Antheman schreef:countrygirl schreef:Gimli_: een dubbele zool (afgestoten oude laagjes) breekt er uit als je over stenen of grind loopt. Het verschil tussen een dubbele en échte zool: dubbele zool is vaak brokkelig materiaal, dit kun je rustig weghalen. De échte zool kun je herkennen aan een soort wasglans die er overheen ligt. Bij witte voeten glanst het echt... bij donkere voeten lijkt het alsof het meer 'glimt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Als je nog niet zo ervaren bent, vraag het dan idd. aan degene die jouw paardje bekapt.
Hier ben ik het niet mee eens![]()
Dubbele zool is bij mij overgroeide steunsels, en dat is keihardJe kunt zeker het verschil voelen met de hoevenkrabber. Het keiharde materiaal is dan helaas overgroeide steunsel. Dat voelt anders dan de zool zelf. Dat moet je heel voorzichtig wegsnijden, laagje voor laagje, anders ga je door de echte zool heen.
Dat kan ook Antheman, daar heb jij weer gelijk in. In m'n gedachten zag ik alleen plakkaten oude zool zitten, wat hier ook weleens voorkomt na b.v. een natte periode.
Echter, gezien de keienondergrond hier, en dan droogte, breekt dat er altijd uit. Overgroeide steunsels zijn idd. veel harder en breken niet zo gemakkelijk.
Alleen komt dat bij onze paarden niet voor. Ik was eventjes de zachtere NL-ondergrond vergeten!