Dat paarden ook niet meer de paarden zijn die oorspronkelijk in het wild werden geboren.
Veel paarden zijn zo overfokt dat ze niet eens meer op blote voeten in de wei kunnen lopen, zonder te kreupelen... Veel van jullie kijken alleen naar je eigen paarden en trekken daar een conclusie uit!
Ik heb bijvoorbeeld een haflinger van een vriendin bij mij staan, die zonder ijzers geen hoef meer over houd. Zij zou hem ook het liefst zonder ijzers zien! Ook staat er een draver van een andere vriendin bij mij, die heeft het zelfde probleem. Zelf heb ik een kruising kwpn x oldenburger, en die kan gewoon op blote voeten. Ik rij zoveel mogelijk in de berm en weinig op de weg..
Ik vind ook dat als je je ijzers onder je paardje tikt, omdat iedereen ze heeft, of omdat je een B proefje bent gaan rijden etc. dan ben je echt dom bezig, want idd Justarman een paard is oorspronkelijk zonder geboren!

Het is denk ik slecht om er een erge ruzie over te maken. De kunst blijft om elkaar op een leuke manier van jou mening te kunnen over tuigen, toch?

Dan nog een ding over hoefsmeden. Iemand zei hier : " als je maar gewoon advies vraagt aan een goede hoefsmid "! Hoe weet je in vredesnaam of je een goede hebt? Er zijn er zoveel die het liefst onder elk paard een ijzer tikken... Geld, geld, geld, daar draait het tegenwoordig ook veel om!
Toch?