[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pirelli_girl

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:30

Hey meiden, weet je wat ik nog helemaal niet heb gelezen in deze discussie?
Dat paarden ook niet meer de paarden zijn die oorspronkelijk in het wild werden geboren.
Veel paarden zijn zo overfokt dat ze niet eens meer op blote voeten in de wei kunnen lopen, zonder te kreupelen... Veel van jullie kijken alleen naar je eigen paarden en trekken daar een conclusie uit!
Ik heb bijvoorbeeld een haflinger van een vriendin bij mij staan, die zonder ijzers geen hoef meer over houd. Zij zou hem ook het liefst zonder ijzers zien! Ook staat er een draver van een andere vriendin bij mij, die heeft het zelfde probleem. Zelf heb ik een kruising kwpn x oldenburger, en die kan gewoon op blote voeten. Ik rij zoveel mogelijk in de berm en weinig op de weg..
Ik vind ook dat als je je ijzers onder je paardje tikt, omdat iedereen ze heeft, of omdat je een B proefje bent gaan rijden etc. dan ben je echt dom bezig, want idd Justarman een paard is oorspronkelijk zonder geboren! Lachen Ik denk ook dat dit een onderwerp is waar we in de loop der jaren nog veel en veel meer over zullen leren! Vroeger dachten ze toch ook dat het couperen van een staart geen kwaad kon? Er bestaan zoveel verkeerde opvattingen en meestal weet men ook gewoon niet beter.
Het is denk ik slecht om er een erge ruzie over te maken. De kunst blijft om elkaar op een leuke manier van jou mening te kunnen over tuigen, toch? Clown
Dan nog een ding over hoefsmeden. Iemand zei hier : " als je maar gewoon advies vraagt aan een goede hoefsmid "! Hoe weet je in vredesnaam of je een goede hebt? Er zijn er zoveel die het liefst onder elk paard een ijzer tikken... Geld, geld, geld, daar draait het tegenwoordig ook veel om!
Toch?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:15

Dat van die extra trillingen is juist verminderd, omdat er leren zooltjes en siliconengel tussenzit die als schokdempers werken. Daarbij is het ijzer aan de voorkant rond afgevijld, zodat het makkelijker afrolt. Dat had ik wel eerder vermeld, maar was ik bij mijn vraag even vergeten te zeggen. Clown En nee, ijzers doen niets aan de artrose, maar zoals je weet is artrose niet geneesbaar. Het enige wat je kan doen, is zorgen dat het paard er geen last van heeft en zorgen dat het niet erger wordt.

@pirelli_girl: dat is al een paar keer verteld, lees maar een paar pagina's terug. Knipoog Volgens mij was het Waratje die al zei dat je het gedomesticeerde paard niet kan vergelijken met het wilde paard, omdat wij door het berijden paarden heel anders belasten dan in de natuur.

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:20

mylittlejoy schreef:
Dat van die extra trillingen is juist verminderd, omdat er leren zooltjes en siliconengel tussenzit die als schokdempers werken. Daarbij is het ijzer aan de voorkant rond afgevijld, zodat het makkelijker afrolt. Dat had ik wel eerder vermeld, maar was ik bij mijn vraag even vergeten te zeggen. Clown En nee, ijzers doen niets aan de artrose, maar zoals je weet is artrose niet geneesbaar. Het enige wat je kan doen, is zorgen dat het paard er geen last van heeft en zorgen dat het niet erger wordt.

@pirelli_girl: dat is al een paar keer verteld, lees maar een paar pagina's terug. Knipoog Volgens mij was het Waratje die al zei dat je het gedomesticeerde paard niet kan vergelijken met het wilde paard, omdat wij door het berijden paarden heel anders belasten dan in de natuur.

Mijn excuses Lachen !

Waratje, je hebt helemaal gelijk!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:49

Wendy schreef:
Haha! Ik weet zelf ook niet wat ik in een dergelijke situatie zou doen, maar ik denk dat ik dan zelf voor kunststofbeslag zou gaan. Juist omdat dat minder trillingen veroorzaakt.

Maar dan heb je ook were nagels in de hoeven. Clown
En juist die nagels zijn voor mij inmiddels taboe (althans bij mijn pony want haar hoeven gingen geheel aan gort door de nagels).

Als je alleen kijkt naar trillingen in de hoef, dan kun je het paard het best op hoefschoenen laten lopen. Liefst met superzachte zolen. Dan heeft hij continu het idee dat hij op zachte bosgrond loopt Cool

En wat die goede hoefsmid betreft ... dat weet je niet. Daarbij wat de ene een goede vind voor zijn of haar paard, vind de andere een waardeloze. En ook een goede smid kan niets doen met slechte hoeven. Dan kom je eerder op goede voeding en leefomstandigheden uit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:09

Dan heb je het over 24/7 hoefschoenen aan. Heeft iemand al ervaring daarmee? En zachte zolen zullen ook harder slijten, dus of dat dan handig is, vraag ik me af.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:01

Nou, volgens mij wordt dat afgeraden 24/7 hoefschoenen aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:22

Volgens mij ook.

@isapaardje: dan zouden plak'ijzers' de enige overgebleven oplossing zijn Haha!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:51

Pritt-ijzers! Haha!

Met Pritt-stiften voor op het gras natuurlijk... Clown

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:45

Uiteraard Clown

Nee, serieus, kijk eens op www.dallmer.de bijvoorbeeld. Die hebben hoefschoenen maar ook iets permanenters wat op de hoef geplakt wordt. Zij noemen dat dan weer hoefschoenen.
Wat wij in het nederlands hoefschoenen noemen zijn 'clogs' (klompen).

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:23

Dat ziet er nog best aardig uit. Dat is idd het enige wat van mij nog aangepast zou mogen worden aan ijzers, dat ze niet genageld zouden hoeven worden. Ik zie het met die Dallmer nog niet helemaal gebeuren, maar wellicht is het een stap in de goede richting. Alleen wel apart dat ze de hoeven van je paard met een Bosch schuurmachine te lijf gaan... Tong uitsteken

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:28

Haha! haha. Dallmer plakschoentjes worden over het algemeen alleen bij probleemhoeven gebruikt waar geen ijzer onder kan (zoals bijv. veulenhoefjes of ernstig gescheurde of afgebrokkelde hoeven). Er is in Nederland geen smid die dat zomaar onder je paard plakt.. Maar het is ook erg duur. En ik geloof nooit dat (ook al is het getest) 'lijm' de paardenvoet niet aantast.. Ik zou het alleen bij nood gebruiken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:42

mylittlejoy schreef:
Dat ziet er nog best aardig uit. Dat is idd het enige wat van mij nog aangepast zou mogen worden aan ijzers, dat ze niet genageld zouden hoeven worden. Ik zie het met die Dallmer nog niet helemaal gebeuren, maar wellicht is het een stap in de goede richting. Alleen wel apart dat ze de hoeven van je paard met een Bosch schuurmachine te lijf gaan... Tong uitsteken

of je nou plakt of nagelt...
je blijft het probleem houden van verminderd hoefmechanisme in meer of mindere mate

Als iemand nou eens uiterst flexibele 'ijzers' uitvindt Pling die gewoon meebewegen met de hoef..... en nét zo flexibel zijn als de hoef zelf.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:00

Goh dat zou nog eens een uitvinding zijn Bloos

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:09

Hoefschoenen 24 uur per dag aan is net zo slecht of misschien nog wel slechter dan hoefijzers 24 uur. Normaal hoeft dat ook niet omdat je een hoefschoen alleen gebruikt tijdens het rijden en niet als het paard "paard staat te wezen".

Niettemin heeft een kennis van me het ooit noodgedwongen moeten doen bij een hoefbevangen pony. Met schoenen liep ze nog wat rond.

Smit maakt verschil in zoolhardheid. Maar dat zit van binnen. De onderzijde is altijd even slijtvast. De truc zit in het spul waarmee de schoen is gevuld. Dat kan van hard rubber of zachter rubber zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:24

Een plakijzer is eigenlijk heel ongunstig. De hoef kan niet breder worden door groei. Ook is het hoefmechanisme hiermee echt beperkt, je zet immers de hoef tot aan de verzenen vast. Dus dit is echt alleen voor noodgevallen. Bij veulenhoefjes willen ze wel eens ijzers plakken (bokhoefjes, snavelijzers), maar dan worden die ijzers al na 3 of 4 weken verlegd. Is dus echt geen alternatief voor blootvoets of zelfs normale ijzers. Moet je niet willen als het niet nodig is.
Verder, Vettec (een soort lijm om gaten e.d. mee op te vullen) is voor noodgevallen prima spul. Als het op een goed schoongemaakte hoef aangebracht wordt, blijft het toch zo'n 2-6 maanden zitten. Maar bij het uitharden komt er toch warmte vrij (volgens de fabrikant niet veel, maar toch raar dat het paard 3 dagen later een hoefzweer had die er zeker weten niet eerder zat). Verder is het ook niet zo heel erg goed voor het hoorn waar het opgeplakt is. Sommige stukken blijven goed, maar 3/4 is toch heel raar er uit gaan zien toen het Vettec losliet. Het is dus ook echt voor noodgevallen. Er kan wel in genageld worden, dat is een voordeel, maar Vettec scheurt sneller. Voor nood dus ideaal, maar hou wel in je achterhoofd dat het echt alleen voor nood is.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:28

Maar ik begrijp nog steeds niet goed, hoe jullie er bij komen dat er geen hoefmechanisme plaatsvind op ijzers. Je zou de slijtage eens moeten zien als een ijzer er af komt.

En dat heb je bij plakijzers natuurlijk nooit.

Ik heb hier op bokt eens zo´n animatie gezien. Hoef van de onder kant en dan zag je het mechanisme in actie. Dat is niet eens zo veel. Ik geloof dat het mechanisme op de achterkant van mijn pooownies ijzers toch nog meer dan een cm is.

Wat ik eigelijk wil zeggen. Alles hangt van de kwaliteit van de smit af....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:24

Ligt er maar net aan hoe ver de smid naar achteren nagelt. Vaak worden ijzers met te veel nagels vastgezet en daardoor wordt het hoefmechanisme ernstig belemmerd.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:06

Wat een discussie weer! Haha!
*abbo*

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:55

bij winston zijn ijzers helemaal niet nodig, hij heeft sterke hoeven.
hij staat ook in de winter de halve/hele dag op beton met een klein strookje gras. ook als ik ga rijden moet ik eerst 5/10 min over de weg lopen, en dat is helemaal geen probleem! gaat bij hem echt prima(ik wil niet zeggen dat dat bij ieder paard kan!).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:23

Esperanza schreef:
Maar ik begrijp nog steeds niet goed, hoe jullie er bij komen dat er geen hoefmechanisme plaatsvind op ijzers. Je zou de slijtage eens moeten zien als een ijzer er af komt.

En dat heb je bij plakijzers natuurlijk nooit.

Met plakijzers zet je de hele hoef vast. Met nagels alleen voorin. Dus met nagels heb je nog een vrij normaal hoefmechanisme, met plakijzers is dat nog minder omdat de hele hoef aan het ijzer geplakt zit. Een goede hoefsmid zorgt er voor dat ijzers het hoemechanisme minimaal belemmeren. Blootvoets zal elke hoefsmid adviseren als ijzers niet nodig zijn.

Thijs14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:31

mijn paard heeft ijzers omdat we op gras rijden Tong uitsteken

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:09

Waratje schreef:
Dan heb je het over 24/7 hoefschoenen aan. Heeft iemand al ervaring daarmee? En zachte zolen zullen ook harder slijten, dus of dat dan handig is, vraag ik me af.

Als je paard 24/7 bescherming NODIG heeft, dan zou ik hem wel op ijzers doen, en niet op hoefschoenen.. Ijzers zijn daarvoor gemaakt namelijk..

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:43

Mijn pony staat op kunststofbeslag omdat ze artrose heeft. Ze heeft jaren zonder problemen op blote voeten gelopen, zowel op wedstrijden als op het harde.

Helaas ging het niet meer zonder beslag, ze was soms de volgende dagen na een ritje behoorlijk onregelmatig en aangezien ik de ijzers met zooltjes en siliconen niet zag zitten heb ik voor kunststof gekozen en dat bevalt super, pony is sindsdien niet onregelmatig meer geweest.

Ze werd in haar blote voeten periode natuurlijk bekapt, nu wordt ze natural balance bekapt en beslagen.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:47

Ik heb me paard voor op ijzers staan omdat 1 voorhoef heel snel slijt. Die was pas geleden te kort dus moest er wel een ijzer onder. Zijn achterhoeven zijn heel mooi, daar heb ik geen ijzers voor nodig.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:52

Mijn paard staat op ijzers, waarom?
Ik heb haar pas gekocht, en ze heeft haar hele leven al op ijzers gelopen.
Omdat ik in het begin nog niet echt buitenreed (ben 2 keer naar buiten geweest toen, op 8 weken..) heb ik ze (in overleg met de hoefsmid) er voor die keer afgelaten.
2 weken later waren haar hoeven al aan het brokkelen, de smid was er voor een ander paard, dus ik gevraagd wat ik hieraan kon doen, niks zei hij, het brokkelde waar de nagels gezeten hadden.
Ik dacht oke, dat zal dan wel normaal zijn, en verder niet meer naar gekeken.
Haar hoeven waren best wel droog dus ik elke dag insmeren met hoevenvet..
6 weken later komt de hoefsmid om haar indien nodig te beslaan en anders alleen bekappen.
Haar hoeven waren zo ver afgebrokkeld en versleten dat ze er gewoon kreupel op liep en de hoefsmid wist niet of hij er nog ijzers onder zou krijgen.
Uiteindelijk lukte dat wel, maar ze heeft nog 2 dagen kreupel gelopen door de versleten hoeven.
Nu heeft ze ijzers en is er niks aan de hand.. voor mij dus nooit meer zonder ijzers!