Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:07

@ Russel; heb je fotootjes van de hoeven van jouw paardje? Wellicht wordt jouw verhaal dan wat duidelijker voor ons allen... Knipoog
Nu weet niemand, behalve jij natuurlijk.... hoe de hoeven van jouw paardje eruit zien, al dan niet foutief bekapt. Tong uitsteken Knipoog

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:20

russel schreef:
Gediplomeerd weet je niet altijd, ze hebben niet allemaal hun diploma op hun rug geplakt. Ik vind trouwens dat het een vak is wat je in je vingers moet hebben, er gevoel voor moet hebben.

Ben ik het zeker met eens. Een gediplomeerd hoefsmid heeft mijn paard ook naar de knoppen geholpen. Ik had hem ook geconfronteerd met toon- en hiellanding omdat mijn merrie duidelijk op haar toon landde. Hij zei dat dat absoluut geen kwaad kon. Dankzij m'n nieuwe smid loopt ze meer naar het hiellanden toe en ze heeft nog nooit zo goed gelopen als dat ze nu doet..
Verder heeft m'n smid me er de laatste keer op gewezen dat hij niets doet aan haar licht Vlaamse stand aangezien dit vanuit haar gewrichten komt. M'n vorige was dit wel van plan overigens, nog beter hij was er al mee bezig... Ik heb waarschijnlijk dankzij die eerste hoefsmid enkele maanden gesukkeld met m'n merrie (manken, onregelmatigheid, pijn in rug/bekken etc Verdrietig ). Ik heb een enorm schuldgevoel naar m'n paard toe doordat ik er zelf zo weinig verstand van heb.
Ik heb voor en na foto's voor de geïnteresseerden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:29

scoxxx schreef:
@ Russel; heb je fotootjes van de hoeven van jouw paardje? Wellicht wordt jouw verhaal dan wat duidelijker voor ons allen... Knipoog
Nu weet niemand, behalve jij natuurlijk.... hoe de hoeven van jouw paardje eruit zien, al dan niet foutief bekapt. Tong uitsteken Knipoog

Dat wil ik best doen. Maar help je me even in heel erg duidelijk jip en janneke taal hoe ik die foto's in dit topic krijg??

Ik heb het ooit een keer geprobeerd en het lukte niet met de beschrijving van bokt, ik ben een ontzettende pc bimbo

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:32

roosbananas schreef:
Ik heb voor en na foto's voor de geïnteresseerden. Lachen

Ik ben geinteresseerd

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:41

Afbeelding

Na eerste bekapping:
Afbeelding

2de:
Afbeelding

Edit: m'n vorige smid gebruikte ook om 1 of andere reden achterbeslag bij de voorhoeven?
Hij had daar een uitleg voor hoor, maar die (Onzin?) uitleg ben ik al vergeten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:45

Duidelijke verbetering Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:46

auw, eerste foto, laatste foto echt stuk beter.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:01

Kijk.... Om dit soort dingen durf ik mijn paard dus niet zomaar te laten beslaan.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:20

opala schreef:
Nadat mijn paard ooit injecties in de kogelgewrichten van haar voorbenen heeft gehad ivm lichte arthrose, kreeg ik o.a. ook de mededeling van de paardenarts dat het paard structureel niet goed werd bekapt. Toen ben ik op zoek gegaan naar een andere gediplomeerde hoefsmid met schuldgevoel omdat IK het zover had laten komen.

Pardon?! Dus jij wilt zeggen dat het mijn schuld is dat een ander die zijn (in dit geval haar) beroep uitoefent deze klachten niet herkend heeft? Tjonge jonge zeg. Ik heb helemaal niets zover laten komen. De hoefzweren zijn van zo'n zes maanden geleden en vier maanden geleden is hij bijna fors hoefbevangen geraakt. Mijn huidige hoefsmid vond dit zeker iets om rekening mee te houden, mede omdat hij verwijde witte lijnen heeft. Door het wegsnijden van de steunsels kan dit alleen maar erger worden (dit heeft Jantine ook gedaan, Fred dus niet). Je kan beweren wat je wilt, maar ik heb hier nergens schuld aan Boos!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 22:29

Fred's ideeen over hoe te bekappen wijken wel af van die van ons. Hij laat vaker hielen en steunsels als wij ze wel weg zouden halen.

Elk gedomesticeerd paard zit in meer of mindere mate tegen hoefbevangenheid aan. Een verzwakte witte lijn, zou je al zo kunnen noemen. Bij jouw paard was het losscheuren van het hoefbeen van de hoefwand zeker niet aan de orde en stond ook niet op het punt te gebeuren. Als dat zo was hadden we het zeker gezegd en je ook aangeraden om maatregelen te treffen, o.a. magnesiumchelaat etc.

Je paard heeft niet kreupel gelopen en is ook niet kreupel gaan lopen na ons bezoek als ik het zo goed begrijp.

Fred is een prima bekapper, die we ook vaak genoeg aanraden.

En wij zullen niet de eersten zijn die op bokt afgezeken worden en die niet per mail of telefoon benaderd zijn door de eigenaar. Ook hoefsmeden (o.a. bram de lange) en andere bekappers (recent nog eentje van de lijst van natuurlijkbekapper.nl) zijn hier al voorbij gekomen en niet te vergeten natuurlijk die ene persoon die er zelf een potje van maakte en er toen een website over schreef.

What else is new on bokt.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:37

Je hebt een witte lijn en een verwijde witte lijn die ontstaat na hoefproblemen, die dus ook weer moet herstellen. Bij mijn paard is dit laatste nog niet voldaan, dus met het wegsnijden van de steunsels had dit kunnen verergeren met alle gevolgen van dien. Vooral als dit vaker gebeurd zou zijn.

Wel makkelijk natuurlijk zeggen dat ieder paard wel tegen hoefbevangenheid aan zit.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:39

Myour schreef:
Pardon?! Dus jij wilt zeggen dat het mijn schuld is dat een ander die zijn (in dit geval haar) beroep uitoefent deze klachten niet herkend heeft? Tjonge jonge zeg. Ik heb helemaal niets zover laten komen. De hoefzweren zijn van zo'n zes maanden geleden en vier maanden geleden is hij bijna fors hoefbevangen geraakt. Mijn huidige hoefsmid vond dit zeker iets om rekening mee te houden, mede omdat hij verwijde witte lijnen heeft. Door het wegsnijden van de steunsels kan dit alleen maar erger worden (dit heeft Jantine ook gedaan, Fred dus niet). Je kan beweren wat je wilt, maar ik heb hier nergens schuld aan Boos!

Het is makkelijk om naar een ander te wijzen, terwijl je toch zelf de "hoefsmid" had ingeschakeld. Ik mis nog uit je verhaal waarom je haar hebt laten komen ipv een traditionele hoefsmid. Je geeft aan niets van hoefverzorging te weten en toch kies je voor NB. NB is -normaal gesproken- een bewuste keuze welke je als eigenaar maakt. Je hebt je paard zeker ook niet voor aankoop laten keuren Clown .

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:16

Myour schreef:
Mijn paard heeft volgens mijn hoefsmid heel dicht tegen hoefbevangen aangezeten, vanwege een stofwisselingsstoornis. Hij had zijn hoeven nog niet eens áángeraakt, maar kwam aangelopen, keek en vroeg meteen aan me: is je paard hoefbevangen geweest? Ik zat 'm eerlijk gezegd met grote ogen aan te kijken, dat wist ik dus écht niet. Toen hij beter ging kijken zag hij dus ook die drie scheuren/gaten en heeft hij dus ook hoefzweren gehad. Hoefsmid komt over nu vijf weken weer, hij wil het goed in de gaten houden. White line disease had hij (nog) niet, maar wel verwijde witte lijnen.
(Even voor de rest: mijn vorige, eenmalige hoefsmid Arabesk heeft dit dus niet herkend.....)

Maar volgens mij is dit offtopic Knipoog

Ik neem aan dat je je vorige bekapster erop hebt geattendeerd, (alhoewel dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn omdat het duidelijk zichtbaar is )en zo ja wat vond zij dan van de scheuren en de vergroeing in de voorhoeven?

Ik bedoel hiermee, als eigenaar vraag je doorgaans je bekapper/ hoefsmid wat er aan de hand is als de hoeven er anders uitzien als normaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:17

scoxxx schreef:
Fotootjes paard Fransje op RIM-ijzers ziet er heel netjes uit.
Persoonlijk zou ik voor iets meer opzet gaan en net iets meer garnituur. Maar zoveel hoefsmeden, zoveel meningen Knipoog
Ik vind het er in ieder geval heel netjes uit zien.

Ik vind het er ook netjes uitzien altijd Haha! En als ik de haar filmpjes zie rolt ze ook netjes af. Met die ijzers is ze trouwens meer uit de schouder gaan lopen. Zonder ijzers heeft ze nog meer een steekloop. Ik vind de opzet trouwens al best aardig maar schijnbaar kan het nog meer?

russel schreef:
Een halve cm kan voor het ene paard heel erg veel zijn. Zo had mijn paard ooit normale voeten, toen kwam er een smid die dacht ik ga hem plat zetten en bekapte al zijn verzenen weg, paard liep op de ballen van zijn hoef. Dat kan dus ook, foutje bedankt, maar het is nooit meer goed gekomen. Nu heeft hij een beetje verzenen, eerder bijna ondergeschoven verzenen, maar ik ben ook geen smid, dus benoemen is het weegschaaltje voor de kenners, merk ik al in dit topic.... Anyway, als mijn paard minder dan een halve cm of een halve cm te kort bekapt wordt dan is het dus helemaal huilen met de pet op. Jullie praten makkelijk met die paarden die omhoog groeien in de hoef, maar een paard dat juist lange tenen krijgt en de verzenen geen kans krijgen waardoor het paard plat gaat staan is een ander verhaal.

Iedereen weet toch wel dat je de stand van de benen moet zien hoe een paard op zijn voeten staat? Een mooi ijzertje zegt toch niet alles?? Ik ben erg verbaast nu hoor, dacht toch dat er meer kennis zat in dit topic. Begin het gevoel te krijgen dat er nu gebakken lucht wordt verkocht en dat er vriendjes in dit topic zitten.

Tja echte resultaten op onafhankelijke onderzoeken, daar ben ik erg in geinteresseerd. Is dat nu nog wel??

Echte resultaten op onafhankelijke onderzoeken heb je toch al niet in dit topic, alles is ter lering en vermaak. Voor echte resultaten wordt alles teveel vervuild en hoe onafhankelijk kan een NB-er zijn die paarden met hoefijzers filmt Knipoog

Een mooi ijzertje zegt zeker niet alles maar een goed ondergeslagen ijzer zegt wel wat. Wil je misschien haar gehele pootje zien? Of een rontgenfoto van twee weken terug? valt allemaal te regelen hoor. Lachen
Vervelend dat jij zoveel vervelende ervaring hebt en zo hebt lopen tobben. Gelukkig dat het nu wel goed gaat! Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van de voeten van je paard. Mocht het niet lukken om ze up te loaden mag je ze wel naar mij mailen dan zet ik ze er wel op.

Of ik makkelijk praten heb met mijn paardje met zulke hoeven weet ik niet. Toen ik haar kocht had ze een heel steil voetje en was ze slordig bekapt. Inmiddels zie je daar niets meer van trouwens. Misschien heb ik ook gewoon de mazzel gehad tegen een niet verkeerde smid aan te lopen. Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:22

roosbananas schreef:
Edit: m'n vorige smid gebruikte ook om 1 of andere reden achterbeslag bij de voorhoeven?
Hij had daar een uitleg voor hoor, maar die (Onzin?) uitleg ben ik al vergeten.

Dat gebeurt inderdaad wel vaker, meestal met de reden dat ze dan beter afrollen of om een verzwakte hoef bij elkaar te houden.

Paard staat er nu al wel een stuk beter op zeg! Je smid heeft gelijk om niets meer aan de stand te verbeteren. Als de botten zo staan moet je die lijn volgens. Bij mijn paard worden het koehakkige en haar franse stand ook niet gecorrigeerd.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:40

Arabesk schreef:
Fred's ideeen over hoe te bekappen wijken wel af van die van ons. Hij laat vaker hielen en steunsels als wij ze wel weg zouden halen.

Hij werkt volgens de Pete Ramey methode.
Pete heeft zijn ideeen over lage hielen en steunsels weghalen bijgesteld en geeft dat ook toe dat zijn inzichten daarin veranderd zijn.

Arabesk schreef:
Elk gedomesticeerd paard zit in meer of mindere mate tegen hoefbevangenheid aan. Een verzwakte witte lijn, zou je al zo kunnen noemen.

Wat een onzin Arabesk.
Er lopen zat gedomesticeerde paarden rond met een prima witte lijn die nooit en te nimmer tegen hoefbevangenheid aan zullen lopen.

Arabesk schreef:
En wij zullen niet de eersten zijn die op bokt afgezeken worden en die niet per mail of telefoon benaderd zijn door de eigenaar. Ook hoefsmeden (o.a. bram de lange) en andere bekappers (recent nog eentje van de lijst van natuurlijkbekapper.nl) zijn hier al voorbij gekomen en niet te vergeten natuurlijk die ene persoon die er zelf een potje van maakte en er toen een website over schreef.

Hoe herkenbaar, als het te dichtbij komt duik je wederom in een slachtofferrol

Al was de witte lijn niet verbreed geweest wat ik me trouwens nauwelijks kan voorstellen dan was toch de overduidelijke vergroeing in de hoefwand wel een alarmerend teken aan de wand geweest om een eigenaar te waarschuwen voor hoefbevangenheid.
Je kan niet verwachten van een paardeneigenaar die net een paard koopt dat ze direkt alle hoefproblemen kent die kunnen voorkomen. Daarin moet je kunnen vertrouwen op de deskundigheid van de hoefsmid/bekapper.
En ja die ene persoon, Ivanhoe nl., was ook de dupe van de slechte kennis en begeleiding van
1 dagscursusisten en begeleiders.

Jij en anderen ontkennen aldoor dat er fouten gemaakt worden door NB'ers van de 1 dagscursus.
Maar owee als iemand met zijn/haar verhaal naar buiten komt, dan hebben ze het gevreten.
Heel logisch dat zo weinig gedupeerden die stap durven nemen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:56

Arabesk schreef:

Ik denk bij dat soort dingen toch wel vaak, waar rook is vuur.

Je zou er als eigenaar van een paard vanuit moeten kunnen gaan dat degene die je er bij haalt voor de hoeven er voldoende verstand van heeft en problemen signaleert. Juist daarom haal je er iemand bij.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:01

opala schreef:
Het is makkelijk om naar een ander te wijzen, terwijl je toch zelf de "hoefsmid" had ingeschakeld. Ik mis nog uit je verhaal waarom je haar hebt laten komen ipv een traditionele hoefsmid. Je geeft aan niets van hoefverzorging te weten en toch kies je voor NB. NB is -normaal gesproken- een bewuste keuze welke je als eigenaar maakt. Je hebt je paard zeker ook niet voor aankoop laten keuren Clown .

Nou hier is je reden: ik wil geen hoefijzers onder de voeten van mijn paard dus wil dat hij zo optimaal mogelijk loopt. Volgens de NB-methode wordt hiernaar gestreefd, vandaar dat ik een NB bekapper wilde. (Kennelijk streven sommige traditionele bekappers hier ook naar, dat weet ik.)

Ik vind dat je wat zuiniger mag zijn met de aannames die je maakt. Natuurlijk heb ik Kasp laten keuren voor ik hem kocht, maar al had ik het niet gedaan. Hij is twee dus er kunnen nog genoeg dingen veranderen. Zodra hij drie is wil ik hem nogmaals laten keuren voor ik met hem echt aan de slag ga.
En ja, kennelijk heb ik echt zelf een "hoefsmid" ingeschakeld. Blij dat ik nu die aanhalingstekens weg kan laten.

@ Henny: leek me ook he? Via de pb durft ze ook nog te beweren dat de scheuren er nog niet zaten toen zij er was Gestoord Nouja, echt wel dus.

Arabesk schreef:
Je paard heeft niet kreupel gelopen en is ook niet kreupel gaan lopen na ons bezoek als ik het zo goed begrijp.

Godzijdank niet, dan zou ik daar nog eens een hoop kosten aan hebben gehad. Weet je? Ik ben meer van de: liever-voorkomen-dan-genezen fiets. Nu ik deze klachten van hem weet kan ik er rekening mee houden, met zijn risicofactor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:05

Fransje, ik ga vandaag foto's maken, mijn paard is ong. anderhalve week geleden opnieuw beslagen, dus vrij recent.

Nu moet ik met een stick en kabeltje werken... Knipoog maar ik laat dat altijd doen door manlief en die zit nu in het buitenland. Ik ga zelf knutselen en als het niet lukt dan over een week. Dan maar hopen dat het topic niet op slot zit..,maar dan starten we een nieuw topic Clown

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:09

fransje23 schreef:
Je zou er als eigenaar van een paard vanuit moeten kunnen gaan dat degene die je er bij haalt voor de hoeven er voldoende verstand van heeft en problemen signaleert. Juist daarom haal je er iemand bij.

Precies, dat bedoel ik nou Knipoog
Als het dan ook nog 2 personen betreft die notabene zelf lesgeven in NB dan verwacht je toch helemaal dat er voldoende kennis aanwezig is.

Als jij een bekapper/hoefsmid laat komen en je paard blijkt op het randje van een hoefbevangenheid te zitten of heeft het in lichte mate gehad, wat bij beide doorgaans goed in de witte lijn te zien is, dan ben je maar wat blij dat ze je er op attenderen lijkt me.
Qua gras en event. krachtvoer kan je er dan gelijk rekening mee houden zodat het niet gaat ontaarden in een chronische hoefbevangenheid.
Die hoefzweren zijn nav. de hoogte op de hoefwand kennelijk nog voor de hoefbevangenheid ontstaan. Want zij zitten al een stukje lager in de uitgroei van de hoef.
Dat er ook nu nog 1 hoefzweer actief is, is ook een bewijs dat er al langer e.e.a. aan het paard gemankeerd heeft wat een deskundige hoefsmid nmm. onderkend had.

Een goeie hoefsmid durft vaak ook veel dieper te snijden in de hoef dan een DA om de ontsteking bloot te leggen.
Maarrr... daar komt uiteraard wel de nodige ervaring en kennis bij kijken.
Dat leer je niet op een dode ondervoet. Bovendien werd hier op Bokt onlangs nog benoemd door TS dat cursisten gezegd wordt dat ze van probleemhoeven af moeten blijven en dat aan een deskundige moeten overlaten.

Maar wat als je als lesgevers al niet eens ziet wat en waar een probleem zit in de hoeven ?
Hoe moeten de cursisten het dan wel onderkennen.

Het vetgedrukte stukje heb ik al vaker aangehaald in div. topics over NB.
Wat er bij het paard van Myour gebeurd is, is nou een prachtig voorbeeld om mijn woorden kracht bij te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:59

Waar ik nu heel benieuwd naar ben is:

Hoe ziet de hoefbeweging eruit op 'zachte' ondergrond?
Zowel met als zonder ijzers en NB?
En dan ook nog eens op de verschillende soorten 'zachte' bodems zoals verschillende type zand, snippers etc. en zware en lichte ondergronden?

Immers zijn dit de ondergronden waar het meeste op gereden wordt met onze viervoeters muv natuurlijk Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:43

roosbananas schreef:
Afbeelding

Na eerste bekapping:

2de:
Afbeelding

Mooi en zeer knap staaltje hoefsmidwerk... die laatste foto! Mooi hoog genageld ook.
Platte en witte voetje heeft in de Na-situatie duidelijk meer garnituur dan in de Voor-situatie maar ook in vergelijk met het steile voetje. Dit vanwege de ondergeschoven verzenen (hielen).
Platte en witte voetje heeft in de Na-situatie duidelijk een sterk ingekorte teen (de de lijn loopt zelfs iets bol)... maar de afrol-momenten van beide voorpootjes zijn (denk ik) nu gelijk.

Zou je eigenlijk eens een fotootje ook moeten maken na verloop van tijd met het nieuwe beslag:
1.) "slechte" beslag met het grote verschil in de 2 voorhoeven op/na 8 weken.
2.) "goede" beslag met twee gelijke voorhoeven op/na 8 weken.

Dat zou een redelijk objectief beeld kunnen geven in het verschil van kwaliteit beslag. Nu kan de eerste "slechte" hoefsmid nog altijd zeggen: "ja maar, toen ik ze er net ondergeslagen had... zagen de hoeven er ook zo netjes uit".

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:30

Arabesk schreef:
Elk gedomesticeerd paard zit in meer of mindere mate tegen hoefbevangenheid aan.

Volgens mij begint je fantasie nu toch wel heel erg op hol te slaan? Hoe kom je hier toch bij????

Arabesk schreef:
Als dat zo was hadden we het zeker gezegd en je ook aangeraden om maatregelen te treffen, o.a. magnesiumchelaat etc.

Welja.... nog meer in het lijf stoppen.... Wat dacht je van; stap 1; uit het gras halen, stap 2 stoppen met krachtvoer, stap 3 een modderpoel creëeren om de hoeven te koelen en überall; de DIERENARTS bellen! DAN in een later stadium, wanneer de oorzaak van de hoefbevangenheid is achterhaald, eventueel magnesium bij voeren...

Daarbij; jullie kijken toch alleen naar de hoeven en niet naar het hele paard? Hoe had je die hoefbevangenheid willen constateren dan? Door een verbrede witte lijn? Dan ben je wel te laat. In de acute fase is er namelijk aan de hoeven zelf nog niets te zien. Pas na een aantal weken komt de nieuwe, verbrede, witte lijn tevoorschijn, dan is het leed al geleden!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:44

Kymalin schreef:
Welja.... nog meer in het lijf stoppen.... Wat dacht je van; stap 1; uit het gras halen, stap 2 stoppen met krachtvoer, stap 3 een modderpoel creëeren om de hoeven te koelen en überall; de DIERENARTS bellen! DAN in een later stadium, wanneer de oorzaak van de hoefbevangenheid is achterhaald, eventueel magnesium bij voeren...

Daarbij; jullie kijken toch alleen naar de hoeven en niet naar het hele paard? Hoe had je die hoefbevangenheid willen constateren dan? Door een verbrede witte lijn? Dan ben je wel te laat. In de acute fase is er namelijk aan de hoeven zelf nog niets te zien. Pas na een aantal weken komt de nieuwe, verbrede, witte lijn tevoorschijn, dan is het leed al geleden!

Als ik de hoeffoto's van Myour haar paard bekijk zit de ring in de hoefwand al aardig halverwege.
Dat houdt in dat het paard waarschijnlijk zo rond mei die hoefbevangenheid gehad heeft.

Dus na de afgelopen zomervakantie is toch die witte lijn wel duidelijk zichtbaar geweest lijkt me. De acute fase was toen al lang voorbij.
Myour wilde het beste voor haar paard en nam een natuurlijk bekapster, een goed uitgangspunt, alleen met die pech dat de deskundigheid aardig te wensen over liet van deze bekapster en haar vriend Boos!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:13

Nou nou nou, lief blijven allemaal he Haha! Knipoog

Ik maak zelf ook nog domme fouten hoor; " scoxxx help... paardje loopt ernstig kreupel, kan je ffkes komen kijken?"
Jahoor! Ik kijken, beetje bekappen. Paard had overduidelijk pijn en kon moeilijk op 3 pootjes staan tijdens mijn geknutsel. Mijn oordeel? Hoefzweer linksachter, in de buitenhiel.
Maar... ik kon die hoefzweer nergens vinden Bloos

Na 2 dagen begon via de stralen te lozen (pus), gelukkig was dus inderdaad een hoefzweer. Ik nogmaals op zoek naar het abces. Kon het niet vinden/openleggen.

Komt de DA en hoppla... zij legt hem wel open. Nou toen voelde ik me erg blont hoor...