Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:21

Ik is eigenlijk best wel een beetje happy. Ik weet wel dat ik nog niet te vroeg moet juichen hoor!
Maar het been is bijna zwelling vrij. Heb haar gisteren 2x gesmeerd met traumeel gel. En ik denk dat dat goed zijn werk doet. Had nu alleen halverwege het been naar de kogel gesmeerd. En dat is gewoon bijna dun nu. Dus nu heb ik ook hoog maar gesmeerd. Hopelijk werkt het! Verder doet die stoute merrie ook wel eens draven op het land wat niet mag maar dat kan ik ook niet geheel voorkomen. En dan loopt ze goed. Dus ik heb goede hoop dat het echt wel weer helemaal goed komt!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:37

FIjn dat het goed werkt!! Gewoon over de hele blessure smeren, doe ik ook.
Even een tip, ik heb gisteren een tube van 250 ml besteld voor 25 Euro: http://www.dochorse.nl/TRAUMEELGEL/product/detail(512).aspx. Ik betaal bij de etos 10,95 Euro voor 50 ml, dus is zeker de moeite waard. Verzenden is maar 3,90 Euro. Ik heb gelijk een fles atex daasspray meebesteld die nu daar in de aanbieding is voo 12,50 Euro.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:48

Pony, ik ben heel blij voor je!!
Eindelijk een positief berichtje!! Het is niet grappig al die kreupeltjes in ons midden!!
En dat sprintje wat ze trekt.... Draai jezelf maar snel om, hihih Niet naar kijken, hihihi

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:49

Ik roep haar dan altijd. Dan gaat ze weer stil staan en kijkt ze me zo aan van waarom mag dat nou niet?

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:24

Ik moet zeggen dat ik ook heel blij met de traumeel gel ben...ook bij dat schaapje van mij zie je zichtbaar t beentje dunner worden..had ik dat maar meteen gehad!! Dus vanaf nu zit t standaard in mn koffertje...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:30

Had niet verwacht dat het zo'n effect zou hebben hoor! Maar dit wordt wel iets om standaard in huis te hebben!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:36

Ik kreeg de tip van de stalhoudster waar mijn paard een paar maandjes gestaan heeft om de wei op te bouwen. Die gebruikte het bij alle paarden met peesproblemen. En als je een beetje op het internet gaat lezen zie je heel veel goeie ervaringen voorbij komen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 05:52

Nou ik sluit me ook aan bij de goede ervaringen hoor! Ben dan ook erg (zeg maar mega!!) blij met de tip!!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 09:36

Goed nieuws dus :-D toppieeeeeeeeee.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:02

Qizz, vertel hoe gaat het met jouw diertje?? Hoe zijn afgelopen dagen gegaan??

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 15:59

Ja goed! :D

Ik heb er vanochtend een kwartiertje OP gestapt :D :D :D :D en het been was vooraf heel mooi koud en dun (niet helemaal weg natuurlijk, maar wel heel dun), en na het stappen ook!
Heb daarna weer gekoeld en het been zag er mooi uit. Hij loopt een beetje ongelukkig achter maar de ijzers zijn er achter onderuit en dat vindt ie niet zo fijn maar verder liep ie top.
Hij gedroeg zich fantastisch, geen stap verkeerd, lekker rustig.

(in de wei stonden mega remsporen (van hem hoogstwaarschijnlijk, de gekste van het stel ;-)), maar dan doe ik maar net of ik dat niet gezien heb, gelukkig was zn been wel mooi en dun)

Ga woensdag weer een kwartiertje met m aan de hand stappen en voorlopig kijk ik steeds hoe het gaat en of ik het uit wil breiden naar wat de DA zei,.. maar eerst zo even aankijken. 2x per week een kwartiertje vind ik eerst zat, hij komt van niks, de laatste tijd.

Dus ook ik ben (voor nu) heel blij.

En hoe is het met de jouwe??

Monty:
Thanx voor de tip van de Traumeel voor 25 euro! Scheelt toch weer!
En 50 gram is zo op,.. :o :+

Mijne krijgt ook Tendocur druppels om het been van binnen weer te helen en daar schijnen dezelfde stoffen in te zitten als in de Traumeel. Nu zag ik in de reformwinkel ook Traumeel druppels, misschien dat ik daar op over stap als de Tendocur op is, want dan werk je met 2 dezelfde dingen,. Prijs was van beide gelijk, 35 euro voor de druppels. Ik blijf die druppels (Tendocur of Traumeeldruppels) hierna ook geven ter ondersteuning hebben we overlegd,..

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:16

Oh Quiz, dat is echt goed dat zijn been nu al zo goed dun en koud blijft!!! Vooral omdat die nog niet zo heel lang geblesseerd is is dat al heel erg goed!! De mijne heeft dat pas de laatste 2 maanden (dus na 8 maanden...), dus zo te horen gaat het bij jouw paard al echt heel erg goed. Ik denk dan ook dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken of het wel goed komt. Gewoon goeie moed houden.

Na een week minder op de wei te zijn geweest en het stappen iets terug gezet te hebben ziet zijn been er gelukkig ook weer zo uit. Vorige week zag ik het echt even niet meer zitten. Zijn been was weer heel erg op aan het spelen en dat na 10,5 maand bezig te zijn. Maar nu merk ik dat hij gewoon te lang buiten heeft gestaan, juist omdat ik nog niet aan opbouwen ben begonnen. Stom van mij, ik dacht dat het wel ging, maar ik moet natuurlijk eerst opbouwen onder het zadel en hem dan langer buiten laten.

Gewoon blijven doen waar je mee bezig bent. Je merkt vanzelf of je teveel doet. En dan kun je altijd een stapje terug doen.
Ik geef de mijne nog steeds zijn supplement van Soulmate Nutrition, daar doet hij het het beste op.

Haha graag gedaan trouwens. Ik ben op het internet gaan zoeken, ik vind meestal wel van die koopjes :D . Het is allemaal al duur genoeg toch??!!

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:36

Ik ben zo blij dat het bij jullie allemaal de goede kant op gaat!!
Ikzelf ga zondag over een week weer proberen onder het zadel!!
Ben er wel iets nerveus voor, hoor!! Ik koel dus nog steeds na elke x stappen... Merk nl wel dat het na lange wandelingen toch soms nog wel eens iets warmer is.... Niet aldoor, maar soms... Dus na bewegen is het soms nog iets warrmer dan normaal.... Nu ben ik een piet lut, dus ik koel als ik denk dat het ook maar een ieniemienie procent warmer is...
Er is nu niets meer te zien aan het been, maar ik weet uit ervaring dat een peesblssure best nog maanden warmer kan aanvoelen na beweging, dus ik denk dan maar dat het niet kwaad kan om dan nog te koelen...

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:39

ja het is inderdaad duur zat, kreupelheidsonderzoeken, echo's, zalfjes, cremes. druppels,.. dus zulke tips zijn altijd welkom ;-). Meestal zoek ik ook eerst heel internet af. Scheelt toch wel hoor,.. was ook toen ik een Rhino winterdeken zocht,.. jee zeg echt daar zat een verschil in prijs in!

oh wat fijn dat het met de jouwe ook weer wat beter gaat zeg, want wat zul je gebaald hebben, je was al zo lang op weg,.. en zo goed bezig,...
ik heb ook wel een risico met de mijne op de wei hoor,.. als ie weer een keer heel debiel doet kan het zo weer mis zijn, maar ja, ik hoorde dus dat verhaal van een bekende die haar paard echt maanden op stal heeft gehouden en niet eens eruit met uitmesten en de 2e echo vroeg de DA wat ze in hemelsnaam gedaan had met haar paard, zo slecht was het,... dus het is zo wisselend wat je hoort,..
scheelt dan dat de mijne vanaf dag 1 in de wei is gebleven en het dus nu wel gewend is,.. maar hij doet af en toe wel gek hoor, echt hopen dat het goed blijft gaan.

Ik ga eens kijken bij dat Supplement van jou,.. voer je daarnaast nog andere brokken of muesli oid?
Mijne krijgt Pava Vital brokjes, handje lucerne erbij, hele dag wei en 1x hooi savonds en savonds nog 1 handje brokjes. Oh ja en die druppels (waar dus alcohol inzit haha, vandaar dat ie erom smeekt, hij is gewoon al verslaafd, hij vraagt erom met zn hoofd helemaal scheef)

Hoeveel stap jij nu met je paardje en hoelang? En erop of ernaast?

Ja opeens heb ik een stuk meer hoop dat het nog weleens goed zou kunnen komen ;-),.. positief nieuws geeft toch echt weer een goed gevoel,... ben gewoon heel happy (ja wel gematigd, ik weet het, kan zo weer omslaan helaas)

Rascha,.. beter een pietlut dan het negeren toch?
Je kunt er maar beter voorzichtig mee zijn. Zou ik ook doen hoor.
Maar spannend zeg zondag weer onder het zadel!!! Wel even zeggen hoe het ging he?

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:48

We gaan vrijdag een paar dagen naar mijn vriendin, en zij heeft een mooie accomodatie, waar veel rust heerst... Paard gaat dus lekker paar dagen mee!! Korte vakantie, hihihi
Dus ik heb besloten om mijn oldtimer even samen met mijn vriendin dr zoon samen weer zadelmak te maken, hihii... Ik weet nl zeker dat ik mijn vliegbrevet nodig heb, als ik zo alleen op stap, hihihi
Ik zal lappie wel mee nemen, dan kan ik het uiteraard weer laten weten!!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:56

oh wat heerlijk, even er tussenuit met paard en al,... en vooral ergens waar rust is,.. (heb ik ook zin in :D)
haha, hoelang heb je er niet opgezeten?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:16

Haha ja ik baalde als een stekker inderdaad. Ik zag bij hem ook van die remsporen in de wei, maar daar doe je niks aan. Ik heb contact opgenomen met de stalhoudster die met hem de wei opgebouwd had en die zei tegen mij dat hij na een uurtje of 6 op de wei zich begon te vervelen en dan sprintjes ging trekken. Dus nu staat hij smorgen een uurtje of 5 buiten en savonds nog een uurtje of 2-3 en zijn been zag er na een week weer goed uit pfffff, gelukkig want vorige week was ik echt bang dat het misschien chronisch was.

Ik stap nu zo'n 4 x in de week met hem, meestal zo'n 20 minuten, af en toe een half uurtje. Of er langs, of erop, net waar ik zin in heb, dat maakt voor hem niks meer uit.

Ik kan je dat supplement echt aanbevelen. Het is niet goedkoop, maar het werkt echt goed. Het werkt niet alleen goed voor zijn been maar ook voor zijn algehele conditie. Hij ziet er veel beter uit nu. Hij krijgt nu smorgens en savonds hooi, nu dus ook als hij op stal staat en smorgens en avonds een schep luzerne, een kwart brok en een scheutje zonnebloemolie. Hier doet hij het uitstekend op.

Leuk Rascha om er weer eens op te gaan zitten. Hopelijk houdt hij zich rustig. Ik heb er vandaag langs gelopen omdat die van mij zo opgefokt was (dat komt echt bijna nooit voor.. :D ), want als hij opgefokt is wil hij graag steigeren en dat is niet zo handig met zijn pees.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:22

Ik heb sins pasen er niet meer op gezeten.... Hij kwam kreupel uit de wei.... Maar ondanks dat ik geen scan ogen heb, kon ik bijna op mijn sloffies aanvoelen dat dit niet goed zat.... Dus de scan was geen verbazing...
Overigens liep hij na 3 weken weer als jonge hinde door de wei.... Maar dan hou je echt je hand voor je ogen... Hij liep dan wel goed, maar ik was toch wel bang voor gekke bokkesprongen, met alle gevolgvan dien... De controlescan was wel goed, dus het zou wel weer moeten kunnen met opbouwen....
Maar hij kan zo vreselijk bokken en springen... Als hij besluit dat je eraf gaat, dan ga je ook.... Er is nog niemand geweest die hem kon uitzitten.... Dus gaat nog avontuur worden, hihihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:06

Hoe is het ondertussen met de peesjes vandaag??

Ik heb sinds 2 dagen ook het idee dat mijn paard een peesblessure heeft....baal, baal en baal.

Afgelopen zaterdag was hij kreupel in de draf, kon niets ontdekken aan de benen, wel meteen gestopt...de volgende dag aan ander been dan ik dacht een verdikking achterop..beide benen niet erg zeker met neerzetten....

Is het verstandig om eerst een paar dagen te wachten met een echo??

Paard is 18 nog nooit kreupel geweest, nog nooit overbelast op pezen....eigenlijk altijd goede benen gehad. Komt ouderdom met gebreken???Zo zwaar is hij niet getraind, maar wel sinds 6 weken weer aan de praat, welliswaar heel rustig aan...hij begon juist heel soepel te worden, veel spieren er al aan maar conditie was slecht, dus ik deed korte sessies draf....was wel nog erg op de voorhand...

Kan het daar van komen?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:39

Is het ook warm?? Als het verdikt en warm is kan het zeker van de pezen komen. Maar dat is vanaf hier natuurlijk moeilijk te zeggen.
Bel anders eerst eens je DA voordat je een echo laat maken, scheelt je weer in de kosten.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:54

Nou Russel, ik ben toch wel huiverig, denk toch dat het wel eens zomaar een peesblessure kan zijn.....
Rustig aan doen, koelen en stappen...
Vaak kom je er niet eens achter wat nu de oorzaak is.... soms is het echt accuut, soms komt het doordat er steeds een klein beetje kapot is gegaan, dat uiteindelijk een flinke blessure bij elkaar vormt.... (zoals bv steeds beetje meer rek uit een elastiekje, dat springt ook uiteindelijk kapot, snap je me??) Misschien gewoon flink verstapt.... Vaak kom je er niet achter, helaas...

Weet je Monty, vaak laat je de dokter aan huis komen, en moet je alsnog naar de kliniek voor een scan.... en dan zijn de kosten wel dubbel op.... Het is echt een lastige afweging die je moet maken....

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:01

Ja dat klopt Rascha, maar ik zou bellen voor advies omdat de DA van buiten ook niks kan zien.
Ik ben zelf ook geneigd om gelijk aan een peesblessure te denken, maar dat komt ook omdat je er zelf mee bezig bent, terwijl het ook wat onschuldigers kan zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:13

Ik heb ook voor de zekerheid meteen een afspraak gemaakt bij de kliniek. Een DA aan stal geeft vaak als advies 3 weken rust, en dan verder kijken. Terwijl het voor mijn gevoel niet goed was!
Heb nog nooit wat met een peesblessure gehad heb dus niet de ervaring met peesblessures. Maar wel meteen het idee dat het echt niet goed was.
Ik zou gewoon een echo laten maken. Dan weet je zeker of het de pees is!

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:18

Daar heb je helemaal gelijk in, Monty... Ik moet soms ook opletten dat ik geen beren en leeuwen zie bij een kreupel pootje... Maar dat gewoon omdat we er al zolang mee bezig zijn, en ook weten dat het inmiddels zo'n hopeloos verhaal dreigt te worden.... Ik heb nl zovaak gedacht dat het uitzichtloos werd...
Nu loopt mijn paard weer aardig rond in de wei, troffen we vanmorgen een ander paardje op stal aan, op 3 benen.... We zeiden al tegen elkaar: steeds als je denkt dat je de rekeningen van de veearts betaald hebt, heb je de dierenarts weer nodig....
Advies van de da was ga maar koelen.... Maar vaak wil je gewoon eens een jaar zonder blessures en pijntjes....
Ik kan jaloers worden op mensen zoals Russel, die gewoon een paardje hebben dat nooit eerder iets aan de pootjes heeft gemankeerd.....

Met het advies wat je door de telefoon krijgt kun je meestal niet heel veel....
Mijn DA zegt nl meestal: ik weet het niet, kan hier vandaan niet zien, dus zullen we maar afspraak maken?!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:57

@pony, ja dat had ik inderdaad ook, ik heb de DA er nog niet eens bij gehad, ik ben gelijk naar de kliniek gegaan. Maar die van mij had een gigantische olifantenpoot, dus ik zag ook gewoon dat het echt niet goed was. Maar een maand of 3 geleden had die van mij ook ineens een dikker been, meer onderaan zeg maar, en ik gelijk weer in paniek van ohhhh nou heeft die het ook nog onder aan de pees.... terwijl het achteraf dus een bloeduitstorting bleek te zijn die met een week gewoon helemaal weg was...

Voor de zekerheid inderdaad een echo maken, beter uitsluiten dan dat het misschien echt helemaal mis is en je blijft doorrijden. Dan maak je veel meer kapot.

@Rascha, wat balen zeg voor jou dat jouw paard zoveel blessures en pijntje heeft (gehad). Ik kan me goed voorstellen dat je daar op een gegeven moment moedeloos van wordt en natuurlijk ook van alle rekeningen.