Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikke schreef:Daar dus. Aangezien trekpaarden en Haflingers vaak een wat andere wijze van lopen hebben (zetten de voeten wat degelijker neer, lees: met meer kracht) kan ik me voorstellen dat die puntjes op een zeker moment door het ijzer komen. De afschuif- en drukkrachten worden niet alleen erg groot, de wijze van lopen heeft ook een soort hamer-effect op de puntjes. Als je er maar lang genoeg op timmert, komen die puntjes vanzelf een keer aan de andere kant eruit.
Needje schreef:Zo raar is dat toch niet?![]()
Al denk ik dta t niet ras gerelateerd is. (al zou een shet er idd minder snel last van hebben dan een paard van 750 kilo!)
DubbelDun schreef:@KindnessM : natuurlijk zal iedereen zijn eigen ervaringen met een procukt hebben, maar als er mensen/paarden zijn waarbij de stiften in de zool terechtkomen/drukken dan moet je je wel af gaan vragen of dit produkt dan wel op de markt kan blijven. Immers een ijzer hoort voor alle ondergronden c.q. paardenzwaartes te werken en niet voor een beperkte groep.
ikke schreef:DubbelDun schreef:@KindnessM : natuurlijk zal iedereen zijn eigen ervaringen met een procukt hebben, maar als er mensen/paarden zijn waarbij de stiften in de zool terechtkomen/drukken dan moet je je wel af gaan vragen of dit produkt dan wel op de markt kan blijven. Immers een ijzer hoort voor alle ondergronden c.q. paardenzwaartes te werken en niet voor een beperkte groep.
Kun jij mij aan zo'n ijzer helpen?? Ik wil die proef-met-hamer eigenlijk wel eens uitvoeren. Gewoon om te kijken of mijn redenering klopt met de praktijk. Mag natuurlijk een gebruikte zijn, het gaat om het idee.
Chevano schreef:Maar widia puntjes worden ook gebruikt bij normaal beslag vaak ook bij mennen. En daar hoor ik niemand over terwijl deze ijzers veel sneller slijten en dus zachter zijn.
Lenneke_ schreef:Ik weet niet of ik dit hier neer mag zetten, maar ik doe het toch maar omdat ik het niet onbelangrijk vind in deze discussie.
Bij Anouar zijn ze er idd doorheen gekomen. Is duidelijk te zien nu ze er onder vandaan zijn. Bij de meeste is het maar 1 mm, maar twee puntjes steken echt wel 2-3 mm uit, richting de hoef
DubbelDun schreef:Als je op een Cytek ijzer standaard die widiapuntjes nodig hebt omdat het materiaal anders te zacht is ivm te snelle slijtage of uitglijden, dan haal je daarmee wel de funktie/gebruiksdoel van het hele systeem naar beneden.
gekke_koei schreef:kunstof vond ik altijd prettig, daar liep hij ook goed op. die heeftie ruim een jaar gehad. die wilde ik er eigenlijk ook weer op hebben, maar vanwege het uitstapje naar blootvoets wat is mislukt, adviseerde de smid toen de cytek..
Lenneke_ schreef:Dus als je naar de AH gaat doe je die schoenen NIET aanDat ze tegen het glijden zijn vind ik wel een voordeel. Anouar loopt daardoor wel zekerder, nu met de kunststof helemaal.
Ik vegelijk het ook een beetje met mezelf. Ik heb van die leuke zomerschoentjes, maar de Albert Heijn is met die dingen net een ijsbaan en daar loop ik dan echt niet handig
ikke schreef:DubbelDun schreef:Als je op een Cytek ijzer standaard die widiapuntjes nodig hebt omdat het materiaal anders te zacht is ivm te snelle slijtage of uitglijden, dan haal je daarmee wel de funktie/gebruiksdoel van het hele systeem naar beneden.
Volgens Marco zijn de voorste twee widiapuntjes juist om voor meer "grip" te zorgen bij het afzetmoment. De achterste puntjes zouden optioneel zijn, voor minder slijtage bij intensief gebruik.
Ehm, dit is geen waarde-oordeel; dit is een weergave van de uitleg die Marco mij gaf.