natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:59

ART_UMA schreef:
Dus wat mij betreft is natuurlijker houden (24/7 buiten lopen) geen noodzaak. Dat veel beweging voor een paard goed is, eens. Dat voer veel bepaald ook eens. Maar in de winter zonder deken buiten, dat past mij gewoon slecht. Dan is een wintervacht zo dik dat rijden haast onmogelijk is. En ja, ik wil een paard om op te rijden en niet alleen om naar te kijken en ja die keus is aan mij (ego he Cool )

Ben ik met je eens.

Je moet ook hier een manier vinden die voor beiden werkt. Ik ben het eens dat een redelijk groot aantal (dus niet alle paarden met ijzers!!!) paarden voor Jan Doedel op ijzers staan. Ik vind ook dat paarden minimaal een paar uur vrij buiten moeten kunnen lopen. Ook denk ik dat veel mensen veel te veel krachtvoer geven i.p.v voldoende ruwvoer.
Ik heb daarom een mix gemaakt die goed werkt. Paard staat overdag buiten, heeft geen ijzers maar in de winter wel een dek en ze krijgt gewoon een beetje krachtvoer. Soms komt er wat nieuws bij of valt er iets af. Het is net wat mijn ervaringen zijn en waar mijn doelen liggen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:01

Esperanza schreef:
Ik ga geen zeiknat paard zonder deken op een trailer zetten midden in de winter, hij is atleet en die moet sporten. En te lange vacht past daar nu eemaal niet bij.

Over de zienswijze van wat een paard moet doen kunnen we heeeeeeeel lang over discussiëren zonder dat er iets uitkomt. Ik ben het iig niet met de jouwe eens.

Maar hoezo gaat het lange haar niet? Een paard dat zweet is niet hetzelfde als een mens dat zweet. Een zwetende mens krijgt een longontsteking als hij in de kou gaat staan, maar bij een paard is dat helemaal niet zo.
Of is het gewoon dat het er niet netjes uit ziet?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:05

Ik zoek, net als het commentaar van Fransje, naar een tussenvorm. Ik heb geen dekens omdat kort haar beter staat.

Ik laat hem gewoon niet werken in zijn winterjas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:07

Esperanza schreef:
Een dikke wintervacht past mij ook niet ivm met trainingen.

....en wedstrijden, de hartslag (die bij endurance niet geheel onbelangrijk is) schiet omhoog als het paard zijn warmte door die dikke vacht niet kwijt kan.

@Arno: die discussie, daar zal niemand ooit uitkomen.

Een bezweet paard in de trailer zetten zou ik ook niet doen. Niet omdat het er niet mooi uit ziet maar omdat het mij niet gezond lijkt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:44

Ik kwam net trouwens deze site tegen:

http://www.marcokrul.nl/wat_is_anders.htm

Niet kijken op je nuchtere maag, ik vond de anigif van de hoef die geplet wordt een beetje goor Misselijk
Het is een vrij nieuwe site, van een voormalig strasserbekapper die overgegaan is op meer behoudend bekappen.

Hij heeft samen met een wetenschapper ontdekt dat niet alleen de hoef uitzet tijdens het lopen, maar ook het hoefbeen zelf!

Dit is trouwens een fotoserie van het hoefmechanisme. Je ziet dat de hoef niet alleen aan de achterkant uitzet, zoals in veel boeken geschreven wordt. De hoef zet over de hele oppervlakte uit. (en hou in gedachten wat er dus gebeurt als je er een ijzer onder timmert...)

Afbeelding

bron: gesunde-pferdehufe.de

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:23

Ik rij ook endurance, maar mijn paard heeft geen dekens op. Hij is veel gezonder zonder dekens. Met dekens was hij vaak verkouden, had hij overal jeuk en rare bultjes.
's Winters zet ik hem ook gewoon bezweet zonder deken buiten, hij is nooit ziek.
Met rijden merk ik ook geen verschil, hij legt z'n haar plat en kan z'n warmte prima kwijt. Qua hartslag merk ik ook geen verschil, hij zakt zomer en winter even snel bij ongeveer gelijke omstandigheden.
We rijden geen hoog niveau, klasse 2, dus misschien telt dat niet.

Voor degene die denken/vinden dat hun paard niet goed kan trainen als hij geen dekens op heeft, hebben jullie dit echt ervaren? Dus hebben jullie je paard daadwerkelijk een winter zonder dekens gehad?
Ik dacht namelijk ook altijd dat Anouar nooit zonder dekens zou kunnen, maar ik heb nu ervaren dat hij eigelijk niet met dekens kan

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:17

nou ik denk dat het niet veel uitmaakt of je klasse 2 rijdt of hoger
klasse II 40 tot 79 km Ziek

Als een endurance paard zo'n afstand kan rijden zonder dekens, kan een dressuur paard zéker getraind worden zonder. Of je moet bang zijn dat de jury je minder punten geeft vanwege een harig paard. Cool

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:33

Lenneke_ schreef:
Ik rij ook endurance, maar mijn paard heeft geen dekens op. Hij is veel gezonder zonder dekens. Met dekens was hij vaak verkouden, had hij overal jeuk en rare bultjes.
's Winters zet ik hem ook gewoon bezweet zonder deken buiten, hij is nooit ziek.
Met rijden merk ik ook geen verschil, hij legt z'n haar plat en kan z'n warmte prima kwijt. Qua hartslag merk ik ook geen verschil, hij zakt zomer en winter even snel bij ongeveer gelijke omstandigheden.
We rijden geen hoog niveau, klasse 2, dus misschien telt dat niet.

Voor degene die denken/vinden dat hun paard niet goed kan trainen als hij geen dekens op heeft, hebben jullie dit echt ervaren? Dus hebben jullie je paard daadwerkelijk een winter zonder dekens gehad?
Ik dacht namelijk ook altijd dat Anouar nooit zonder dekens zou kunnen, maar ik heb nu ervaren dat hij eigelijk niet met dekens kan

Je rijd toch ook pas vanaf dit jaar endurance en hebt je eerste klasse 2 in Zelhem gereden? Heb je al een een hele winter intensief getraind met een hartslagmeter?

Je weet dat koelen heel belangrijk is in de endurance vooral om de hartslag lager te krijgen.( Er stond ook ooit nog een leuk artikel in de Her& Der over het warmte niet kwijt kunnen raken en de invloed op de hartslag). Waarom zou je je paard dan in zijn winterjas laten rennen. Van wilde paarden wordt geen prestatie gevraagd. Die zouden ook echt niet zomaar lang en hard gaan lopen in een tijd van toch al voedelschaarste. Een wintervacht is bedoeld om warm te blijven. Met het plat leggen of op zetten van de haren kunnen ze best wel wat sturen maar onvoldoende voor de gevraagde prestaties.

Koek staat prima onder haar deken. Is nooit ziek geweest, nooit verkouden helemaal niets. Ik weet uit ervaring hoe Cookie eruit ziet als ze in de winter geen dek op heeft. Ze krijgt dan een hele dikke, korte compacte vacht. Veels te warm met een flinke training.

Arabesk: interessante site. Vond het niet zo goor.
Nog iets, bij een voldoende ruim beslag kan de hoef ook uitzetten hoor.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 12-07-06 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:34

Eh.. de dekendiscussie hoort hier niet thuis. Graag on topic blijven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:35

Anya schreef:
Eh.. de dekendiscussie hoort hier niet thuis. Graag on topic blijven.

sorry Bloos

Volgens mij gaat die hele laatste pagina off-topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 00:50

fransje23 schreef:

Inderdaad erg interessant!!
Wat het tweede punt betreft: als dat zo zou zijn fransje, dan zouden de nagels behoorlijk in de hoeven wrikken, denk je niet? Pling

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 01:06

Jovarna schreef:
fransje23 schreef:

Wat het tweede punt betreft: als dat zo zou zijn fransje, dan zouden de nagels behoorlijk in de hoeven wrikken, denk je niet? Pling

Die nagels zitten niet aan de achterkant hoor!
En als de voorkant zou uitzetten, dan zouden de nagels heus wel gaan wrikken en dit is bij mij nog nooit het geval geweest.

Soms willen mensen perse iets bewijzen en dan gaan ze daar van alles mee doen om zogenaamd iets te bewijzen. Een dode voet zonder pezen en banden, het gehele paard daarboven en de natuurlijke manier van bewegen machinaal indrukken en op basis daarvan conclusies doen over hoe ieder paard bekapt dient te worden, vind ik zeer gevaarlijk.
Weer zo'n nieuwe trend die veel paardenleed gaat aanrichten, lijkt me.
Een paardenvoet is geen experiment. Loopt je paard goed, laat dat dan zo.
En als dat niet het geval is, laat hem dan deskundig behandelen door mensen die ervoor opgeleid zijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 01:10

Hippotha schreef:
Die nagels zitten niet aan de achterkant hoor!

Nogmaals: de hoeven zetten niet alleen aan de achterkant uit. Als jij dat niet geloven wilt, prima, maakt mij niet uit.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:45

.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:52

Maar goed dat je je post zelf verwijderd hebt, want het sloeg helemaal nergens op.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:26

fransje23 schreef:
Je rijd toch ook pas vanaf dit jaar endurance en hebt je eerste klasse 2 in Zelhem gereden? Heb je al een een hele winter intensief getraind met een hartslagmeter?

Je weet dat koelen heel belangrijk is in de endurance vooral om de hartslag lager te krijgen.( Er stond ook ooit nog een leuk artikel in de Her& Der over het warmte niet kwijt kunnen raken en de invloed op de hartslag). Waarom zou je je paard dan in zijn winterjas laten rennen. Van wilde paarden wordt geen prestatie gevraagd. Die zouden ook echt niet zomaar lang en hard gaan lopen in een tijd van toch al voedelschaarste. Een wintervacht is bedoeld om warm te blijven. Met het plat leggen of op zetten van de haren kunnen ze best wel wat sturen maar onvoldoende voor de gevraagde prestaties.

@ lenneke, jij hebt een arabier. Die kunnen hun warmte beter kwijt dan een New Forest, ook ligt de hartslag van een NF veel hoger waardoor het dus belangrijker wordt om die warmte goed kwijt te kunnen. (sorry voor off topic, maar ik moest dit nog even kwijt)

@Bessie, ik vond de site ook niet zo goor. Maar er zo mechanisch op drukken lijkt me ook anders dan een echt dier dat er op loopt. Maak dan deze beelden van een paard op de lopende band...

Ik kan mij vinden in het bovenstaande (quote van Fransje), dat geld voor mij ook voor de voetjes. Met die afstanden die ik rijd buiten, kan ik niet zonder ijzers. Klasse 2 Endurance kan ik ook rijden zonder ijzers, tuurlijk. Maar de training, das wat anders. Als je niet op de veluwe woont, maar in NoordHolland, dan gaat het gewoon niet. Ik ben zo afhankelijk van de straat, de bermen zijn niet altijd bereidbaar.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:37

Hippotha schreef:
Weer zo'n nieuwe trend die veel paardenleed gaat aanrichten, lijkt me.

Welke eerdere trend heeft veel paardenleed aangericht? Ik heb al een aantal keer Bokkers opgeroepen om hun "negatieve" verhaal over NB te komen vertellen. Er is er maar één en dat ben jij. Dat elke vorm van paardenleed er een teveel is, sluit ik mij volledig bij aan.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:36

welke site is er dan zo goor?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:42

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:51

Esperanza schreef:
, ik vond de site ook niet zo goor. Maar er zo mechanisch op drukken lijkt me ook anders dan een echt dier dat er op loopt. Maak dan deze beelden van een paard op de lopende band...

Daarom zijn ze ook bezig het een en ander op wetenschappelijk verantwoorde wijze te onderzoeken Pling

Werd ook wel een keer tijd Haha!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:35

Ik heb de site even bekeken, en ben echt super verbaasd dat een smid zoiets op Internet zet......... een paard belast zijn voeten NOOIT en TE NIMMER loodrecht op de grond! Hij landt op de ballen, wikkelt af en rolt over de toon, da's een totaal ANDERE belasting. Daarom is een goede opzet in het ijzer (als je daar voor kiest) zo belangrijk ,wat helaas ook door veel smeden vergeten wordt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:41

linky schreef:
Ik heb de site even bekeken, en ben echt super verbaasd dat een smid zoiets op Internet zet......... een paard belast zijn voeten NOOIT en TE NIMMER loodrecht op de grond! Hij landt op de ballen, wikkelt af en rolt over de toon, da's een totaal ANDERE belasting. Daarom is een goede opzet in het ijzer (als je daar voor kiest) zo belangrijk ,wat helaas ook door veel smeden vergeten wordt.

Laat hem maar niet horen dat je hem smid noemt Tong uitsteken . Ik vind het best interessant om te lezen hoe het een en ander geinterpreteerd wordt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:48

linky schreef:

Ik las gisteren nog een stukje in (ik meen de Hoefslag), daarin stond dat paarden eerst op de buitenkant van de hoef landen. Was onderzocht met iets (weet ik zo ff niet meer) waarmee ze een aantal keer vaker beeldjes konden vastleggen dan met de film.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:56

opala schreef:
Hippotha schreef:
Ik heb al een aantal keer Bokkers opgeroepen om hun "negatieve" verhaal over NB te komen vertellen. Er is er maar één en dat ben jij.

Nee hoor, ik had er ook 1 maar die werd van tafel geveegd omdat anderen schijnbaar beter weten hoe ik iets ervaar dan ik zelf. Boos!

Heb gister weer ervaren dat het NB-paard duidelijk gevoelig en kort loopt op het harde. Mijn TB paard loopt echter super regelmatig in een flinke draf, met de oortjes naar voren, over de weg. En dat terwijl ik toch een heel gevoelig en enigzins kleinzerig paard heb. Ze zal dus zeker niet gevoelig zijn.

Wat betreft die site met "gore" plaatjes. Het ziet er erg interessant en spectaculair uit maar alles wat je plet onder een gewicht zet uit. Dit heeft niets te maken met de bewegingen van een paard. Wetenschappelijk onderzoek hier naar lijkt mij ook zeer nuttig. En om dit nu al als bewijs voor te dragen een beetje overmoedig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:02

Jovarna schreef:
fransje23 schreef:

Nee, dat denk ik niet. De hoef zet toch (voornamelijk) aan het achterste gedeelte uit mede omdat het paard hier op land. Je ziet dat wrikken trouwens bij een slecht beslag wel gebeuren.
Ben even benieuwd zijn er beelden, van onder af genomen, van hoe een hoef met ijzer neerkomt?