En daar gaan we weer. Hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: En daar gaan we weer. (Hoefbevangenheid dankzij nat. bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:32

Mijn moeder heeft de cursus bij Wout Overbeke gedaan ongeveer een half jaar geleden, bij mijn weten zat daar geen examen bij

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:33

runningkawa schreef:
Ongezonde hoeven zijn toch ook veel beter af zonder ijzers volgens vele hier.
Dus waarom zou de da ze dan aanraden?

Omdat DA's over het algemeen weinig tot geen verstand hebben van hoeven en benen. Dat is niet zo gek natuurlijk, omdat ze daar op hun opleiding ook weinig tot geen stof over krijgen.
Een goede hoefsmid heeft er echt veel meer kijk op dan een DA. Logisch ook, zo iemand doet niks anders.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:33

runningkawa schreef:
Ik ken helemaal geen manege pony's met ijzers?
Zitten er hier nu zulke rare maneges in de buurt ofzo?

Ow wat vreemd Verward Ik heb niks op een manege te zoeken, maar de laatste paar x dat ik op commerciele basis op een paard heb gereden (paardrijvakantie 2004 en strandrit 2006) hadden ze allemaal ijzers.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:34

Vergeet niet dat een DA een universitaire opleiding is en hoefsmid een MBO. Ik denk dat een DA tijdens de opleiding veel dieper op alle info ingaat dan een hoefsmid....

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:35

runningkawa schreef:
Net alsof elke smid bij elk paard ijzers onder mept Lachen
Denk dat die schade wel mee zal vallen.

En ik denk echt dat een DA gewoon er voor uit zal komen als het echt zo slecht is dat traditioneel bekappen.
een enkele ouderwetse knar mischien niet..maar de rest wil gewoon met de tijd mee omdat anders niemand die DA meer kiest.
En dan kiezen ze wel voor hun eigen hachie ipv dat van de smid Lachen

Ik heb begrepen dat veeartsen niet zo'n uitgebreide opleiding krijgen als het op de hoeven aankomt. Sterker nog dat heb ik zelfs gehoord van een kennis die een opleiding tot veearts doet. Je krijgt wel studiestof hierover maar minder uitgebreid dan andere onderdelen. Dus vernagelen en het effect hiervan komt helemaal niet aan de orde. Dat is de zaak van de smid volgens hen. Ze leren uiteraard wel een hoefprobleem te constateren en welke behandeling hierop aan te passen o.a. qua medicatie. Het gaat allemaal nog wel veranderen in de toekomst. Het duurt alleen even. Op de faculteit in Utrecht zijn ze al zover dat ze het zogenaamde natural balance beslag adviseren. Iemand heeft hier onderzoek naar gedaan en daar is uitgekomen dat het goed is voor het paard om een natuurlijk afrol te creeren. Bij een Natural Balance ijzer is dat mogelijk. Dus zoals bij NB de mustangrol. Je ziet het begin is er. Er komt nog wel een tijd dat er vanuit die hoek ook ook vragen gesteld gaan worden en eea onderzocht gaat worden.
Ik vond dit artikel over haar:

Hardloopschoenen, voetbalschoenen, balletschoenen. Voor iedere tak van sport wordt voortdurend nieuw schoeisel ontwikkeld. Dankzij Meike van Heel is er nu ook een sportschoen voor paarden.

De belangrijkste reden voor vroegtijdig beëindiging van de sportcarrière van een paard is een blessure als gevolg van overbelasting. Niet onlogisch, want het dier loopt nog steeds op vergelijkbare hoefijzers als 2000 jaar geleden. Uit het onderzoek waarop Meike van Heel (29) van de faculteit diergeneeskunde, 8 december zal promoveren blijkt dat modern hoefbeslag deze blessures mogelijk kan voorkomen.

"Iedereen die met paarden omgaat heeft een mening over hoefbeslag en het belang daarvan, maar de effecten van hoefbeslag op de beweging waren grotendeels onbekend. In deze studie zijn voor het eerst effecten van bekappen en beslaan wetenschappelijk aangetoond", aldus Meike.

Veel problemen zijn volgens haar te herleiden tot ongelijke hoeven die veulens ontwikkelen door een voorkeursstand tijdens het grazen. Tijdens het grazen zet een veulen één been naar voren. Als het dier dat steeds met hetzelfde been doet, kan dit leiden tot de ontwikkeling van twee ongelijke voeten. Dit kan de kans op overbelastingblessures vergroten. Om die overbelasting bij sportpaarden te voorkomen moet de ongelijkheid in de hoeven gecompenseerd worden.

Meike heeft daarom in haar onderzoek gekeken hoe paarden hun hoeven afwikkelen. Met hoefbeslag wordt bij paarden getracht blessures te voorkomen en prestaties te optimaliseren. Door de hoeven te bekappen is de voetafwikkeling namelijk positief te beïnvloeden. Van Heel: "Mijn onderzoek is ontstaan vanuit de industrie. Mustad, producent van hoefijzers, kwam met het verzoek of de universiteit hoefbeslag kon onderzoeken. Ik heb altijd paardgereden en thuis paarden gehad dus het leek mij erg leuk om mijn hobby te combineren met mijn werk."

Op basis van haar onderzoek heeft Mustad een speciaal hoefijzer ontwikkeld, een soort sportschoen voor paarden. Deze sportschoenen zorgen ervoor dat het paard de voet vloeiender afwikkelt wat preventief kan werken op het ontstaan van overbelastingsblessures. Voor haar eigen paarden wil Meike niets dan het beste: "Hoewel dit ijzer duurder is, neemt het risico op blessures af en de kosten die een blessure met zich meeneemt wegen niet op tegen de extra kosten van het hoefijzer."
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 16-03-07 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Bij ons op de manege hadden ze vaak voor ijzers en achter niet.. In Rotterdam op verschillende maneges... Niet alle paarden waren daar beslagen...

Anoniem

Hier juist niet
Is te duur.. Bloos
Maar dat is maar wat ik denk waarom niet.
Maar dat zijn geen maneges die paarden verhuren voor buitenritten en dus veel over de weg moeten.
Misschien daarom het verschil?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:36

Sim0ne schreef:
Vergeet niet dat een DA een universitaire opleiding is en hoefsmid een MBO. Ik denk dat een DA tijdens de opleiding veel dieper op alle info ingaat dan een hoefsmid....

Een DA moet ook veel meer leren en heeft in verhouding maar weinig tijd om in te gaan op hoeven en benen.
Ik denk dat je een iets te positief beeld hebt daarover...
Ook een universitaire studie is niet heilig hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:36

Nou, ik raak zo onderhand ook overtuigd dat zeer veel DA's totaal geen verstand van hoeven en benen hebben. Wat een vriendin van me weer heeft meegemaakt van de week met haar paard met een stel DA's uit Utrecht. Echt ongelofelijk! Boos!
Toevallig was onze NBer van de week ook bij haar en hij zei precies wat een andere DA een paar dagen later bevestigde. Tussen die DA's zit ook een hoop verschil, hoor.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:37

de hoefsmeden die ik in mijn leven ben tegengekomen waren nou niet bepaald lichtende voorbeelden van intelligentie en waren ook vrij strak in hun methode en stonden niet echt open voor vernieuwing. Een DA is wetenschappelijk opgeleid en op een universiteit is een van de belangrijkste dingen die je leert om kritisch te kijken naar onderzoek en om na te denken bij alles wat je doet. Een MBO opleiding is vaak veel meer instruerend en voorschrijvend. Zo moet het....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:38

Ja dat geloof ik ook Nadya...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:38

Sim0ne schreef:
de hoefsmeden die ik in mijn leven ben tegengekomen waren nou niet bepaald lichtende voorbeelden van intelligentie en waren ook vrij strak in hun methode en stonden niet echt open voor vernieuwing.

ROFL ROFL ROFL Ik moet even lachen, hoor, sorry, maar zo heb ik het ook ervaren. Haha! Haha! Haha! Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:39

In Rotterdam kun je sowieso geen buitenritten doen bij een manege als je daar niet ook lest. Dus de paarden hoeven nooit over het asfalt dat scheelt ook wel denk ik inderdaad... Er was vroeger 1 manege in Zevenkamp waar je pony's kon huren maar dat was een nogal ranzige tent en die is alweer jaren weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:39

En ja hoor een smoesjes mail van paardnatuurlijk...
Ik plaats hem uit fatsoen hier niet...
Maar de kliniek wordt natuurlijk al ondeskundig verklaart Slapen

beetje vage verklaringen van mensen die longkanker krijgen van roken en sommige niet Verward

En ze laten hun plaatje zonder bron informatie en DA verklaring staan.
Zetten er ook geen kanttekening bij
Hoe verassend..zucht

Geeft mij echt aan hoe kortzichtig paard natuurlijk is

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:40

Ik ben nou wel nieuwsgierig RK Bloos

Twiggy2008

Nicolletje schreef:
Ja dat geloof ik ook Nadya...

Ik heb nu gelukkig een hele goede gevonden en haar vertrouw ik ook helemaal.
Maar Utrecht, die bel ik echt niet meer. Teveel ellende meegemaakt.

oosterhoff

Meike heeft niet het advies gegeven natural balance beslag te gebruiken. Het beslag dat zij heeft ontwikkeld is anders dan het NB beslag van van nassau!
Meike advieseerd echter ook om het paard elke 6 weken te beslaan/bekappen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:41

Sim0ne schreef:
Een DA is wetenschappelijk opgeleid en op een universiteit is een van de belangrijkste dingen die je leert om kritisch te kijken naar onderzoek en om na te denken bij alles wat je doet.

Theoretisch is dat idd zo ja....
In de praktijk wil het nog weleens anders uit pakken, maar dat is misschien ook te danken aan de enorme niveauverlaging dankzij allerlei onderwijshervormingen.

Punt blijft dat er tijdens een DA-opleiding gewoonweg weinig tijd wordt besteed aan de hoeven.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:41

Wij hebben nu ook een DA en een NB-er die we volledig vertrouwen en dat is echt goud waard. Je zou bijna niet meer durven verhuizen, omdat je dan maar weer moet afwachten waar je terecht komt, het is een lastig wereldje.... (als is dat bij HA en TA in de mensenwereld natuurlijk ook zo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:42

Geen zin in een OW aan mijn broek..daar waar PN fanatiekelingen anders vast op uit zijn

iig is alles wat hun zeggen juist en een deskundige van de kliniek die zelf deze warmte foto's maakt helemaal fout.

Lijkt mij duidelijk wie ik geloof...iemand met de opleiding daarin of een natural fanatiekeling Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:43

oosterhoff schreef:
Meike heeft niet het advies gegeven natural balance beslag te gebruiken. Het beslag dat zij heeft ontwikkeld is anders dan het NB beslag van van nassau!
Meike advieseerd echter ook om het paard elke 6 weken te beslaan/bekappen.

Ik denk dat je hier een aantal zaken door elkaar haalt.
Er bestaat natural balance beslag. Meike heeft zelf beslag ontwikkeld. Van Nassau heeft ook eigen beslag ontwikkeld.

Alledrie net iets anders, maar alledrie gericht op het afrollen van de hoef.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:44

Tja,ik vind het moeilijk RK...
Een opleiding is voor mij geen garantie dat iemand alles weet.

Ik ben zelfs zo'n eigenwijze doos dat ik HA's in twijfel trek Bloos

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:44

@ Yinnar; dat stukje gaat over het Equi-Librium ijzer wat zij onlangs ism Mustad op de markt heeft gebracht, niet over Natural Balance beslag. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:46

Ook ik trek wel eens DA's in twijffel
Soms ken ik gewoon mijn eigen paard beter
Doe ik ook vrolijk bij de smid.

Maar iemand die dagelijks deze foto's maakt, waarom zou die zeggen dat er meer aan de hand is?
Terwijl de strekking van de PN site natuurlijk wel duidelijk en extreem is.
Daarop verliezen ze voor mij gewoon geloof waardigheid

Jammer, want er staan ook mooie dingen op Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:47

Nicolletje schreef:
Ik ben zelfs zo'n eigenwijze doos dat ik HA's in twijfel trek Bloos

HA's zitten er ook heel vaak naast. Daar kan ik je een hoop over vertellen.
Ik heb inmiddels mijn eigen boekenkast en studie verzameld voor het geval ik weer mijn twijfels heb.
Maar ik ben dus ook holistisch ingesteld en dat mis ik vaak bij dat soort mensen. Die doen mij teveel aan symptoombestrijding.

Dus ik denk dat je eigenwijsheid ook wel eens verstandig kan zijn. Haha!