[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:10

Kinke schreef:
en laat je niet voor de gek houden door die typisch 'bevangen' stand. Die van mij is 2x bevangen geweest waarvan de eerste keer ernstig, maar ze heeft nooit in die houding gestaan.

Hier idemditto. Grietje heeft ook weer een nieuwe aanval gekregen. Ze loopt dan wel gewoon, maar heel stijf en meer op haar achterste gedeelte van haar hoeven. Da komt morgen weer terug en ik heb magnesium bestelt om te kijken of dat helpt bij haar.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:03

ik hoop dat magnesium gaat helpen bij je!
marco loopt weer helemaal goed en de shet van de buren is er ook een stuk beter door gaan lopen (ze zijn nog maar net bezig)
ik zag na 2 weken heel duidelijk verschil! ik stond echt te kijken..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:19

Hoe voerde jij de magnesium? Ik heb het nu gemengt met water en daar heb ik het hooi ingedompelt dat het goed nat was zeg maar. Was wel snel binnen zeg, gister middag bestelt!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:56

Kymalin schreef:
Kan iemand mij vertellen of in dat mengsel juist weinig of veel fructaanhoudende grassoorten zitten???

Vaak zit er in een grasmengsel voor paarden diverse soorten gras. Zelf had ik horsemaster. Ik meen 9 grassoorten en 3 tot 5 vlinderbloemigen. Nadeel van zulke mengsels is dat alleen die grassen overleven die zich op jouw soort bodem weten te vestigen. Vaak overleven de fructaanhoudende grassen als raaigrassen.

Om te weten wat je NU hebt staan (dus welke soorten gevestigd zijn en welke verdwenen), laat je simpelweg een stuk in bloei komen en kijk je wat voor grassen je hebt. Even googlen en je weet of je een fructaanhoudend veld hebt of niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:59

capopjekop schreef:
Da komt morgen weer terug en ik heb magnesium bestelt om te kijken of dat helpt bij haar.

Je kunt ook op magnesiumgebrek laten testen. Dmv bloedonderzoek of holistisch. Vraag het eens aan je DA als hij toch komt.
Dan weet je of het ook nodig is om magnesium te voeren.
In mijn ogen is het een beetje onzinnig om zomaar wat te gaan geven om "te kijken of het wat is".

Want "baat het niet dan schaadt het niet", gaat niet altijd op als het gaat om extra mineralen e.d. toevoegen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:38

Isapaardje schreef:
capopjekop schreef:
Da komt morgen weer terug en ik heb magnesium bestelt om te kijken of dat helpt bij haar.

Je kunt ook op magnesiumgebrek laten testen. Dmv bloedonderzoek of holistisch. Vraag het eens aan je DA als hij toch komt.
In mijn ogen is het een beetje onzinnig om zomaar wat te gaan geven om "te kijken of het wat is".

Want "baat het niet dan schaadt het niet", gaat niet altijd op als het gaat om extra mineralen e.d. toevoegen.

tsja wat kost tegenwoordig een bloedonderzoek?
trouwens als je je goed verdiept had in de magnesium staat er dat het niet schadelijk is als je het gedurende een 4 tot 6 weken voert. als je dan geen resultaat zie moet je stoppen, zie je wel resultaat kun je door gaan. het overige magnesium wordt namelijk door de nieren uitgescheiden en dus niet schadelijk voor het paard. wel als je het hem voor altijd blijft voeren maar dat is totaal niet de bedoeling.

ik voerde het niet over het hooi heen want het hooi wordt toch nooit helemaal opgegeten en heeft het dus geen nut. op de pot van de magnesium staat dat je het met grasbrokjes kan doen en dat weken in water en het daar doorheen roeren, dus dat had ik gekocht maar nu heb ik zn pony die het niet lust dus nu doe ik het met appelmoes in een spuit en dat werkt heel erg goed!!
je moet dus een beetje creatief zijn en wat proberen. ik zou het dus niet over het hooi doen want je weet nooit wat er allemaal mee gebeurt.

hou je me op de hoogte van het resultaat?

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 00:35

Heeft er iemand ervaring dat er een paard hoefbevangen raakt na het beslaan?
Dit is mijn paard dus overkomen en ik ben al een half jaar bezig Boos!
Er wil maar geen verbetering komen, bloedwaardes zijn goed en op de röntgenfoto's is een kleine kanteling te zien, maar niet erg.
De ene dag gaat het goed de andere dag krijg ik hem zowat de stal niet uit.....
Help !!!!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:56

Wat vreemd! Hoefbevangenheid is voorzover ik weet is het een verstoring van de stofwisseling waardoor bepaalde bacterien massaal afsterven en de andere bacterien vrij spel krijgen om de lamellen in de hoeven te infecteren waardoor het hoefbeen los komt. Hoe kan een paard dan van beslaan bevangen raken???? Is/was er niet iets anders met je paard aan de hand en dat het beslaan de spreekwoordelijke druppel was?

Wel vervelend voor je dat je hier al een half jaar mee loopt te dokteren.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:27

De eerste keer dat hij niet meer wilde lopen begon in januari en dat was na het beslaan. De tweede keer in maart ook weer na het beslaan, misschien is het toeval ?? De dierenarts staat ook voor een raadsel, gisteren was het weer erg slecht. Huilen Ben benieuwd hoe hij vandaag is. Had een afspraak gemaakt bij eric laarakker op 21 juni, maar zolang kan ik echt niet wachten! Heb gisteren opgebeld en kan vandaag in ieder geval met wat medicijnen beginnen.Woensdag komt er iemand langs om hem te onderzoeken. Ik ben echt ten einde raad en weet niet meer wat ik er aan kan doen.....
Hij staat nu sinds 4 weken op blote voeten,wat natuurlijk ook al erg gevoelig voor hem is.
Ik hou jullie op de hoogte.........

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:29

ik heb trouwens nog een bijna volle emmer magnesiumpoeder staan. Het had bij mijn paard geen effect, iemand nog belangstelling?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:33

afram schreef:
Ik ben echt ten einde raad en weet niet meer wat ik er aan kan doen.....
Hij staat nu sinds 4 weken op blote voeten,wat natuurlijk ook al erg gevoelig voor hem is.

Ach gut

Wat heb je precies gedaan tot nu toe? Wat voer je? beweging? Medicijnen en in de modder gezet???

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:54

Isapaardje schreef:
capopjekop schreef:

Mijn DA vond dat niet nodig, maar ik wil het proberen. Daarbij staat er op de verpakking dat je niet zomaar moet voeren mits je te maken hebt met bevangen paarden, resitentepaarden en paarden met een tekort. Mijn pony is bevangen dus dan neem ik aan dat ik het gewoon mag voeren. Daarbij is het idd niet schadelijk als je maar niet doorgaat na de test peroide als er geen verbetering is. En ik heb het mijn da nagevraagd, volgens hem kon het geen kwaad om het te proberen

@ fancylover: Ik blijf erbij als ik het haar geef. Ze krijgt niet echt veel hooi als ik de magnesium voer, dus ze eet het allemaal op. Want ik geef haar dan ook meteen haar modderbehandeling dus ik kan wel controleren of ze het allemaal opeet. Dus ik hoop dat het helpt, als het goed is kan ik dat zien. Ik had nu wel het idee dat ze al makkelijker loopt, maar goed kan ook komen doordat de da maandag is geweest Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:55

Bij mijn paard is (achteraf gezien) de ellende ook begonnen elke keer als de hoefsmid geweest was. Zij stond niet op ijzers, maar waarschijnlijke was het proces van de hoefbevangenheid al aan de gang. De hoefsmid haalde volgens mij teveel van de zool af (het stukje voor de straal) waardoor het hoefbeen minder tegendruk kreeg.
Dit is mijn eigen theorie hoor. Nu mijn nieuwe hoefsmid de zool zo dik mogelijk laat loopt geeneen van mijn paarden nog gevoelig na het bekappen.
Ik twijfelde dus heel erg tussen: te kort bekapt of hoefbevangenheid. Om het zeker te weten heb ik toen foto's laten maken en toen bleken de hoefbenen in de voorvoeten beiden al gekanteld te zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:21

Mijn pony was een tijd geleden ook bevangen, maar er werd geen magnesium te kort geconstateerd. Daarom mijn opmerking dat je niet zomaar "omdat het vaak een tekort is bij bevangen paarden" moet gaan geven.

Wat de ijzers betreft ... je hebt met ijzers toch een wat verminderde werking van het hoefmechanisme. En daarmee dus minder goede doorstroming van de doorbloeding. Is er al een verstoring (een kleine kanteling is een verstoring), dan is het alleen maar een optelsom.

Een gezond paard is niet ziek en kan ook nog eens heel wat hebben als er wat "fout" gaat in voeding/bekappen e.d. Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:30

hoefbevangenheid kan ook ontstaan door overbelasten, is dus niet alleen een verstoring in de stofwisseling. Volgens mij zijn er nog veel meer mogelijke oorzaken.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:21

er zijn heeeeel veel verschillende oorzaken van hoefbevangenheid en helaas maar weinig oplossingen..
maargoed je kan beter wat proberen dan niets te doen Ja

ik heb het magnesium gewoon geprobeert zonder dat ik wist of het een magnesium te kort zou zijn of niet...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:31

Misschien is het dan juist een idee om de summerfit koeken te geven, daar zit vanalles in, ook magnesium.
Mijn hoefbevangen pony is een paar weken bloed van getest en zij had geen tekorten.

Overigens ben ik zelf van plan om MSM te gaan proberen, werkt licht ontstekingsremmend en wordt aangeraden voor oa hoefbevangen paarden, iemand hier ervaringen mee?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:33

Maar ik las dat het moeilijk op te nemen is als er ook calcium bij zit, weet niet of dit in de summerfit zit en ik ben voorzichtig met bijvoeren. Ze krijgt alleen hooi, summerfit of aura voer ik nu ook niet meer bij.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:35

klopt je mag het niet voeren met calcium dus ik heb mijn pony helemaal van het krachtvoer afgehaald en krijgt nu alleen nog wortels (2 emmers per dag) en genoeg hooi.
ik ga binnenkort bij hartog voer kopen waar extra magnesium in zit Ja ik hoop dat hij dat lust zodat ik dat na de magnesium kuur kan geven.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:37

Dat kun je nakijken op de website van pavo. Ik vind het vooral prettig om iets erbij te kunnen geven als alleen hooi/gras. Ook met VD training zijn die dingen dan handig (daar heb ik Liga voor, is bijna hetzelfde als summerfit en aura maar dan in brokvorm).

Overigens geef ik ze maar een klein stukje per dag.

Wortels zit juist weer veel suiker in, die durf ik niet meer te geven.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:44

tsja over wortels worden veel verschillende dingen gezegt.
de ene hoefsmid en dierenarts zeggen dat het heel fout is en de andere hoefsmid en dierenarts zeggen dat het geen kwaad kan..
dus ik weet het niet en hij krijgt het nu wel gewoon omdat hij tog iets moet eten en het gaat geweldig Ja dus daarom ga ik er gewoon mee door

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:40

Ik lees ook overal dat wortels niet goed zijn voor bevangen paarden dus ik geef echt alleen maar hooi hoe sneu ik het ook vind. Als ze straks weer goed loopt enz wil ik havens voer kopen voor bevangen paarden

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:53

mijn pony loopt uitstekend op wortels Ja
ik kan hem moeilijk ook nog van de wortels af halen dan blijft er helemaal niets meer van dat beestje over.. en ach zolang het goed gaat zie ik niet in waarom ik het niet kan voeren Knipoog

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:08

Kymalin schreef:
afram schreef:
Ik ben echt ten einde raad en weet niet meer wat ik er aan kan doen.....

Ach gut

Wat heb je precies gedaan tot nu toe? Wat voer je? beweging? Medicijnen en in de modder gezet???

Er is erg veel gedaan, dierenarts weet de oorzaak niet waarom hij zo gevoelig loopt. Open teenijzers met rubberzooltje had ook niet het gewenste effect. Röntgenfoto's, bloedonderzoek, het voer was niet veranderd en nog geen weidegang,dezelfde training.....
Ascalpoeders(bloedverdunners) metacam (natuurlijk !!) Het krachtvoer kan het ook niet zijn,wat hij krijgt alleen een pavokoek 2x een halve en 's avonds een klein beetje slobber.Wel krijgt hij in de winter winterwortels, misschien is dat de oorzaak wel...?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:11

ach die van mij krijgt dus ook veeel wortels en die loopt juist weer helemaal super! dus ik weet niet of het daar aan ligt het kan natuurlijk wel...

een openteen ijzer bedoel ej dan dat het ijzer andersom eronder ligt?