Nu weet niemand, behalve jij natuurlijk.... hoe de hoeven van jouw paardje eruit zien, al dan niet foutief bekapt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
russel schreef:Gediplomeerd weet je niet altijd, ze hebben niet allemaal hun diploma op hun rug geplakt. Ik vind trouwens dat het een vak is wat je in je vingers moet hebben, er gevoel voor moet hebben.
scoxxx schreef:@ Russel; heb je fotootjes van de hoeven van jouw paardje? Wellicht wordt jouw verhaal dan wat duidelijker voor ons allen...
Nu weet niemand, behalve jij natuurlijk.... hoe de hoeven van jouw paardje eruit zien, al dan niet foutief bekapt.![]()
roosbananas schreef:Ik heb voor en na foto's voor de geïnteresseerden.
opala schreef:Nadat mijn paard ooit injecties in de kogelgewrichten van haar voorbenen heeft gehad ivm lichte arthrose, kreeg ik o.a. ook de mededeling van de paardenarts dat het paard structureel niet goed werd bekapt. Toen ben ik op zoek gegaan naar een andere gediplomeerde hoefsmid met schuldgevoel omdat IK het zover had laten komen.
Myour schreef:Pardon?! Dus jij wilt zeggen dat het mijn schuld is dat een ander die zijn (in dit geval haar) beroep uitoefent deze klachten niet herkend heeft? Tjonge jonge zeg. Ik heb helemaal niets zover laten komen. De hoefzweren zijn van zo'n zes maanden geleden en vier maanden geleden is hij bijna fors hoefbevangen geraakt. Mijn huidige hoefsmid vond dit zeker iets om rekening mee te houden, mede omdat hij verwijde witte lijnen heeft. Door het wegsnijden van de steunsels kan dit alleen maar erger worden (dit heeft Jantine ook gedaan, Fred dus niet). Je kan beweren wat je wilt, maar ik heb hier nergens schuld aan
Myour schreef:Mijn paard heeft volgens mijn hoefsmid heel dicht tegen hoefbevangen aangezeten, vanwege een stofwisselingsstoornis. Hij had zijn hoeven nog niet eens áángeraakt, maar kwam aangelopen, keek en vroeg meteen aan me: is je paard hoefbevangen geweest? Ik zat 'm eerlijk gezegd met grote ogen aan te kijken, dat wist ik dus écht niet. Toen hij beter ging kijken zag hij dus ook die drie scheuren/gaten en heeft hij dus ook hoefzweren gehad. Hoefsmid komt over nu vijf weken weer, hij wil het goed in de gaten houden. White line disease had hij (nog) niet, maar wel verwijde witte lijnen.
(Even voor de rest: mijn vorige, eenmalige hoefsmid Arabesk heeft dit dus niet herkend.....)
Maar volgens mij is dit offtopic
scoxxx schreef:Fotootjes paard Fransje op RIM-ijzers ziet er heel netjes uit.
Persoonlijk zou ik voor iets meer opzet gaan en net iets meer garnituur. Maar zoveel hoefsmeden, zoveel meningen
Ik vind het er in ieder geval heel netjes uit zien.
russel schreef:Een halve cm kan voor het ene paard heel erg veel zijn. Zo had mijn paard ooit normale voeten, toen kwam er een smid die dacht ik ga hem plat zetten en bekapte al zijn verzenen weg, paard liep op de ballen van zijn hoef. Dat kan dus ook, foutje bedankt, maar het is nooit meer goed gekomen. Nu heeft hij een beetje verzenen, eerder bijna ondergeschoven verzenen, maar ik ben ook geen smid, dus benoemen is het weegschaaltje voor de kenners, merk ik al in dit topic.... Anyway, als mijn paard minder dan een halve cm of een halve cm te kort bekapt wordt dan is het dus helemaal huilen met de pet op. Jullie praten makkelijk met die paarden die omhoog groeien in de hoef, maar een paard dat juist lange tenen krijgt en de verzenen geen kans krijgen waardoor het paard plat gaat staan is een ander verhaal.
Iedereen weet toch wel dat je de stand van de benen moet zien hoe een paard op zijn voeten staat? Een mooi ijzertje zegt toch niet alles?? Ik ben erg verbaast nu hoor, dacht toch dat er meer kennis zat in dit topic. Begin het gevoel te krijgen dat er nu gebakken lucht wordt verkocht en dat er vriendjes in dit topic zitten.
Tja echte resultaten op onafhankelijke onderzoeken, daar ben ik erg in geinteresseerd. Is dat nu nog wel??
roosbananas schreef:Edit: m'n vorige smid gebruikte ook om 1 of andere reden achterbeslag bij de voorhoeven?
Hij had daar een uitleg voor hoor, maar die (Onzin?) uitleg ben ik al vergeten.
Arabesk schreef:Fred's ideeen over hoe te bekappen wijken wel af van die van ons. Hij laat vaker hielen en steunsels als wij ze wel weg zouden halen.
Arabesk schreef:Elk gedomesticeerd paard zit in meer of mindere mate tegen hoefbevangenheid aan. Een verzwakte witte lijn, zou je al zo kunnen noemen.
Arabesk schreef:En wij zullen niet de eersten zijn die op bokt afgezeken worden en die niet per mail of telefoon benaderd zijn door de eigenaar. Ook hoefsmeden (o.a. bram de lange) en andere bekappers (recent nog eentje van de lijst van natuurlijkbekapper.nl) zijn hier al voorbij gekomen en niet te vergeten natuurlijk die ene persoon die er zelf een potje van maakte en er toen een website over schreef.
What else is new on bokt.
Arabesk schreef:En wij zullen niet de eersten zijn die op bokt afgezeken worden en die niet per mail of telefoon benaderd zijn door de eigenaar. Ook hoefsmeden (o.a. bram de lange) en andere bekappers (recent nog eentje van de lijst van natuurlijkbekapper.nl) zijn hier al voorbij gekomen en niet te vergeten natuurlijk die ene persoon die er zelf een potje van maakte en er toen een website over schreef.
What else is new on bokt.
opala schreef:Het is makkelijk om naar een ander te wijzen, terwijl je toch zelf de "hoefsmid" had ingeschakeld. Ik mis nog uit je verhaal waarom je haar hebt laten komen ipv een traditionele hoefsmid. Je geeft aan niets van hoefverzorging te weten en toch kies je voor NB. NB is -normaal gesproken- een bewuste keuze welke je als eigenaar maakt. Je hebt je paard zeker ook niet voor aankoop laten keuren.
Arabesk schreef:Je paard heeft niet kreupel gelopen en is ook niet kreupel gaan lopen na ons bezoek als ik het zo goed begrijp.
fransje23 schreef:Je zou er als eigenaar van een paard vanuit moeten kunnen gaan dat degene die je er bij haalt voor de hoeven er voldoende verstand van heeft en problemen signaleert. Juist daarom haal je er iemand bij.
roosbananas schreef:
Na eerste bekapping:
2de:
Arabesk schreef:Elk gedomesticeerd paard zit in meer of mindere mate tegen hoefbevangenheid aan.
Arabesk schreef:Als dat zo was hadden we het zeker gezegd en je ook aangeraden om maatregelen te treffen, o.a. magnesiumchelaat etc.
Kymalin schreef:Welja.... nog meer in het lijf stoppen.... Wat dacht je van; stap 1; uit het gras halen, stap 2 stoppen met krachtvoer, stap 3 een modderpoel creëeren om de hoeven te koelen en überall; de DIERENARTS bellen! DAN in een later stadium, wanneer de oorzaak van de hoefbevangenheid is achterhaald, eventueel magnesium bij voeren...
Daarbij; jullie kijken toch alleen naar de hoeven en niet naar het hele paard? Hoe had je die hoefbevangenheid willen constateren dan? Door een verbrede witte lijn? Dan ben je wel te laat. In de acute fase is er namelijk aan de hoeven zelf nog niets te zien. Pas na een aantal weken komt de nieuwe, verbrede, witte lijn tevoorschijn, dan is het leed al geleden!