Nashke schreef:Nadya schreef:Als je in het midden van NL woont weet ik nog wel een goeie, hoor.
Al zag ik net dat hij ook naar Rotterdam gaat.
Ben van GentBelgie...
Hahaha weitjes genoeg daar

Hey stadsgenoot trouwens,
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nashke schreef:Nadya schreef:Als je in het midden van NL woont weet ik nog wel een goeie, hoor.
Al zag ik net dat hij ook naar Rotterdam gaat.
Ben van GentBelgie...
katiavl schreef:Nashke schreef:
Ben van GentBelgie...
Hahaha weitjes genoeg daar![]()
Hey stadsgenoot trouwens,
katiavl schreef:natuurlijk zijn er gevaren van zelf bekappen. Ik snap niet dat het keer op keer ontkent word. Ook al zijn er genoeg gevallen.
Zolang er een idioot macht krijgt over iets zul je dat zien. Maar dat is zo met alles, de smid, de dierenarts, de ruiter.
Waarom zie ik zo veel mensen nb als onschendbaar verklarenterwijl ik vind dat gevaren maar normaal zijn
Nadya schreef:Nashke, dat zal iets te ver uit de buurt zijn voor hem.![]()
Ik vind jonge paarden echt geweldig, kan er uuuuuuuren naar kijken. Die van mij is nu 3, maar eigenlijk nog zo gek als een deur, als 'ie speelt of zijn energie kwijt moet (ja, ondanks het op het land staan het gehele jaar, barst 'ie nog van de energie). Hij kan zich gelukkig goed gedragen als we 'werken'. Ik hoop dat hij dat blijft doen als ik er over een tijdje op ga zitten.
katiavl schreef:natuurlijk zijn er gevaren van zelf bekappen. Ik snap niet dat het keer op keer ontkent word. Ook al zijn er genoeg gevallen.
Zolang er een idioot macht krijgt over iets zul je dat zien. Maar dat is zo met alles, de smid, de dierenarts, de ruiter.
Waarom zie ik zo veel mensen nb als onschendbaar verklarenterwijl ik vind dat gevaren maar normaal zijn
katiavl schreef:Waarom zie ik zo veel mensen nb als onschendbaar verklarenterwijl ik vind dat gevaren maar normaal zijn
Nashke schreef:Nadya schreef:Nashke, dat zal iets te ver uit de buurt zijn voor hem.![]()
Ik vind jonge paarden echt geweldig, kan er uuuuuuuren naar kijken. Die van mij is nu 3, maar eigenlijk nog zo gek als een deur, als 'ie speelt of zijn energie kwijt moet (ja, ondanks het op het land staan het gehele jaar, barst 'ie nog van de energie). Hij kan zich gelukkig goed gedragen als we 'werken'. Ik hoop dat hij dat blijft doen als ik er over een tijdje op ga zitten.
Jah, zwijg me over die laatbloeiersde mijne was 5 als ik em verkocht en nog echt een baby. Tot grote ergernis van de andere paarden, een echte pestkop was het
Nadya schreef:Ik word ook een beetje moe van dat gedoe. Het is herhaling op herhaling, lijkt wel.
Waren we er niet zo'n beetje over uit.......
Citaat:NB en TB zijn beiden niet onschendbaar. Was het maar waar.
Nadya schreef:Nashke, volgens mij duurt het jaaaaaaren, voordat een paard volwassen is. Zowel mentaal als fysiek. Dus ik geniet er nog lekker van. Sommigen hebben liever een stabiel paard, maar ik vind jonkies geweldig. Helemaal mijn ding. Maar ook als hij ouder wordt, blijft 'ie mijn gekke schat, hoor. Hij gaat nooit meer weg in elk geval.![]()
Sim0ne schreef:Nadya: Ja Wout is echt goed ja! En hij komt niet zover als Rotterdam hoor! Mijn paarden staan bij mijn ouders in Nijkerk (Gelderland)
Wendy schreef:katiavl schreef:Waarom zie ik zo veel mensen nb als onschendbaar verklarenterwijl ik vind dat gevaren maar normaal zijn
Wie doen dat dan?
NB is net als traditioneel bekappen gewoon net zo goed als degene die het uitvoert... dat is ook in dit topic al door meerdere mensen gezegd, maar blijkbaar wil bijvoorbeeld jij dat gewoon niet lezen.
MysticTinker schreef:ulinoco_maud schreef:ik vind natuurlijk bekappen maar onzin hoor...
onze paarden worden geboren met goede hoeven en die groeien hun eigen gangetje moeten af en toe geveilt worden.. dus warom gaan er mensen natuurlijk bekappen, onze paarden hoeven niet op de steppen te lopen en dat soort dingen onze paardjes zijn gemoderniseerd (om het zo maar even te noemen)
warom dan natuurlijk bekappen als ze zo perfeckt zijn, zonder pijn moelijk gedoe etc
ik vind het klingklare onzin en dan krijg je dit soort dingen, en om bij te gaan voeren voor goede hoeven ofzolaat de hoeven gewoon voor wat ze zijn het paard heeft ze niet voor niks zo gekregen, niet omdat mensen ze dan ''natuurlijk'' gaan bekappen dan waren de hoeven wel van nature zo gegroeit....
(mensen dit is mijn menig)
En dát is dus natuurlijk bekappen, alleen af en toe een vijltje er langs halen. Niet snijden in de zool of straal, helemaal niets, alleen vijlen en de stukjes eraf halen die bij wilde paarden door het vele lopen eraf slijten
Joanne1987 schreef:ik zie hier heel erg veel meningen over Nb staan, maar ik begin er toch maar niet aan. volgens mij is dat helemala niet gezond zoals die hoeven van die site er uit zagen
laat bij mij maar lekker de smid komen dat gata al jaren goed
PIB schreef:chevax schreef:Ik blijf het vreemd vinden hoor, dat traditionele hoefsmeden (die een gedegen opleiding hebben gevolgd) in de ogen van veel NB-ers (die vaak een cursus van enkele dagen hebben gevolgd) helemaal niks weten/snappen van de benen en hoeven van een paard.
Ik zag trouwens laatst een advertentie in de Bit of i.d. waarin je een dvd kunt bestellen om zelf te leren hoe je de hoeven van je paard bijhoudt. Iemand interesse in een dvd om in één dag te leren hoe je een blindedarm zelf kunt verwijderen?
Geen welletjes-nietes diskussie, dus ik heb het opgezocht en een hoefsmid opleiding duurt TWEE jaar met in het eerste jaar
40 u theorie en 400 uren praktijk waar de volgende onderwerpen behandeld worden:
praktijk:
Leerinhouden:
De drie basismethoden voor het smeden van hoefijzers onder Franse en Engelse vorm.
Het op maat smeden van een hoefijzer voor de besneden paardenvoet.
Het hoefijzer gereedmaken en warm aanpassen aan de paardenvoet.
Het hoefijzer opvijlen en opnagelen aan de paardenvoet.
De paardenvoet afwerken.
Aantal lestijden:
400
Theorie:
Leerinhouden:
de delen van het hoefijzer
de hoefnagel
de algemene bouw van het paard
de anatomie van de paardenvoet
het hoefmechanisme: de fysiologie of levensleer van de paardenvoet
de hoefas
de stellingen van de voor- en achterbenen van het paard
het natuurlijk beslag
het hoefbeslag van een dode paardenvoet
Ik heb ik vet gezet wat iets met hoef te maken heeft
9 onderdelen aan 40u, komt neer op 4u per onderdeel, of 4 onderdelen aan 4 uren = 16uren les tov 400u over het ijzerwerk!
16u, dat zijn twee dagen!!!
Ik met mijn cursus natuurlijk bekappen zit wel veel meer dan 2 dagen te studeren hoor...
En we zeggen niet dat tradi hoefsmeden, met hun opleiding van 16u hoeven en de rest ijzerwerk en het plaatsen ervan, niets weten of snappen van hoeven, maar wel dat wij, met de uitgebreide cursus van NB, minstens zoveel wél begrijpen.