Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:14

Enjoyit schreef:
Dochter en van de pony erbij

en jouw ouders vinden 2 plakken hooi voldoende voor een jong paard?
Hebben je ouders dit stalletje al lang of zijn ze "nieuw"in de paarden?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:16

Als hooi bijvoeren zo problematisch is voor jullie dan zou ik lucerne gaan kopen en haar elke dag alvast een emmer leeg laten eten terwijl je haar verzorgt. Hoef je niet bang te zijn dat ze het moet delen. Een heel goede ondersteuning nu zou dan de subli omega 3-6-9 zijn, kun je zo over haar seniorenslobber doen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:16

Het mag best wat vriendelijker volwassen dames. Ts is 15, toen hadden wij ook nog bepaald niet de wijsheid in pacht. Ik had op mijn 15de een ponyhengst. Zelf betaald en ouders zonder enige paardenkennis en die het totaal aan mijzelf overlieten. Achteraf totaal onverantwoord natuurlijk, maar zo gaat het nu eenmaal regelmatig. Ts vraagt tenminste advies en is bereid er iets aan te gaan doen. Veearts moet er gewoon bijkomen en haar verder helpen met voedingsadvies en kreupelheidsonderzoek. Ze weet nu heus wel dat er echt iets moet gebeuren.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:18

DatBenIkNou schreef:
Het mag best wat vriendelijker volwassen dames. Ts is 15, toen hadden wij ook nog bepaald niet de wijsheid in pacht. Ik had op mijn 15de een ponyhengst. Zelf betaald en ouders zonder enige paardenkennis en die het totaal aan mijzelf overlieten. Achteraf totaal onverantwoord natuurlijk, maar zo gaat het nu eenmaal regelmatig. Ts vraagt tenminste advies en is bereid er iets aan te gaan doen. Veearts moet er gewoon bijkomen en haar verder helpen met voedingsadvies en kreupelheidsonderzoek. Ze weet nu heus wel dat er echt iets moet gebeuren.

Er bestaat verschil tussen advies vragen, dat krijgen en dan overal een Ja maar opgeven...

plus het feit dat je afgelopen weekend met een pony "die super in zijn vel "zit naar het strand gaat komt niet echt bijdehand over.
Als mensen daar wat van zeggen zijn het zeikerds. imo eerder gezond verstand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:19

Enjoyit schreef:
Enjoyit schreef:
[ [url=m/wWUCPw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vinden jullie haar ook dun?

Ze is alleen wel ietsies dunner maar ze gaat van dik naar dun van dik naar dun maar is dan ook niet echt mager maar gewoon. Maar met zo'n sober ras is ze dan iets te smal maar is niet mager nu alleen smal voor so'n sober ras.

Die is op de foto behoorlijk vet. Ik neem aan dat die foto's van afgelopen zomer zijn? Als ze na deze winter opeens "smal" is, dan kan je ervan op aan dat ze behoorlijk schraal gevoerd is. Dus: erg weinig eten heeft gehad.

Even om uit te leggen:
Als een pony met flink overgewicht weinig eten krijgt, wordt hij slank. Zo is het met jouw pony misschien ook. Hij maakt zijn vetreserves op en daar had hij er zo te zien genoeg van. Dus zal hij misschien niet te mager geworden zijn (al kan ik dat pas zeggen als ik een foto van nu heb gezien natuurlijk). Als een pony met normaal gewicht, die ook nog eens in de groei is, weinig eten krijgt, dan wordt hij mager. En dat is met de pony van TS waarschijnlijk gebeurd. Die heeft net zo weinig eten gehad als de jouwe, maar had door de groei meer nodig en had geen vetreserves. En daardoor is hij nu ondervoed.

Als je echt goed voert, hou je het gewicht stabiel. Steeds aankomen en afvallen is niet zo best voor de gezondheid.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:19

Ja joh ga even een kind van 13 afblaffen, Alsof zij wat kan doen aan het stalbeleid van haar ouders?
Ga lekker als volwassenen onder elkaar verder blaffen?

De ouders hebben als reden, dat er veel hooi verknoeid word. Dus waarom meer geven als ze het toch onder plassen? Oke die reden snap ik, danmoet er gekeken worden naar hoe je meer hooi kan geven, zonder DAT probleem. En IK geloof dat deze meiden daar al naar aan het kijken zijn, MAAR vergeet niet daty ze kunnen kijken, bedenken en zo niet meer wat ze willen, maar dat ze toch echt eerst de goedkeuring van ouders moeten hebben. Dan kun je wel "boos" worden op de meiden, maar dat gaat jullie niet helpen, de paard(jes) niet helpen, en die meiden ook niet....

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:21

tjady schreef:
Enjoyit, op deze foto is je pony niet te mager. Maar dit is geen recent foto. Begrijp ik het goed dat jouw ouders de eigenaar zijn van de stalling?

Nouja mijn vader met iemand anders nog

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:22

wendyenbram schreef:
Ja joh ga even een kind van 13 afblaffen, Alsof zij wat kan doen aan het stalbeleid van haar ouders?
Ga lekker als volwassenen onder elkaar verder blaffen?

De ouders hebben als reden, dat er veel hooi verknoeid word. Dus waarom meer geven als ze het toch onder plassen? Oke die reden snap ik, danmoet er gekeken worden naar hoe je meer hooi kan geven, zonder DAT probleem. En IK geloof dat deze meiden daar al naar aan het kijken zijn, MAAR vergeet niet daty ze kunnen kijken, bedenken en zo niet meer wat ze willen, maar dat ze toch echt eerst de goedkeuring van ouders moeten hebben. Dan kun je wel "boos" worden op de meiden, maar dat gaat jullie niet helpen, de paard(jes) niet helpen, en die meiden ook niet....

Toevallig ook de eerdere reactie gezien van een 13 jarige op gewoon normale antwoorden van mensen die het goed bedoelen? :(

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:23

Datbeniknou, ik ben het met je eens. Twee tieners krijgen een pony. Die ze samen moeten delen. De pony is drie maar de dames hebben geen enkele kennis hoe je met een driejarige om moet gaan. Ik vermoed dat de pony flink overvraagd is. Ouders hebben er mogelijk ook geen verstand van. Pony wordt gestald op de kinderboerderij van een minicamping. Ook daar ontbreek de nodige kennis lijkt mij.
Alle adviezen zijn gegeven. Pony op rust, flink aan het ruwvoer en een onderzoek laten doen om te kijken of de schade aan de pony nog te herstellen is.
Volgens mij willen de meiden wel, maar goed het is moeilijk als de volwassenen om je heen, die ernst van de situatie (nog) niet inzien.
Ik zou ieder geval mijn zakgeld en geld van een bijbaantje steken in het extra ruwvoer en eventueel in hooinetten geven.
Ik was 12 jaar toen ik mijn eerste pony kocht. Moest alles zelf betalen. Werkte bij de boer om de stalling te verdienen waar hij stond. Dus waar een wil is, is een weg.
Laatst bijgewerkt door tjady op 02-03-15 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:24

nelis schreef:
Enjoyit schreef:
Dochter en van de pony erbij

en jouw ouders vinden 2 plakken hooi voldoende voor een jong paard?
Hebben je ouders dit stalletje al lang of zijn ze "nieuw"in de paarden?

Mijn moeder gaat er niet over.
Ik weet het niet allemaal ik vraag er niet naar eerlijk gezegd..
Als er weer nieuw hooi is mogen ze weer 3 plakekn sochtends en 3 savonds.
Alleen door omstandigheden hebben we verkeerd hooi gekregen jammer genoeg.
En zijn ze achteruit gegaan door dat de beestjes het niet willen eten.
Maar er zitten ook goede balen tussen die we nu voeren.
Maar er komt binnenkort weer nieuw hooi als het goed is.

nelis

Re: Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:27

Dank je Enjoyit voor je eerlijke antwoord, denk dat hier ook het grootste probleem in schuilt. niet zozeer in jullie maar onkunde bij de volwassene die de stal runnen of een 3 jarige pony bij 2 pubers neerzetten zonder enig kennis van zaken.
.
Je heb een leuke pony en hoop dat je er nog heel veel plezier er van mag hebben.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:27

Tip vd lucerne is heel nuttig, zeker een emmer per dag geven naast het beetje hooi wat ze krijgt. Lucerne bevordert spieropbouw en zet aan.

Voor vriendinnetje + ouders, ga over op hooinetten of andere slowfeeders, zodat de paarden onbeperkt kunnen eten en weinig verspillen. Nadeel in dit groepje paarden is een hele magere en een wat vollere. Hoewel de volle/dikke foto's wel ouder zijn.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:28

Ja heb ik gezien, vind ik ook niet gek, na AL dat geblaf in dit topic! eerst opent een meid dit topic en vraagt om TIPS, deze wordt op een aantal reacties na, volledig afgebrand. ZIJ krijgt bijval van haar zus (15 jaar) En daar word nog een schepje bij bovenop gedaan. Tenslotte komt de dochter van ten tonele, en zij is een beetje boos, haar "vriendinnen" worden afgebrand, en ook haar ouders ziet ze afgebrand worden, Ik vind haar reactie dan nog heel netjes!!

Met de vriendelijke tips, wordt best wat gedaan, of in ieder geval geprobeerd, Ook is al aangegeven wat ze NU gaan doen!
En wat ze nog gaan proberen te doen. En dat is voor jonge meiden niet echt makkelijk als er op een paarden forum, al zoveel verschillende (voer)adviezen wordt gegeven, en ze daarbioj ook nog tegen hun ouders in moeten gaan, om het voor elkkaar te krijgen?

En ja dat ze soms niet zo netjes meer reageren? Ik zou zeggen kijk mnaar de reacties van de vele volwassenen in dit topic, en je hebt je antwoord!

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:28

Die is op de foto behoorlijk vet. Ik neem aan dat die foto's van afgelopen zomer zijn? Als ze na deze winter opeens "smal" is, dan kan je ervan op aan dat ze behoorlijk schraal gevoerd is. Dus: erg weinig eten heeft gehad.

Even om uit te leggen:
Als een pony met flink overgewicht weinig eten krijgt, wordt hij slank. Zo is het met jouw pony misschien ook. Hij maakt zijn vetreserves op en daar had hij er zo te zien genoeg van. Dus zal hij misschien niet te mager geworden zijn (al kan ik dat pas zeggen als ik een foto van nu heb gezien natuurlijk). Als een pony met normaal gewicht, die ook nog eens in de groei is, weinig eten krijgt, dan wordt hij mager. En dat is met de pony van TS waarschijnlijk gebeurd. Die heeft net zo weinig eten gehad als de jouwe, maar had door de groei meer nodig en had geen vetreserves. En daardoor is hij nu ondervoed.

Als je echt goed voert, hou je het gewicht stabiel. Steeds aankomen en afvallen is niet zo best voor de gezondheid.[/quote]
Dankjewel voor de uitleg !
Maar ik vond haar niet behoorlijk vet..
Ze is een kruising haflinger Fjord dus dat zit er wel al een beetje in toch?
Laatst bijgewerkt door Enjoyit op 02-03-15 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:29

Maar 6plakken per dag is nog steeds heel weinig.. Een pak hooi per pony per dag is vrij normaal voor dieren die 24/7 buiten staan. In jullie geval dus drie pakjes hooi per dag. En dat is niet veel, dat is normaal!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:30

wendyenbram schreef:
Ja heb ik gezien, vind ik ook niet gek, na AL dat geblaf in dit topic! eerst opent een meid dit topic en vraagt om TIPS, deze wordt op een aantal reacties na, volledig afgebrand. ZIJ krijgt bijval van haar zus (15 jaar) En daar word nog een schepje bij bovenop gedaan. Tenslotte komt de dochter van ten tonele, en zij is een beetje boos, haar "vriendinnen" worden afgebrand, en ook haar ouders ziet ze afgebrand worden, Ik vind haar reactie dan nog heel netjes!!

Met de vriendelijke tips, wordt best wat gedaan, of in ieder geval geprobeerd, Ook is al aangegeven wat ze NU gaan doen!
En wat ze nog gaan proberen te doen. En dat is voor jonge meiden niet echt makkelijk als er op een paarden forum, al zoveel verschillende (voer)adviezen wordt gegeven, en ze daarbioj ook nog tegen hun ouders in moeten gaan, om het voor elkkaar te krijgen?

En ja dat ze soms niet zo netjes meer reageren? Ik zou zeggen kijk mnaar de reacties van de vele volwassenen in dit topic, en je hebt je antwoord!

Dit zal de laatste keer zijn dat ik op je reageer, ik begrijp je punt helemaal maar jij ging als 15 jarige met je pony die "niet goed"is ook naar het strand om lekker te crossen?

dat stukkie snap ik niet. of je nou 15 bent of 84

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:31

Nog 1 tip behoeve de lucerne, niet in 1 keer een hele emmer gaan geven maar wel opbouwen. Zelf ben ik ook meer voorstander van grasmix, maargoed ik heb beide zelf gevoerd en merk dat mijn paard de grasmix lekkerder vind!

Maar mijn punt was niet in 1 keer een volle emmer geven maar gewoon rustig opbouwen dat je steeds 2 a3 dagen dezelfde hoeveelheid geeft en dan weer wat meer en zo maar door tot je op de hoeveelheid zit die je wilt geven, ook zo weer afbouwen

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:35

Nelis, Nee waarschijnlijk niet, echter is er al een paar keer uitgelegd, dat de pony de ene keer wel goed liep en de nadere keer niet. Misschien dachten ze dat het nu wel goed ging? Ze vertrouwden tenslotte op volwassenen.

Ik reageerde de eerste keer trouwens op jou, omdat jij begon met, "en jou ouders vinden dat goed die 2 plakjes hooi?" (of zoiets)
Toen dacht ik oja gaan ze (dus eigenlijk niet specifiek jij ;-) ) nu daar weer over hakken.... Omdat dat zo al het hele topic door ging...

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:38

wendyenbram schreef:
Nelis, Nee waarschijnlijk niet, echter is er al een paar keer uitgelegd, dat de pony de ene keer wel goed liep en de nadere keer niet. Misschien dachten ze dat het nu wel goed ging? Ze vertrouwden tenslotte op volwassenen.

Ik reageerde de eerste keer trouwens op jou, omdat jij begon met, "en jou ouders vinden dat goed die 2 plakjes hooi?" (of zoiets)
Toen dacht ik oja gaan ze (dus eigenlijk niet specifiek jij ;-) ) nu daar weer over hakken.... Omdat dat zo al het hele topic door ging...

Snap hem van het hooi ;) ,

Buiten het kreupel verhaal... beestje is echt in slechte conditie, die zet je niet 1.5 uur op een trailer om dan lekker de hele dag te gaan crossen aan zee.
In de SGW lopen ze ook een zware dag als ze wedstrijden hebben maar niet in dit soort condities, je zou van het terrein gestuurd worden als je aankomt met een beest in deze conditie.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:44

NatalieLot schreef:
Nog 1 tip behoeve de lucerne, niet in 1 keer een hele emmer gaan geven maar wel opbouwen. Zelf ben ik ook meer voorstander van grasmix, maargoed ik heb beide zelf gevoerd en merk dat mijn paard de grasmix lekkerder vind!

Maar mijn punt was niet in 1 keer een volle emmer geven maar gewoon rustig opbouwen dat je steeds 2 a3 dagen dezelfde hoeveelheid geeft en dan weer wat meer en zo maar door tot je op de hoeveelheid zit die je wilt geven, ook zo weer afbouwen

Lucerne bevat meer eiwitten wat deze pony zijn spieren heel goed kunnen gebruiken. Daarnaast is lucerne beter voor maagzweer. Pony die beperkt hooi krijgt moet haast wel last hebben van maagzweer.
1 schep lucerne is 300 gram, 1 emmer (10l) is ca. 2 kg. Lucerne heeft droge stof van 90%, dus met 1 emmer lucerne krijgt ie 1,8 Kg droge stof ruwvoer binnen. Pony moet zeker 8kg droge stof ruwvoer krijgen. Dit betekent dat ie een kilo of 12 hooi moet hebben.

TS kan best beginnen met 3 scheppen en dan verder uitbouwen naar goede volle emmer.

Memere

Re: Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:01

Jammer dat er veel mensen zijn die een paard/pony aankopen en die dan zelf niet alles geven wat ze nodig hebben of denken aan het welzijn van het dier.

Jullie zijn oud en wijs genoeg om een bijbaantje te gaan zoeken, zelf meer hooi aankopen OF veranderen van stalling, al is die wat verder van jullie huis..het gaat om een levend wezen.
De pony heeft nood aan zeker een baal per dag en niet aan 3/6 plakjes die onderverdeeld is over 3 dieren, moet bijgevoederd worden,deken op, niet meer werken.
Natuurlijk ook een DA voor de kreupelheid, eventueel bloed- en mestonderzoek te doen.

Jullie zijn nu wel gestopt met rijden maar waarom niet eerder gestopt, toen je meteen merkte dat ze onregelmatig liep?

Wil zelf niet weten hoe de rest er op dit moment bijstaat eerlijk gezegd..
Vind het enorm zielig dat mensen een paard willen maar erna zelf niet alle zorgen kan geven die het dier verdiend of op een stalling blijven waarbij de dieren niet correct gevoerd worden, is zeer makkelijk voor zo'n stal : geld krijgen van de mensen die hun paard/pony daar stallen en vervolgens er zo goedkoop mogelijk de maand af maken ter gevolge voor de pony.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:01

Jah maar het is nog altijd niet goed als je hem in een keer alles geeft,
Als je zelf bent uitgehongerd is het ook niet goed als je ineens een open buffet voor je neus krijgt waar je je helemaal proppe vol eet.

daarom bedoel ik niet in 1 keer de gehele hoevelheid geven maar voer rustig op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:05

Enjoyit schreef:

Tuurlijk zijn bepaalde rassen wat steviger gebouwd. Ik heb een Welsh Cob. Die zijn ook best stevig. Maar als de ruggengraat echt verzonken ligt, dan zijn ze echt te dik hoor! ;) Ik vind haar met name op die laatste foto, waar ze staat te grazen, vrij stevig. Maar jij kent haar, dus jij kunt het het beste zien! En voelen, want dat is ook belangrijk.

Hier kan je zien waar je op moet letten:

Afbeelding

Ik ben wel benieuwd! Heb je een foto van nu? Per PB mag ook hoor, als je bang bent voor het soms erg harde commentaar hier. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:08

safina schreef:
Enjoyit schreef:

Tuurlijk zijn bepaalde rassen wat steviger gebouwd. Ik heb een Welsh Cob. Die zijn ook best stevig. Maar als de ruggengraat echt verzonken ligt, dan zijn ze echt te dik hoor! ;) Ik vind haar met name op die laatste foto, waar ze staat te grazen, vrij stevig. Maar jij kent haar, dus jij kunt het het beste zien! En voelen, want dat is ook belangrijk.

Hier kan je zien waar je op moet letten:

[ Afbeelding ]

Ik ben wel benieuwd! Heb je een foto van nu? Per PB mag ook hoor, als je bang bent voor het soms erg harde commentaar hier. ;)

Welnee joh, veel pasgeboren quarter veulens hebben al een verzonken ruggengraat, dat komt puur door de spieren. Die worden echt niet moddervet geboren hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:14

troi schreef:
Welnee joh, veel pasgeboren quarter veulens hebben al een verzonken ruggengraat, dat komt puur door de spieren. Die worden echt niet moddervet geboren hoor!

Zie jij een quarter veulen op die foto dan? :+ Wat is jouw mening over deze pony? Allemaal van de spieren? :D