Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vasthi schreef:Simodi, die van mij (ook 3/4) heeft op advies van Utrecht in maart vorig jaar op ijzers met een verhoging gestaan. Daar liep ze alleen maar beroerder door. Ze moest stalrust hebben,dat kon ik haar niet aandoen, dus dat werd een heel klein stukje gras van 2 bij 5 meter. Daar werd ze alleen maar ongelukkig van en liep ze nog steeds niet rad door.
Nu heb ik haar vorig jaar september in een kudde van zo'n 10 paarden 24/7 buiten, zonder ijzers. Als ze daar schade van zou oplopen dan is ze in ieder geval gelukkig geweest, maar ik geloof ook echt dat zo veel mogelijk beweging goed voor haar is en dat veel in een stal stilstaan slecht is. Rijden op de AdB manier is geen 6 keer per week te doen voor mij, dus ik maak nu alleen bosritten met losse teugels (per maart dit jaar begonnen).
Dit ging met ondersteuning van Primeval prima. Na de overstap naar Glucohorse ging het even mis. Terug naar Primeval en ze liep al snel weer helemaal rad, maar waarschijnlijk heb ik nu te snel te veel gedaan en afgelopen zaterdag liep ze aan het einde van de rit echt stokkreupel.
Ik gebruik nu vanaf maandag Metacam,61 euro een flesje voor nog geen 4 keer behandelen...., maar het helpt en ze loopt gruwelijk veel beter. Vandaag was de laatste dag op Metacam en ik hoop dat ze nu weer goed blijft op alleen Primeval. Op termijn wil ik weer heel rustig aan het rijden opbouwen.
McLaren schreef:Ik ga ook weer ander beslag proberen, misschien liploos of van die kunststof dingen (even overleggen met mr. hoefsmid). Toevallig kwam ik ergens anders mijn dierenarts tegen en om een of andere reden maakt hij zich totaaal niet druk en zegt dat als de kreupelheid steeds terugkomt ik pas naar ander beslag moet kijken. Toch ga ik iets anders proberen
Vasthi schreef:Simodi, die van mij (ook 3/4) heeft op advies van Utrecht in maart vorig jaar op ijzers met een verhoging gestaan. Daar liep ze alleen maar beroerder door. Ze moest stalrust hebben,dat kon ik haar niet aandoen, dus dat werd een heel klein stukje gras van 2 bij 5 meter. Daar werd ze alleen maar ongelukkig van en liep ze nog steeds niet rad door.
Nu heb ik haar vorig jaar september in een kudde van zo'n 10 paarden 24/7 buiten, zonder ijzers. Als ze daar schade van zou oplopen dan is ze in ieder geval gelukkig geweest, maar ik geloof ook echt dat zo veel mogelijk beweging goed voor haar is en dat veel in een stal stilstaan slecht is. Rijden op de AdB manier is geen 6 keer per week te doen voor mij, dus ik maak nu alleen bosritten met losse teugels (per maart dit jaar begonnen).
Dit ging met ondersteuning van Primeval prima. Na de overstap naar Glucohorse ging het even mis. Terug naar Primeval en ze liep al snel weer helemaal rad, maar waarschijnlijk heb ik nu te snel te veel gedaan en afgelopen zaterdag liep ze aan het einde van de rit echt stokkreupel.
Ik gebruik nu vanaf maandag Metacam,61 euro een flesje voor nog geen 4 keer behandelen...., maar het helpt en ze loopt gruwelijk veel beter. Vandaag was de laatste dag op Metacam en ik hoop dat ze nu weer goed blijft op alleen Primeval. Op termijn wil ik weer heel rustig aan het rijden opbouwen.
Toekie schreef:Gisteren inderdaad met Bonanza naar de kliniek geweest. We zijn er zo'n twee uur geweest maar de arts kon niets vinden. Op het harde en zachte laten lopen, buigproeven gedaan, foto's laten maken van beide voorbenen en op het laatst één been verdoofd om te kijken of hij dan op het andere kreupel ging lopen. Hij liep eigenlijk de hele tijd regelmatig. Uit de foto's bleek dat het hoefgewricht, de kogel en sesambeenden goed zijn. De straalbeentjes zijn van matige kwaliteit maar hij wist niet of dit samenhangt met de klachten, gezien ook dat die bij Quarters schijnbaar vaker niet zo mooi zijn. Voor de zekerheid heeft hij daarna dus één been verdoofd om te kijken of hij dan op het andere ging kreupelen. Dit was niet het geval.
Conclusie van de arts; gewoon weer aan de slag en mochten de klachten terugkomen opnieuw een afspraak maken en (licht) blijven doorrijden tot de dag van de afspraak omdat dan concreet gekeken kan worden (omdat hij nu na paar dagen rust weer goed liep). Het kwam er eigenlijk op neer dat de arts natuurlijk 'graag' een oorzaak had gevonden. Maar wellicht was het iets simpels en is het alweer over. Daarom vroeg ik of hij verwachtte dat ik weer terug moest komen, dat doet hij dus niet.Ook heb ik gevraagd of het verantwoord is dat ik het NK morgen in Bunschoten start, dit vond hij geen probleem. Bonanza is flink onderzocht en hij heeft gewoon geen pas kreupel gelopen. Bonanza heeft de afgelopen week ook geen mispassen o.i.d meer gemaakt. Hoezee!
Navy schreef:McLaren schreef:Ik ga ook weer ander beslag proberen, misschien liploos of van die kunststof dingen (even overleggen met mr. hoefsmid). Toevallig kwam ik ergens anders mijn dierenarts tegen en om een of andere reden maakt hij zich totaaal niet druk en zegt dat als de kreupelheid steeds terugkomt ik pas naar ander beslag moet kijken. Toch ga ik iets anders proberen
Never change a winning formula! Als het loopt, dan loopt het. Ik ga dan niet meer sleutelen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen;
Hebben jullie paarden van die typische HKO-hoefjes? Dus met name zo'n steile wand?
Ik vraag dit omdat mijn merrie (met HKO fase 4 dus) zware platvoeten heeft..
McLaren schreef:Ik ga ook weer ander beslag proberen, misschien liploos of van die kunststof dingen (even overleggen met mr. hoefsmid). Toevallig kwam ik ergens anders mijn dierenarts tegen en om een of andere reden maakt hij zich totaaal niet druk en zegt dat als de kreupelheid steeds terugkomt ik pas naar ander beslag moet kijken. Toch ga ik iets anders proberen
Goof schreef:McLaren schreef:Ik ga ook weer ander beslag proberen, misschien liploos of van die kunststof dingen (even overleggen met mr. hoefsmid). Toevallig kwam ik ergens anders mijn dierenarts tegen en om een of andere reden maakt hij zich totaaal niet druk en zegt dat als de kreupelheid steeds terugkomt ik pas naar ander beslag moet kijken. Toch ga ik iets anders proberen
Mijn vriend is hoefsmid en zegt hierover het volgende:
Als je paard HKO heeft en er constant last van heeft, zou je eens na moeten gaan denken over een balkijzer, een lapje ertussen en siliconen. Deze combinatie zorgt voor betere demping en dat heeft zo'n paard nodig.
En ijzer moet een % kunnen glijden (over straat) en kunststof ijzers doen dat niet. Deze remmen hem in zijn beweging> dus pijn.
Liploos is niet perse slecht of beter, dus eventueel proberen waard, maar demping is wat je het beste kunt doen.
Citaat:Mijn vriend is hoefsmid en zegt hierover het volgende:
Als je paard HKO heeft en er constant last van heeft, zou je eens na moeten gaan denken over een balkijzer, een lapje ertussen en siliconen. Deze combinatie zorgt voor betere demping en dat heeft zo'n paard nodig.
En ijzer moet een % kunnen glijden (over straat) en kunststof ijzers doen dat niet. Deze remmen hem in zijn beweging> dus pijn.
Liploos is niet perse slecht of beter, dus eventueel proberen waard, maar demping is wat je het beste kunt doen.
McLaren schreef:Hoe kom je trouwens op dat verhaal met die kat?