Een ijzerloos dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:40

Ceriadwen schreef:
ik vraag me af of dat als je het dier platter zet of je dan niet teveel aan de beenstand verandert? Zou dat wenselijk zijn?

Ik denk het niet namelijk

Paard wordt niet aan de beenstand veranderd. Als een paard goed bekapt is, is de voetas vanzelf goed.

Door de te hoge hielen, het (denk ik) landen op de toon, raakt de zoollederhuid geïrriteerd doordat het hoefbeen hier steeds op drukt. Het is geïrriteerd en kan zelfs ontstoken raken/zijn. En vermoed dat dat de reden is dat TS haar paard kreupel loopt. Kan natuurlijk niet in de hoef kijken, maar aan de buitenkant te zien is dat zeer waarschijnlijk.

het laten dalen van de hielen en het wat weghalen van de steunsels (al vind ik dat nog reuze meevallen) zal waarschijnlijk al een verschil maken en zal de gevoeligheid zeker gaan afnemen. Ik zie nog best een paar mm dat het paard in de hielen kan zakken. Paard heeft trouwens ook een vrij brede witte lijn.

Laat je het paard zo staan, dan zal die gevoeligheid zeker (op harde ondergrond) blijven. Ijzer zal de hoefwand weer dragend maken, waardoor de druk op de zool weliswaar afneemt, maar op de lange termijn is dat niet bevorderlijk.

Billy

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:50

Maar als een paard al jaren zo staat,verander je wel degelijk de stand en moeten de pezen en zo zich daar wel op instellen, maw oprekken. Verander je teveel, krijg je haarscheurtjes in de pezen door overbelasting, en die kunnen voor grotere blessures zorgen. Als je wat wilt doen, moet het heel geleidelijk gebeuren..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:53

Nouja, denk dat je nu sowieso maar spreekt van enkele mms die er af kunnen. Dus dan zal dat allemaal wel meevallen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:25

Ligt het trouwens aan mij(n ogen) of lijkt de zool zelfs bol te staan?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:20

ik heb zelf een fjord gehad die in een open loopstal stond. hij liep dus in de wei, op de zand en op tegels voor de stal. zijn hoeven groeiden net zo veel bij als ze afsleten. je kon hem alleen soms een beetje bijvijlen. dus altijd net te korte hoeven om mee te rijden.
enigste oplossing. altijd op ijzers. en daarmee groeiden zijn hoeven wel 1-1,5 cm per beslagbeurt.
soms is dit gewoon het beste.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:58

Ceriadwen schreef:
Uit de gezondheid en welzijnswet voor dieren

Citaat:
Artikel 36

1.
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

2.
Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:
a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;

b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden;

c. bij de verlossing van een koe gebruik te maken van dierlijke trekkracht of van een niet door Onze Minister daarvoor toegelaten krachttoestel;

d. een hond als trekkracht gebruiken.

3.
Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.

Artikel 37
Het is de houder van een dier verboden aan een dier de nodige verzorging te onthouden.

Op het moment dat je willens en wetens een paard pijn laat lijden omdat het dier zo nodig van de ijzers af moet vanwege een overtuiging die ergens opgedaan is ben je gewoon strafbaar.

Buiten het feit dat het moreel fout is

Daar valt het fokken van dieren met een genetische afwijking ook onder.
Het zou dus verboden moeten worden met paarden te fokken die onder niet belastende omstandigheden niet zonder ijzers kunnen. Zoals het voorbrengen op keuringen op beslag bijvoorbeeld.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:07

elizahbep schreef:
Zoals beloofd de foto's.

rechts voor
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-I7VQAEFW.jpg

links voor
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-TQFQ3SEH.jpg

vooraanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-ZH4HCHAS.jpg

rechtsvoor zijaanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-S4BPZ7EV.jpg

linksvoor zijaanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-MLSF8TIK.jpg

Overigens staat ze nog niet op een ijzer, het sneeuwbeslag van de smid was op.
Dus waarschijnlijk word het zaterdag.
En de smid is 3 weken geleden geweest geweest en heeft zo goed als niets gedaan.
Hij heeft haar recht gezet en wat van de stralen afgehaald.

Ik denk als de steunsels wat ingekort worden dit al scheelt met de gevoeligheid ,het lijkt op de foto's of ze meedragen. Dat veroorzaakt drukpijn op de zolen.
Is er ook een rustplek waar het dier van de harde bodem af kan komen indien ze /hij dat wil?
Ik vind de hoeven niet echt kort er uit zien maar kan me voorstellen dat de overgang wat te belastend ineens was.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 08:07

Billy schreef:
Maar als een paard al jaren zo staat,verander je wel degelijk de stand en moeten de pezen en zo zich daar wel op instellen, maw oprekken. Verander je teveel, krijg je haarscheurtjes in de pezen door overbelasting, en die kunnen voor grotere blessures zorgen. Als je wat wilt doen, moet het heel geleidelijk gebeuren..

In principe gebeurt het net zo geleidelijk als het tempo waarop de hielen zo hoog zijn geworden. Gaan jaren overheen.
In mijn omgeving zie ik dat het gros van de paarden op ijzers, hele smalle, soms zelfs cilindervormige hoeven heeft, inclusief hoge hielen.
Zonder ijzers zie je dat veel minder, alleen als paarden jarenlang op ijzers hebben gestaan.
De vorm van de hoef verandert dus. Het zou niet moeten gebeuren, maar ik zie het wel.

Veranderen van de stand is dus imo blijkbaar niet zo problematisch, immers de hoefsmid heeft ook zelf de hoge hielen gekweekt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 08:29

Klopt, heel langzaam zou het kunnen, maar er zijn natuurlijke bekappers die nogal rigoreus te werk gaan, en het paard moet zich er maar op aanpassen, net als bij gevoelige voeten waar ze maanden op lopen.
Mi kun je dan met ernstige blessures te maken krijgen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:01

Bedoel je niet strasser?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:10

Alle bekappers die denken dat ze het weten en alleen de "ideale hoefvorm" zien zonder te snappen dat je tijd nodig hebt om het paard heel te houden..

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:19

Sowieso doen smeden alleen iets aan de hoefstand veranderen als het medisch noodzakelijk is. Verder blijven ze gewoon van de stand af omdat dit bij het paard hoort. De ene stijl, de andere plat, de ene hoog, de andere lager.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:22

En daar is het hele paard in meegegroeid, alle veranderingen in stand brengen het hele lijf uit balans, dus dat moet je of niet willen of heel geleidelijk doen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:24

Als ik naar de foto's kijk die TS een paar pagina's terug heeft geplaatst lijkt het of het paard ongelijke voeten heeft.
Ik zou niet meer van de ijzers afgaan dan omdat het verschil in beide voeten dan te groot gaat worden.

Ik heb ook een paard met ongelijke voeten gehad en die kon echt niet zonder ijzers.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:46

Ceriadwen schreef:
Sowieso doen smeden alleen iets aan de hoefstand veranderen als het medisch noodzakelijk is. Verder blijven ze gewoon van de stand af omdat dit bij het paard hoort. De ene stijl, de andere plat, de ene hoog, de andere lager.

Onzin, geleidelijk veranderen veel hoefsmeden de stand van paarden door ze hoog op de hielen te zetten. Met alle vervelende gevolgen van dien.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:12

Maartje1990 schreef:
Ceriadwen schreef:

Onzin, geleidelijk veranderen veel hoefsmeden de stand van paarden door ze hoog op de hielen te zetten. Met alle vervelende gevolgen van dien.

Dit is onzin, echte, echte onzin die recht uit de propagandapraat komt van extremisten en die mensen zoals jij klakkeloos aanneemt als waarheid. Levensgevaarlijk!

Er is geen enkele goed opgeleide smid die de stand van de voet verandert tenzij medisch noodzakelijk. Nu hebben we ook gelijk mijn grootste weerstand tegen het NB ding te pakken. Propagandaleuzen die door onwetenden klakkeloos als waarheid worden overgenomen en dan het ergste nog uitgevoerd worden ook.

Het Natuurlijk Bekappen heeft echt wel goede dingen dat zal iedereen beamen, en je bent een dief van je eigen portomonaie als je iemand betaald voor iets wat je zelf kan doen maar je ziet vooral dat de doelgroep van NB de minder onderlegde paardeneigenaar treft en dat de mensen die zelf niet meer nadenken maar klakkeloos het gewauwel wat ik lees op die site overnemen richting het extremisme gaan en proberen de rest van de wereld met die onzin ook over te halen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:24

Mee eens Ceriadwen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:34

Ook volkomen eens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:39

Laat ik het anders verwoorden. Door het gebruik van hoefbeslag verandert geleidelijk de vorm en de stand van de hoeven. Wat gewoon bekappen betreft, verschilt dit wellicht per hoefsmid ik weet uit eigen ervaring dat dat is wat mijn hoefsmid heeft gedaan bij mij paard.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:00

Ook dat is onzin!

Dat jouw hoefsmid dat gedaan heeft bij jouw paard zou heel goed kunnen hoor, er lopen onder de smeden ook echt nitwitts rond. Daarom pleit ik ook dat hoefsmid een beschermd beroep moet gaan worden waar je alleen in toegelaten wordt nadat je een erkende hoefsmid opleiding gedaan hebt. Dat scheelt al een hele boel.

Je wil niet weten hoeveel mensen zich een oor aan laten naaien door instructeurs, smeden, zogenaamde lichaamsflexers en weet ik veel wat meer gewoonweg omdat ze zelf niet de kennis in huis hebben om het kaf van het koren te scheiden.

Dat is ook niet erg, want je kan nou eenmaal niet overal verstand van hebben en je haalt er een prof bij omdat je zelf de kennis niet hebt, dus dat is heel logisch. Als dan zo een kwiebelkwabbel een mooi praatje ophangt en de client kan zelf niet kritisch nadenken dan heb je leiden in last en krijg je beweringen zoals jij doet Maartje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:14

Maartje1990 schreef:
Laat ik het anders verwoorden. Door het gebruik van hoefbeslag verandert geleidelijk de vorm en de stand van de hoeven. Wat gewoon bekappen betreft, verschilt dit wellicht per hoefsmid ik weet uit eigen ervaring dat dat is wat mijn hoefsmid heeft gedaan bij mij paard.

N=1

Ik heb een smid gehad die mijn paard te stijl neerzetten...zonder ijzers. Andere smid genomen inderdaad.

Om een paard slecht nee te zetten hoef je echt geen ijzers te gebruiken. Dat lukt een slechte smid/bekapper zo ook wel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:30

Ceriadwen schreef:
Ook dat is onzin!

Dat jouw hoefsmid dat gedaan heeft bij jouw paard zou heel goed kunnen hoor, er lopen onder de smeden ook echt nitwitts rond. Daarom pleit ik ook dat hoefsmid een beschermd beroep moet gaan worden waar je alleen in toegelaten wordt nadat je een erkende hoefsmid opleiding gedaan hebt. Dat scheelt al een hele boel.

Je wil niet weten hoeveel mensen zich een oor aan laten naaien door instructeurs, smeden, zogenaamde lichaamsflexers en weet ik veel wat meer gewoonweg omdat ze zelf niet de kennis in huis hebben om het kaf van het koren te scheiden.

Dat is ook niet erg, want je kan nou eenmaal niet overal verstand van hebben en je haalt er een prof bij omdat je zelf de kennis niet hebt, dus dat is heel logisch. Als dan zo een kwiebelkwabbel een mooi praatje ophangt en de client kan zelf niet kritisch nadenken dan heb je leiden in last en krijg je beweringen zoals jij doet Maartje.

Ik vraag me toch af waar jij al je 'informatie' en kennis vandaan haalt. Wat je gaat mij niet wijsmaken dat je de vorm/stand van de hoeven door hoefbeslag niet veranderd. Kom nou. Dat heeft overigens niks met natuurlijk bekappen te maken.

Overigens had de betreffende hoefsmid een erkende opleiding gedaan.

Natasja: Ik beweer ook niet dat hoefijzers perse nodig zijn om een paard slecht neer te zetten. Maar dat bij het gebruik van hoefbeslag de vorm en de stand van de hoeven (na verloop van tijd) altijd enigszins veranderd naar een niet natuurlijke vorm.

edit:

Over hoefijzers, uit hoefproblemen van Rob van Nassau
Citaat:
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:40

Er is ook een reden waarom ze om de zoveel weken met ijzers bekapt moeten worden. Ik ben toch niet de enige die dat begrijpt?

En mijn kennis is over de afgelopen 35 jaar intensief met paarden omgaan opgedaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:42

Maar volgens mij heb je je vrij weinig tot niet verdiept in hoef bekappen en hoefbeslag als ik zo je reacties lees. Laten we het nog niet hebben over je aller eerste reacties dat je TS zo'n beetje een dierenbeul noemde.

en zelfs om de zoveel weken bekappen, dan komt er wéér een nieuw ijzer onder. Dit verandert gewoon de vorm en de voetas

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:00

Maartje1990 schreef:
Maar volgens mij heb je je vrij weinig tot niet verdiept in hoef bekappen en hoefbeslag als ik zo je reacties lees. Laten we het nog niet hebben over je aller eerste reacties dat je TS zo'n beetje een dierenbeul noemde.

en zelfs om de zoveel weken bekappen, dan komt er wéér een nieuw ijzer onder. Dit verandert gewoon de vorm en de voetas

Ik zie dat jij ook geen hoefsmid bent, dus je mag ook wel een klein beetje dimmen met je oordelen over andere mensen hun kennis :)