Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:52

achja... zo krijg ik blaren van 2 meter op teenslippers lopen, en zo ken ik iemand die de nijmeegse er op gelopen heeft zonder een centje pijn, rood plekje of een blaar...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:11

ikke schreef:
Daar dus. Aangezien trekpaarden en Haflingers vaak een wat andere wijze van lopen hebben (zetten de voeten wat degelijker neer, lees: met meer kracht) kan ik me voorstellen dat die puntjes op een zeker moment door het ijzer komen. De afschuif- en drukkrachten worden niet alleen erg groot, de wijze van lopen heeft ook een soort hamer-effect op de puntjes. Als je er maar lang genoeg op timmert, komen die puntjes vanzelf een keer aan de andere kant eruit.

ROFL ROFL wat een onzin!! Nou dames (en heren) jullie hebben het gehoord. Niet meer met je paard op de straat rijden, want misschien zet hij/zij z'n voet wel te hard neer en dan kunnen door al het "gehamer" de puntjes doorschieten richting zool Clown

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:27

Zo raar is dat toch niet? Verward
Al denk ik dta t niet ras gerelateerd is. (al zou een shet er idd minder snel last van hebben dan een paard van 750 kilo!)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:49

Needje schreef:
Zo raar is dat toch niet? Verward
Al denk ik dta t niet ras gerelateerd is. (al zou een shet er idd minder snel last van hebben dan een paard van 750 kilo!)

Dat heet gebrek aan technisch inzicht. Maarre, lever mij eens zo'n ijzer (mag gebruikt zijn); ik kan 10 ton drukken met de pers, eens kijken of die pennen erdoor komen...........
Het is ook heel simpel zelf uit te testen of het klopt wat ik suggereer. Neem een hamer (moker) van 1000gr, een ijzer en een houten plankje. Leg het ijzer op het plankje en sla 100 keer met de hamer op één puntje, niet te hard. Kijk vervolgens wat er gebeurt.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 14:02

niet om een of ander... maar heb dit topic geopend, om ervaringen te horen van andere..
Iedereen heeft zn zegje er over gedaan.
En er zullen altijd voor en tegenstanders zijn... zoals mijn DA ooit is zei:
Als er daadwerkelijk 1 goed product zou zijn, zou iedereen t wel gebruiken...
met andere woorden: niet ieder paard zou met cyteks kunnen lopen en een ander weer wel...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:26

@KindnessM : natuurlijk zal iedereen zijn eigen ervaringen met een procukt hebben, maar als er mensen/paarden zijn waarbij de stiften in de zool terechtkomen/drukken dan moet je je wel af gaan vragen of dit produkt dan wel op de markt kan blijven. Immers een ijzer hoort voor alle ondergronden c.q. paardenzwaartes te werken en niet voor een beperkte groep.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:01

Moderatoropmerking:
Vriendelijk verzoek om elkaar met respect te behandelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:11

DubbelDun schreef:
@KindnessM : natuurlijk zal iedereen zijn eigen ervaringen met een procukt hebben, maar als er mensen/paarden zijn waarbij de stiften in de zool terechtkomen/drukken dan moet je je wel af gaan vragen of dit produkt dan wel op de markt kan blijven. Immers een ijzer hoort voor alle ondergronden c.q. paardenzwaartes te werken en niet voor een beperkte groep.

Kun jij mij aan zo'n ijzer helpen?? Ik wil die proef-met-hamer eigenlijk wel eens uitvoeren. Gewoon om te kijken of mijn redenering klopt met de praktijk. Mag natuurlijk een gebruikte zijn, het gaat om het idee.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 22:01

ohh kep dr genoeg liggen... ik vind t prima.
hoewel ik een proef met de hamer niet vind evenaren als met hoe een paard loopt maar goed.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:34

bij mijn pony zitten ze er nu 8 weken onder. Met aan beide ijzers 4 widia puntjes. Eentje is er afgebroken al vanaf de erste keer buiten met mennen. Ik berijd mijn pony buiten/binnen (dus op gras en zand) en men veel (asfalt ,verharde weg). Heb vandaag mee gedaan aan ringsteken en ben zeer blij met de ijzers . Hij stopt beter hij loopt beter. Hij glijd er niet mee staat sneller stil. Wat wel is met normaal beslag. En ik heb ze zien glijden vandaag moet er wel bij zeggen dat het regende.

Maar widia puntjes worden ook gebruikt bij normaal beslag vaak ook bij mennen. En daar hoor ik niemand over terwijl deze ijzers veel sneller slijten en dus zachter zijn. Cytec ijzers zijn veel harder.
Kijk niet elk paard heeft de zelfde hoeven pezen benen en spieren. Hetzelfde bij mensen net zoals iemand zei op teenslippers kan ik niet lopen iemand anders weer wel. Geld ook voor mij en ook niet op hakken geen enkele . Met een paard moet je gewoon wat proberen hij kan niet zeggen deze ijzers zitten lekker of dit kunsstof beslag bevalt mij wel of ik loop liever zonder. Ieder kent zijn/haar paard het beste en weet welk beslag , na proberen enzo, het beste bevalt. Dit forum is bedoelt om ERVARINGEN uit te wisse;en niet om commentaar te geven als je de ijzrs nog nooit geprobeerd heb bij je paard en het alleen gehoord hebt 'van horen zeggen" (smid, die klantjes verliest of het niet aandurft, buurman die ze geprobeerd heeft enzo maar verder. Wees dus eerlijk . Mij bevallen ze prima maar blijf erbij zonder ijzers is het beste voor je paard/pony. Maar ook wij kunnen niet zonder beschoeisel en je paard ook niet.(in sommige gevallen)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:42

ikke schreef:
DubbelDun schreef:

Kun jij mij aan zo'n ijzer helpen?? Ik wil die proef-met-hamer eigenlijk wel eens uitvoeren. Gewoon om te kijken of mijn redenering klopt met de praktijk. Mag natuurlijk een gebruikte zijn, het gaat om het idee.

Ik heb het overlegd op de NH-dag met Marco en die achtte het niet onmogelijk dat de puntjes door het ijzer in de voet zouden komen, hoewel daarvoor waarschijnlijk behoorlijke krachten nodig zijn, zoals zeer veel rijden op zeer harde (straatklinkers) ondergrond. De gaten zijn hol, dus als er maar voldoende krachten op inwerken, dan zullen ze uiteindelijk aan de verkeerde kant eruit komen. Marco had geen praktijkvoorbeeld ervan.

Chevano schreef:
Maar widia puntjes worden ook gebruikt bij normaal beslag vaak ook bij mennen. En daar hoor ik niemand over terwijl deze ijzers veel sneller slijten en dus zachter zijn.

Widiapuntjes bij "normale" ijzers zitten in de kop van de nagel en kunnen dus nergens heen. Bovendien zijn deze puntjes veel kleiner dan de stiftjes die in de cytecks worden gebruikt.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:30

Widia punten worden als het ware in het ijzer geklonken,je boort een gaatje,en daar sla je de widiapen vast in.
De nagels die jij bedoelt zijn ijsnagels, en bedoelt om meer grip te hebben op een gladde ondergrond.
Het probleem dat zich voor kan doen,met een widia pen in een lichtmetaal is dat widia vele malen harder is dan lichtmetaal.
Pak voor de leut eens een centerpons,zet hem op een oud ijzer,
en geef er een klap met een bankhamer op,je ziet de centerpons
zo 2 a3 mm in het staal verdwijnen. Trek je eigen conclusie maar. Lichtmetaal is veel zachter als staal,en voor hoefijzers word geen hardstaal gebruikt omdat ze anders te glad zouden worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 06:32

Ik weet niet of ik dit hier neer mag zetten, maar ik doe het toch maar omdat ik het niet onbelangrijk vind in deze discussie.

Bij Anouar zijn ze er idd doorheen gekomen. Is duidelijk te zien nu ze er onder vandaan zijn. Bij de meeste is het maar 1 mm, maar twee puntjes steken echt wel 2-3 mm uit, richting de hoef

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:38

Lenneke_ schreef:
Ik weet niet of ik dit hier neer mag zetten, maar ik doe het toch maar omdat ik het niet onbelangrijk vind in deze discussie.

Bij Anouar zijn ze er idd doorheen gekomen. Is duidelijk te zien nu ze er onder vandaan zijn. Bij de meeste is het maar 1 mm, maar twee puntjes steken echt wel 2-3 mm uit, richting de hoef

Foto's?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:39

1 mm lijkt me misschien nog niet zo'n probleem of je paard moet een erg vlakke zool hebben. Maar 2 a 3 mm kan wel degelijk voor kneuzingen zorgen wanneer dit langdurig aanhoud.
@Lenneke: heb je voor jouw gevoel veel over een harde ondergrond gelopen ?? Of eigenlijk wat je 'normaal' vind.
Ik bedoel ook in vergelijking met andere ijzers die je gebruikt hebt bijv.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:37

Voor mijn doen heb ik niet achterlijk veel over de harde weg gereden, maar dat verschilt natuurlijk per persoon, wat normaal is.

Ik heb er naast de normale training een wedstrijd van 82 km mee gereden (met redelijk wat harde weg) en een trektocht van 2 dagen (30 km per dag), ook redelijk wat harde weg.

Foto's kan ik nu even niet maken. Ben bij m'n ouders en de ijzers liggen thuis

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:35

Dus als ik jullie goed begrijp zijn jullie geen tegenstanders van cytek, maar van wideapuntjes?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:47

Als je op een Cytek ijzer standaard die widiapuntjes nodig hebt omdat het materiaal anders te zacht is ivm te snelle slijtage of uitglijden, dan haal je daarmee wel de funktie/gebruiksdoel van het hele systeem naar beneden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:51

DubbelDun schreef:
Als je op een Cytek ijzer standaard die widiapuntjes nodig hebt omdat het materiaal anders te zacht is ivm te snelle slijtage of uitglijden, dan haal je daarmee wel de funktie/gebruiksdoel van het hele systeem naar beneden.

Volgens Marco zijn de voorste twee widiapuntjes juist om voor meer "grip" te zorgen bij het afzetmoment. De achterste puntjes zouden optioneel zijn, voor minder slijtage bij intensief gebruik.
Ehm, dit is geen waarde-oordeel; dit is een weergave van de uitleg die Marco mij gaf.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:16

Dat ze tegen het glijden zijn vind ik wel een voordeel. Anouar loopt daardoor wel zekerder, nu met de kunststof helemaal.

Ik vegelijk het ook een beetje met mezelf. Ik heb van die leuke zomerschoentjes, maar de Albert Heijn is met die dingen net een ijsbaan en daar loop ik dan echt niet handig Clown

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:50

gekke_koei schreef:
kunstof vond ik altijd prettig, daar liep hij ook goed op. die heeftie ruim een jaar gehad. die wilde ik er eigenlijk ook weer op hebben, maar vanwege het uitstapje naar blootvoets wat is mislukt, adviseerde de smid toen de cytek..

@ gekke_koei en Lenneke_. Is het gemakkelijk om er weer een traditioneel ijzer op te zetten? of moet de hoef eerst weer anders groeien?
pb even. alvast bedankt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:31

Ik heb er nu kunststof onder. Ander materiaal, maar verder wel gewoon de vorm van een traditioneel ijzer.
Kon er zo onder, was geen probleem.
Deze smit heeft anouar z'n tenen wel wat korter gelaten omdat hij daar beter mee loopt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:38

Lenneke_ schreef:
Dat ze tegen het glijden zijn vind ik wel een voordeel. Anouar loopt daardoor wel zekerder, nu met de kunststof helemaal.

Ik vegelijk het ook een beetje met mezelf. Ik heb van die leuke zomerschoentjes, maar de Albert Heijn is met die dingen net een ijsbaan en daar loop ik dan echt niet handig Clown
Dus als je naar de AH gaat doe je die schoenen NIET aan Haha!
Logisch Haha!
Maar als je nieuwe schoenen nodig hebt zou je dan schoenen kopen waarvan je weet dat de noppen in je voetzool zouden gaan prikken of dat je er anders(zonder noppen) op uit zou glijden??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:53

Dat die puntjes in de zool gaan vind ik geen goede zaak, maar dat wil niet zeggen dat ik de hele widiapuntjes slecht vind.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:32

ikke schreef:
DubbelDun schreef:

Volgens Marco zijn de voorste twee widiapuntjes juist om voor meer "grip" te zorgen bij het afzetmoment. De achterste puntjes zouden optioneel zijn, voor minder slijtage bij intensief gebruik.
Ehm, dit is geen waarde-oordeel; dit is een weergave van de uitleg die Marco mij gaf.

wij hebben het uitgeprobeert dmd van een werkbank die puntjes door het ijzer te krijgen en ik kan je vertellen dat door heel wat kracht voor nodig is en dan nog maar 1 a 2 mm. Maar ik heb de widiapuntjes vergeleken met de van een normaal ijzer deze is van hetzelfde materiaal. Verder bij een gewoon ijzer is dezelfde kracht nodig en als die er dan door heen komt komt ie in de witttelijn lijkt mij ook niet fijn. Verder ligt het eraan of je paard een lichtvoetig paard is of een paard die wat meer stampt denk ik. Die van mij zijn er niet door heen gekomen en loopt er nu al bijna 9 weken onder en gebruik ze alleen voor op het verharde. Ik heb wel alleen de voorste widia puntjes. Voor idd het afzetten. Dus een paard waar van je weet dat ie nogal hard neerzet (stampt ) zou ik geen pubntjes gebruiken want dan kan er een kans ontstaan dat ie door het ijzer (welk dan ook) kan gaan. Dan slijten ze maar iets harder(ook beide ijzers) maar ja wel beter. Ik vind ze wel fijn . Maare ff een vraagje wat vinden jullie van hoefschoenen? Swinters ga ik niet zoveel met de kar weg en zijn ijzers enzo overbodig. Maar mocht het mooi weer zijn dan wil ik wel graag met de kar weg en zat ik te denken aan hoefshoenen. Zou graag de ervaringen willen weten .