Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:49

Huertecilla schreef:
Nogmaals, met de opzet door de initiatiefnemers Frans en Ilona is niets mis; het zijn de aanhangers die soms doordraaien en blikvernauwing krijgen. Dat is niet anders dan bij aanhangers van andere methodes. Ménsen blijken nu eenmaal grote behoefte aan dogmas te hebben en dát is waar de schoen wringt, niet bij Natuurlijk Bekappen, niet bij Niet Beslaan en ook niet bij wel beslaan.

Ben ik volledig met je eens. Daarom heb ik niets tegen NB, maar wel tegen de NB-jehova's. Ik ben juist voor vernieuwing en varianten; hoe meer opties er zijn, hoe beter. Verschillende paarden reageren op verschillende behandelmethoden, dus met een stroming als NB erbij zijn veel paarden geholpen die het op TB niet of minder goed doen.

Citaat:
Met alle onvolkomenheden van welke methode ook is Natuurlijk Bekappen een goed stuk informatie; doe er je voordeel mee, of niet.

En als er vaker op deze manier gediscussieerd werd over het hele bekappen gebeuren ipv dat opdringerige waar een aantal zich mee bezig houdt, zouden mensen er meer voor open staan. Ik vind het ook zeker interessant, maar ben het niet eens met het op voorbaat uitsluiten van ijzers. Wat dat betreft kan ik ook zeggen: ijzers kunnen sommige paarden helpen; doe er je voordeel mee, of niet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:59

janderegelaa schreef:
quote="suleilitha"]
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JO3P4COG

http://www.mijnalbum.nl/Foto=WMML7AJG

http://www.mijnalbum.nl/Foto=G8QBCZ4G

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZF7LKUUL

http://www.mijnalbum.nl/Foto=OZACR37J

http://www.mijnalbum.nl/Foto=TLIHSSTR

http://www.mijnalbum.nl/Foto=MYLRH7HS

Dit zijn een aantal foto's van na een potje natuurlijk bekappen. Ik ben erg benieuwd wat de kijkbuiskinderen alhier er van vinden Clown
[/quote

En voor Arno 3 x troelala ROFL

Overigens vond Opala dit een puik stukje vakwerk Nagelbijten / Gniffelen

Ik zie nog steeds niet wat er mis is. Foto's zijn een momentopname. Van welgeteld één bekapping kun je echt niet verwachten dat het er meteen geweldig uitziet. Vandaar dat Janderegelaa soms wakker wordt Duivel . Het kost tijd en inspanning. Zo te zien, hebben jullie geen geduld, moet je ook zeker niet aan zelf bekappen beginnen.

En kraken gaat jullie zo gemakkelijk af, maar dat wisten jullie al, neem ik aan Schijnheilig .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:08

kweenie hoor, maar ik zie hele andere dingen als mijn paard bekapt is Haha! Haha! Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:10

Het probleem bij de foto's hierboven (en ik heb ook de foto's gezien van vóór het bekappen, in het NB topic) is dat de hoeven juist schever zijn geworden ná de bekapping Nagelbijten / Gniffelen
Prima dat een hoef een vreemde vorm heeft na een eerste bekapping, dat kun je niet met een bekapping verhelpen, maar het moet wel langzamerhand beter worden, niet schever

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:13

Huertecilla schreef:
Dani62 schreef:
Inderdaad sanne83, laten we het eens over het verschil in de methodes hebben! Dat is toch veel interessanter en uiteindelijk ook waar het om draait. Het heet nu eenmaal NB en dat gaat echt niet veranderen, dus mensen, leg het naast je neer Haha!!

NB is een afkorting voor natuurlijk bekappen doch er zijn meer vormen van hoefonderhoud met die letters.
Natuurlijk Bekappen is daarbij slechts één manier van Niet Beslaan.
Natuurlijk echter is Niet Bekappen Knipoog

De naam Natuurlijk Bekappen is een marketingkeuze en is wat het is. Het is klaar dat bekappen niet natuurlijk is: alle menselijke actieve onderhoud aan de hoeven is compenseren voor niet natuurlijke leefomstandigheden.

De methóde Natuurlijk Bekappen gaat uit van een specifiek ´natuurlijk´ model hoef. Dát is de onderliggende gedachte achter de naam; bekappen naar dé natuurlijke hoef. Het betreffende model hoef is het model hoef van in marginaal gebied verwilderde paarden. Vanuit de VS is dit model overgewaaid als hét model.
Er zijn echter vele uiteenlopende natuurlijke leefomstandigheden welke de hoef vormen tot een ánder model hoef. Jaime Jackson´s boek legt dit glashelder uit.
Hier in de andalusische bergen vormen die bergen een ander model en mijn eigen paarden hebben daarbij ook nog eens een wintermodel en een zomermodel. Net als de Koniks in de Oostvaardersplassen, alleen andere modellen.

Wat erg jammer is van Natuurlijk Bekappen is dat de inhoud van de methode en het doel van de informatieverstrekking door lezers en aanhangers door elkaar gehaald worden.
De initiatiefnemers in NL zijn zeer loffelijk begonnen met informeren
Afgod het informeren van eigenaars dat er meer is dan één methode. Meer doel hebben ze nog steeds niet.
Bij sommige aanhangers van de methode Natuurlijk Bekappen schiet dit door en díe informeren onvoldoende dat Natuurlijk Bekappen slechts één manier van Niet Beslaan is.
Het Natuurlijk Bekappen is een eigen leven gaan leiden en er zijn broodbekappers in gekomen waarvan sommigen voor eigen paraochie prediken en een net zo eenzijdig verhaal vertellen als sommige ijzertimmeraars.
Er zijn óók hoefsmeden (hoefsmid is ook maar een woorde, net als melkboer die ook geen boer is) welke naast de traditionele methode van Niet Beslaan meer methodes daarvoor in hun
gereedschapskist hebben zitten waaronder Natuurlijk Bekappen. Díe moet je als modale eigenaar proberen aan te trekken voor hoefonderhoud. Zij hebben meer dan alleen een hamer dus voor hen is niet elk probleem een spijker Cool

Een ander punt van verwarring is dat een kursus Natuurlijk Bekappen NIET opleidt tot professioneel breed en diep kundig hoefonderhouder: het is gericht op de modale paardhouder om een gezonde onbeslagen hoef van een paardgericht gehouden paard bíj te houden. Niet mis mee, helemaal goed zelfs.

Hoe paardgerichter gehouden hoe minder de eigenaar hoeft bij te houden en het grote doel van paardgericht houden is Niet Bekappen; paarden zó houden dat de leefomstandigheden de hoef vormen tot een gezonde hoef.

hc

en ik als aanhanger van het traditionele Lachen Ben het hier helemaal mee eens!!! Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:15

opala schreef:
En kraken gaat jullie zo gemakkelijk af, maar dat wisten jullie al, neem ik aan Schijnheilig .

En gelukkig ben jij altijd erg openminded en objectief! Koe

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:15

suleilitha schreef:
Heb je de foto's gezien van het resultaat wat een NBer heeft gebakken van levende paardenvoeten Lancome?

Inderdaad een. Vergeet niet dat dit een voorbeeld is en niet model staat voor wat iedereen doet. Zulke foto's zijn er vast ook wel te vinden van hoefjes bekapt door een 'traditionele bekapper/smid'.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:23

Malenka schreef:
suleilitha schreef:
Heb je de foto's gezien van het resultaat wat een NBer heeft gebakken van levende paardenvoeten Lancome?

Inderdaad een. Vergeet niet dat dit een voorbeeld is en niet model staat voor wat iedereen doet. Zulke foto's zijn er vast ook wel te vinden van hoefjes bekapt door een 'traditionele bekapper/smid'.

En laat dit nu toevallig een NB-er zijn die ook cursussen geeft. Dus anderen leert op deze manier te bekappen. Het staat dan misschien niet model voor wat iedereen doet, maar een willekeurige leek die die cursus gaat doen, weet dat wellicht niet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:24

Nee, maar het wordt hier meerdere malen naar vooren gehaald onder het mom van 'het voorbeeld van nb'. Ik vond dat ik toch wel even an mocht geven dat dit natuurlijk niet op gaat.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:25

Nee, daar heb je gelijk in.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:35

Malenka, als iemand zo beroerd bekapt zal diegene echt geen ander werk maken wat ineens briljant is; of hij moet een enorm goede bepakker zijn en in deze situatie echt stom dronken. Bloos

Dat is nl net zoiets als een ander vak veel uitoefenen; ambacht prakitseren maakt je nl steeds handiger en als je zoveel ervaring hebt dat je dit soort werk zou mogen uitvoeren dan moet je inmiddels wel een bepaald nivo hebben bereikt waardoor je zelfs met een bad day in je koppie nog steeds behoorlijk werk kunt leveren, Knipoog .

Wat dacht je van diergeneeskunde studenten? Zij praktiseren in de kliniek in Utrecht eerst enorm veel eer ze zelf arts mogen worden, en tot die tijd werken zij onder toezicht van vakkundige mensen!!!

Opala, kun je beargumenteren waarom je deze hoeven niet zo verkeerd bekapt vindt? Ach gut

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:51

detour schreef:
Opala, kun je beargumenteren waarom je deze hoeven niet zo verkeerd bekapt vindt? Ach gut

Ik kan het wel, maar ik doe het niet Sigaar

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:51

Zou ik ook niet doen Opala, stel dat iemand je begrijpt???? Kan toch niet!??

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:54

MysticTinker schreef:
Het probleem bij de foto's hierboven (en ik heb ook de foto's gezien van vóór het bekappen, in het NB topic) is dat de hoeven juist schever zijn geworden ná de bekapping Nagelbijten / Gniffelen
Prima dat een hoef een vreemde vorm heeft na een eerste bekapping, dat kun je niet met een bekapping verhelpen, maar het moet wel langzamerhand beter worden, niet schever

Jij bent zo goed in opsnorren van foto's, laat dan ook die foto's van voor de bekapping zien. Dan kan iedereen meekijken hoe scheef ... schever wordt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:54

opala schreef:
detour schreef:

Ik kan het wel, maar ik doe het niet Sigaar

...moet ik hier nu om lachen of huilen....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:55

Spitten jullie trouwens heel het topic natuurlijk bekappen door, weet je precies hoe of wat. Bespreek post per post, hebben jullie alles gehad en van kritiek kunnen voorzien. Wil je het nog completer.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:56

Gulpje schreef:
...moet ik hier nu om lachen of huilen....

Je moet niks, het mag

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:57

Wisten jullie trouwens dat door antireclame te maken voor een bepaald iets, het toch een soort van reclame is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:00

Hahaha, negatieve aandacht is ook aandacht! Ga zo door mensen! Bedankt Afgod Go jij! Go jij! !!!

Knipoog

Edit; kan er ook getemd worden op een geheel topic? Onder het mom van: 'dit topic is onderdeel van een ruzie en een persoonlijke aanval op een gebruiker (of 2 gebruikers in dit geval)?' Hamer
Ik vind het echt storend en kinderachtig worden.

Ik stem voor een slotje Doei, doei !

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:10

waarom een stevige,eerlijke discussie uit de weg gaan dani?
opala zou ons verhelderend commentaar kunnen geven,maar weigert dat te doen.dat is erg jammer,want zo blijven er mensen onwetend over het hele tb-nb gebeuren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 13:12

Dani62 schreef:
Hahaha, negatieve aandacht is ook aandacht! Ga zo door mensen! Bedankt Afgod Go jij! Go jij! !!!

Knipoog

Edit; kan er ook getemd worden op een geheel topic? Onder het mom van: 'dit topic is onderdeel van een ruzie en een persoonlijke aanval op een gebruiker (of 2 gebruikers in dit geval)?' Hamer
Ik vind het echt storend en kinderachtig worden.

Ik stem voor een slotje Doei, doei !

Het is maar net hoe je het wil lezen Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:25

Soms hoef je maar naar de naam van de topicstarter te kijken om het verloop en de afloop van het topic bij voorbaat al vast te kunnen stellen. Dezelfde namen vindt je ook vaak terug in topics van dezelfde strekking. Er wordt niets meer gelezen omdat een welles/nietes-spelletje wordt. Allemaal verspilde energie, die je beter in een cursus kunt steken Haha!
Laatst bijgewerkt door opala op 09-07-08 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:25

ik schrik gewoon van de reactie van opala
als zij echt vind dat dit goed bekapt is(de foto's) dan vrees ik met grote vrezen voor haar paardjes
dit kan ik zelfs beter

eigenlijk zou iedere bekapper maar naar 1 ding moeten streven
het paard optimaal bijwerken zodat het zo goed kan bewegen als mogelijk is
meer is het ook niet!

dat betekent heel simpel dat je moet kijken naar de bouw van de hoef, de stand van de benen en de beweging van het paard
dan de hoef zo bijwerken dat het paard zijn beweging zo vanzelfsprekend kan maken
en dat viareert dus per paard

alleen jonge veulentjes tot 6 maanden kun je helpen met corrigeren van de stand

de problemen komen pas als er iets met de hoef gebeurd is
hoe los je een brok uit de hoef op door een ongeluk, hoe een gat in de zool door een hoefzweer, hoe een lederhuidonsteking waardoor er een scheur in de hoef ontstaat?
wat als een paard spat krijgt of hoefbevangen raakt?

puur natuur ging zo'n paard dood maar dat hebben wij niet graag en dus moet de smid/bekapper het probleem zien op te lossen

eigenlijk bekapt iedere goede smid/bekapper dus een paard natuurlijk
alleen een traditionele smid doet meer
hij helpt een paard vooruit die niet verder kan met de natuurlijke bekapping vanwege de omstandigheden

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:27

Ik hoef maar jullie naam te zien en weet de strekking van de post Slapen .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:27

Doei!