Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:29

Simodi, die van mij (ook 3/4) heeft op advies van Utrecht in maart vorig jaar op ijzers met een verhoging gestaan. Daar liep ze alleen maar beroerder door. Ze moest stalrust hebben,dat kon ik haar niet aandoen, dus dat werd een heel klein stukje gras van 2 bij 5 meter. Daar werd ze alleen maar ongelukkig van en liep ze nog steeds niet rad door.

Nu heb ik haar vorig jaar september in een kudde van zo'n 10 paarden 24/7 buiten, zonder ijzers. Als ze daar schade van zou oplopen dan is ze in ieder geval gelukkig geweest, maar ik geloof ook echt dat zo veel mogelijk beweging goed voor haar is en dat veel in een stal stilstaan slecht is. Rijden op de AdB manier is geen 6 keer per week te doen voor mij, dus ik maak nu alleen bosritten met losse teugels (per maart dit jaar begonnen).

Dit ging met ondersteuning van Primeval prima. Na de overstap naar Glucohorse ging het even mis. Terug naar Primeval en ze liep al snel weer helemaal rad, maar waarschijnlijk heb ik nu te snel te veel gedaan en afgelopen zaterdag liep ze aan het einde van de rit echt stokkreupel.

Ik gebruik nu vanaf maandag Metacam,61 euro een flesje voor nog geen 4 keer behandelen...., maar het helpt en ze loopt gruwelijk veel beter. Vandaag was de laatste dag op Metacam en ik hoop dat ze nu weer goed blijft op alleen Primeval. Op termijn wil ik weer heel rustig aan het rijden opbouwen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:56

Diablo van mij loopt ook weer een stuk beter.
Na eerst beslag met zooltjes te hebben geprobeerd en waar hij alleen maar meer last van kreeg had ik besloten om zonder ijzers te gaan proberen. Dit ging na de tweede keer bekappen helemaal niet meer en liep zo kreupel als wat op het harde.
Dus toch maar weer de hoefsmid gebeld en die heeft een speciaal ijzertje voor hem ontworpen Haha! Nu na twee dagen zie ik al duidelijk verschil en loopt hij een stuk beter...ook op het harde. Vanmiddag zijn we zelfs wezen wandelen en dat ging echt super! Hopelijk blijft het zo goed gaan en blijft hij 's ochtends goed zijn stal uitkomen Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:17

Vasthi schreef:
Simodi, die van mij (ook 3/4) heeft op advies van Utrecht in maart vorig jaar op ijzers met een verhoging gestaan. Daar liep ze alleen maar beroerder door. Ze moest stalrust hebben,dat kon ik haar niet aandoen, dus dat werd een heel klein stukje gras van 2 bij 5 meter. Daar werd ze alleen maar ongelukkig van en liep ze nog steeds niet rad door.

Nu heb ik haar vorig jaar september in een kudde van zo'n 10 paarden 24/7 buiten, zonder ijzers. Als ze daar schade van zou oplopen dan is ze in ieder geval gelukkig geweest, maar ik geloof ook echt dat zo veel mogelijk beweging goed voor haar is en dat veel in een stal stilstaan slecht is. Rijden op de AdB manier is geen 6 keer per week te doen voor mij, dus ik maak nu alleen bosritten met losse teugels (per maart dit jaar begonnen).

Dit ging met ondersteuning van Primeval prima. Na de overstap naar Glucohorse ging het even mis. Terug naar Primeval en ze liep al snel weer helemaal rad, maar waarschijnlijk heb ik nu te snel te veel gedaan en afgelopen zaterdag liep ze aan het einde van de rit echt stokkreupel.

Ik gebruik nu vanaf maandag Metacam,61 euro een flesje voor nog geen 4 keer behandelen...., maar het helpt en ze loopt gruwelijk veel beter. Vandaag was de laatste dag op Metacam en ik hoop dat ze nu weer goed blijft op alleen Primeval. Op termijn wil ik weer heel rustig aan het rijden opbouwen.

Misschien moet ik primeval ook eens gaan proberen (ik neem aan dat je de Gelatinaat bedoelt?). Die gaf ik jaren geleden ook aan mijn oude merrie die 'gewoon' artrose heeft en die had daar ook baat bij. Eigenlijk niet angedacht dat het ook wel eens kan helpen voor paarden met HKO ...

En metacam, wat is dat?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:09

McLaren schreef:
Ik ga ook weer ander beslag proberen, misschien liploos of van die kunststof dingen (even overleggen met mr. hoefsmid). Toevallig kwam ik ergens anders mijn dierenarts tegen en om een of andere reden maakt hij zich totaaal niet druk en zegt dat als de kreupelheid steeds terugkomt ik pas naar ander beslag moet kijken. Toch ga ik iets anders proberen Ja

Never change a winning formula! Als het loopt, dan loopt het. Ik ga dan niet meer sleutelen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen;

Hebben jullie paarden van die typische HKO-hoefjes? Dus met name zo'n steile wand?

Ik vraag dit omdat mijn merrie (met HKO fase 4 dus) zware platvoeten heeft..

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:18

Vasthi schreef:

Ik had geen keus om alleen nog maar via ATB te rijden omdat ik op de "normale"manier steeds een kreupel paard had.
Hoewel het ook niet altijd kreupelheid is geweest maar ook heel veel spanningen vanuit zijn rug rijd ik nu altijd op deze manier...
Ook buiten dus. Ik ben absoluut geen bak rijder want ik heb altijd met hem lekker buiten gereden maar nu om mij deze methode aan te leren moet ik dus vaker in de bak rijden...
Zoals jij het nu omschrijft dat 6 dagen in de week volgens ATB te rijden klinkt een beetje alsof het een onmogelijke opgave is.
Het is best lastig om je bepaalde dingen aan te leren enzo maar als je bepaalde oefeningen door hebt om je paard daar recht van te laten lopen ook buiten dan is het net zo gewoon rijden als de "normale" manier.
Een losse teugel buiten is eigenlijk heel fout. Ik merk het aan mijn paard ook ik reed ook altijd met een lange losse teugel buiten Een paard is van zichzelf scheef en zal zich zelf nooit uit zichzelf recht maken Jij moet dus hem recht laten lopen door middel van hem te "sturen" met je teugel voorbeeld: Als ik ga draven, en hij loopt onregelmatig dan wil dat heel vaak zeggen dat hij zijn rug niet ontspant en zich dus overbelast op zijn benen....het licht er dus een beetje aan op welk been ik dan licht rij maar zet hem zeg maar een beetje contra stelling en hou de druk vast en uiteindelijk volgt hij mijn hand gaat hij ontspannen en is hij recht en loopt hij zuiver.
Dus ik rij nu wel weer buiten maar niet meer met een hele losse teugel Knipoog

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:34

Haha! Ik heb een Tinker, die hebben standaard platvoeten.

Metacam is een ontstekingsremmer en pijnstiller, was nu even nodig omdat ze heel slecht liep. Met Primeval bedoel ik idd de Gelatinaat, voor mijn paard werkt het goed. HKO is gewoon artrose in het straalbeentje. Doordat daar "gaatjes" in vallen raakt de pees die er langs loopt geirriteerd/ontstoken.

Madelon31, ik bedoel dat ik niet in de gelegenheid ben om 6 dagen per week te rijden en dat zou wel moeten volgens de AdB mevrouw waar ik les van heb gehad omdat het systeem anders niet/slechter werkt. Als ik al rijd (hooguit 2 maal per week, alleen als ze goed loopt) dan is dit voor mijn paard de beste manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:37

Mijn merrie heeft mooie gewone hoeven, niets aan te zien. Ook heeft ze niet t welbekende verkorte loopje dat veel HKO paarden hebben.

Ben zo blij dat t goed gaat! En idd...never change a winning formula! Zolang t goed gaat, lekker houden zo! Ik knijp iedere dag weer in mn handen en besef terdege dat t ook maar zo morgen anders kan zijn!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:39

Bij HKO is er niet altijd sprake van gaatjes en sleuven in het beentje. Er kunnen ook 'uitsteeksels' ontstaan, de bekende duivelsoortjes zegmaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:57

Klopt, dat noemen ze een spur. Kan ook voor flink wat last zorgen.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:37

@vasthi...Nou ik ben het daar niet mee eens hoor...ik rij die van mij ook niet 7 dagen in de week ongeveer 4 x waarvan zowiezo 1 dag buiten is.
Hij staat nu nog als ik niet rij op de wei..straks zal het wel anders zijn want dan zal alles te nat zijn.
Dan ga ik misschien iets meer rijden maar dat is dan puur voor beweging longeren wordt door atb geadviseerd met dubbele lijnen, maar dat kan ik niet Clown
Maar denk je niet dat je beter iets kan doen dan helemaal niks?? Bloos
Beetje raar dat jou atb mevrouw dat zegt misschien heb ik het fout hoor maar je kan toch beter iedere keer dat je erop zit met rechtgericht rijden enzo bezig te zijn dan helemaal niks??

Maar succes in ieder geval Knipoog

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:08

Ik ben, vanuit mijn Endurancetrainingen, bij geen enkel paard fan van 7 dagen per week beweging. Ik rijd mijn paarden om de dag. Wel staan ze sowieso de hele dag buiten, en mijn merrie ook de nacht.

Het lichaam heeft, na elke training, tijd nodig om te herstellen. Er treed namelijk altijd een bepaalde vorm van spierbeschadiging op (spierpijn=beschadiging).

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:52

N.a.v. mijn reactie op pagina 11 zou ik hier nog even iets laten weten. Knipoog Even wat knip-en-plakwerk:

Toekie schreef:
Gisteren inderdaad met Bonanza naar de kliniek geweest. We zijn er zo'n twee uur geweest maar de arts kon niets vinden. Op het harde en zachte laten lopen, buigproeven gedaan, foto's laten maken van beide voorbenen en op het laatst één been verdoofd om te kijken of hij dan op het andere kreupel ging lopen. Hij liep eigenlijk de hele tijd regelmatig. Uit de foto's bleek dat het hoefgewricht, de kogel en sesambeenden goed zijn. De straalbeentjes zijn van matige kwaliteit maar hij wist niet of dit samenhangt met de klachten, gezien ook dat die bij Quarters schijnbaar vaker niet zo mooi zijn. Voor de zekerheid heeft hij daarna dus één been verdoofd om te kijken of hij dan op het andere ging kreupelen. Dit was niet het geval.

Conclusie van de arts; gewoon weer aan de slag en mochten de klachten terugkomen opnieuw een afspraak maken en (licht) blijven doorrijden tot de dag van de afspraak omdat dan concreet gekeken kan worden (omdat hij nu na paar dagen rust weer goed liep). Het kwam er eigenlijk op neer dat de arts natuurlijk 'graag' een oorzaak had gevonden. Maar wellicht was het iets simpels en is het alweer over. Daarom vroeg ik of hij verwachtte dat ik weer terug moest komen, dat doet hij dus niet. Haha! Ook heb ik gevraagd of het verantwoord is dat ik het NK morgen in Bunschoten start, dit vond hij geen probleem. Bonanza is flink onderzocht en hij heeft gewoon geen pas kreupel gelopen. Bonanza heeft de afgelopen week ook geen mispassen o.i.d meer gemaakt. Hoezee! Go jij! Go jij!

Voor de zekerheid wil ik over 1,5/2 jaar (indien nodig natuurlijk eerder) nog eens foto's laten maken ivm de straalbeentjes. Misschien zijn ze altijd al zo geweest maar misschien wordt het ook wel erger. Just in case... Lachen

Son_ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:14

Ha Toekie,
Wat een goed nieuws Pling ! Prima om over een tijd nog een keer controle foto's te laten maken. Doen we zelf ook met onze pony.
Het is wat je zegt; Just in case

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:36

Navy schreef:
McLaren schreef:
Ik ga ook weer ander beslag proberen, misschien liploos of van die kunststof dingen (even overleggen met mr. hoefsmid). Toevallig kwam ik ergens anders mijn dierenarts tegen en om een of andere reden maakt hij zich totaaal niet druk en zegt dat als de kreupelheid steeds terugkomt ik pas naar ander beslag moet kijken. Toch ga ik iets anders proberen Ja

Never change a winning formula! Als het loopt, dan loopt het. Ik ga dan niet meer sleutelen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen;

Hebben jullie paarden van die typische HKO-hoefjes? Dus met name zo'n steile wand?

Ik vraag dit omdat mijn merrie (met HKO fase 4 dus) zware platvoeten heeft..

Mee eens! Maar het is dus sinds een half jaar al 3x voorgekomen.. ik weet niet precies hoe dat met die hko hoefjes is, ik heb nog wel een foto van dr hoeven net nadat ze siliconen had gekregen, ik ga ff zoeken dan zet ik em hier neer.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:43

Hier de foto's voor een idee:

Dag 2 op siliconen
Afbeelding

Zo ziet het er na 6 weken uit, als de siloconen verwijderd zijn
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:48

Mijn fjord heeft aan het linkerbeen (fase 3) een wat steilere hoef vergeleken met het rechterbeen (fase 2). Maar niet echt supersteil. Maar hij heeft al heel zijn leven verschillende vorm hoeven gehad, misschien is dat ook wel de oorzaak.
Hier een foto.
Afbeelding
Het is niet zo heel duidelijk, maar je kan zijn dat de linker niet super steil is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:44

McLaren schreef:

Mijn vriend is hoefsmid en zegt hierover het volgende:
Als je paard HKO heeft en er constant last van heeft, zou je eens na moeten gaan denken over een balkijzer, een lapje ertussen en siliconen. Deze combinatie zorgt voor betere demping en dat heeft zo'n paard nodig.
En ijzer moet een % kunnen glijden (over straat) en kunststof ijzers doen dat niet. Deze remmen hem in zijn beweging> dus pijn.
Liploos is niet perse slecht of beter, dus eventueel proberen waard, maar demping is wat je het beste kunt doen.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:35

Goof schreef:
McLaren schreef:

Als je paard HKO heeft en er constant last van heeft, zou je eens na moeten gaan denken over een balkijzer, een lapje ertussen en siliconen. Deze combinatie zorgt voor betere demping en dat heeft zo'n paard nodig.
En ijzer moet een % kunnen glijden (over straat) en kunststof ijzers doen dat niet. Deze remmen hem in zijn beweging> dus pijn.
Liploos is niet perse slecht of beter, dus eventueel proberen waard, maar demping is wat je het beste kunt doen.

Klopt, ik weet het. Ze heeft inderdaad al eens siliconen met een rubbertje gehad en na 4 weken liep ze inderdaad beter! Er zit alleen een maar aan vanwege de wei. Ik ben er niet zo zeker van of siliconenbeslag + wei een goeie combi is.

Son_ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:17

Citaat:

Ook onze hoefsmid heeft aangegeven dat demping belangrijk is. Zeker op het harde is een beetje "dempinghulp" welkom denk ik Pling

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 00:17

demping is zeer zeker belangrijk. Algemeen bekend is dat hoefijzers trillingen in de hoef veroorzaken, die weer schade geven. Het is dweilen met de kraan open door tussen een ijzer en de hoef dan een zooltje te plaatsen. De aller aller beste demping is nog altijd de onbeslagen hoef. Een balk ijzer vermindert de doorbloeding ook nog eens. En juist het doorglijden van ijzers zijn slecht voor de hoeven, dat geeft enorme rukken aan de pezen die over het hoefkatrol lopen wat vervolgens weer HKO in de hand werkt.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:15

Misschien werkt een onbeslagen hoef bij sommige paarden, maar vast niet bij allemaal. Die van mij heeft een tijd zonder ijzers gegaan en pas vanaf dat moment ging het weer fout.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:22

Hoe kom je trouwens op dat verhaal met die kat?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:47

McLaren schreef:
Hoe kom je trouwens op dat verhaal met die kat?

Heel apart! (Al vind ik de fotos een beetje eng ...)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:49

geen paniek, noch de magnetron noch de wasmachine hebben echt aangestaan

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:56

dat mag ik hopen Nagelbijten / Gniffelen