[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:34

Jenny, we gaan allemaal naar het M (en verder) hier Ja

Ben het trouwens helemaal met je eens qua werk voor een 4jarige.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:00

Sluit me er ook bij aan!!!

gizmo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:59

Hoi,

2 jaar geleden is er bij mijn paard spat geconstateerd. Na een jaar niet gereden te kunnen hebben, gaat het rijden nu wel redelijk. De ene dag loopt ie beter dan de andere dag. Hij heeft altijd een tijd nodig om op gang te komen. Hij heeft een tijdje op spat-beslag gestaan, alleen werd het daardoor alleen maar erger. Mijn veeart raadde mij aan om hem daarvan af te halen. Nu stap ik altijd goed in en uit, maar soms loopt ie dan nog slecht. Nu is mij verteld dat ik dan gewoon door moet rijden omdat het slecht is om hem dan op stal te zetten. En veel figuren moet rijden om zijn rug soepel te houden. Maar je ziet en hoort gewoon dat ie pijn heeft. Nu zou ik graag willen weten, in hoeverre ik met hem door kan rijden. En of longeren goed is. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Of ook een paard die dit heeft?

Ik hoor het graag.

Grt. R.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:01

Lielle is bij jouw paard de spat vergroeit?

Bij Flair is dit namelijk wel gebeurd na de tildrenkuur en heeft de spat ook niet veel schade veroorzaakt. Ik vind alleen dat ze altijd wat stijvig is blijven lopen met het "spatbeen" Ze loopt er niet kreupel mee maar moet wel goed warm worden wil het minder stijf zijn.

Nou zie ik dat jij actief aan het springen bent met je spatpaard en vraag ik me af of dat haar dan niet meer moeite kost (mits vergroeit) dan voor de spat.

Flair is nl echt helemaal gek van springen maar ik ben als de dood dat het toch niet goed voor haar is. Mijn DA heeft overigens niet gezegd dat het niet meer kan. Hij heeft voordat het bij Flair vergroeide gezegd dat paarden met vergroeide spat zelfs weer goedgekeurd kunnen worden voor de springsport.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:12

Flair, ik heb geen foto's laten maken sinds de diagnose, maar aangezien ze totaal geen stijvigheid of gevoeligheid laat zien, ondanks een dikke M cross zondag, denk ik dat alles netjes vergroeid is. Mijn DA heeft destijds gezegd dat we rustig mochten opbouwen en als dat goed ging, alles weer mochten doen. Ik heb niet het idee dat het haar meer moeite kost, als ze ergens last van heeft, merk je dat echt. Op de foto's van zondag zie je ook dat ze rust en tevredenheid uitstraalt, en dat vind ik heel belangrijk. Nu moet ik er ook bijzeggen dat Raimaer echt de hele wereld kan springen, springen heeft haar nog nooit moeite gekost.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:31

gizmo123 schreef:
2 jaar geleden is er bij mijn paard spat geconstateerd. Na een jaar niet gereden te kunnen hebben, gaat het rijden nu wel redelijk. De ene dag loopt ie beter dan de andere dag. Hij heeft altijd een tijd nodig om op gang te komen. Hij heeft een tijdje op spat-beslag gestaan, alleen werd het daardoor alleen maar erger. Mijn veeart raadde mij aan om hem daarvan af te halen. Nu stap ik altijd goed in en uit, maar soms loopt ie dan nog slecht. Nu is mij verteld dat ik dan gewoon door moet rijden omdat het slecht is om hem dan op stal te zetten. En veel figuren moet rijden om zijn rug soepel te houden. Maar je ziet en hoort gewoon dat ie pijn heeft. Nu zou ik graag willen weten, in hoeverre ik met hem door kan rijden. En of longeren goed is. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Of ook een paard die dit heeft?

Vervelend dat je paard ook spat heeft en helemaal dat hij nog kreupel loopt. De veeartsen zelf zijn het geloof ik niet altijd eens. Maar als een paard beginnende spat heeft en de gewrichtsspleten zijn nog helemaal schoon, dan wordt vaak rust voorgeschreven. Dan kan het ontstekingsproces stoppen en blijven de spleten hopelijk schoon. Heeft het paard wat ernstigere spat dan wordt vaak beweging voor geschreven. De ontsteking blijft en de botwoekering ook, maar de bedoeling is dan dat de gewrichtspleet helemaal dicht gaat groeien. Dan lopen de meeste paarden niet meer kreupel. Zijn er bij jouw paard recent nog foto's gemaakt? Is de spleet bijna dichtgegroeid?

Overigens geldt dit verhaal voor de meeste paarden, maar niet allemaal. Mijn vorige pony had ook spat en is nooit meer rad geworden. Althans ze is wel rad in de wei, maar zodra je gaat rijden of ze doet wild in de wei dan wordt ze weer kreupel. Dit is al jaren zo. Maar zei is nooit voor spat behandeld..

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:45

Gizmo, van mijn pony weet ik het sinds vorig jaar december. En ik herken je verhaal helemaal. Tegen mij was ook gezegd rustig aan, aan de hand stappen. Maar daar werden zowel mijn pony als ik niet blij van. In Utrecht zeiden ze dat ik er niet veel aan kon verprutsen dus ben toch wel een beetje blijven bewegen. Was tot voor kort heel heeel erg voorzichtig met haar, gewoon angst om toch wat te verprutsen. Sinds een aantal weken ben ik weer met lessen begonnen omdat ik had gelezen dat recht richten haar een heel eind op weg kon helpen. Tevens is een ostheopaat langs geweest om alles lekker los te maken en geef ik haar supplementen om haar te ondersteunen. En het gaat steeds beter. Afgelopen maandag heb ik best fanatiek gereden, eigenlijk weer zoals voorheen. En ze kon het prima aan Knipoog . In de afgelopen tijd ben ik er wel achter gekomen dat hoe meer rust ik haar geef hoe slechter zij gaat lopen. Hoe meer ik haar gewoon oppak hoe beter voor haar eigenlijk. Dat is mijn ervaring tot nu toe. Mijn DA heeft wel gezegd dat springen geen optie meer is, maar als ik zo de verhalen hier hoor is dat ook niet helemaal waar. Ben geen springer meer een dressuurtypje maar een sprongetje voor de afwisseling zou ik toch wel leuk vinden voor mijn pony.

Voor de volledigheid, mijn pony heeft de oplossende vorm, 3 a 4-tje. Aan het einde van dit jaar ga ik nog eens foto's laten maken en dan zien we wel wat de status is. Zover ik weet gaat het alleen om links achter en daar heeft ze dus ook een spatbeslag.

Hopenlijk helpt dit verhaal je een beetje.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:46

Lielle ik heb je foto's bekeken. Dat ziet er super spectaculair uit. Je kan trots op je paard zijn!!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 12:24

Meiden ik weet niet meer wat ik moet,ik heb een topic geopent,even de link,sorry maar anders weer zon lang verhaal:
viewtopic.php?f=3&t=745034

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:09

Ik heb je even ge-pbt Haha!

Maarre, onwijs balen voor je zeg! Is die rug destijds in Bodegraven heel erg goed bekeken? Anders zou dat nog een optie zijn. Of anders misschien, maar daar weet Alani misschien meer van, lessen gaan volgen bij Antoine de Bodt? Die doet aan rechtrichten enzo. In ieder geval heel veel sterkte!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 08:31

Ik ga volgende week toch nog een andere weg inslaan,ik ga naar de raaphorst in wassenaar.Ik laat de fotos opnieuw maken ,en laat haar helemaal doorlichten.Ik kan er niet meer tegen die onzekerheid

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:43

Jennyxx schreef:
Ik heb je even ge-pbt Haha!

Maarre, onwijs balen voor je zeg! Is die rug destijds in Bodegraven heel erg goed bekeken? Anders zou dat nog een optie zijn. Of anders misschien, maar daar weet Alani misschien meer van, lessen gaan volgen bij Antoine de Bodt? Die doet aan rechtrichten enzo. In ieder geval heel veel sterkte!

Jen, ik heb geen lessen van AdB gevolgd. Ik heb het destijds wel overwogen, maar niet gedaan. Ik heb Selena (in overleg met mn instructrice) wel naar zijn methode getraind. Volgens mij is rechtrichten sowiezo belangrijk. Via google kun je een hoop te weten komen over zijn trainingmethode.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:52

kan spat vaak netjes zelf weer vergroeien? of alleen na zo'n tildren kuur?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:24

dat kan ook vanzelf vergroeien. Ik heb een paar bladzijden terug een heel stuk erover vertaald.

Realiseer me net dat ik nog eea moet opsturen.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:19

Ha, ha, Lielle ik zat al met spanning op je berichtje te wachten Tong uitsteken.

Wat voor kliniek is de Raaphorst eigenlijk. Daar heb ik nog nooit van gehoord.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 16:53

Daar zit van schie,in wassenaar.Wel een bekende kliniek,arts

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:27

Kom net met mijn haflinger bij de dierenarts vandaan, had haar laten onderzoeken omdat ik haar korte stappen/stijfheid achterbeen niet vertrouwde.

Ze liep niet kreupel of onregelmatig, kwam gewoon goed de buigproef door en de DA zei als je haar laat keuren word ze goed gekeurd (maar dit wist ik).

Dus hebben we besloten om foto's te maken van haar achterbenen (hak).
En ja hoor het slechte nieuws mijn haffie heeft in allebei haar achterbenen spat in links meer dan rechts (maar heeft hier geen last van, maar het is overduidelijk op de foto's te zien).
Ergens ben ik blij dit te horen, want zo ben ik van de onzekerheid af.
Het nadeel is alleen dat ik niet meer intensief kan dressuren en springen (wat ik wou doen).
Maar het is niet anders ik wil het beste voor mijn paardje, en die vind buitenrijden ook heerlijk en mennen en dat mag gewoon (zolang ze goed loopt).

Ach ja mijn haffie zou het wel niet zo erg vinden, want die vind het heerlijk buiten en het mennen.
Die doe ik er volgens mij een groot Clown plezier mee.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 21:51

jeetje zamero wel balen ook.Weet je ook wel stadium je haf het heeft?Je hoort met hafjes ook steeds meer problemen zeg

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:18

Zamero, ik heb vorig jaar dezelfde diagnose gehoord van onze Raimaer, en die heeft sindsdien een wp in het L springen, diverse wp in het M1 dressuur en een foutloze M cross (= 2 wp) gelopen. Ik ben alweer richting het Z aan het denken.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:07

O ja, Jessie van Van Schie heb ik wel eens gehoord. Een oud stalgenootje van mij zweert er bij. Succes volgende week, hopenlijk krijg je positief nieuws.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:15

Zamero, is de buigproef ook achter gedaan? Want dan is het raar dat die wel goed is, en de foto's zo slecht zijn.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 08:20

Dat was bij jessie ook he lielle.Zelfs in emmeloord hebben ze dat been ook nog uitverdoofd,en ging ze niet beter lopen,maand later bij bodegraven wel.Vreemd allemaal he. Ik ben heel benieuwd wat ze bij jessie vinden woensdag.Het rare is he jessie kan rechts en linksom op grote volte niet goed galopperen,steeds overkruisd en in draf,en doe ik haar op kleine volte lukt het wel.Dat is toch raar

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:24

Ik vraag me dan dus af of het wel door de spat komt dat ze kreupel zijn. Ik heb Raimaer kreupel zien lopen na de spatproef, dat was gewoon zielig. Ik hecht zelf heel veel waarde aan klinische bevindingen, en kreupelheid uitsluitend verklaren obv foto´s terwijl de klinische onderzoeken een ander beeld geven heb ik mijn twijfels over. Nou ben ik er bij jullie pony´s niet bij geweest, dus ik kan daar niet over oordelen, maar daar zou ik zelf wel aan denken.

Bij Jessie denk ik nog steeds aan een rugprobleem, hoewel die kleine volte raar is.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 08:47

ja ik blijf dat ook vreemd vinden. Ik wil zowiezo fotos van beide achterbenen woensdag, en idd die rug goed nagekeken, eigenlijk moet ze helemaal nagekeken. hihi

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:20

Lielle schreef:
Zamero, is de buigproef ook achter gedaan? Want dan is het raar dat die wel goed is, en de foto's zo slecht zijn.

Ja dat hebben ze eerst gedaan en liep gewoon goed wel wat stijfjes, maar ze zeiden dat dat vaak voorkomt bij haflingers.

Mijn haflinger is al zo ver dat ze het pijnlijke stadium voorbij is en het al vergevorderd is, de klasse weet ik niet maar ik weet al wel dat de meeste spleten dicht gegroeid zijn alleen nog wat hele kleine spleetjes. Mijn haflinger loopt echt totaal niet kreupel, is zelfs een vlotte tante.
En ze zeiden dat ik gewoon kan blijven rijden buiten en mennen maar dat dressuur niet aan de orde is dus springen denk ik helemaal niet helaas.
Maar ik kon over een half jaar weer foto's laten maken en als het dan zo goed als dicht gegroeid was zou ik eventueel weer aan dressuur kunnen denken Knipoog
Ik ehb geen haast, denk lekker aan mijn paardje Haha!

Mijn instructeur zei ook dat spat niet altijd het einde van de sport hoeft te betekenen, die heeft een paard ooit gekocht dat spat had en toch nog tot de Z gereden.