Zelf hoeven kappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:51

khirshanta schreef:
Festeropre schreef:
Ik zie voornamelijk paarden op ijzers staan.
Ze staan vaak eerst zonder en gaan er rond de 3 jaar standaard op, niet omdat er dan al “problemen” zijn waardoor het “noodzaak “ is,
maar gewoon, uit gewoonte.
Wat ik ook heel veel zie is paarden met zooltjes en met wiggen.
Kan iemand mij dat hier verklaren?
Waarom paarden bv. bij hoefkstrolontsteking op een wig worden gezet?

Je ziet vaak wiggen? Je ziet dan denk ik veel paarden met hoefkatrolontsteking?

Want wiggen zijn achterhaald, en een zichzelf respecterende fatsoenlijke hoefsmid zal nagenoeg nooit, of helemaal nooit wiggen gebruiken.

Ja hoor, wiggen en zooltjes tergelijk soms zelfs.
Het word nog actief gebruikt door een smid met titel; beste van Nederland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:52

superpony schreef:
Omdat het verband houdt met elkaar. Iemand die de cursus doet, wordt aangeraden om een professionele bekapper te laten komen en alleen tussendoor bij te houden. Je wordt nooit een bekapper na cursus. Maar mensen lopen hier wel te oordelen dat je dan gaat knoeien.
Als mensen niet weten wat de cursussen inhouden en aannames doen, komt een discussie vanzelf tot andere punten.

Als jij alleen naar een prof luistert is dat prima, jouw keus. Maar ik wil graag zelf weten hoe en wat. Gelukkig heb ik ook ruim voldoende ervaring en kennis met paarden om dat te zien.

Als je dagelijks met je paard bezig bent en de cursus hebt gedaan, zou je wel degelijk moeten zien wanneer er weer even een vijl overheen moet. En als je twijfelt, vraag je het de bekapper. Als het goed is, komt die om de 6 weken minimaal en niet om de 8/10 weken.

Nou kom maar op dan met het lijstje cursussen en lesmateriaal, het lijstje goede leermeesters en eventuele andere info die nodig is om bij het zelf bekappen de juiste start te maken... want tot nu toe is dat nog steeds het grootste geheim in dit topic en wordt nooit het beestje bij de naam genoemd.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:01

Anoniem schreef:
superpony schreef:
Omdat het verband houdt met elkaar. Iemand die de cursus doet, wordt aangeraden om een professionele bekapper te laten komen en alleen tussendoor bij te houden. Je wordt nooit een bekapper na cursus. Maar mensen lopen hier wel te oordelen dat je dan gaat knoeien.
Als mensen niet weten wat de cursussen inhouden en aannames doen, komt een discussie vanzelf tot andere punten.

Als jij alleen naar een prof luistert is dat prima, jouw keus. Maar ik wil graag zelf weten hoe en wat. Gelukkig heb ik ook ruim voldoende ervaring en kennis met paarden om dat te zien.

Als je dagelijks met je paard bezig bent en de cursus hebt gedaan, zou je wel degelijk moeten zien wanneer er weer even een vijl overheen moet. En als je twijfelt, vraag je het de bekapper. Als het goed is, komt die om de 6 weken minimaal en niet om de 8/10 weken.

Nou kom maar op dan met het lijstje cursussen en lesmateriaal, het lijstje goede leermeesters en eventuele andere info die nodig is om bij het zelf bekappen de juiste start te maken... want tot nu toe is dat nog steeds het grootste geheim in dit topic en wordt nooit het beestje bij de naam genoemd.

Voorlopig wordt dit voor mij:
Lesmateriaal:
-cursus natuurlijk bekappen (veel nuttigs geleerd, ook wat dingen waar ik het niet mee eens ben)
- begeleiding van hoefsmid
- opleiding tot hoefsmid (omdat ik het leuk vind om te doen)
- elk mogelijk boek dat je over hoeven kunt vinden

Spullen die ik handig vind als je wilt bekappen (alleen bekappen!)
- goede vijl
- hoefmesjes
- hoevenkrabber
- kniptang

Bekapschort en handschoenen zijn optioneel, maar wel fijn

Edit: geen veil natuurlijk...
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 04-06-18 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:06

Maartje1990 schreef:
Sclimpre schreef:
Meestal verandert het niet opeens maar gelijdelijkaan. Net omdat je je paard iedere dag ziet merk je het minder goed op. Laat staan dat je weet wat het betekent. Ik vind het een voordeel dat er regelmatig een professional naar mijn paarden kijkt. Om te beginnen zie je met 2 meer dan iemand alleen.

Heb je ooit een cursus gedaan? Zelf hoeven onderhouden? Ik heb beidde gedaan, ik heb in het begin er nog regelmatig iemand anders bij gehad. Als er iets anders veranderd dan zie ik dat, want ik weet hoe een gezonde hoef eruit ziet. Maar ondertussen heb ik al 6 jaar geen problemen/veranderingen gehad.

Als ik nog een cursus ga volgen zal het trainer A zijn. Maar dat is nog niet voor morgen.
Cursus hoefverzorging ga ik niet doen. Ik heb vaak genoeg de smid aan het werk gezien en geluisterd naar wat hij over de voeten van de paarden te vertellen had om te weten dat het niet zo eenvoudig is. Cursus of geen cursus, ik ga nooit de kunde hebben die hij wel heeft.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:07

Ik zou maar een goede vijl aanschaffen ;)
En zeker een schort voor je eigen bescherming, paard wat zijn been terug trekt kan pijnlijk zijn met een gewone broek.

En bedenk dat goed gereedschap prijzig is, tangen van 200 euro is redelijk normaal.
Ga dus zeker naar een goede frabriek toe!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:08

Na de vele basiscursussen die al bestaan is er nu ook een vervolgcursus genaamd; “grip op hoeven” waarin je jezelf verder kan ontwikkelen;

https://youtu.be/P1JHMX5nSio

khirshanta

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:10

Ik heb 'veil' inderdaad even aangepast :+

Handig, bedankt voor de link, ga ik zeker kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:10

Ik zat meer te denken aan de cursusen e.d. in een link.
Een buitenstaander weet nu nog niet welke cursus en welk boekmateriaal nu precies bedoeld wordt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:14

Op paardnatuurlijk wordt veel verteld, op hoofcare.nl ook.

Verder doet google heel veel, en het boek 'hoefproblemen' vind ik een absolute must.

Maar, boven alles- een online cursus kun je veel van leren, maar je leert het pas écht als je het doet. Van een (goede) smid, bekapper of irl cursus leer je veel sneller,veel meer.

Kleine tip: ga niet online een paar filmpjes kijken en dan flink aan de slag.

HOEVEN BEKAPPEN/BIJHOUDEN VERGT INZICHT EN GEVOEL. YOUTUBE GEEFT JE DIT NIET

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:26

Ik heb zelf de cursus (cursussen) bij paard natuurlijk gedaan. En de eerste paar jaar de bekapper nog regelmatig laten komen ter controle. In het eerste jaar meerdere keren, daarna eens per jaar. Nu niet meer.

Ik ben ook van mening dat je zsker in het begin dit nog regelmatig laat controleren

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:26

Piet Loof :')
Die het verschil niet ziet tussen straalkanker en een ontstoken plekje.

Dit was een aantal jaren geleden zijn diagnose bij het beoordelen van foto's van een paard met gevorderde straalkanker.

Volg onderwerp >
Onderwerp: Re: Wat denken jullie hierover? Structuur

Piet
Homepage
Terneuzen home, Koewacht werk
Nederland

Jarig op 8-7

11530 berichten
sinds 11-12-2003
Jawel best wel, Ze maakt de ontstoken? plek schoon en ontsmet het met jodium... Ik gebruik daar normaal gesproken Biotex voor, maar als jodium ook werkt, wie ben ik dan.... Die voet is bekapt, als vakman zou ik me daar in deze tijd voor schamen, maar hee! hij is traditioneel bekapt hé? En als dat traditioneel is dan zal et zo slecht niet zijn zeker?
Ik weet niet of er in de zool is gesneden, kan ik niet goed zien, de steunsels zijn weg- valt mee- de straal is aan gort gesneden - nogal jammer he?
Voor nog meer negatieve opmerkingen zou ik andere foto's moeten zien.
Soms kun je beter maar je mond houden? Als ik het goed zag dan wil Ts in het najaar naar Odoornerveen. Nou, dan zal het vanzelf wel goed komen denk ik zo.
O:)
Piet

Bron paard natuurlijk forum.

Nou dat ging niet vanzelf meer goed komen met een cursus. Straalkanker ziet er toch wel even heel anders uit dan een ontstoken plekje.
Dit is precies het gevaar van die zelf benoemde experts.
Dus als dat het niveau is van de leermeesters dan mag je je wel eens gaan afvragen of je wel verantwoord bezig bent.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:34

Ik haal uit de bovenste tekst nergens een diagnose uit van Piet.
Overigens staat er achter het woord; “ontstoken” al een vraagteken.
Enkel de bevinding dat de hoef traditioneel bekapt
is?
Geen wonder dat het paard kanker heeft ontwikkeld.
Iets wat dus die traditionele bekapper al hadden moeten zien

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:58

Nou- 'geen wonder' vind ik wel weer cru gezegd.
Ja- tuurlijk had de bekapper dit eigenlijk moeten kunnen zien.

Deze nb-er die zichzelf in ieder geval als expert naar voren stelt, had het niet gezien. Daar mag je ook zéker van verwachten dat hij met een juiste behandelmethode zou komen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:06

Aan de hand van een foto, wie weet hoe onduidelijk die foto was.
Moeilijk om via een foto een diagnose te stellen voor hoefkanker, hoefkanker is feitelijk ook een ontsteking.
Het kan dat het eerst een ontsteking was, en later pas kanker is geworden.
Is haal uit dit stuk niks op, onredelijk om hem hier op af te rekenen.
Ik trek enkel de conclusie uit de tekst dat de betreffende hoef traditioneel is bekapt en dat Piet niet lovend was over de wijze waarop

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:12

Ik ben dan zo'n pietlut die een infectie geen ontsteking noemt...

Er zijn teveel onduidelijkheden om hier voor mij een eenduidige conclusie te trekken zonder de bijbehorende foto.
Traditioneel bekapt zal ongetwijfeld inderdaad duidelijk zijn, maar hij geeft ook aan dat de straalweggesneden is. Misschien omdat daar de infectie zat? Wellicht ook inderdaad niet in de zool gesneden omdat het zich maar zelden tot de zool uitbreidt (maar kan wel).

Zonder verdere info kan ik alleen zeggen dat (kennelijk) vergevorderde straalkanker door een expert- welke stroming dan ook- herkend zou moeten kunnen worden. Het vermoeden ervan zou zeker uit een foto mogen blijken, maar goed... zonder foto moeilijk oordelen

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:19

Dan graag een link naar de hele topic

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:28

Ik was al op zoek :)

http://www.paardnatuurlijk.nl/fcgi/pnfo ... 267&page=1

Helaas niet de foto's terug kunnen vinden.
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat de OP, vooral ivm het bloeden en het witte gekke spul, een expert toch direct aan straalkanker doet denken. Mocht de 'irl' bekapper het niet hebben opgemerkt, en het als een zweertje afdoen, is dat zeker een kwalijke zaak. Weken in biotex is in dit geval echter ook geen goede oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:52

Wat heb je aan een leermeester als hij zelf al vraagtekens ergens bij zet.
De foto's waren duidelijk genoeg.
De trend is in ieder geval na zoveel jaren nog steeds niet gewijzigd.
Doe maar een cursus en ga netjes iedere week vijlen, dan komt uiteindelijk alles wel goed :j

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:00

Ja en wat heb je aan een smid die het niet heeft gezien en die de hoef fysiek in handen heeft gehad.
Dit zegt mij juist meer.
Zolang wij geen foto’s zien, kom maar met de foto’s dan.
Heel veilig dat hij er een vraagteken bij zet, hij is nl. niet haar leermeester
Laatst bijgewerkt door Clasical op 04-06-18 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:15

Dit topic is wel van 2003 he..... dat is ook wel al zo'n 15 jaar terug

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:35

2011toch?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:37

Ik zie op pagina een opmerking voorbij komen ober de wazigheid van de foto.
Ik kan ook nergens vinden dat dit paard werkelijk straalkanker had

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:18

Festeropre schreef:
Een ijzer “maskeert” enkel het probleem.
Het is mi dus nog steeds symptoom bestrijding.

Als je paard erfelijke HKO heeft, dan is symptoombestrijding inderdaad nog het enige wat je kan doen. Wat is er slecht aan maskeren, daar waar genezen niet meer mogelijk is?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:22

HKO is niet erfelijk.
Een ijzer maskeert de pijn in geval van HKO maar stagneert tevens een goede hoeffuntie en dus doorbloeding en gezondheid.
En wat is volgens jou het idee van wiggen onder een HKO voet?