Ervaring renegade hoefschoenen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flirtatious

Re: Ervaring renegade hoefschoenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:40

kukkie, wat super dat je even gevraagt hebt, bedankt... dan weet ik dat ook weer... super...

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:26

jha hallo :) de schoenen van voor zijn gelijk afgesteld en de schoenen van achter ook..... die wissel ik dus wel af... ik zou ook niet weten welke links of rechts is... dan zal ik ze moeten mankeren..... ben wel benieuwd wat nu beter is afwisselen of juist niet.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:21

Kirt is trouwens erg vriendelijk en reageert vrij snel op mail! Ik had het gevoel dat hij ook wel zou zeggen als de schoenen niet ideaal zijn voor je paardje (daarbij vroeg hij bij mij naar de stand van de hoeven van mijn paardje en heeft hij aan de hand van een foto gekeken of het voor hem kon)...

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:39

oke dan super, ik zal mijn smit ook eens vragen wat hij aanraad, afwisselen, of zelfde schoen aan de zelfde hoef laten, ben wel benieuwt wat hij zegt :) ... super dat kirt ook zo aardig is, das ideaaal :) ...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:45

Zodra ik antwoord heb zet ik het hier neer, tot nu toe nog niet.
Heb in't verleden, toen de schoenen nog niet op de markt waren maar in de testfase, vrij veel met hem gemailt, toen was hij idd altijd bereid tot extra uitleg e.d.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:23

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:45

@ponypaard... niet weten welke links en rechts is? Het is net als met schoenen met klittenband. Het strookje dat je dicht 'plakt' wijst met het uiteinde naar de buitenkant. Simpeler kan bijna niet.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:05

mmmm hele goede opmerking Kukkie :) ik ga er de eerst volgende keer naar kijken.... daar heb ik nog niet aan gedacht.... nu zit ik te twijfelen.... want alle schoenen zijn het zelfde.... alleen de 2 achter schoenen zijn wat korter afgesteld dan de voorste.....

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:18

Kukkie schreef:
@ponypaard... niet weten welke links en rechts is? Het is net als met schoenen met klittenband. Het strookje dat je dicht 'plakt' wijst met het uiteinde naar de buitenkant. Simpeler kan bijna niet.

Idd dat had de hoefsmid ook tegen mij gezegd. Maar zou het uitmaken als je de linkerschoen rechts doet en andersom? Zonet is de hoefsmid bij Ankie geweest, en ik heb het niet meer gevraagd eigenlijk. Ik heb nu ook renegades voor haar achterbenen gekocht *\o/* Als je ze in 2 keer koopt, eerst voor en dan achter, dan voelt het niet als zoveel geld :P

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:31

heb gister me schoenen binnnen gekregen en op maat laten maken... krijg dinsdag nieuwe voor der achterhoeven wand die waren te groot...
vandaag klein buitenritje gedaan (ook nog voort eerst in me eentje) met de renegades aan der voorvoeten en het ging helemaal super...
schoenen vlogen niet uit, geen beschadegingen aan der voeten...
had alleen als ze haar voeten even niet goed optilde dan sleepte ze even, en als ze niet goed oplette en wat spannends zag, streken ze wel eens langs elkaar, maar was echt alleen als ze niet goed oplette...
verder helemaal super :D ...

mijn paardje heeft zulke kleine en slanke voetjes dat het bovenste klitteband te groot is, ik heb daarom het neopreen gewoon door het gat gedrukt zodat ik het strakker aan kon trekken, heb er geen problemen mee gehad en ook geen beschadegingen, dan ist prima tog...

nogmaals ik ben super tevreden, nou op me achterschoenen wachten, dan loopt ze helemaal lekker :) ...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:11

Fijn dat ze goed bevallen ;) Maar heb je nu niet een stuk uitstekend klitteband over? Jouw paard heeft dan wel heel fijne benen :P Bij ankie past het goed nl.
Heb je ze niet te strak getrokken nu?

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:24

whahah ja ik heb wel een erg lang stuk klitteband over inderdaad, maar dat doe ik gewoon nog een keer door het elastiekje (haha, ff geen idee hoe je dat schrijft :P ) en heb der geenlast van gehad... jah ze heeft inderdaad fijne benen, zei die smit ook al, wist ik zelf ook niet hoor :P ...
ik kan er nog zeker wel een vinger tussen stoppen... dat moet goed wezen tog... :)

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:22

Ik heb ze nu voor het eerst bij de vierdaagse in Epe ruimschoots gebruikt en het ging super (ook 1 x verkeerd om...stom!!) maar bleef toch goed zitten! Kon zelfs galopperen ook al heeft ze dan heel veel sprong!ha ha..en ik kijk steeds of ik er niet een kwijt ben!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:24

OK mensjes, ben eindelijk weer on-line (hemelzijdank) en hier het antwoord van Kirt op mijn vragen over prijs en wisselen van schoenen:

Citaat:
Glad to hear our boots are popular in your part of the world.

Can't say why the Dutch price is so high. I do not control pricing for our distributors. Perhaps in time, more sales competition will result in more favorable prices?

I'm not understanding why you are seeing multiple boot size prices. Currently, all boot sizes are the same price here in the USA. $84.50 for one boot and $169.00 for one pair plus shipping and handling. Personally I have not witnessed distributors charging more for larger sizes. Perhaps their is some confusion regarding "singles" and "pairs"?

Also, understand that here in the USA we do not have a VAT tax as is common in Europe. The VAT tax varies by country but generally speaking this is going to add about 18% to 22% to the final price. Also, Customs often adds a couple percentage points to the importation.

Insofar as your question regarding wear, yes it would be best to switch boots from side to side but most people don't bother. In my experience, if the hooves are balanced and the conformation of the horse is normal, and if the rider rides properly centered, the boots will wear pretty normally except perhaps for breakover at the toe which may be slightly off center. I do not view this as an issue especially when you consider that the horse is capable of traversing highly uneven terrain. I suppose if one were to do a lot of pavement work then uneven boot wear would be more of an issue but so too is natural terrain uneven. All strapping can be switched from side to side so that a left hand boot can be a right so keeping all strapping ends to the outside (preferred) is easy to do.

Getting slightly off the topic here, these thoughts can be further extended to the concepts of toe angles and heel heights. That is to say many hoof care professionals are in my opinion overly cautious about lowering heels to natural heights as though when the horse is standing still, to change the angle will somehow overload the ligaments and tendons. Yes, some degree of caution is warranted but one must also recognize the extreme range of motion found in the fetlock of the horse wherein the fetlock may actually touch the ground in a galloping horse. Compare that range of motion with a one, two or three degree change in toe angles with the goal being more natural hoof form. I bring up this topic simply because I see too many photos of high heeled horses coming from Europe. The horse evolved to bear weight on the frog and digital cushion and as you may know, the Renegade was specifically designed for naturally low heels and will not perform to ultimate levels on high heeled hooves.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:36

ooooo wat een tekst.... hhaha haha daar word ik niet wijs uit :P mijn talen zijn niet al te best..... korte samenvatting? :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:56

Korte samenvatting:
Nederlandse prijs wordt NIET door Amerika bepaald (zoals ik op de NL site las) maar is door de nederlandse hoefsmeden blijkbaar zelf zo afgesproken.

Kirt adviseert wél te wisselen, wel door ook de bandjes om te wisselen/om te draaien zodat die wel aan de buitenkant komen te zitten, dat is beter.
Ietwat scheve slijtage is volgens hem geen probleem omdat paarden ook op ongelijke ondergrond kunnen lopen, alleen als je echt alleen maar op asfalt/bestrating zou rijden zou scheef afslijten misschien bezwaarlijk kunnen zijn.
Zijn ervaring is dat wanneer een paard normaal gebouwd is, normaal op de voeten staat en normaal gereden wordt (ruiter die niet scheef zit e.d.) de hoeven normaal en gelijkmatig afslijten, behalve hoogstens op het breakoverpunt, wat vaak iets 'off-centre' zit. Als je wisselt slijt ook dat per schoen netjes af.

Verder gaat hij nog even door over hoefstand en hoeven en dat in zijn ogen veel europese paarden te hoog op de verzenen staan en dat dat niet goed is.
Nu is mijn ervaring dat juist veel Quarters en Paints uit de US, vooral Halterpaarden, te stijl gezet worden, maar ik weet niet wat de huidige 'mode' is bij dressuur en springen. Dat heb ik hem dus ook geantwoord, alsmede dat er in Nederland in ieder geval al veel paarden blootsvoets gehouden worden en in meer of mindere mate 'natuurlijk' bekapt worden en dat ik dus de indruk heb dat het juist niet typisch Europees is.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 00:44

indra2001 schreef:
Ik heb ze nu voor het eerst bij de vierdaagse in Epe ruimschoots gebruikt en het ging super (ook 1 x verkeerd om...stom!!) maar bleef toch goed zitten! Kon zelfs galopperen ook al heeft ze dan heel veel sprong!ha ha..en ik kijk steeds of ik er niet een kwijt ben!!

Wat goed!!! Helemaal uitgereden? Volgend jaar ga ik met Ankie mee doen :Y) Hoewel ik niet denk dat ankie indra kan bijbenen..

@francis: fijn dat die kirt mails beantwoord. Maar ik snap het niet helemaal wat hij bedoeld: afwisselen is juist goed, maar scheve slijtage is geen probleem? Waar is dat afwisselen dan voor nodig?

Heb nu weer alleen nog in de bak gereden dus weet nog steeds niet hoe goed de achterschoenen aan blijven.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 00:52

Ik heb er een maar maanden geleden 4 aangeschaft en laten aanmeten.
Gisteren tijden een buitenrit een galopje gedaan. En na die galop hoorde ik een raar geluid bij 1 stap. Ik keek en het bleek dat 1 schoen (links voor) een kwart slag gedraaid zat. Dus afgestapt en goed gedaan. Na nog een galopje zat de schoen weer een kwart slag gedraaid.
Morgen zal ik even kijken of ik zelf een oorzaak kan vinden, en zo niet dan neem ik contact op met de aanmeter, want dit is wel waardeloos, voor 420 euro.
Ik hou haar hoeven keurig bij zodat ze niet van stand of lengte veranderen en ik schrok best van de omgedraaide schoen. Ze heeft er helemaal een wond van in haar kootholte.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 00:54

Idd, dat hoort niet. Wat rot! Blijkbaar zijn ze te groot? Door wie heb je ze laten aanmeten?

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:48

dat probleem heb ik ook in de galop, ze schieten dan los bij mij en blijven aan het klitteband hangen (gelukkig) maar veilig is dat natuurlijk niet echt...
Ja helemaal uitgereden epe en hetwas super en ook superleuk met Tamara in ons weggedreven tentje:-)

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:33

oei oei, dat klinkt niet te positief, mijn paardje reed ik vroeger met marquiz, maar tijdens de gallop vlogen die uit , dus hier precies ook, alleen moet je ze niet ver gaan zoeken... Vind ik wel gevaarlijk! ...
Hopelijks geraakt jullie probleem opgelost, want ik zou heel graag opnieuw 'schoenen' aanschaffe, maar dan wel goed voor dat geld!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:04

Ik heb de schoen vandaag even bekeken, maar er zit een scheur in aan de voor/zijkant, ingescheurd bij de inkeping waar de delen over elkaar lopen. Weet niet of dat is gebeurd toen de schoen scheef raakte, of dat het de oorzaak is.
Maar ik neem snel contact op met de aanmeter, en dan zal er vast een prima oplossing komen, en hopelijk een reden hiervoor.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:58

mmm jha idd dat mag denk ik niet en helemaal voor dat geld niet moeten ze gewoon goed zitten.... ik heb dat tot nu toe gelukkig nog niet gehad dat de schoen draait.... hopen dat dat ook niet gebeurd

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:54

Het draaien komt meestal door nét te krappe schoenen. Op de site zelf wordt ook gewaarschuwd om niet een maat te nemen die maar NÉT krapaan gaat, maar dan een maat groter te nemen.
Als de maat maar nét goed is op't moment dat het paard net bekapt is, weet je natuurlijk zeker dat'ie met 4 weken gewoon te klein wordt als je niet bij vijlt (en dat zou niet nodig hoeven zijn).

Ik zeg overigens niet dat dat bij Kukkie aan de hand is, 't is lastig dat je niet weet wat nu oorzaak en wat nu gevolg is. Was de scheur er eerst en ging de schoen daarom draaien, of is de schoen gescheurd door het draaien.
(het eerste lijkt me het geval als het maar één van de twee achterschoenen is en beide achterhoeven zijn even groot en beide achterschoenen hebben dezelfde afstelling).

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:29

Mijn zelf gemeten schoenen zijn perfect! Blijven ook aan tijdens een stevige galop in de piste! Buiten alleen gemerkt dat hij niet meer struikelt op steentjes, voor de rest nog niet verder intensief gebruikt...
Had ze vrijdag binnen!