Ceriadwen schreef:ik vraag me af of dat als je het dier platter zet of je dan niet teveel aan de beenstand verandert? Zou dat wenselijk zijn?
Ik denk het niet namelijk
Paard wordt niet aan de beenstand veranderd. Als een paard goed bekapt is, is de voetas vanzelf goed.
Door de te hoge hielen, het (denk ik) landen op de toon, raakt de zoollederhuid geïrriteerd doordat het hoefbeen hier steeds op drukt. Het is geïrriteerd en kan zelfs ontstoken raken/zijn. En vermoed dat dat de reden is dat TS haar paard kreupel loopt. Kan natuurlijk niet in de hoef kijken, maar aan de buitenkant te zien is dat zeer waarschijnlijk.
het laten dalen van de hielen en het wat weghalen van de steunsels (al vind ik dat nog reuze meevallen) zal waarschijnlijk al een verschil maken en zal de gevoeligheid zeker gaan afnemen. Ik zie nog best een paar mm dat het paard in de hielen kan zakken. Paard heeft trouwens ook een vrij brede witte lijn.
Laat je het paard zo staan, dan zal die gevoeligheid zeker (op harde ondergrond) blijven. Ijzer zal de hoefwand weer dragend maken, waardoor de druk op de zool weliswaar afneemt, maar op de lange termijn is dat niet bevorderlijk.