Bandages slecht ofniet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Re: Bandages slecht ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:14

De pijpkousen zijn van neopreen gemaakt. Ik weet dat neopreen opzich warmte vasthoudt. Maar veel peesbeschermers zijn ook van neopreen gemaakt. Zijn de pijpkousen warmer, omdat ze niet aan de voorkant open zijn of zou het niet veel schelen??

Overigens gebuik ik pijpkousen ipv peesbeschermers, omdat ik veel paarden heb gezien die blijvende witte haren op hun pijp hebben door het schuren van het klitteband van de peesbeschermers.. Hebben jullie paarden daar geen last van?

Bandages gebuik ik niet, omdat ik denk dat die warmer worden dan pijpkousen. En ik wil de pees niet te veel ondersteunen waardoor ze minder sterk worden (voor zover dat kan dan). Waarom willen dressuurruiters vaak wel de pezen ondersteunen middels bandages? Is op niveau dressuurrijden dan zoveel zwaarder dan bv een springparcours?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:28

Ja neopreen is erg warm. En omdat er dus geen ruimte is om de warmte kwijt te kunnen lijkt het me persoonlijk niet erg prettig voor het paardenbeen Tong uitsteken
De witte haren heb ik zelf nog nooit last van gehad, al helemaal niet van het elastiek. Een kwestie van niet te strak en niet te los doen (ff proberen)

En ook dat is een fabeltje, je kan met steun de pezen niet verzwakken omdat ze geen steun geven Lachen

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:38

ikke schreef:
Flurry schreef:
Nee,mits je ze goed aanbrengt en niet te strak. Als je onderlappen gebruikt en "gewone" werkbandages kan er vrij weinig misgaan!

Welcome to the real world. Wikkel er eens een contactthermometer bij in en kijk wat de themperatuur doet, daarna praten we verder.
En dan nog: wel nut heeft het dan in jouw ogen. Zoals ik als een eerder heb geschreven; de krachten op de pees zijn groter dan de krachten op de 11mm staalkabel die mijn 2200kg zware Range Rover uit de modder trekt.
Als jij dus bandages hebt, die deze krachten weerstaan, dan hoor ik dat graag, lekker goedkoop alternatief voor die peperdure staalkabel
............

Ik geloof je gelijk als je het hebt over de warmte, maar heb nog nooit van de veearts gehoord, goh wat heeft uw paard slechte pezen, u gebruikt vast banadages... Bloos! (sowieso heb ik nog nooit problemen gehad met de pezen van mijn paarden!)

En over het fenomeen staalkabel.. Heb ik gezegt dat ik bandages gebruik voor ondersteuning, het is al lang bekend dat dat niet zo is...

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:19

Jennyxx schreef:
Overigens gebuik ik pijpkousen ipv peesbeschermers, omdat ik veel paarden heb gezien die blijvende witte haren op hun pijp hebben door het schuren van het klitteband van de peesbeschermers.. Hebben jullie paarden daar geen last van?

Die witte haren komt alleen als je ze een keer een nacht om laat (per ongeluk) bij je paard
en dan weet je niet wat je ziet. Ik heb de meest etterende viezigheid gezien (vergelijk het maar met een flinke drukking op een rug) en ja...dan krijg je witte haren

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:58

Het jammere van peesbeschermers vind ik ook dat ze aan de voorkant open zijn. Dat is dus wel goed voor de afkoeling, maar met buitenrijden heb ik liever de voorkant dicht ivm takken enzo. Maar ja, een tak tegen zijn voorbeen is denk minder erg dan een oververhitte pees..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:00

Takjes leveren praktisch geen beschadiging op toch?
Gewoon die kleinere zwieperts of bedoel je echt flinke takken ook ivm struikelen enzo?

Maar ik neem aan dat je met de buitenrijden ook geen bandages om gaat doen wel? Tong uitsteken

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:39

Ik bedoel inderdaad de wat grotere takken ed. En nee, bandages durf Knipoog ik niet meer om te doen ivm de hitte die er onder kan ontstaan en ze beschermen minder goed dan peesbeschermers (en ondersteunen de pees misschien te veel, maar daar zijn de meningen over verdeeld (zelf ben ik er nog niet helemaal uit, want waarom gebruiken veel (top)dressuurruiters dan wel bandages of die 3 in 1 beschermers?)).
Maar waarschijnlijk zijn mijn neoprene pijpkousen dus ook niet zo'n goed idee, omdat die ook heet worden. Ik heb een topic geopend om te zoeken naar andere beenbeschermers die niet zo heet worden: viewtopic.php?f=117&t=774245&hilit=

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:47

Omdat de benen beter uitkomen in witte bandages Tong uitsteken

Opzich is het een logisch gevolg dat mensen denken dat de pezen ondersteund worden.
*Ik gebruik bandages ter bescherming/ondersteuning
*Ik doe ze af
*Paard verstapt zich
*Paard peesblessure omdat de pezen zwak zijn geworden door bandagegebruik.

IPV:
*Ik gebruik bandages
*Het wordt te heet waardoor er scheurtjes ontstaan in de pezen
*Ik doe ze af
*Paard verstapt zich
*Paard heeft peesblessure omdat de pezen zwakker zijn geworden door bandagegebruik.

Trek je eigen conclusie maar Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:16

Zouden ze thuis dan niet die bandages gebruiken? Gebruiken ze dan wel die 3 in 1 dingen? Die zijn toch ook heet..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:18

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:27

Ik weet niet wat ik geloven moet, heel veel topruiters gebruiken bandages en ook op stal, als het zo slecht was geweest waarom gebruiken ze het dan?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:32

Als het zo slecht is waarom gebruiken ze het dan; cola, chips, sigaretten, drugs, alcohol, staarten en oren couperen, de slacht terwijl er niks mis is met het dier..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:43

Het lijkt me bovendien dat een dierenarts toch meer verstand heeft van pezen dan een topruiter! Vaak worden artikelen gebruikt uit 'gewoonte'.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:45

BrittKitt schreef:
Omdat de benen beter uitkomen in witte bandages Tong uitsteken

Ik ben gister op het NK in Eindhoven geweest en Anky en Imke reden los met bandages, maar géén witte... Respectievelijk zwarte en bruine Lachen

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:26

Na het doorlezen van dittopic ben ik nu ook overtuigd dat bandages meer kwaad dan goed doen. Dan vraag ik me erg af waarom ze op de manege bij mij in het dorp standaard alle paarden met bandages laten lopen. Zelf rijd ik mijn verzorgpaard alleen achter met beenbescherming omdat ze weleens op haar eigen voeten wil gaan staan. Gelukkig doet ze dat al veel minder dan vroeger. Verder heb ik met springen gewoon peesbeschermers om.
Wat ik me wel afvraag is of de warmte die ontstaat bij arbeid zonder beenbescherming/bandages niet ook schade aanricht? Ik las dat bij een bepaalde temp. de eiwitstructuren veranderen, maar ergens anders las ik dat bij gewone arbeid deze temperatuur ook bereikt kan worden. Of kun je dit voorkomen door goede training (goede warming up etc.)waardoor de pezen sterker worden? Corrigeer me als ik het fout heb, maar ik vraag het me gewoon af.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:27

Die temperatuur wordt bijna niet bereikt met kale benen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:24

Ik ben geneigd om zelf meer de verhalen uit dit topic te geloven. En ik bandageerde om die reden al nooit, maar zal het ook niet gaan doen. Toch kan ik me ook niet voorstellen dat Anky de pezen van Salinero in gevaar zou brengen... Zou ze mega koelende onderlappen hebben ofzo?? En zouden ze bandageren, omdat ze toch de pezen willen steunen? Konden we het haar of Imke maar vragen....

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:12

In het andere topic zei iemand dat ze onderlappen van Eskadron gebruiken. Ik heb ze even opgezocht en daar staat inderdaad bij: Onderbandages Climatex, driedimensionaal super ademend textiel. Climatex zorgt voor een betere luchtcirculatie en vormt een ideale laag onder bandages.
Is bandageren dan niet slecht? Zouden ze dus toch bandageren om de pezen extra te ondersteunen..?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:21

ideale laag of niet, bandages zorgen voor te hoge warmteontwikkeling in het paardenbeen, met schade als gevolg.

steunen kun je een paardenbeen alleen met gips/spalken, maarja, dat rijdt weer zo lastig... Clown

waarom gaat het nog steeds over steunen en dat het niet schadelijk is? dat hadden we nu toch wel duidelijk, of niet soms... Verward

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:24

Omdat ik bij de Orun cursus geleerd had en omdat bij de internetwinkels, zoals bv de paardendrogist, bij de artikelen wordt vermeld dat ze steun bieden (bandages en 3 in 1 beschermers) en omdat bv Anky en Imke ze ook gebruiken. Daarom ben ik weer gaan twijfelen..

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:28

? verkooppraatjes, tsja, als die je al aan het twijfelen brengen...

ik ben er ondertussen een beetje klaar mee hier. steeds weer in datzelfde kringetje ronddraaien, mensen die niet kunnen (willen?) lezen, steeds dezelfde discussies. bluh. Tong uitsteken

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:38

Dat snap ik wel, dierfysio, vind mezelf ook wel wat irritant. En ik geloof wel dat bv het onderbeen geen spieren heeft, dus dat je die niet kan ondersteunen. Maar het argument dat de pezen niet ondersteunt worden omdat het maar een lapje stof is, kan ik helaas niet geloven... Ik heb zelf een tijdje getrimd met zo'n elastische band om mijn knie. En als ik hem af deed zakte ik echt door mijn knie. En met die elastische band kan ik ook geen rover uit de modder trekken of laten we in dit geval spreken van een mini Haha! Maar ja, voorlopig ben ik geen Z-dressuur met mijn paardje en bij eventing ondersteunen ze de pezen, die toch aardig wat schokken te verwerken krijgen, ook niet. Dus ik heb de NEW airflow beenbeschermers besteld *LOL* En zal hier verder mijn mond houden Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:48

Ja maar de gewrichten van mensen zijn zo veel zwakker dan die van paarden!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:06

Jennyxx schreef:
En ik geloof wel dat bv het onderbeen geen spieren heeft, dus dat je die niet kan ondersteunen.

ROFL Gelukkig maar, anders zouden we de hele anatomie van het paard moeten veranderen Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:26

Heb overigens nog een prachtig plaatje gevonden van een paardenbeen!
http://www.gutenberg.org/files/16370/16 ... 2-full.jpg

Hij is helaas te groot om hier neer te zetten, maar wil hem niet verkleinen ivm kwaliteit en duidelijkheid.

Wie nu nog zegt dat een paard spieren in zn onderbeen heeft moet echt naar de oogarts Sigaar