrose paardjes blijven we gaan???
niemand een idee??