Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:02

SpikyBlue schreef:
Het paard wordt in een ideale situatie (m.i.) dermate in balans gehouden dat de groei en slijtage gelijk blijft. Als het paard daarbij gebruikt wordt door een ruiter, dus bijvoorbeeld een uur per dag actief op een ondergrond moet lopen zodat de hoeven daarvan gaan slijten, moet de groei zich daarop ook aan kunnen passen. Soms zie je dat dit niet lukt, dat kan door één of meerdere oorzaken komen. Als het kringetje niet geheel rond is, om wat voor reden dan ook, ben je als eigenaar verantwoordelijk om er een deskundig figuur bij te halen die de hoeven zo verzorgt dat het paard er geen hinder aan ondervindt.

En dan hebben we het alléén nog maar gehad over de hoornkwaliteit en groei...
...Wat nu als het paard een mankement heeft?

Wederom helemaal mee eens Knipoog

Je schrijft ook over een manekement. Daar heb ik nog een mooi voorbeeld over.
Zo'n 2 jaar terug kreeg Quinta een barstje middenvoor op haar rechter achterhoef.
Huh ... merkwaardig. Korte tijd erna ontdekte ik een hoornzuil , ontstaan vanuit de kroonrand.
Die hoornzuil gaf zo'n extra druk tussen de witte lijn en hoefwand dat deze barstte.

Ik vermoed dat het ontstaan is doordat ze een keer flink tegen een omheiningpaal gedaverd is in een drieste bui.
Afijn, de hoornzuil was als een potlood zo dik.
Het materiaal van zo'n zuil is zo gummiachtig, het slijt niet mee met de hoefwand.
Dus tussen de bekappingen door heb ik aldoor met een kapmes het extra materiaal weggehaald.
Ze was niet kreupel maar kennelijk voelde ze toch de extra druk in de toon van de hoef en bracht ze daardoor meer gewicht diagonaal op haar voorhand, want haar linker voorhoef ging harder groeien dan rechtsvoor.
Ze was op dat moment dus niet in balans met de hoeven.

De hoornzuil groeide keurig uit naar onderen. Het laatste stukje werd steeds smaller en zo'n 3/4 jaar later was het weg en verdween ook de barst uit de toon. Ook verdween in diezelfde tijd weer de extra groei van de linkervoorhoef.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:10

savath schreef:
Ik blijf bij de mening dat een paard geen bekapping nodig heeft als hij goed gebouwd is,en goede hoeven heeft.
Waarbij wel te verstaan dat hij door vrije beweging zijn hoeven kan slijten.
Hier staan er verschillend ewar nog nooit een smid of rasp aan te pas gekomen is en ze hebben geen brokkeltjes.
En arabesk: deze staan overdag in de weide(zandgrond) en snachts op stal (houte schavelingen van eiken en beukenbomen)
en ja ze kunnen op alle bodem werken ook kiezel.
Toch gheeft hun onderkant van de hoef een heel ander model dan dat jullie nastreven,en staan deze mooi op hun voetas.
Maar niet kort,eerder geblokt.
Dus nb is een klucht,een natuurlijk paard hoeft niet bekapt te worden,in gevangenschap is het wel nodig,maar dan voldoet normaal bekappen zeker zo goed!

Wanneer NB een klucht is, dan heb ik zeker een sprookjespaard Haha!

SB: GEFELICITEERD!!!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:27

opala schreef:
Wanneer NB een klucht is, dan heb ik zeker een sprookjespaard Haha!

Je gaat me toch niet vertellen dat je trots bent op hoe de hoeven van je paard eruit zien.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:02

henny_w schreef:
Je gaat me toch niet vertellen dat je trots bent op hoe de hoeven van je paard eruit zien.

Zal ik het vertellen ... ja, ik ben er trots op *LOL*

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:04

NB niet in de zool snijden? Nou.... enkel de Paardnatuurlijk.nl hoor Knipoog Die zegt, indien vaak bijgehouden, juiste leefomstandigheden... komt dit vanzelf wel goed.

Strasser snijdt extreem in de zool, indien zij denkt dat dit nodig is.

Pete Ramey verwijdert flaky material uit de zool.
Daarom begrijp ik niet dat Arabesk volgens zijn methode zou bekappen, die is immers anders dan die van haar vrienden Paardnatuurlijk.nl Knipoog Of zie ik het nou helemaal fout? Maak ik ergens een denk-foutje?

Mijn mening? Flaky material verwijderen... NOOIT snijden in gezond hoefmateriaal.
Mmm, exact zoals goede TB-smeden dat ook doen: "hoef schoonmaken".

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:06

Zouden er ook natural hoefsmeden zijn die het zo natural nemen dat ze nudistisch bekappen? Haha! Het is offtopic maar een knappe man te werk zien met mijn paard lijkt me best leuk! Pling

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:09

detour schreef:
Zouden er ook natural hoefsmeden zijn die het zo natural nemen dat ze nudistisch bekappen? Haha! Het is offtopic maar een knappe man te werk zien met mijn paard lijkt me best leuk! Pling

Grijnssss ... Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:10

opala schreef:
henny_w schreef:

Zal ik het vertellen ... ja, ik ben er trots op *LOL*

Als je jezelf graag voor de gek wilt houden, prima toch Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:11

Elke smid kijkt naar de bouw en de beweging van de pony, dat doen natuurlijk bekappers maar regulieren bekappers ook.

Voor mij nooit een natuurlijk bekapper. Heb het nu al zo vaak compleet mis zien gaan, ik hou het lekker bij een goede reguliere bekapper. Ik kan me ook totaal niet vinden in de manier hoe een natuurlijk bekapper te werk gaat

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:14

savath schreef:
Dus nb is een klucht,een natuurlijk paard hoeft niet bekapt te worden,in gevangenschap is het wel nodig,maar dan voldoet normaal bekappen zeker zo goed!

Ik heb dit stukje even gekopieerd van mijn bekapper's website (http://www.horsesgonatural.com) en ik kan me daar helemaal in vinden en nog veel belangrijker: mijn paard nog veel meer. Haha!

Je zou verwachten dat het begrip “Natuurlijk Bekappen” simpel en éénduidig is: het is immers natuurlijk! Helaas is het niet zo eenvoudig. Er zijn zelfs meerdere opvattingen van wat ‘natuurlijk’ is. Dit is misschien verwarrend maar het laat zien dat de wetenschap op het gebied van paarden(-hoeven) zich nog steeds ontwikkelt. Ik zal hieronder proberen mijn visie en mijn werkwijze duidelijk te maken.

“Natuurlijk Bekappen”. Het lijkt een paradox: in de natuur worden paarden immers niet bekapt! In feite is er niks natuurlijk aan… Wat wordt er dan mee bedoeld? Wat mij betreft dit: Je kijkt naar de natuur (wilde paarden) en imiteert wat er op een natuurlijke manier met hun hoeven gebeurt in je trim op gedomesticeerde paarden. Waarom doen we dat? We willen dat gedomesticeerde paarden hoeven hebben die even goed functioneren als die van hun wilde soortgenoten, uiteraard zonder hoefijzers.

We moeten gedomesticeerde paarden trimmen omdat hun hoeven niet op de zelfde manier groeien en afslijten als die van wilde paarden. Er zijn allerlei aspecten die de groei en slijtage van de hoeven van onze paarden beïnvloeden. Eerste verschil is uiteraard dat ze bereden worden. Hun bewegingen worden minder natuurlijk, wat van invloed is op de hoefslijtage. Verder bewegen onze paarden minder dan hun soortgenoten, ze staan zelfs vaak lange tijd stil terwijl wilde paarden een groot deel van de dag onderweg zijn. De bodem waarop onze paarden lopen is vaak veel zachter, het voer is anders, etc.

Over het algemeen kun je stellen dat er in de gedomesticeerde paardenwereld veel minder van de hoeven wordt geëist dan in het wild. Je kunt het een beetje vergelijken met bijvoorbeeld een ‘arme Afrikaan’ die geen schoenen draagt maar de hele dag op blote voeten buiten loopt. Zijn voeten zullen veel meer eelt hebben dan die van iemand in de westerse wereld die ook nog eens schoenen (“hoefijzers”) draagt.

De hoeven van gedomesticeerde paarden proberen zich aan de weinig eisende situatie aan te passen: als ze niet bekapt worden gaan ze minder hard groeien, de hoefwand wordt dunner, er komen spleten en er breken stukken af. Ze worden vaak week en krijgen een onnatuurlijke vorm. Zolang een paard op zachte grond loopt kan hij zich over het algemeen nog wel goed redden maar als hij op hardere bodem wordt gereden is dat pijnlijk.

Bij een beslagen paard is dit degeneratieproces nog veel sterker, immers de hoeven maken nooit direct contact met de grond waardoor ze sterker zouden worden. Maar bij hoeven met ijzers gebeurt nog meer: Sta eens even stil bij het concept van hoeven: ze groeien omdat ze gemaakt zijn om af te slijten! In feite loopt een beslagen paard altijd op te lange hoeven want ze slijten niet af. IJzers verhinderen dit natuurlijke proces. Daar komen nog de andere negatieve effecten van hoefijzers bij:
Hoeven groeien conisch (aan de onderkant zijn ze groter dan bij de kroonrand. Het ijzer dwingt de hoef rechter naar beneden te groeien waardoor de hoeven nauw worden (contraheren). Hierdoor wordt de bloedsomloop in de hoef afgekneld (voel maar eens: ‘blote voeten’ voelen veel warmer aan dan hoeven met ijzers). De bloedcirculatie in de hoeven is belangrijk voor de gezondheid van het hele paard.

Tijdens het lopen profiteert een beslagen paard niet van de optimale schokdemping die hij van nature heeft. Door de welving in de zool zet de natuurlijke hoef aan de onderkant uit wanneer hij de grond raakt en gewicht gaat dragen. Bij een hoef met ijzer kan dit alleen aan de achterkant, voorbij de hoefnagels. Dit geeft een grote belasting voor de gewrichten en pezen. Trouwens, ooit wel eens gejogd op asfalt in sandalen met metalen zolen?

Goed, laten we er even van uit gaan dat we een gedomesticeerd paard hebben waar we de ijzers hebben afgehaald. Hij is waarschijnlijk een ‘tenderfoot’. De hoeven zijn zacht, misschien brokkelig, de wand is dun etc. Wat kan de Natuurlijke Trimmer dan voor hem doen?

Elk paard heeft in zijn genen de blauwdruk van de hoeven die hij eigenlijk ‘wil’ hebben. Net zo als wanneer je een wondje hebt: het lichaam ‘wil’ het geblesseerde deel weer terugbrengen zoals het was: de wond heelt. Die natuurlijke helingskracht is waar de trimmer mee samenwerkt. Als je gaat trimmen moet je dus enerzijds weten waar de hoef eigenlijk ‘heen wil’ en anderzijds kunnen vaststellen wat de factoren zijn die dit natuurlijke proces verstoren.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:14

henny_w schreef:

En nu moet ik mij zorgen maken en ontzettend gaan twijfelen Schijnheilig

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:15

scoxxx schreef:
NB niet in de zool snijden? Nou.... enkel de Paardnatuurlijk.nl hoor Knipoog Die zegt, indien vaak bijgehouden, juiste leefomstandigheden... komt dit vanzelf wel goed.

Strasser snijdt extreem in de zool, indien zij denkt dat dit nodig is.

Pete Ramey verwijdert flaky material uit de zool.
Daarom begrijp ik niet dat Arabesk volgens zijn methode zou bekappen, die is immers anders dan die van haar vrienden Paardnatuurlijk.nl Knipoog Of zie ik het nou helemaal fout? Maak ik ergens een denk-foutje?

Mijn mening? Flaky material verwijderen... NOOIT snijden in gezond hoefmateriaal.
Mmm, exact zoals goede TB-smeden dat ook doen: "hoef schoonmaken".

Nee, je ziet het niet fout. Het is een bepaalde NB stroming opgericht door PN in Nederland die zich star houd aan eigen regels.
Want ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal meer waarom door hen nog steeds Pete Ramey als voorbeeld aangehaald wordt.
Die is nl. veel soepeler in zijn denkwijze en durft ook toe te geven dat eerdere beweringen van hem toch achteraf niet helemaal zo bleken te zijn en dat hij daarom bep. zienswijzes heeft aangepast.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:16

LADPR schreef:
Voor mij nooit een natuurlijk bekapper. Heb het nu al zo vaak compleet mis zien gaan, ik hou het lekker bij een goede reguliere bekapper. Ik kan me ook totaal niet vinden in de manier hoe een natuurlijk bekapper te werk gaat

Dat heb ik nou met een reguliere smid. Die hoef ik niet meer in de buurt van mijn paard te hebben. Knipoog
Het is natuurlijk wel zaak om een KUNDIGE NBer te zoeken. Ja
Maar dat geldt ook voor de traditionelen, want ook daar zitten enorme grote prutsers tussen. Ja

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:17

opala schreef:
henny_w schreef:

En nu moet ik mij zorgen maken en ontzettend gaan twijfelen Schijnheilig

Het is jouw paard en jouw verantwoording Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:22

Twiggy2008 schreef:
“Natuurlijk Bekappen”. Het lijkt een paradox: in de natuur worden paarden immers niet bekapt! In feite is er niks natuurlijk aan… Wat wordt er dan mee bedoeld? Wat mij betreft dit: Je kijkt naar de natuur (wilde paarden) en imiteert wat er op een natuurlijke manier met hun hoeven gebeurt in je trim op gedomesticeerde paarden. Waarom doen we dat? We willen dat gedomesticeerde paarden hoeven hebben die even goed functioneren als die van hun wilde soortgenoten, uiteraard zonder hoefijzers.

[/i]

Vind dit behoorlijk tegenstrijdig.

Hoe kan je nou uitleggen dat de hoeven niet werken zoals in het wild, wat natuurlijk helemaal waar is maar ze dan vervolgens wel willen bekappen zoals in eht wild de hoeven zouden slijten.

Dan sla je toch compleet de plank mis. De hoeven zijn niet in een situatie zoals in het wild dus zo op die manier bekappen is dan dus niet zoals het voor het paard het beste werkt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:24

Twiggy2008: Dat waren kundige NB-ers. Daarnaast hebben natuurlijk bekappers gewoon een nare smaak voor mij. Ik weet dat er een stel is uitgenodigd door de nederlandse vereniging van hoefsmeden om te komen vertellen hoe hun werken, waarom en hoe dat medisch dan ook goed voor het paard is. Er is geen een NB-er op komen dagen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:25

henny_w schreef:
Het is jouw paard en jouw verantwoording Knipoog

En of Sigaar . Of ben je een beetje jaloers???? Haha! Haha! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:30

LADPR, niets tegenstrijdigs aan, hoor. Ja, in het wild lopen paarden op hele andere ondergrond dan onze paarden over het algemeen doen. Je bootst de natuurlijke slijtage na, waardoor de hoeven in goede vorm blijven en daarbij kijk je naar wat de voet aangeeft. Ik denk dat je daar wel wat over moet weten en ik geloof ook niet dat je dat met een cursusje leert Knipoog . Daarom heb ik deze man ingeschakeld, want hij weet heel goed wat hij doet. Lachen

Daarnaast zorg ik voor 24/7 buiten lopen, let ik er op dat hij goed voer krijgt en zijn we meerdere keren per week op de weg, bos/heide of op paden met steentjes e.d. (heeft 'ie ook in het land). Voor een stalpaard zal het misschien niet helemaal werken (daarom zegt hij ook dat hij het resultaat beter werkt bij een paard wat heel veel buiten loopt), maar voor die van mij werkt het prima. Die heeft betere voeten gekregen sinds ik ben overgestapt (alweer bijna 2 jaar terug). En naar wat ik hoor is de rest van zijn klanten ook heel tevreden. Dus NB kan ook prima bevallen. Ja
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 19-09-08 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:31

henny_w: Ik begin nu toch te twijfelen. Wat zie jij wat allemaal fout is???? Spaar mij niet Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:32

LADPR schreef:
Twiggy2008: Dat waren kundige NB-ers. Daarnaast hebben natuurlijk bekappers gewoon een nare smaak voor mij. Ik weet dat er een stel is uitgenodigd door de nederlandse vereniging van hoefsmeden om te komen vertellen hoe hun werken, waarom en hoe dat medisch dan ook goed voor het paard is. Er is geen een NB-er op komen dagen.

En dus? Weet jij de precieze reden waarom ze niet op zijn komen dagen? Ik vind dit meer stemmingmakerij en dat is jammer.
Maar goed, ieder zijn ding, hoor. Als iemand blij is met zijn TBer of hoefsmid, prima. Maar IK ben blij met mijn NBer en heb er prima ervaringen mee. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:37

Tuurlijk is toch prima als jij er blij mee bent twiggy, je zult mij niet horen zeggen dat je een reguliere smid moet nemen. Als dit voor jou en je paard werkt is dat fijn natuurlijk.

Dat heeft niks met stemmingmakerij te maken niemand weet waarom ze niet zijn op komen dagen.

Verder leven mijn paarden ook 24/7 buiten. Andere paarden die erngstige hoefproblemen hebben gekregen door toedoen van een nb stonden ook 24/7 buiten. Dus dat heeft er niks mee te maken.

Ik hou het persoonlijk gewoon liever bij mij reguliere bekapper die alles doet vanuit het oogpunt van het hoefmeganisme en hoe dat werkt, die kijkt naar de beenstand en de natuurlijke slijtage en zo de beste manier van bekappen toepast voor het paard dat hij voor zich heeft.

Ik vind het persoonlijk kwalijk als een bekapper niet vanuit medisch oogpunt werkt maar alleen maar bezig is om het natuurlijk slijtings proces na te bootsen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:39

Welke smid heb jij, LADPR? Ook eentje uit de buurt?
Vraag me af hoeveel geregistreerde NB er zijn op de Veluwe..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:40

Ja gewoon hier uit de buurt maar ik heb dus geen nb he maar een reguliere.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:41

Er zit een TB-er in Hierden, dat vind ik een fijne smid.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:42

TB = reguliere smid?

Ik heb er een aantal voorbij zien komen en heb nu al jaren dezelfde. Heb geen idee eigenlijk waar hij vandaan komt, haha, zou maar zo Hierden kunnen zijn. Weet alleen zijn voornaam eigenlijk.