De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:39

Nashke schreef:
Nadya schreef:
Als je in het midden van NL woont weet ik nog wel een goeie, hoor.
Al zag ik net dat hij ook naar Rotterdam gaat. Knipoog

Ben van Gent Vork Belgie...

Hahaha weitjes genoeg daar Haha!

Hey stadsgenoot trouwens,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:40

Nashke, dat zal iets te ver uit de buurt zijn voor hem. Knipoog

Ik vind jonge paarden echt geweldig, kan er uuuuuuuren naar kijken. Die van mij is nu 3, maar eigenlijk nog zo gek als een deur, als 'ie speelt of zijn energie kwijt moet (ja, ondanks het op het land staan het gehele jaar, barst 'ie nog van de energie). Hij kan zich gelukkig goed gedragen als we 'werken'. Ik hoop dat hij dat blijft doen als ik er over een tijdje op ga zitten. Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:42

natuurlijk zijn er gevaren van zelf bekappen. Ik snap niet dat het keer op keer ontkent word. Ook al zijn er genoeg gevallen.
Zolang er een idioot macht krijgt over iets zul je dat zien. Maar dat is zo met alles, de smid, de dierenarts, de ruiter.

Waarom zie ik zo veel mensen nb als onschendbaar verklaren Lachen terwijl ik vind dat gevaren maar normaal zijn

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:43

katiavl schreef:
Nashke schreef:

Ben van Gent Vork Belgie...

Hahaha weitjes genoeg daar Haha!

Hey stadsgenoot trouwens,

HEy Doei!
ja plek genoeg hier Vork Heb nog een balkonnetje waar ik zeker genoeg plek heb voor een shetje Knipoog Clown Haha!
Maar ik ga toch op zoek naar een huisje op 'den buiten' hoor Knipoog ben de stad hier kotsebeu Misselijk
Van waar ben jij precies?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:44

katiavl schreef:
natuurlijk zijn er gevaren van zelf bekappen. Ik snap niet dat het keer op keer ontkent word. Ook al zijn er genoeg gevallen.
Zolang er een idioot macht krijgt over iets zul je dat zien. Maar dat is zo met alles, de smid, de dierenarts, de ruiter.

Waarom zie ik zo veel mensen nb als onschendbaar verklaren Lachen terwijl ik vind dat gevaren maar normaal zijn

Ja, dat is goed verwoord, over dat onschendbaar verklaren.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:49

Nadya schreef:

Ik vind jonge paarden echt geweldig, kan er uuuuuuuren naar kijken. Die van mij is nu 3, maar eigenlijk nog zo gek als een deur, als 'ie speelt of zijn energie kwijt moet (ja, ondanks het op het land staan het gehele jaar, barst 'ie nog van de energie). Hij kan zich gelukkig goed gedragen als we 'werken'. Ik hoop dat hij dat blijft doen als ik er over een tijdje op ga zitten. Clown

Jah, zwijg me over die laatbloeiers Haha! de mijne was 5 als ik em verkocht en nog echt een baby. Tot grote ergernis van de andere paarden, een echte pestkop was het Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:50

katiavl schreef:

Nou, katiavl, ik heb al genoeg gezegd in dit topic erover. En ik ben toevallig wel heel tevreden over mijn professionele NBer. En mijn paard ook. Die heeft betere hoeven dan ooit. Onschendbaar vind ik NB zeker niet, gezien het feit dat veel mensen maar wat aanklooien (na zo'n cursusje of een amateur aan hun paard laten zitten. Maar dat is in mijn geval totaal niet aan de orde. Ik laat het NBen over aan een prof, hij is daarvoor opgeleid in de VS. Als mens met paard(en) moet je gewoon zorgen dat je de juiste vakmensen om je heen hebt. Ik heb een paar mindere ervaringen gehad met TB's en aangezien ik Sam zo natuurlijk mogelijk hou en ik weet dat deze NBer zijn werk heel erg goed doet en uiterst serieus neemt, was de stap naar NB niet zo gek voor mij persoonlijk. Zo kan het dus ook.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:51

NB en TB zijn beiden niet onschendbaar. Was het maar waar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:52

katiavl schreef:

Wie doen dat dan?
NB is net als traditioneel bekappen gewoon net zo goed als degene die het uitvoert... dat is ook in dit topic al door meerdere mensen gezegd, maar blijkbaar wil bijvoorbeeld jij dat gewoon niet lezen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:53

Ik word ook een beetje moe van dat gedoe. Het is herhaling op herhaling, lijkt wel.
Waren we er niet zo'n beetje over uit....... Slapen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:56

Nashke schreef:
Nadya schreef:

Jah, zwijg me over die laatbloeiers Haha! de mijne was 5 als ik em verkocht en nog echt een baby. Tot grote ergernis van de andere paarden, een echte pestkop was het Haha!

Nashke, volgens mij duurt het jaaaaaaren, voordat een paard volwassen is. Zowel mentaal als fysiek. Dus ik geniet er nog lekker van. Sommigen hebben liever een stabiel paard, maar ik vind jonkies geweldig. Helemaal mijn ding. Maar ook als hij ouder wordt, blijft 'ie mijn gekke schat, hoor. Hij gaat nooit meer weg in elk geval. Haha! Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:56

Nadya schreef:
Ik word ook een beetje moe van dat gedoe. Het is herhaling op herhaling, lijkt wel.
Waren we er niet zo'n beetje over uit....... Slapen

ik dacht het wel Haha!
en met dit zinnetje nogmaals
Citaat:
NB en TB zijn beiden niet onschendbaar. Was het maar waar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:58

Ik ga nog even wat doen in huis, nu mijn kleine meid nog lekker ligt te slapen.
Tot later (al hoewel, valt er nog iets te discussieren wat niet al 100x gezegd is?) Knipoog Doei!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:02

Nadya schreef:
Nashke, volgens mij duurt het jaaaaaaren, voordat een paard volwassen is. Zowel mentaal als fysiek. Dus ik geniet er nog lekker van. Sommigen hebben liever een stabiel paard, maar ik vind jonkies geweldig. Helemaal mijn ding. Maar ook als hij ouder wordt, blijft 'ie mijn gekke schat, hoor. Hij gaat nooit meer weg in elk geval. Haha! Knipoog

ja, zeker waar! een veulen in paarden-verpakking Haha! ik hou ook van jonkies, volgend jaar komt er zelf een veulentje..(dit jaar laten we mijn tante haar friese merrie dekken) Go jij! Go jij! Ondertussen heb ik nog een jaar en een half de tijd om een huisje te zoeken buiten de stad.. Des te meer motivatie Ja
Jammergenoeg had ik voor nash te weinig tijd aangezien ik een uur op de bus moest om naar hem toe te gaan(want ik wou dat mijn paard paard kon zijn, en dus niet op een manege stallen Misselijk ) En voor een jonkie moet je tijd hebben hé, zeker zo'n aandachtstrekker als nash Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:05

Nadya nog vraagje naar jou toe: die bekapper van jou die zijn opleiding in vs heeft gedaan.
Hoelang heeft hij daarvoor opleiding gehad?is hij overgeschakeld van tb naar nb? Is hij het ook eens dat nb niet altijd werkt voor elk paard? enz
(niet om een nieuwe discussie te starten, wel nieuwsgierig Knipoog )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:08

Succes met iets te vinden met meer ruimte!!!

En wat erg dat je Nash moest verkopen wegens tijdgebrek Huilen . Eerlijk naar hem toe, ja, maar pffff, ik moet er niet aan denken om Sam weg te doen. Hij is echt mijn maatje, mijn lievelingetje. Vorig jaar hebben we wel een fijn en blijvend tehuisje voor onze kleine Shet gezocht (en gelukkig ook gevonden, anders hadden we hem zeker gehouden), maar 1 ding weet ik wel, ik doe nooit meer een dier weg. Is niets voor mij.
En als het zou kunnen (bv. als we verhuizen naar een huis met grond, droom droom), dan haal ik die kleine Shet meteen weer terug. Haha!

En ik PB je even over mijn bekapper. Daarna moet ik echt even aan de slag hier. Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:12

Nadya: Ja Wout is echt goed ja! En hij komt niet zover als Rotterdam hoor! Mijn paarden staan bij mijn ouders in Nijkerk (Gelderland)

@ Chevax: Zeker NOOIT naar iemand gaan met een eendagscursus. Die heeft mijn moeder ook gedaan en ze kan nu prima onze paardjes af en toe bijhouden, maar heeft absoluut niet de kennis om zelf ook maar iets met een hoef te beginnen! Gelukkig ziet zij dat zelf wel goed in..... Na 1 dag weet je echt nog niks!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:13

wat een leuk paardje heb je trouwens Nadya, wat is het er voor 1?

Sorry ik zie het al in je tekst van je profiel.... Hij heet wel wat weg van een ijslander ook! Leuk beestje

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:17

Sim0ne schreef:
Nadya: Ja Wout is echt goed ja! En hij komt niet zover als Rotterdam hoor! Mijn paarden staan bij mijn ouders in Nijkerk (Gelderland)

Oh vandaar... Ja, Nijkerk is een stuk dichterbij voor hem. Haha!
Ik ben echt heel erg enthousiast over hem. Jij dus ook, leuk te horen!
Hij gaat zo goed met paarden om, zo relaxt en zo duidelijk, dat ze alles voor hem doen. Echt mooi om te zien. Daar konden mijn vorige twee 'gewone' hoefsmeden nog een hoop van leren. Knipoog
(en dan heb ik het niet over hun handelen, maar wel over hun houding t.o.v. paarden)

Veel mensen, waaronder Wout trouwens, dachten dat Sammy een IJsje was. Ik ben dol op IJsjes, maar Sam is een aparte kruising die toevallig wat van een IJsje heeft. Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:18

Wendy schreef:
katiavl schreef:

Wie doen dat dan?
NB is net als traditioneel bekappen gewoon net zo goed als degene die het uitvoert... dat is ook in dit topic al door meerdere mensen gezegd, maar blijkbaar wil bijvoorbeeld jij dat gewoon niet lezen.

Dank je voor de vriendelijkheid Lachen ik gaf gewoon mijn eigen mening en dat is niet verboden.
Ik wou maar aantonen dat het voor beiden kanten werkt dat je de mislukkingen niet aan mag nemen als toonbeeld, en andersom

Maar goed iemand als ik zal dan maar zwijgen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:19

Das wel grappig, want Wout heeft zelf ook ijslanders, wij ook trouwens, alleen aan de bips van jouw paardje twijfelde ik, die is niet ijslands, verder bouw en vacht enzo wel..

Maar terug on topic....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:19

En Sim0ne; dank je dat je Sam zo'n leukerdje vindt!! Heb meteen even in jouw profiel gekeken natuurlijk en jij hebt ook hele leuke paarden! Een bonte IJs zelfs, geweldig! En een Shet en Fjord, echt super!
Ik wou dat ik er meer dan 1 kon houden (dan had ik mijn lieve Shetje nooit weggedaan).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:14

MysticTinker schreef:
ulinoco_maud schreef:
ik vind natuurlijk bekappen maar onzin hoor...
onze paarden worden geboren met goede hoeven en die groeien hun eigen gangetje moeten af en toe geveilt worden.. dus warom gaan er mensen natuurlijk bekappen, onze paarden hoeven niet op de steppen te lopen en dat soort dingen onze paardjes zijn gemoderniseerd (om het zo maar even te noemen)
warom dan natuurlijk bekappen als ze zo perfeckt zijn, zonder pijn moelijk gedoe etc
ik vind het klingklare onzin en dan krijg je dit soort dingen, en om bij te gaan voeren voor goede hoeven ofzo laat de hoeven gewoon voor wat ze zijn het paard heeft ze niet voor niks zo gekregen, niet omdat mensen ze dan ''natuurlijk'' gaan bekappen dan waren de hoeven wel van nature zo gegroeit....

(mensen dit is mijn menig)

En dát is dus natuurlijk bekappen, alleen af en toe een vijltje er langs halen. Niet snijden in de zool of straal, helemaal niets, alleen vijlen en de stukjes eraf halen die bij wilde paarden door het vele lopen eraf slijten Knipoog

Waarom halen NB dan de steunsels weg?
Mijn paard staat achter net zo plat (op de verzen bijna) als een paard wat natuurlijk bekapt wordt. Ik kom hem nu tegen in de endurance. Hij moet rechter gezet worden Ja
Natuurlijk gaat dat niet in een keer, en ook zeker niet teveel. Maar iets rechter moet hij zonder problemen aan kunnen wennen in een bepaalde tijd.
Wilde paarden komen trouwens ook niet op verharde wegen en harde zandpaden
Je moet wilde paarden niet gaan vergelijken met onze paarden

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:24

Joanne1987 schreef:
ik zie hier heel erg veel meningen over Nb staan, maar ik begin er toch maar niet aan. volgens mij is dat helemala niet gezond zoals die hoeven van die site er uit zagen

laat bij mij maar lekker de smid komen dat gata al jaren goed

Ik ben wel heel erg benieuwd hoe die paarden die nu NB worden er over een jaar of 15 bijlopen Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:27

PIB schreef:
chevax schreef:
Ik blijf het vreemd vinden hoor, dat traditionele hoefsmeden (die een gedegen opleiding hebben gevolgd) in de ogen van veel NB-ers (die vaak een cursus van enkele dagen hebben gevolgd) helemaal niks weten/snappen van de benen en hoeven van een paard.

Ik zag trouwens laatst een advertentie in de Bit of i.d. waarin je een dvd kunt bestellen om zelf te leren hoe je de hoeven van je paard bijhoudt. Iemand interesse in een dvd om in één dag te leren hoe je een blindedarm zelf kunt verwijderen?

Geen welletjes-nietes diskussie, dus ik heb het opgezocht en een hoefsmid opleiding duurt TWEE jaar met in het eerste jaar
40 u theorie en 400 uren praktijk waar de volgende onderwerpen behandeld worden:

praktijk:
Leerinhouden:

De drie basismethoden voor het smeden van hoefijzers onder Franse en Engelse vorm.

Het op maat smeden van een hoefijzer voor de besneden paardenvoet.

Het hoefijzer gereedmaken en warm aanpassen aan de paardenvoet.

Het hoefijzer opvijlen en opnagelen aan de paardenvoet.

De paardenvoet afwerken.

Aantal lestijden:
400

Theorie:
Leerinhouden:

de delen van het hoefijzer
de hoefnagel
de algemene bouw van het paard
de anatomie van de paardenvoet
het hoefmechanisme: de fysiologie of levensleer van de paardenvoet
de hoefas
de stellingen van de voor- en achterbenen van het paard

het natuurlijk beslag
het hoefbeslag van een dode paardenvoet

Ik heb ik vet gezet wat iets met hoef te maken heeft
9 onderdelen aan 40u, komt neer op 4u per onderdeel, of 4 onderdelen aan 4 uren = 16uren les tov 400u over het ijzerwerk!
16u, dat zijn twee dagen!!!
Ik met mijn cursus natuurlijk bekappen zit wel veel meer dan 2 dagen te studeren hoor...

En we zeggen niet dat tradi hoefsmeden, met hun opleiding van 16u hoeven en de rest ijzerwerk en het plaatsen ervan, niets weten of snappen van hoeven, maar wel dat wij, met de uitgebreide cursus van NB, minstens zoveel wél begrijpen.

en jij denkt dat er in die 400 praktijk uren geen aandacht meer wordt besteed aan de vetgedrukte onderwerpen? Hallo, kom even terug op aarde!