Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:56

arno8 schreef:
De overgevoeligheid van de hoef ontstaat doorgaans juist door het gebruik van hoefijzers

zoals bij jouw eigen paard? of staat die gewoon onder andere omstandigheden dan deze met jou op de rug overheen moest?!

Het hele gezeur van dit topic is onnodig.
1.Wanneer het verschil tussen de leefomstandigheden en het gevraagde gebruik groter is dan de hoeven aankunnen is een vorm van hulp noodzakelijk.
2.Het ruitergewicht alleen is al een forse extra belasting en dat houdt in dat de hoeven van een paard niet veel meer aankunnen dan hun dagelijkse omstandigheden.
3. De marge is dus KLEIN.

Citaat:
Een veel betere optie is om hoefschoenen te gebruiken. Deze zorgen ook dat je geen last meer hebt van de overgevoeligheid van de hoef maar kennen niet de bezwaren die hoefijzers met zich meebrengen.

- Verschillende modellen hoefschoenen houden ook de zool drukvrij van de grond = stop hoefpomp.
- Alle hoefschoenen zijn veel zwaarder dan ijzers = hogere arbeidsinspanning en die mag je niet verwaarlozen. Is zomaar het equivalent van 10-20 kilo extra gewicht op de rug.
Vraag maar eens aan een renbaantrainer wat het verschil is tussen duralmin racebeslag en ijzer en wat er zou gebeuren met hoefschoenen aan.
Hoe minder je 'boemelt' hoe zwaarder dit weegt. Voor een staptocht is het geen punt, voor een racer een NoNo, met een wereld van grijs ertussen.

Andere nadelen zijn
- de veel grotere storingsgevoeligheid,
- de relatieve gebruikersonvriendelijkheid, onder sommge omstandigheden hierdoor puur onbruikbaar
- de beperkte grip en
- de relatief onstevige bevestiging.
Of je ze kán gebruiken wordt wederom bepaald door wat je vraagt.
Het grote, GROTE, voordeel van hoefschoenen is dat ze weer afkunnen. Als je ze kán gebruiken is het de vraag of de nadelen voor jou een te hoge 'prijs' inhouden of niet.

Naast hoefschoenen en beslag(=nagelen) zijn er plakzolen en vloeibare bescherming. Allemaal met eigen voor- en nadelen.

Onder de streep zijn het de dagelijkse leefomstandigheden die bepalen wat de hoeven zijn. Staat het paard in de bagger, dan zijn de hoeven.... en kan je er dus niet mee over split.
Welke vorm van eventueel benodigde bescherming het minst schadelijk is, hangt af van hoe groot de kloof is die overbrugd moet worden en de hoogte van de te halen lat.
Ooit (in de vroege middeleeuwen) zijn beslagijzers uitgevonden voor optimalisering van tractie. Dáár is nog steeds geen alternatief voor op vele soorten bodem.

Het antwoord op de ts is simpel en evident. Nee, niet ieder paard. Klaar.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-08-07 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:59

Mooi tekstje, schrijfstijl van HC kan ik echt waarderen Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:51

mee eens, en dat mnag best wel eens gezegt worden, hoop dat andere zich er een voorbeeld aan kunnen nemen.

Fortuna_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:55

Mijn pony, fortuna krijgt allemaal scheuren in haar hoeven sins ze geen ijzers meer draagt, ze waren er af in juni denk ik en nu zegt stal eigenaar (huib) dat ze weer ijzer(alleen voor) moest. ik vet ze wel regelmatig in, maar dat heeft daar niks mee te maken, toch??? .... .... .....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:08

vetten sluit de hoef af voor vocht, en het vet zelf is door de hoef moeilijk op te nemen. als je te maken hebt met droge brokkelhoeven kan je beter je paard elke dag een uurtje of wat in een modderig stuk land zetten. laat bijv. elke dag de waterbak lekker overstromen, dan gaan ze er vanzelf enkele malen per dag instaan.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:32

Niet alle paarden kunnen zonder ijzers. De meesten wel. Sommigen moeten ook tijdelijk.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:08

Ik zelf zou mijn paard liever niet op ijzers zetten. Als ik vaak zou buitenrijden op verharde wegen mischien wel of ik zou dan hoefschoenen nemen. Maar over het algemeen.. je kan het namelijk op bouwen Lachen.

Je hebt wel paarden die vanwege mediese redenen op ijzers moeten.

Ik denk dat alle paarden zonder ijzers kunnen. Ja
Maar (volgens mij ga ik mijzelf nu tegen spreken Nagelbijten / Gniffelen..) je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:55

DarkDreamer schreef:
Ik zelf zou mijn paard liever niet op ijzers zetten. Als ik vaak zou buitenrijden op verharde wegen mischien wel of ik zou dan hoefschoenen nemen. Maar over het algemeen.. je kan het namelijk op bouwen Lachen.

Maar (volgens mij ga ik mijzelf nu tegen spreken Nagelbijten / Gniffelen..) je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen.

Je zwakt een aardig eind heen. Wat wil je nu eigenlijk zeggen Haha!

Andersom gesteld: als 99% van de paarden in NL zonder ijzers zou kunnen, hoeveel paarden denk jij dan dat WEL ijzers nodig hebben (die 1% dus)?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:09

DarkDreamer schreef:

Haha, volgens mij weet je niet zo goed wat je nou precies denkt Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:33

Ik denk dat HC wel een HEEL duidelijk bericht heeft neergezet.

En eigenlijk denk ik daar precies zo over.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:06

HC was duidelijk genoeg lijkt me. En 'right on the money'!

Ik ben ook voor ijzerloos als de omstandigheden het toelaten. Ik bedoel, ijzers hebben ondat het makkelijk is met hoeven uitkrabben Gestoord

Maar ook anti-ijzer ten koste van alles is niet goed. Als je gewoon zo aan je denkbeeld moet vasthouden en je niets anders meer kunt zien, ben je fout bezig. Dan kun je dus niet meer naar het individu kijken en wat daar het beste voor is.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:02

Het was laat, laten we het daar op houden. Huilen van het lachen!

Ik ben zelf altijd een beetje tegen de ijzers. Gewoon, omdat ik zelf een paard verzorg wat zijn hele leven op ijzers heeft gestaan. Hij heeft nu vreselijk slechte hoeven. En verder heb ik veel slechte verhalen gehoord over ijzers. Maar ook over hoefschoenen heb ik redelijk wat slechte verhalen gehoord. En als je het goed op bouwt kun je in principe gewoon naar buiten zonder ijzers.

Dus in mijn ogen zou ieder paard zonder ijzers kunnen. Maar (nu doe ik het weer ROFL) je hebt uitzonderingen, zoals een pony die ik ken, die moet op ijzers ivm een scheur in haar hoef. Maar als dat genezen is zouden de ijzers er weer onder uit kunnen. En zouden ze het weer kunnen opbouwen. (Zouden, omdat het maar niet wil genezen)

Eigenlijk weet ik het niet zo zeker, want ik ken zat paarden die wel op ijzers moeten ivm correctie ofzo. En ik ken ook zat paarden die op ijzers lopen omdat ze iedere dag 2 a 4 keer per dag over verharde wegen moeten lopen. (Hier bedoel ik dus ook gewoon een soort hard zand mee, tis niet zo dat ze altijd op asvalt lopen daar Knipoog).

En aan de andere kant ken ik weer zat paarden (en heb ik genoeg verhalen gelezen en gehoord) die alleen maar slechter zijn geworden door die ijzers.

Dus ik ga even voor 50/50. Clown
*gut ik ben eruit hoor! Huilen van het lachen*

Edit: Zie nu pas het bericht van HC. Daar sluit ik me dus bij aan Clown.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:13

DarkDreamer schreef:
<knip>

Hhhmm, ben ik nog even benieuwd naar die 1%. Gewoon zomaar, voor de wet op de grote getallen; vind ik wel leuk eigenlijk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:30

Ik denk dat je de vraag misschien iets anders moet stellen, namelijk "kan ieder paard zonder ijzers hetzeflde werk verrichten als met?".

Mijn paard heeft zware artrose en dus speciaal beslag, maar zou best zonder dat beslag kunnen, mits ik haar dan in de wei zet en haar niet meer belast. Dus op de vraag "kan ieder paard zonder ijzers" kan je strikt genomen ja antwoorden, mits het werk daaraan wordt aangepast. Dat de helft van de paarden die ijzers nodig hebben om te kunnen lopen in dat geval in de wei terecht komen, is niet van invloed op het antwoord.

Op de vraag "kan ieder paard zonder ijzers hetzeflde werk verrichten als met?" lijkt het me duidelijk dat het antwoord nee is. Om alle redenen genoemd in HC's post. En als extra bewijsstuk gooi ik even mijn merrie in de mix, die dankzij ijzers nog onder ons is en lekker zonder pijn aan het werk kan. Dit was zonder de ondersteuning van het speciale beslag niet mogelijk geweest.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:38

Mylittlejoy: Kun je me uitleggen hoe het beslag ervoor zorgt dat je paardje met zwaar artrose weer prima kan lopen? Ik begrijp dit namelijk niet, de artrose zit in de gewrichten toch? Zou het graag willen snappen Lachen Dank alvast...

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:42

ikke schreef:
DarkDreamer schreef:
<knip>

Hhhmm, ben ik nog even benieuwd naar die 1%. Gewoon zomaar, voor de wet op de grote getallen; vind ik wel leuk eigenlijk.

Je bedoelt dus hoeveel procent van de 100 wel ijzers nodig hebben?
Ik denk dan toch zeker wel 40%. Want merendeels van de paarden staan voor niets op ijzers. (Niet aanvallend bedoelt, maar ik ken veel mensen die hun paard gewoon op ijzers zetten en dan in de wei laten staan en bijna nooit naar buiten gaan. Of gewoon mensen die het mooi vinden. Scheve mond)

Ik ben het eens met mylittlejoy overigens Lachen. Ik kende ook een paard met atrose die op speciale ijzers moest. Elia (pony uit mijn profiel) die loopt ook op speciale ijzers dus het heeft met heel veel factoren te maken of je paard op ijzers moet of niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:46

DarkDreamer schreef:
Je bedoelt dus hoeveel procent van de 100 wel ijzers nodig hebben?
Ik denk dan toch zeker wel 40%. Want merendeels van de paarden staan voor niets op ijzers. (Niet aanvallend bedoelt, maar ik ken veel mensen die hun paard gewoon op ijzers zetten en dan in de wei laten staan en bijna nooit naar buiten gaan. Of gewoon mensen die het mooi vinden. Scheve mond)

Ik ben het eens met mylittlejoy overigens Lachen. Ik kende ook een paard met atrose die op speciale ijzers moest. Elia (pony uit mijn profiel) die loopt ook op speciale ijzers dus het heeft met heel veel factoren te maken of je paard op ijzers moet of niet.

Nee, je vat 'm niet. Ik stel dat 1% van alle paarden in NL absoluut niet zonder ijzers kan, in de zin van of ijzers gebruiken of naar de slager (beetje zwart-wit gesteld). Mijn vraag aan jou is hoeveel paarden dit dan zijn.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:55

Paarden zijn in. De overheid schat het aantal paarden in Nederland momenteel op zo’n 400.000. En dat is nog een voorzichtige raming, want pas vorig jaar is een begin gemaakt met een sluitende registratie.

Dus dan is 1 % zo'n 4000 paarden...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:56

Sim0ne schreef:
Mylittlejoy: Kun je me uitleggen hoe het beslag ervoor zorgt dat je paardje met zwaar artrose weer prima kan lopen? Ik begrijp dit namelijk niet, de artrose zit in de gewrichten toch? Zou het graag willen snappen Lachen Dank alvast...

Ze heeft speciale ijzers gekregen (soort van breakover beslag) dat aan de voorkant en zijkanten (omdat mevrouw haar hoefjes een beetje scheef neerzet) is afgerond. Dit zorgt ervoor dat de hoef makkelijker kan afrollen en zorgt voor minder druk op de gewrichten, waardoor het paard zijn benen weer beter "durft" neer te zetten en niet op eieren loopt. Bovendien heeft ze daarbij siliconen met zooltjes, om de schokken van het neerzetten op te vangen. Door deze combi kan ze makkelijker lopen en kan ze nog lekker in het werk blijven, wat er weer voor zorgt dat ze soepel in haar hele lijf blijft.

Daarnaast krijgt ze natuurlijk ook supplementen, die haar helpen met de artrose van binnenuit. Zonder deze supplementen zou ze uiteraard ook minder goed lopen, net zoals ze minder goed zo lopen zonder ijzers. Het is de combinatie van het bestrijden van de interne (via supplementen die het kraakbeen helpen op te bouwen) en externe factoren (de ijzers met zolen die o.a. de schokken opvangen) waardoor het beessie nog zo goed loopt en pijnvrij is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:05

Sim0ne schreef:
Paarden zijn in. De overheid schat het aantal paarden in Nederland momenteel op zo’n 400.000. En dat is nog een voorzichtige raming, want pas vorig jaar is een begin gemaakt met een sluitende registratie.

Dus dan is 1 % zo'n 4000 paarden...

6 paarden per dag, 30 paarden per week. Roulatie is 8 weken. Een smid kan dan dus 240 paarden beslaan om "vol" te zitten. 4000/240, dat betekend dat alleen voor deze groep paarden al zeker 16 smeden een volledige dagtaak hebben.
Leuk hè grote getallen...........

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:20

Dravers en renpaarden staan praktisch allemaal op ijzers, dus daar zijn ook nog wel een zootje smeden voor nodig Knipoog. Ook die vallen in de categorie "ze zouden denkelijk wel zonder kunnen, maar niet gezien het werk wat ze moeten doen".

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:26

In mijn ogen is dat ook wat bepaald of een paard wel of niet op ijzers 'moet'.

Het is de som der delen, ofwel alle factoren bij elkaar. Het gehele management van een paard bepaald of ijzers noodzakelijk zijn. Het paard zelf, stalling, voeding, rijtechniek, mate van arbeid, goede smid, etc...

Op sommige van deze factoren kun je invloed uitoeffenen, (o.a. voeding, goede smid, etc) maar er zijn ook factoren waarop je geen invloed hebt, zoals het paard zelf. Daar zul je echt wel rekening mee moeten houden en je kunt nooit alle individuen over een kam scheren.

Daarnaast spelen nog een aantal andere zaken: De bereidheid om concessies te doen mbt de te verrichten arbeid tegen de nadelen van ijzers.

Voor de een weegt het nadeel van ijzers zwaarder en besluit zo iemand geen ijzers te nemen en dus minder lang/ver te rijden. Voor mij persoonlijk en (en ik denk vele anderen met mij) wegen die nadelen van ijzers niet zo zwaar en vind ik een goede training en veel leuke dingen doen belangrijker. Ook om het paard lekker fris te houden tussen de oren.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:34

Esperanza schreef:
In mijn ogen is dat ook wat bepaald of een paard wel of niet op ijzers 'moet'.

Het is de som der delen, ofwel alle factoren bij elkaar. Het gehele management van een paard bepaald of ijzers noodzakelijk zijn. Het paard zelf, stalling, voeding, rijtechniek, mate van arbeid, goede smid, etc...

Op sommige van deze factoren kun je invloed uitoeffenen, (o.a. voeding, goede smid, etc) maar er zijn ook factoren waarop je geen invloed hebt, zoals het paard zelf. Daar zul je echt wel rekening mee moeten houden en je kunt nooit alle individuen over een kam scheren.

Daarnaast spelen nog een aantal andere zaken: De bereidheid om concessies te doen mbt de te verrichten arbeid tegen de nadelen van ijzers.

Voor de een weegt het nadeel van ijzers zwaarder en besluit zo iemand geen ijzers te nemen en dus minder lang/ver te rijden. Voor mij persoonlijk en (en ik denk vele anderen met mij) wegen die nadelen van ijzers niet zo zwaar en vind ik een goede training en veel leuke dingen doen belangrijker. Ook om het paard lekker fris te houden tussen de oren.

100% mee eens, super uitleg Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:36

Starbreeze schreef:
Lees even mijn aanvulling.
Natuurlijk bekappen? In de natuur worden paardenvoeten niet bekapt.

Natuurlijk bekappen vind ik als Natural evengoed een beetje raar Clown Dan bekap ik liever 'normaal'. In het wild word er idd ook niet bekapt , daar word het afgesleten.

Máár ik ben van mening dat ieder paard zonder ijzers kan, maar het ligt aan de eigenaar of het paard ijzers moet of niet Pling ...
Als je veel buitenrijd zou het misschien wel een goed idee zijn idd, maar als je enkel in de bak rijd? Nee, dan niet.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:36

in de natuur wordt een paard inderdaad niet bekapt, maar omdat ze zoveel bewegen slijten de hoeven voldoende. Hier op onze zompige weilandjes slijten ze te weinig en moet je dus zelf vijlen. Zelfs dagelijks op asfalt rijden, zorgt nog niet voor voldoende slijtage.