[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:02

Ik vind dit behoorlijk grof hooi :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:21

oh ja? dacht dat het meeviel..., heb wel eens veel grotere, grovere grasjes gezien in balen...maar goed, ik heb er niet zoveel verstand van, volgens beide DA is dit hooi in orde....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:26

Tuurlijk is het hooi in orde, alleen rekent iedereen voor gezonde paarden :D
Ik merk dus bij mijn ouwetje dat met ze dit hooi niet goed meer overweg kan en met het veel fijnere wel.
En als het hooi goed gaat, doet de rest het ook beter :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:28

hm, zal ik morgen toch eens overleggen met deze DA die de mest onderzoekt...zou jammer zijn, heb 260 balen van mijn eigen wei.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:32

Als je ergens een hooitje fijn spul op de kop kunt tikken kun je het eens uitproberen.
Bij mijn ouwetje is het met 2 dagen weer normaal als ik overstap.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:03

Pfff jongens... help....
Afgelopen zaterdag is de hoefsmid geweest, die heeft er een ijzertje met zooltje ondergeslagen. Helaas was ik een weekendje weg, dus kon er niet bij aanwezig zijn. Hoorde van een stalgenootje dus dat de hoefsmid dacht, dat hij misschien toch niet bevangen is geweest... :? Dus ik heb de hoefsmid vandaag gebeld om uitleg te vragen.

De witte lijn ziet er volgens hem keurig uit, niet verbreed :? Wel is ze erg gevoelig op de zool en heeft dunne wanden en zolen... nooit meer zonder ijzers volgens hem, verder niet HB denkt ie.
De DA zegt echter wat anders, die vond de witte lijn wel verbreed en is van mening dat ze wel HB is (geweest) maar dat we er snel bij waren. Nu heb ik de DA ook al opnieuw gebeld, met het verhaal van de hoefsmid en de vraag of ze opnieuw willen beoordelen (de foto's die begin oktober en vorige week gemaakt zijn). Mijn hoefsmid zegt dat ik over 2 weken wel langzaam kan opbouwen, mij DA zegt dat ik beter 2 maanden rust kan houden (i.v.m. de lamellen, die moeten de tijd hebben om vast te groeien, gezien de DA nog wel uitgaat van HB)

Ik heb altijd begrepen dat HB wel iets voor de hoefsmid is, hij heeft me heel uitgebreid en duidelijk uitgelegd waarom hij denkt dat het geen HB is, aan de andere kant heb ik tot 2 keer toe foto's laten maken waarvan de DA zegt dat ze wel HB is... ik heb geen haast of ben niet ongeduldig, dit voorop gesteld, maar mijn paard in maart oppakken terwijl ze niet HB is, is ook weer zonde... Ik wacht dus ten eerste het telefoontje van de DA af, of zijn mening bijgesteld is naar aanleiding van mijn verhaal vandaag, daarna kijk ik even verder wat ik met al deze info moet :\

Moest het ff kwijt :+

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:12

Even kort: het kan een paar beslagbeurten duren voordat je e.e.a. aan de witte lijn kan aflezen.
Rontgenfoto's liegen niet maar je kan natuurlijk niet zien van wanneer de kanteling dateert.
Hoe ervaren zijn je dierenarts en hoefsmid??

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:21

Kijk dat is al weer info die ik nog niet had, thanks wuswa.
DA is zeer ervaren, ken ik al zo'n 10 jaar en is zover ik weet positief bekend in de regio.
Hoefsmid is voor mij redelijk nieuw, maar doet al een tijd de paarden van enkele stalgenoten, heeft ook al jaren ervaring en beslaat ook een paard op stal met speciaal beslag voor spat.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:10

Tja..de foto's moeten toch genoeg zeggen ? Daar kun je de kanteling op zien, hoe minimaal ook.En ook de dunne zolen kun je op een foto zien, dat kan je DA ook eventueel beamen...
Toch blijft het lastig...en ik moet zeggen dat een goede samenwerking tussen je DA en HS erg belangrijk is.
Dunne zolen kunnen heel goed een HB beeld geven terwijl ze niet HB zijn.
Kun je niet de foto's vragen en aan je HS laten zien. Dan kan hij ook de eventuele kanteling zien...

Wat je ook kunt doen is Ron Aalders een pb turen met je foto's. Dan kan hij er eens naar kijken.
Hij heeft missPK ook advies gegeven voor haar smid en DA met haar paardje.
Paardje van haar had ook dunne zolen en bleek niet HB te zijn....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:14

Kun je op fotoos ook niet en dunne zool zien dan ??

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:26

Jep, dunne zool was ook te zien op de foto's, maar ze werd dan ook eerst verdacht van een sincker...
Ze had links 4mm en rechts 7mm, inmiddels heeft ze links nu 6mm en rechts bijna 1cm.

Echter zag de DA bij de tweede keer foto's maken dat ze ong. 3mm gekanteld was, errug weinig dus en met het blote oog eigenlijk niet te zien. De hoefsmid zegt dat die 3mm mogelijk verkeerd gezien is of zijn conclusie is fout... wel heel eerlijk van hem haha... komt er op neer dat 1 van de 2 fout zit, maarja.... wie :?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:29

vind je 3mm weinig ??? ik niet hoor....en dunne zolen heeft niks met een sincker te maken volgens mij ...

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:32

Uh, tja... zowel DA als HS zegt dat 3mm niet veel is voor een kanteling, maar dit is voor mij de eerste keer HB dus ja als 2 partijen met kennis van zaken dat zeggen, nam ik dat wel aan eigenlijk.
Dunne zolen heeft ook niks met een sincker te maken, er werd alleen eerst gedacht dat het ook een sincker was, die diagnose was gesteld. Echter bleek dat niet zo te zijn en bleek ze dunne zolen te hebben én HB te zijn, gezien de witte lijn volgens de DA wel zichtbaar verbreed was en alle andere symptomen dit ook aanduiden.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:37

Second opinion?
Idd foto's naar Ron A of opladen en naar Van Nassau?

Belangrijk genoeg want je wil weten of wat je doet goed is voor je paard!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:39

Dat is zeker waar, ik wacht even het telefoontje van mijn eigen DA af en anders inderdaad second opinion.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:14

ah ok...bah, vervelend is dat he....je ziet nou door de bomen niet meer......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:11

bekend bekend... mijn pony begon rond zijn 1,5 jaar nogal platpootjes te krijgen aan beide voorvoeten. sindsdien ben ik met hem bij diverse hoefsmeden geweest, waaronder ééntje die als erg goed bekend staat en ook verbonden is aan een goede kliniek hier in de omgeving. hij gaf aan dat hij mijn pony ervan verdacht HB te zijn geweest, ik schrok me aan de ene kant de pleuris, aan de andere kant kon ik het eigenlijk niet geloven omdat ik die pony al heb vanaf dat hij vijf maanden oud was, en ik ben een enorme zeikerd en zou het echt wel gemerkt hebben als het popje HB was geweest.

verder is er geen smid of DA geweest die er iets van gezegd heeft, wel dat hij onderschoven verzenen en platvoeten heeft, en een heel vlakke dunne zool. we hebben nu sinds een jaar onze huidige smid en het gaat super ermee, hoefjes groeien goed, hij loopt lekker op zijn beslag (met leren zooltje) en de verzenwand is al zeker twee keer zo dik als voorheen.

maar goed, blijkbaar kan een HB hoef een wisselend beeld geven, logisch ook want het ene paard is het andere niet, sommige krijgen typische hoefjes, andere niet of nauwelijks. en het is natuurlijk mogelijk dat iets lijkt op HB maar het niet echt is...

nou ja, ik weet in ieder geval hoe irritant het kan zijn als de één zegt van wel en de ander zegt van niet... misschien de smid en de DA vragen rechtstreeks te overleggen, dat ze 't paard een keer samen komen bekijken of de foto's?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:23

Vesceron schreef:
Dat is zeker waar, ik wacht even het telefoontje van mijn eigen DA af en anders inderdaad second opinion.

Kan ik je ook aanraden, zelf de ervaring dat dat soms net even een helder/ander licht op de zaak kan werpen. Ron Aalders heeft heel erg zijn best gedaan voor mij en mijn paard om dingen duidelijk te krijgen en ook oplossingen gegeven, echt super! :j
Wel is jouw situatie heel anders dan de mijne want bij mijn paard is nooit twijfel geweest over een kanteling of sincker.
Is er bij jouw paard een oorzaak gegeven/ bekend waardoor hij HB geworden is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:02

@Vesceron : zijn de rontgenfotoos op een blok genomen of plat op de grond ??
Want op het blok staat het paard er niet vol op en kan dus een 'positiever' beeld geven als wanneer het platr op de grond staat.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:49

ElCamino schreef:
ah ok...bah, vervelend is dat he....je ziet nou door de bomen niet meer......

Nou idd :/

@merrieveulen, ik heb nu ook een ijzer met leren zooltje. En het is inderdaad heel irritant die verschillende diagnoses! Misschien wel een goed idee om ze beide te laten komen/overleggen, bedankt!

@MissPK, er is geen oorzaak gegeven of bekend helaas.

@dubbeldun, de foto's zijn op het blok genomen! Kan dit uitmaken betreft hoeveelheid mm kanteling denk jij?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:40

Op een blok heb je niet dezelfde druk als wanneer een paard op de grond staat, dus kun je idd verschil hebben.
Al moet je dan wel ook van de druk bij een gezonde hoef uit gaan natuurlijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:33

@ dubbeldun, jouw laatste zin snap ik niet helemaal. is er meer druk bij een HB hoef?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:16

@dubbeldun, enig idee hoeveel verschil? Ik denk dat ik dan in 1 of 2 mm moet denken??
De DA had gisteren geen kans gehad om te kijken, ik hoop vandaag! Kan vanmiddag bellen in ieder geval.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:01

@merrieveulen : niet alleen meer druk bij een HB-hoef, maar bij elke hoef.
@Vesceron : Hoeveel het is weet ik niet, maar het is toch logisch dat een hoef die opgetild op een blok staat niet hetzelfde gewicht draagt als een hoef die plat op de grond staat met het (deel van) het paardengewicht er op.
Dus kun je op zo'n foto beter zien of er sprake is van een gekanteld bot of niet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:16

Volgens Ron heb je een verkeerd beeld bij een foto op een bok. Liefst gewoon op de grond.