Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pink_unicorn

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:43

JoviBan schreef:
JoviBan schreef:
Bekappen oftewel slijten is wel degelijk natuurlijk. En het is nòg natuurlijker om dit regelmatig bij te houden (=NB) en het niet eens in de zoveel tijd drastisch te doen (=TB).

pink_unicorn schreef:
blijf er bij dat het niet die naam mag hebben...in de natuur slijten ze wij laten ze zo gezegt op die manier af slijten.het is nabootgebootste effect van de natuur.

Nou, als het alleen om de naam gaat? Verward
Ik dacht dat het jou om de methode ging?
pink_unicorn schreef:
heb het nietv over de ijzers gehad als je verder leest had je gelezen dat ik daar tegen ben. heb het over zalfjes en andere poducten die er op de markt zijn gekomen en door goede hoesmeden ook gebruik worden..

Nee, je had het over traditioneel bekappen, wat volgens jou gebaseerd is op jarenlang onderzoek. En dat ìs het niet. Nu zeg je opeens dat je zalfjes en andere producten bedoelt...
JoviBan schreef:
Je zegt dat je het niet normaal vindt als iemand van NB af stapt, dat deze persoon dan bedreigd word. Je beweert zelfs: "Het is wel een feit dat mensen die er van af stappen en hun verhaal vertellen bedreigd worden, (de meesten dan)".
--> Feit??? Wie? Door wie? Waar zijn de aangiftes?

pink_unicorn schreef:
Moet je al kijken naar je eigen reactie.

Oh, dus dit soort vragen en vraagtekens ervaar jij als bedreigingen. Oké, da's dan duidelijk genoeg. Koe
pink_unicorn schreef:
jij ziet alleen je eigen geloof en loopt TB af te zeiken terwijl je het zelf waarscheinlijk ook jaren op die manier heb gedaan.dus eerst verder kijken voor je oordeeld.

Nee, ik loop TB niet af te zeiken, want ik weet dat er ook hoefsmeden zijn die wèl goed bekappen. TB vind ik ook hartstikke prima, zolang het paard maar blootvoets loopt. Net als jij ben ik tegen ijzers, that's it. Mijn voorkeur gaat echter uit naar NB, alleen al vanwege het feit dat dit regelmatig gebeurt (wekelijks tot tweewekelijks wordt de hoef bijgewerkt) en dat is gewoon beter voor de hoeven dan drastisch eens in de zoveel tijd (vaak pas na 10 à 13 weken).
Ik heb ook niet jaren TB gedaan; toen mijn paard bij me kwam, liep ze op ijzers. Dat vond ik zó raar, dat ik vragen ben gaan stellen, ben gaan onderzoeken en lezen, me ben gaan informeren en verdiepen. Niet zozeer in de verschillen tussen TB en NB, of uitsluitend in NB, maar in de hoef zèlf. De ijzers zijn eronder weggehaald en in eerste instantie werd mijn paard TB bekapt door een hoefsmid. Maar omdat ik de hoeven tussentijds zelf wilde gaan bijhouden en daarbij ondersteuning en adviezen wilde van een prof (waar veel hoefsmeden niet de tijd voor (willen) nemen, ben ik overgestapt op een natuurlijk bekapper.

over die reactie zie het niet als bedreiging maar er word wel aangebrand gereageerd en daarom
begrijp ik dat mensen niet tegen jullie in gaan.en dat mensen er niet voor uit komen is toch omdat
er atijd wat word gevonden wat dan volgens jullie weer een probleem is en de reden waarom het niet
gelukt is.daarom houden ze liever hun mond.En ik als TBer hoort dat dan wel omdat ik niet zoek naar
een reden waarom het niet gewerkt zou hebben.

en over dit stukje : Mijn voorkeur gaat echter uit naar NB, alleen al vanwege het feit dat dit regelmatig gebeurt (wekelijks tot tweewekelijks wordt de hoef bijgewerkt) en dat is gewoon beter voor de hoeven dan drastisch eens in de zoveel tijd (vaak pas na 10 à 13 weken).

ben ik met je eens dat veel mensen het te laat laten doen maar denk niet dat ik met een zus als hoefsmid daar over niet echt kan oordelen over hoe het bij mij paarden gebeurd want die gebeuren als het moet,ze ziet ze elke dag en als het ff bijgewerkt moet worden dan gebeurd dit en niet iedereen heeft dit voordeel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:02

pink_unicorn schreef:
ben ik met je eens dat veel mensen het te laat laten doen maar denk niet dat ik met een zus als hoefsmid daar over niet echt kan oordelen over hoe het bij mij paarden gebeurd want die gebeuren als het moet,ze ziet ze elke dag en als het ff bijgewerkt moet worden dan gebeurd dit en niet iedereen heeft dit voordeel...

Toch een beetje NB dus. OK dan! Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:12

Ik lees in zowat elke post van N.B aanhangers dat het grote verschil tussen N.B. en T.B de tijd tussen de bekapbeurten is.....

Misschien als je de hoefsmid wat vaker had laten komen,je niet eens aan dat N.Ben had hoeven beginnen dus....

Want dat is wat er mis gaat, je moet een paard niet 10 weken of langer rond laten lopen zonder wat aan onderhoud te doen.
Voorbeeld, in de verenigde staten loopt een paard zelden langer dan 4 weken op ijzers,hier niet zelden 8 weken of langer.
Die hoef die groeit wel door(hoezo geen hoefmech?) en na een week of 4
groeit hij al over het ijzer,vaak bij de verzenen,en zakt over het ijzer.
Gevolg kapotte wanden,slechte verzenen,etc,wie krijgt de schuld?
Juist, de smid ,dat na 12 weken de stralen ongeveer vloeibaar zijn van de
rotstraal van slechte hoefhygiene,en de smid niet anders kan dan ze uit te snijden,is ook de schuld van de smid. Als je er wat van zegt,nemen ze een ander in de arm,als je zegt dat er geregelder bekapt cequ beslagen moet
worden loop je dat risico ook.
Vervolgens neemt men een ander,en die heeft het nergens over want die is bang voor zijn boterham.Vervolgens gaat het mis,natuurlijk om dat die
smeden geen van alle deugen....

Als smid moet je er 5 4kant beslaan per dag of 10 bekappen om er een normaal salaris aan over te houden per dag.
Wat mij vaak opvalt tegenwoordig is dat een hoop mensen een paard hebben tegenwoordig maar het eigenlijk niet kunnen betalen.
Vaak ben je daarom als smid de sluitpost op de begroting,met alle gevolgen van dien.Beunhazen die zwart werken en zwaar onder de prijs zitten,en geen vakkennis hebben en doehetzelvers die zelf de boel verstieren en dan de smid nog een trap nageven.
Kijk maar eens op de gemiddelde pensionstal,het stikt van de 16 tot 20 jarigen die na het uitgaan en de laatste mode er nog achter komen dat het paard alweer naar de smid moet na 12 weken.....en tja die vent is toch zo duur...laten we maar een ander nemen want mijn vriendin zei,dat ze bij haar smid,wel 13 weken er onder konden blijven zitten....
Dit is de dagelijkse praktijk mensen, wij zijn kleine zelfstandigen,die aan onze boterham moeten denken.Daardoor gaat er veel mis.
Je moet tegenwoordig wel een idealist zijn,om uberhaubt nog smid te willen zijn...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:22

CherokeeChum schreef:
Ik lees in zowat elke post van N.B aanhangers dat het grote verschil tussen N.B. en T.B de tijd tussen de bekapbeurten is.....

Misschien als je de hoefsmid wat vaker had laten komen,je niet eens aan dat N.Ben had hoeven beginnen dus....

Om natuurlijk bekappen te laten slagen, zul je zo veel mogelijk de natuurlijke slijtage moeten nabootsen. Daarom moet je zelf ook leren vijlen, je kan niet elke week je HS laten komen Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:54

En als je zelf af en toe vijlt moet het meteen NB heten? Ik vijl ook wel eens wat aan randjes, maar ik weiger mezelf NB-er te noemen. Ben ik ook niet, want als ik het nodig vind komen er gewoon ijzers onder haar voeten. Tong uitsteken

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:01

Van wie zou dat moeten dan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:11

De NB-aanhangers geven nogal de indruk dat je alleen met NB zelf de vijl zou hanteren en dat een TB-er nooit tussentijds iets aan de hoeven doet, etc. Het is zo gemakkelijk generaliseren, hè?

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:19

Ja, dat is waar ja. Ik ken zat mensen die zelf bijvijlen en niks van NB willen weten. Juist omdat je dan weer in een bepaalde hoek wordt geduwd waar ze niet inwillen (waaaaah, help een paardenfluisteraar!!!). Kijk voor de grap even hoe Pink Unicorn met haar paard omgaat. Bijna het voorbeeld van de NB gedachte alleen wil ze niks van NB als bekapmethode weten. En haar paard loopt prima. 't Wordt misschien wel eens tijd dat die drempel eens wat lager wordt en er een paar flinke vooroordelen de wereld uitgaan.

ciskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:46

ben het helemaal eens met de bovengenoemde stelling dat de smid de sluitpost van het hele plaatje is!!

heb zelf ook de cursus nb gedaan en een poosje hierin mee gegaan maar heb wel altijd gezegd dat het niet voor ieder paard op zal gaan. voor de duidelijkheid mijn paard staat niet op ijzers smid bekapt hem.
daarbij vind ik het ook erg vervelend dat sommige mensen met totaal geen verstand van zaken ,maar een middagje de cursus hebben gevolgd met de vijl en de hoefmesjes aan de slag gaan. hoefas nooit van gehoord.... een beetje vijlen vind ik geen probleem maar rigoreus (ook zeggen ze op de cursus dat het niet mag) vijlen en snijden dat gebeurd vaker dan wij denken. gevolg paard loopt niet lekker etc etc.

er zijn ook slechte smeden maar ik denk wel dat ze ten alle tijden toch nog meer verstand van zaken hebben dan de meeste nb ers. Niet tevreden over je smid zoek dan een ander maar besluit niet zomaar wat te doen met de hoeven van je paard.

hoe vaak worden er op het nb forum en ook hier foto's geplaatst met de vraag doe ik het zo goed?? wat krijg je als reactie; steunsels moeten korter hielen lager etc etc mensen hoe kun je nu in hemelsnaam op een foto beoordelen wat er aan die voet moet gebeuren zonder het paard gezien te hebben( en te zien lopen)en zonder de voeten in het echt gezien te hebben. Echt waar er wordt maar wat gedaan en waarom om de kosten te drukken?? ik weet het niet. paarden kunnen goed zonder ijzers maar ook goed met. een vijl in de handen van een aap is net een scheermes.

ik heb het niet over de vaklui onder ons maar over diegene die zonder echt verstand van zaken zomaar wat aanklungelen...en wie is er de dupe;juist jullie lieve paard die helaas niks kans zeggen.

en er zijn wel degelijk gevallen van ernstige aard maar niet iedereen wil dit wereldkundig maken om diverse redenen.

gegroet

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:49

Ik vind het toch raar hoe de discussie loopt, eerst is er van alles mis met NB. Dan blijkt dat het wel goed is dat je regelmatig de hoeven bij houdt, ik denk dat TB daar toch echt een steek heeft laten vallen, anders was NB misschien niet eens van de grond gekomen. En dan hoor je weer mensen zeggen dat ze dingen van NB zelf al lang doen en dat ze het niet NB willen noemen omdat ze het al deden voordat NB 'bestond'.

Maar goed, zou je het zo kunnen zien? Dat hoefsmeden door hun klanten min of meer gedwongen worden om minder langs te komen (zie verhaal Cherokeerum). Hierdoor gaan de hoeven achteruit en dan staat er een nieuwe beweging op die eist dat de hoeven wel bij worden gehouden als dat nodig is. Ergens denk ik: Hadden die smeden dat zelf niet kunnen bedenken, om dat te gaan roepen? Maar ja, eigenlijk is dat ook zo, omdat Pete Ramey ook hoefsmid was.
Is het niet gewoon een mengeling van terug naar de vergeten 'roots' plus wat gedegen onderzoek naar wat nou goed is voor hoeven?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:54

ciskaa schreef:
ben het helemaal eens met de bovengenoemde stelling dat de smid de sluitpost van het hele plaatje is!!

heb zelf ook de cursus nb gedaan en een poosje hierin mee gegaan maar heb wel altijd gezegd dat het niet voor ieder paard op zal gaan. voor de duidelijkheid mijn paard staat niet op ijzers smid bekapt hem.
daarbij vind ik het ook erg vervelend dat sommige mensen met totaal geen verstand van zaken ,maar een middagje de cursus hebben gevolgd met de vijl en de hoefmesjes aan de slag gaan. hoefas nooit van gehoord.... een beetje vijlen vind ik geen probleem maar rigoreus (ook zeggen ze op de cursus dat het niet mag) vijlen en snijden dat gebeurd vaker dan wij denken. gevolg paard loopt niet lekker etc etc.

er zijn ook slechte smeden maar ik denk wel dat ze ten alle tijden toch nog meer verstand van zaken hebben dan de meeste nb ers. Niet tevreden over je smid zoek dan een ander maar besluit niet zomaar wat te doen met de hoeven van je paard.

hoe vaak worden er op het nb forum en ook hier foto's geplaatst met de vraag doe ik het zo goed?? wat krijg je als reactie; steunsels moeten korter hielen lager etc etc mensen hoe kun je nu in hemelsnaam op een foto beoordelen wat er aan die voet moet gebeuren zonder het paard gezien te hebben( en te zien lopen)en zonder de voeten in het echt gezien te hebben. Echt waar er wordt maar wat gedaan en waarom om de kosten te drukken?? ik weet het niet. paarden kunnen goed zonder ijzers maar ook goed met. een vijl in de handen van een aap is net een scheermes.

ik heb het niet over de vaklui onder ons maar over diegene die zonder echt verstand van zaken zomaar wat aanklungelen...en wie is er de dupe;juist jullie lieve paard die helaas niks kans zeggen.

en er zijn wel degelijk gevallen van ernstige aard maar niet iedereen wil dit wereldkundig maken om diverse redenen.

gegroet

Samengevat: Je moet niet zelf aanklungelen als je niet weet wat je doet.

Ik geloof dat we daar onderhand al uit waren. Ik geloof dat het ook al bekend is dat aanklungelen zowel bij NB als bij TB mis kan gaan.
Ik laat de hoeven van mijn paarden regelmatig controleren door een professionele NB'er, daarbij zet ik ook foto's op internet met inderdaad de vraag: Wat vinden jullie er van?
Natuurlijk volg ik niet meteen alle adviezen op die ik krijg. Ik weet niet wat jij doet met de info die je op internet krijgt? Volg je alles blindelings op? Of denk je eerst zelf na als iemand commentaar heeft?
Ik zie het als een extra controle. Stel dat iedereen zou zeggen: Dit en dat doe je fout!
Dan kan ik mijn NB'er daar naar vragen. Het kan echt geen kwaad als anderen eens naar de voeten van je paard kijken.

ciskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:09

ja maar dat is het hem nu juist hoeveel mensen weten van zich zelf dat ze aanklungelen en wat ze wel en niet moeten geloven en doen als ze wat op internet zien staan. ik wil ook niks afkatten maar er is gewoon een hoop onkunde en dat vind ik jammer. verder hoeft niemand zich aangevallen te voelen hoor.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:23

Degenen die het goed doen, laten hun paard de eerste keren door een NB'er bekappen, ze volgen zelf ook een cursus en dan gaan ze onder begeleiding van de NB'er een paar keer zelf vijlen. En zo doen ze steeds meer. Na een tijd hoeft de NB'er maar eens in de 2 of 3 maanden te komen, gewoon om te controleren of het nog goed gaat.

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:28

Persoonlijk vind ik dat je niet goed bij je hoofd bent als je zonder kennis van zaken aan hoeven gaat zitten klungelen. Denk ook niet dat er veel mensen zijn die dat doen. En degenen die dat wel doen en uiteindelijk bij een smid belanden die de rotzooi op moet ruimen zijn vervolgens allang blij dat ze de "schuld" af kunnen schuiven op een middagje cursussen, als ze dat al gedaan hebben.
Er zijn echter genoeg mensen die er wel veel tijd en energie in steken en waar het wel goed gaat en die zelf heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Bij de meeste NB'ers die ik ken komt gewoon regelmatig een bekapper langs. En ik blijf bij mijn argument dat NB aanhangers over het algemeen over meer theoretische kennis beschikken, juist omdat ze cursussen volgen, boeken lezen en bijpraten op een forum waar alle theorie wordt beargumenteerd en onderbouwd. Vraag de gemiddelde niet NB'er maar eens hoeveel hij of zij weet van hoeven. De uitzonderingen daargelaten he, ik spreek hier niemand persoonlijk op aan.

Groetjes Edith

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:30

Er is een hoop onkunde ja, maar er is ook erg veel onbegrip en er zijn veel vooroordelen.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:37

Hallo.
Ik lees als NB-er, al een tijdje deze discussie mee. Om te laten zien waarom ik een NB-er ben zal ik wat foto's tonen van de hoeven van een van mijn paarden VOOR ik begonnen ben met nb en zoals ze nu zijn. Het betreft een 7 jarige Fries, die een drietal jaren op ijzers heeft gestaan. De hoeven werden zo slecht dat er geen ijzer, langer dan een week onder bleef zitten. Na een periode van 4 maanden in het land, begonnen met NB. Het resultaat na 1,5 jaar is zichtbaar. Paard loopt nu over alle soorten ondergrond makkelijk 30 km per dag, zonder noemenswaardige slijtage. Ons andere paardje heeft nooit ijzers gehad en wordt ook NB bekapt. Loopt ook geweldig.

Afbeelding

Afbeelding

http://i108.photobucket.com/albums/n6/A ... hoef1b.jpg

http://i108.photobucket.com/albums/n6/A ... hoef1a.jpg

Heden:
http://i108.photobucket.com/albums/n6/A ... -06006.jpg

http://i108.photobucket.com/albums/n6/A ... ado016.jpg

http://i108.photobucket.com/albums/n6/A ... -06006.jpg

http://i108.photobucket.com/albums/n6/A ... 2006/l.jpg

http://i108.photobucket.com/albums/n6/A ... 200615.jpg

De foto's (niet al te scherp met GSM genomen)spreken voor zich zelf ..toch?

HG.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-06 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter ilustratie.

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:39

Als ik zo'n keurig bekapt pootje op zo'n bokje zie staan, moet ik altijd denken aan gemanicuurde nagels. Zo elegant.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:57

Wat een slechte smid is daar aan het beslaan geweest.
Geen wonder dat je niet tevreden was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:48

dollemina schreef:

Mijn idee. Daar heb je niet per se NB voor nodig, gewoon een goede smid, die z'n vak verstaat en niet wordt gedwarsboomd door een eigenaar, die maakt er net zoiets moois van. Van Morris' voeten kan ik ook wel dergelijke plaatjes schieten, en daar zit geen etiketje op.

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:37

Misschien doet Adrian51 het zelf wel... Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:42

EdithHartog schreef:
Misschien doet Adrian51 het zelf wel... Bloos

Dan heeft ie een hoop geleerd in de tijd die zit tussen de foto's met ijzers en de latere..........

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:41

Ja duh, je weet gerust wat ik bedoel. Het gaat hier al tig pagina's over (zelf) natuurlijk bekappen, en dan vooral of dat nou zo goed of slecht zou zijn. Deze plaatjes spreken voor zich lijkt me. M.a.w. als je paard zo op de voeten staat en je kunt er zoveel mee rijden over alle soorten ondergrond na al die ellende, dan is het is dus geen wereldwonder maar een van de vele gevallen waar het dus wel werkt. En als je het dan zo zelf kunt doen is helemaal super!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:46

arno8 schreef:
Ik vind het toch raar hoe de discussie loopt, eerst is er van alles mis met NB. Dan blijkt dat het wel goed is dat je regelmatig de hoeven bij houdt, ik denk dat TB daar toch echt een steek heeft laten vallen, anders was NB misschien niet eens van de grond gekomen. En dan hoor je weer mensen zeggen dat ze dingen van NB zelf al lang doen en dat ze het niet NB willen noemen omdat ze het al deden voordat NB 'bestond'.

Het grote gros van de paarden die TB worden "gedaan" hebben een eigenaar die zich niet of nauwelijks verdiept heeft in wat een paard precies is. Dat is helaas gewoon een feit, zie ook topics met vragen of het erg is als een paard al 2 dagen zijn box niet uitkomt....... De voeten van deze paarden geven niet een helemaal eerlijk beeld van de kwaliteit van de smid die die voeten moet bijhouden, want smid wordt te laat gebeld en voeten worden niet erg bijgehouden. Dus om TB en NB eerlijk te vergelijken, moet je kijken naar de TB hoeven van paarden met eigenaren die zich verdiept hebben in hun dier en hun smid ook naar waarde kunnen schatten. Dan is een smid die slecht werk levert namelijk ook zo weer van het erf af gebonjourd en wordt eentje die goed werk levert ook op tijd erbij gehaald. Als je dan gaat vergelijken tussen (correct) NB en (correct) TB blijken de verschillen uiteindelijk niet zo dramatisch, zo niet nihil.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:24

ikke schreef:
dollemina schreef:

Mijn idee. Daar heb je niet per se NB voor nodig, gewoon een goede smid, die z'n vak verstaat en niet wordt gedwarsboomd door een eigenaar, die maakt er net zoiets moois van. Van Morris' voeten kan ik ook wel dergelijke plaatjes schieten, en daar zit geen etiketje op.

en zo zit het idd ja..helemaal mee eens.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:28

wat ik alleen niet snap is dat ik heb een curses TB gedaan..
dus niet de gehele hoefsmid opleiding maar toen ik mij bekap diploma in handen kreeg werd er tegen mij gezegt dat het nog steeds niet verantwoordelijk was om mijn paarden zelf te gaan bekappen (terwijl ik er alles van wist) en dat kon ik niet gaan doen omdat ik niet op een leven paard had ge-oefend dus nog nooit een hoef had gecorigeert..en er lopen nou eenmaal veel paarden rond die geen goede stand hebben.

en bij NB doe je een 1daagse curses en je mag de hoef zelf bij gaan vijlen...dat is in mijn ogen dat ook niet verantwoord.
Oke er komt wel steeds een NBer maar in die tussen tijd kan je een hoop verknallen aan een hoef.