Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:16

JoviBan schreef:
oowie schreef:
je leert in die ene dag alleen hoe je met het gereedschap om moet gaan en hoe het voelt om een hoef daarmee te bewerken.
het echte bekappen leer je alleen door ten eerste de theorie goed te bestuderen,en ten tweede door veel prakrijkervaring op te doen.

Hier gaat het om, in combinatie met geregeld een bezoek van een bekapper of smid.

Maar wanneer Arabesk of Arno dit ook zegt, dan wordt dit door niemand opgepakt. Iedereen die anti is en in de weerstand zit, blijft hakketakken in dit topic. Erg jammer.

Het kan dan wel gemeld worden maar dan is de site PN niet eerlijk in hun voorlichting want ik kan nergens vinden dat je onder begeleiding aan het werk moet.
En geef ze maar de kost die wel zelfstandig aan de bak gaan, dat zijn er namelijk heel wat.

En dat ik loopt te hakketakken komt niet omdat in anti ben maar omdat arabesk en Arno geen antwoord geven op vragen die hier gestelt worden.

Wie is nu de gene die niet helemaal eerlijk bezig is?
Ik vind dat dat PN en deze twee cursusgevers zijn.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:24

Zahlina schreef:
En ik ga toch weer mijn vraag herhalen, wordt eentoning want ik ben niet de enige Knipoog
Welke opleidingen hebben jullie genoten dat jullie kundig genoeg zijn om leken op te leiden in deze een dags cursus?

een twee-daagse cursus............. Cool

Goed gedaan mist!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:30

weet je wat het is?
het feit dat niet alles voor elk paard even goed is.

em het gevaar van zo'n cursus en van natuurlijk bekappen vind ik eigenlijk te groot.
er zijn te veel prutsers die wel denken dat ze kunnen bekappen..
kan je zeggen van niet, maar zo denkt de mens wel.
we gaan toch ook niet een rijbewijs opheffen?
dan krijg je ook geknoei en ongelukken, zo zie ik het met dit dus ook...
ieder zijn specialiteit.
en iedereen die het anders doet de grond in boren vind ik heel onbeschoft.
ze laten jullie toch ook in die waan?
en wij ook in principe, alleen wij willen duidelijk maken dat niet alles voor elk paard werkt en dat er een middenweg is, maar dat komt niet aan en zal ook nooit aankomen ook.

zulke mensen heb je in het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:50

Ben inmiddels zéér geïnteresseerd aan het lezen op de site van Rob van Nassau, *********l
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 28-06-08 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd, ook deze is al vaak genoeg genoemd op bokt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:58

Ik ga wel eens naar lezingen van hem, echt heel intressant Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:07

Hij weet blijkbaar heel goed wat hij doet Ja

Hoe zit het met de jouwe, Kim?
Want die wordt natuurlijk bekapt.... houdt de bekapster ook de hielen laag?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:10

Nee zeker niet Haha! Haha! hij heeft gewoon zijn eigen hoefvorm en stand Lachen maar ze vijlt hem zelf bij.......

Nou moet ik wel zeggen dat mijn paard altijd al hele goede voeten gehad heeft ook toen hij nog op ijzers stond

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:21

Dank je voor de link naar die site van van Nassau, erg interessant. Ooit heeft hij bij mn vorige paard een hoefbeenbreuk behandeld en hij is goed bezig.
Is echt zo`n modefrats om de term `natuurlijk`voor bekappen te zetten. Bekappen is gewoon bekappen en er zijn kundige mensen die dat professioneel aanpakken en mensen die maar wat aanklooien. Of die zich nu traditioneel of natuurlijk noemen zal weinig verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:27

@ KiWiKo:
Dat is wel een goede manier.
Ik vind het idd natuurlijk om de natuurlijke hoefvorm aan te houden, dat doet Rob van Nassau ook Lachen
Wat ik zo onnatuurlijk vind aan het natuurlijk bekappen, is dat de hielen heel laag gezet worden, zodat de straal de grond eerst raakt. Maar dan wordt er dus imo geen rekening gehouden met de voetas, en krijg je dus (bij een paard van nature hoge hielen zou moeten hebben) een naar achter gebroken voetas.... dat kán imo niet goed zijn.

Dat is ook denk ik het bezwaar van meerderen hier: een dode hoef bekappen is wel leuk, en wss leer je ook wel iets over de hoef op zich; maar er wordt niet voor niets gezegd: "No feet, no horse" : het paard moet er ook nog goed op kunnen lopen.....
En het is natuurlijk vreemd dat volgens hoefnatuurlijk een heleboel kennis niet nodig is. Onder andere over allerlei hoefproblemen, verwondingen en afwijkende beenstanden. Dat vind ik raar, zeker als je als leek zelf je paard gaat bekappen.

Toronto loopt wss prima op zijn "natuurlijk bekapte" hoeven, omdat ze écht natuurlijk bekapt zijn.... Lachen

@ oneilltje: graag gedaan Haha!
Ben het ook nog eens volledig met je eens.... plus dat het mij persoonlijk wijzer lijkt de hoefverzorging van mijn paard aan een prof over te laten ipv een leek....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:34

Yamcha, het is inderdaad no feet no horse, hahaha!!! We zien alleen slachtpoten waar geen paard meer aan zit, dus paard zonder voeten of voeten zonder paard!!! Haha!
Nu even zonder flauwekul, ik hoor alleen maar positieve dingen over Van Nassau en vind het ronduit laster hoe men in bepaalde kringen over deze persoon durft te posten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:42

Exact wat ik bedoel Lachen
(we kunnen het nog wel over íets eens worden Haha! Haha! )
Dat is het hele punt dus, je hebt geen flauw idee van de stand van de voetas, en hoe het paard erop staat.... misschien zouden sommige van die paarden wel stokkreupel hebben gelopen na de bekapping.
En imo is een bekapping niet goed als een paard ervoor goed liep, en erna niet meer..... we bekappen onze paarden toch om ze beter te laten lopen, niet minder.... Verward
Ik hoor idd heel positieve dingen over hem, en wat ik lees op de site is een regelrechte aanvulling op wat ik al aan anatomische kennis van paarden heb Lachen
Het klinkt heel logisch.

Zou jij mij het volledige verhaal van dat paard wat nu Z loopt, en eerst natuurlijk bekapt werd, willen pb-en?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:43

Yamcha schreef:
Wat ik zo onnatuurlijk vind aan het natuurlijk bekappen, is dat de hielen heel laag gezet worden, zodat de straal de grond eerst raakt. Maar dan wordt er dus imo geen rekening gehouden met de voetas, en krijg je dus (bij een paard van nature hoge hielen zou moeten hebben) een naar achter gebroken voetas.... dat kán imo niet goed zijn.

Aan de ene kant lijkt het net alsof je er kijk op hebt, met wat je zegt over "voetas".
Aan de andere kant val je nogal door de mand met wat je zegt dat de hielen laag moeten zodat de straal de grond raakt. Dat slaat nl. nergens op, dat als je wilt dat de straal de grond raakt, dat dan de hielen laag moeten.

Verder is het gewoonweg niet waar dat bij NB standaard de hielen laag gezet worden, en al helemaal niet 'heel' laag. Die fabel mag nu eindelijk weleens de wereld uit. Boos!
Het kàn gebeuren, wanneer het noodzakelijk is, maar dan gebeurt het geleidelijk aan. En per paard wordt bekeken of de hielen uberhaupt wel lager moeten en hoeveel.
Er zullen ook wel smeden zijn die dit doen, dus da's niks nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:58

Nou beste Joviban, je wilt het aantal NBers niet de kost geven die standaard de hele hielen er gemakshalve maar onder vandaan vegen en je wilt ook niet weten hoeveel peerden ik heb zien lopen die zulke lage verzenen hadden dat het leek of ze piposchoenen droegen, althans aan het lopen te zien, net als een paard wat zwaar bevangen is geweest waarvan het hoefbeen is gekanteld. Verder zijn binnen het NH gebeuren gebroken voetassen aan de orde van de dag omdat er gewoon wordt beweerd dat het paard daar toch geen last van heeft. Nou geloof me maar, fijne aanslag op de lignamenten!!!!
Ik herinner me opeens de gewraakte schoenen uit eind jaren 70, de Roots. De hiel stond wel een cm, lager dan de voorvoet van de schoen, geen wonder dat bijna iedereen die erop liep, acuut knie- en enkelklachten kreeg!!!!!
En wanneer ik nog een rondje loop rond huis op mijn wielrenschoenen die aan de achterkant veel lager staan dan voor, geloof me, je verrekt van de pijn!!!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:00

Met verbazing ben ik momenteel de site aan het lezen waar Arabesk mij naar toe verwijs om mijn vragen beantwoord te krijgen.
Bij de fotos op het forum schrik ik me al rot.
Een Nb zijn/haar paard loopt niet meer goed en plaatst daarbij foto's van de hoeven, niks geen beenstand ect.
In de reacties wordt advies gegeven, gelukkig is er een zo slim om bij zijn advies het zeggen dat foto's niet alles zeggen.
Maar teen inkorten, hielen nog verder terug, beestje had volgens eigenaar al last van de laatste keer dat deze een halve cm werd terug gezet.
Er is niemand die vraagt om een foto van het paard, de beenstanden tellen ook niet mee.
Niet het advies im er een gediplomeerd iemand bij te halen, nee hoor pruts gerust zelf lekker door.

Om dit soort dingen kan ik dus echt wel een potje janken.
Sterker nog, ik ga het doen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:02

Ik heb het ook gezien en jank graag met je mee!!!! Het wordt van kwaad nog erger gemaakt!!!!
Het wordt tijd dat er een wet komt op dit soort uitwassen!!!!!

Nog een leerzame link voor de liefhebbers: Clown
http://www.paralelli.eu/hoefijzers.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:17

@ JoviBan: En toch staat dat allemaal zo op http://www.hoefnatuurlijk.nl

Dat vrijwel iedere natuurlijke bekapping de hielen laag zet.

Even een paar quotes:

Citaat:
Traditionele hoefsmeden doen erg hun best om de hielen van de hoef zo hoog mogelijk te laten. Maar wilde paarden hebben juist lage hielen. Uit allerlei onderzoek is gebleken dat lage hielen veel voordelen hebben ten opzichte van hoge hielen.

Afbeelding
"Laaghiel-hoef", zoals wilde paarden die hebben.

Het hoefbeen staat parallel met de grond. De witte lijn wordt zo minimaal belast.
De zool staat parallel met de grond. De zool kan hierdoor een dragende functie krijgen
De straal kan gemakkelijker de grond raken. Dit is belangrijk voor het gevoel met de grond, de schokabsorptie, tractie en hoefgroei.

Afbeelding
"Hooghiel-hoef", zoals nog steeds gebruikelijk is.

Het hoefbeen staat schuin ten opzichte van de grond. De witte lijn wordt nu meer verticaal belast, een richting waarin hij niet zo sterk is omdat dit dezelfde richting is als waarin de hoefwand groeit en daardoor bewegingsruimte moet hebben.
De zool staat schuin ten opzichte van de grond. De zool kan zo niet goed meedragen en de achterste helft van de hoefwand steekt uit en is kwetsbaar.
De straal wordt opgetild van de grond. Het gevoel met de grond wordt minder, evenals de schokabsorptie en tractie. De hoefgroei neemt af.

Afbeelding
De hielen raken de grond zo ver mogelijk achteraan de hoef.

Afbeelding
De hielen groeien bij een paard schuin naar voren. Hoe hoger de hielen hoe verder het raakpunt met de grond naar voren verschuift.

Persoonlijk vind ik de plaatjes wat suggestief. Verder bespeur ik enige vermenselijking.
Wij mensen lopen op onze hele voet, vandaar dat een schoen met een platte zool voor ons het meest comfortabel is.
Het paard echter is een teenganger....(katten en honden, zijn dat ook, met dit verschil dat zij geen hoeven hebben) de hoef bestond oorspronkelijk uit 3 tenen. Vandaar dat ik het plaatje met de hakschoen nogal suggestief vind, voor ons is een schoen met hak niet erg comfortabel, maar een paard heeft een totaal andere bouw als een mens, en loopt ALTIJD op zijn tenen....
De vergelijking gaat hier dus sowieso mank.

Citaat:
Afbeelding
(lage hielen)
De steunsels zijn recht en steken niet ver uit. Ze hebben daardoor niet een sterke neiging om scheef te groeien en om te klappen.
De straal is wijd en heeft veel ruimte tussen de hoefballen.

Afbeelding
Omdat hielen schuin naar voren groeien blijft er voor de steunsels steeds minder ruimte over. De steunsels gaan noodgedwongen bol staan, een verschijnsel dat je bij de meeste paarden met hoge hielen ziet. Allerlei weefsels komen zo onder druk te staan. Dit is een van de redenen dat hoge hielen pijnlijk zijn voor het paard.
Door de vervorming van de hoefwand worden de hielen aan de bovenkant naar elkaar gedrukt en raakt de straal samengeknepen.

Wat vreemd dan dat sommige paarden van nature hoge hielen hebben, als dit niet goed is Verward
De natuurlijke stand van de hoef is blijkbaar onnatuurlijk, en dus moet er natuurlijk bekapt worden. Het kan aan mij liggen, maar dit begrijp ik toch niet helemaal....

Citaat:
Afbeelding
Het onderbeen heeft een gebogen vorm en kan optimaal schokken absorberen.

Maar hóórt een onderbeen wel een gebogen vorm te hebben, of zou dit misschien héél stiekem een gebroken voetas kunnen zijn? Ik weet namelijk vrij zeker dat deze stand van de koot (want daar heb je het nu over) niet heel gezond is.... dan heb je het dus ófwel over een zeer weke koot, ófwel over een gebroken voetas....

Citaat:
Afbeelding
Het onderbeen komt, in navolging van het hoefbeen, in een steilere hoek te staan waardoor de schokabsorptie enorm vermindert.

Nogmaals vreemd dat blijkbaar de hoek van het onderbeen de schokken moet opvangen..... hoe zit het dan met dat hoefmechanisme? Ik heb altijd gedacht dat het hoefmechanisme, en de elasticiteit in de gewrichten de schokken moest opvangen. Dat hoefmechanisme bestaat toch niet voor niets, en het zal ook niet zonder reden zijn dat een paard met artrose geen zwaar werk mag doen, en zéker niet hard mag trainen...
Ik kan hier dus ook uit concluderen dat als wel de stand van het onderbeen veranderen, artrose e.d. voorgoed tot het verleden zal behoren?
Waarom zijn de diverse DA's nog niet ingelicht, dit is een medische doorbraak! Go jij! Go jij!

Citaat:
Zoals uit voorgaande blijkt genieten lage hielen duidelijk de voorkeur ten opzichte van hoge hielen. Ook bij het bestuderen van de hoeven van wilde paarden blijkt dat ze uitsluitend op lage hielen rondlopen.

Helaas blijkt dat als je om je heen kijkt dat praktisch alle paarden op veel te hoge hielen rondlopen...

JoviBan schreef:
Verder is het gewoonweg niet waar dat bij NB standaard de hielen laag gezet worden, en al helemaal niet 'heel' laag. Die fabel mag nu eindelijk weleens de wereld uit. Boos!
Het kàn gebeuren, wanneer het noodzakelijk is, maar dan gebeurt het geleidelijk aan. En per paard wordt bekeken of de hielen uberhaupt wel lager moeten en hoeveel.
Er zullen ook wel smeden zijn die dit doen, dus da's niks nieuws.

Die fabel wordt door hoefnatuurlijk zelf de wereld ingebracht...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:23

Ik zie hier zoveel idiote vooroordelen staan, dat ik niet eens de tijd meer neem om erop in te gaan.

Zo heb ik al tig keer gezegd dat we er tijdens de cursus op wijzen dat ze met begeleiding moeten beginnen, maar nu zegt iemand: "Nee! Kan ik niet op de site vinden! Dus het is niet zo!"

Ik bedoel... hoe triest kun je zijn? Op de site staat het niet nee, de hele cursus staat ook niet op de site... bekappen leer je namelijk niet via internet.

Waarom zou ik nog met jullie in discussie gaan? Mijn vragen worden ook niet beantwoord. De links naar al die tientallen verhalen op internet staan 'plotseling' op een oude computer ergens in een hoek... yeah right...

De vraag op welke bladzijde Van Nassau een probleem zonder ijzers oplost wordt gewoon genegeerd... en zo zijn er nog genoeg andere voorbeelden.

Een aantal mensen wil hier niet in discussie, maar verlaagt zichzelf tot moddergooien.

Veel plezier daarmee, maar zij zullen het zonder mij moeten doen.

Wie daadwerkelijk interesse heeft, kan altijd een pb sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:33

Citaat:
De vraag op welke bladzijde Van Nassau een probleem zonder ijzers oplost wordt gewoon genegeerd... en zo zijn er nog genoeg andere voorbeelden.

Een erkende hoefsmid lost niet alles op met ijzers, hoor Arno, dat zit volgens mij in jouw hoofd. NB en TB onderscheiden zich niet alleen van elkaar door al dan niet beslaan. Natuurlijk zijn NBers falikant tegen ijzers, maar een goede TB smid zet lang niet elk paard standaard op hoefijzers.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:39

Arno.
jij ziet het boek met problemen als de bijbel voor smeden geloof ik.
Deze heren met hun groep smeden leveren super werk, het boek gaat alleen maar in op problemen waar jullie cursisten en in mijn optie jullie heel ver vandaan hoort te blijven zolang er geen goede opleiding achter zit.
Maar denk jij nu echt dat wat in het boek staat dagelijks wek is voor een smid?

Jullie wijzen in de opleiding op begeleiding, maar dat neemt niet weg dat jullie overkoepelt orgaan (want daar moet ik mij inschrijven als ik op jullie site kijk) geeft een heel ander advies.
Bij een andere foto topic geven ze zelfs advies aan iemand zonder dat deze op de cursus is geweest.
Doe het maar zeggen daar sommige, andere zijn gelukkig iets terughoudiger, ts wil het gelukkig niet zelf doen.
Snap je dat ik moeite heb met jouw verhaal, je bent toch journalist? Correct me if i'm wrong.
Op deze manier werk je mee met leed voor paarden, PN houd dit niet tegen, moedigd het zelfs aan.

Arno bekappen leer je ook niet via onternet, en dat willen wij ook niet.
Maar als jij kennis van zaken heb dan kan jij mij zonder problemen vertellen wat jullie met zo'n bokhoef doen.

Ik kom niet met links aan en kwijtgeraakte teksten, ik ben de gene waarvan je mijn vragen negeert.

Stel je vragen concreet, kom maar op met de discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:02

suleilitha schreef:
Citaat:

Een erkende hoefsmid lost niet alles op met ijzers, hoor Arno, dat zit volgens mij in jouw hoofd. NB en TB onderscheiden zich niet alleen van elkaar door al dan niet beslaan. Natuurlijk zijn NBers falikant tegen ijzers, maar een goede TB smid zet lang niet elk paard standaard op hoefijzers.

Er zijn zelfs traditionele hoefsmeden die paarden liever níet op ijzers zetten, als het niet strikt noodzakelijk is...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:07

Ik vraag me af of Arno uberhaupt wel in discussie wil gaan... In je hoge toren blijven staan en met een verwijtende vinger naar andersdenkenden te wijzen lijkt me meer zijn "ding". Iedere keer weer slingeren ze (Arno8 & Arabesk) een discussie aan waaruit ze zich dan zelf weer terug trekken.

Dat je mensen wilt prikkelen om over zaken na te blijven denken vind ik goed, maar doe het dan op een prikkelende, positieve en inspirerende manier. Maar door alleen maar af te geven berijk je alleen maar het tegenover gestelde.

Best jammer, het kan een hele interessante discussie zijn maar dan alleen als je bereid bent verder te kijken naar je eigen straatje en door ook eens kritisch naar je eigen methoden te kijken.
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 29-06-08 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:08

Arno heeft kennelijk verkozen de discussie achter de schermen, via PB voort te zetten. Laat ik daar nou net geen trek in hebben...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:09

Tja, dan moet je geen topic openen toch?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:14

Ja Kymalin, dat is dus ook mijn gedachte hoe graag ik deze discussie ook had gevoert, ik pas ervoor om deze via de pb te laten verlopen, net als suleilitha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:18

Een forum is bedoeld om open te discussieren lijkt me en niet om de discussie via PB voort te zetten.