Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:06

rapido schreef:
Arabesk schreef:
Vrijwel alle hoefziektes verdwijnen als sneeuw voor de zon zodra een paard 'gedumpt' wordt in het wild. En dát is een van de redenen geweest waarom een kleine groep amerikaanse onderzoekers en hoefsmeden de hoeven van verwilderde paarden gingen bestuderen en toen tot de conclusie kwamen dat onze manier van huisvesten, voeden, bekappen/beslaan destastreus zijn voor de paardenvoet.
Dus dames en heren in bezit van een paard met hoefproblemen (bevangen, HKO....) dump je paard over het hek het wild in en over een jaar is deze volledig genezen!

Weer zo een zaligmakend praatje vanuit de harde kern van de NB!

Van HKO is toch bekend dat wanneer de paarden enige tijd op rust gaan ze minder of helemaal niet meer kreupel lopen.
Pas als ze gereden worden begint de ellende weer.
Overigens ben ik er ook nog steeds van overtuigd dan HKO ook door verkeerd rijden kan komen. Iets wat nogal erg vergeten word in de NB hoek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:07

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:08

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:09

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:11

ik vind dat sommige mensen wel een beetje onaardig overkomen tegen elkaar. Of lees ik weer is wat verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:14

rapido schreef:
Ja lach er maar om! het gebeurt helaas toch.
Screenen jullie je nieuwe smid voor dat deze komt?
dat is nu de pest dus dat iedereen zig na één of andere curcus smid of NB kan noemen en sommige mensen zig makkelijk van alles wijz laten maken op dat gebied.

kijk naar de onsmakelijke filmpjes die de NB tonen van afgekapte beentjes van slachtpaarden om te laten zien hoe het hoef mechanisme werkt en hoe niet als hier bijv een ijzer onder zit, echt te walgelijk voor woorden vind ik dat! Hoe kun je ook in godsnaams onze gedomesticeerde paarden met paarden in het wild gaan vergelijken die laag op de versenen staan?? Lopen wilde paarden ook over asfalt, grind e.d, vragen we die ook rondjes te lopen in een bak, endurance, springen, eventen enz, enz..... Nee dus. En hoefschoenen?? zitten ze niet goed verlies je ze onderweg, zitten ze wel goed komen er schuurplekken etc, etc. Zijn die nu zo natuurlijk?

Een paard hoort niet met pijn aan zijn voeten rond te lopen!! ook niet na een bekap beurt!

Ik heb het idee dat die NB curcusjes meer door mensen gedaan worden die zo denken lekker goedkoop weg te komen omdat ze het voortaan lekker zelf denken te kunnen doen, hup om de 2 weken even de vijl er over en gaan met die banaan! Fijn op een zo goedkoop mogelijke manier een paard willen houden.

nou ja, ben wel duidelijk dat dit niet mijn ding is!

ja dat was ik :D

je zette er dit neer:
"Maar ken nog een ervaring van iemand waarmee ik een lange rit had gemaakt vorig jaar zomer (4 uur) en het paard de dagen erna kreupel ging. In de kliniek op de foto gezet bleek het hoefbeen aan de rand beschadigd te zijn!
Beestje was ook natuurlijk bekapt en veel te kort gezet. Noodgedwongen moesten er ijzers onder.
"

Lekker duidelijk :') alsof het beestje door Nb en "te kort zetten" dat zou ontwikkelen. Hoe dan??

Daarbij.... ik heb zo'n cursusje gedaan, lekker goedkoop ja :+
Als ik wil kan ik iedere dag een traditionele smid en NBer tegelijk bij mijn paarden laten komen en betalen, en nog steeds 4 keer per jaar op vakantie gaan en doen wat ik wil.... dus dat ik het om het goedkope zou doen slaat helemaal nergens op!

Beetje jammer dat je alleen maar vanalles zonder onderbouwing kan schreeuwen. Ik ken die en ik ken die.
Ik heb zelf 2 paarden waarvan er 1 ruim 1000 kilo weeg en met enorme grote platvoeten (wat bij het ras hoort) in alle gangen probleemloos over alle soorten ondergrond gaat. De andere heeft er iets langer over gedaan maar die kan hetzelfde inmiddels ook.... beide gezonde hoeven en dat terwijl ze heel goedkoop door mijzelf worden bekapt... bewijsbaar en uit eerste hand :Y)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:14

Ja ik vind het ook een beetje jammer van deze discussie. Het lijkt wel een soort strijd te worden van wat nou beter is. Je kunt toch gewoon van elkaar leren en met goede argumenten de discussie aangaan..

yv_on

Re: Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:18

ik probeer gewoon en als het niets is dan ga ik weer terug naar wat ik had. En idd je leert van elkaar maar niet om zo onaardig tegen elkaar te doen, we zijn tenslotte ook allemaal maar mensen die het beste voor hebben met hun paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:19

Daarom vraag ik altijd namen van slechte NBers, want dan weten we over wie we het hebben (ik wil het ook graag weten).
Kan me niet voorstellen dat ik de naam ga krijgen van degenen die ik zelf ken en echt prima NBers zijn (eigen ervaring met verschillende paarden) met een goede opleiding in het NB. ;)
Dus kom maar op, dan weet ik over wie we het hebben (mag via PB). Maar ik krijg nooit namen, dat vind ik zo raar. Over wat voor ervaringen hebben we het dan?
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 31-03-11 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:19

Lieveranders schreef:
Ja ik vind het ook een beetje jammer van deze discussie. Het lijkt wel een soort strijd te worden van wat nou beter is. Je kunt toch gewoon van elkaar leren en met goede argumenten de discussie aangaan..
ben ik met je eens!

TS vraagt ervaringen en als je die geeft (negatief in mijn geval) krijg je allerlij NB aanhangers over je heen die door blijven zagen over het feit je verhalen over ,,ik ken iemand die,, post en je liever geen namen hier neer zet omdat dit niet zo netjes is.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:21

die wil ik ook wel in mijn pb slechte nb vooral omdat ik nu net over wil op nb.

nou ik ga morgen alles weer verder volgen ik ga lekker aan het werk heb koopavond :(
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 31-03-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:22

Omdat het zo vaag is, Rapido. Ik ga ook geen namen op internet noemen van slechte NBers, als jij die mij meldt. Want hoogst waarschijnlijk ken ik ze niet eens persoonlijk. Maar ik lees zo vaak van die 'via via' verhalen, maar concreet hoor ik niets. Dat vind ik raar, over wie hebben we het??? Ik ben gewoon heel benieuwd, want dan weet ik dat ik die dus niet in de buurt van mijn paard hoef te hebben. Al hoewel ik inmiddels wel weet bij wie ik wel moet zijn en heel blij ben met mijn huidige NBer. Enne..... ik heb ook niets tegen kundige hoefsmeden, hoor. Voor alle duidelijkheid. ;)
Ik heb alleen niet zo heel veel met ijzers, maar ja, dat is mijn mening. :)

Ik heb Spokie net vier namen van kundige NBers gestuurd. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:25

Citaat:
kijk naar de onsmakelijke filmpjes die de NB tonen van afgekapte beentjes van slachtpaarden om te laten zien hoe het hoef mechanisme werkt en hoe niet als hier bijv een ijzer onder zit, echt te walgelijk voor woorden vind ik dat! Hoe kun je ook in godsnaams onze gedomesticeerde paarden met paarden in het wild gaan vergelijken die laag op de versenen staan?? Lopen wilde paarden ook over asfalt, grind e.d, vragen we die ook rondjes te lopen in een bak, endurance, springen, eventen enz, enz..... Nee dus. En hoefschoenen?? zitten ze niet goed verlies je ze onderweg, zitten ze wel goed komen er schuurplekken etc, etc. Zijn die nu zo natuurlijk?

Waarom onsmakelijk? Het is denk ik gewoon waarheid en ook nog eens een mooie manier om te zien hoe alles functioneert.
Hoe denk je dat anders mensen chirurg waren geworden? Echt niet door er alleen maar naar te kijken en er niks mee doen. Nee die sneden het lichaam open en begonnen ergens aan te trekken en toen bewogen er ineens een paar vingers.

Wilde paarden lopen over rotsen, rennen over rotsen, springen over boomstronken die op een rotsige grond liggen en laten die paarden per dag wel 40 km afleggen op zoek naar vreten.
De enige overeenskomst die ze niet hebben is dat de wilde paarden vrij lopen en wij ze ophokken voor ons gemak.
Ik zie bij ons op stal ook veel verschil tussen de paarden in de inloopstal en de ophok paarden.

Gelukkig beginnen steeds meer mensen in te zien dat ophokken gewoon niet goed is voor paarden.

Als ik het niet vergeet zal ik eens voeten foto's maken van een veulen wat net geboren is. (moet nog geboren worden dus nog ff geduld).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:29

Rapido, dank je wel voor je PBtje. Het verschil is dat ik het over kundige NB heb en diegene die jij noemt is iemand die dus haar eigen paard bekapt en er waarschijnlijk niets van kan. Dat is heel triest voor dat paard en daar heb ik ook geen goed woord voor over. ;(

Er zit een verschil in zelf je eigen paard bekappen (en dan ga ik uit van een gedegen cursus gericht op de voeten van je eigen paard, met regelmatige controle van een kundige, professionele NBer). Het gaat dan eigenlijk vooral om het zelf bijvijlen en de bekapper checkt of alles goed gaat. En dan heb je nog de professionele NBers (zoals ik zelf heb, de AANHCP NBers en nu mijn huidige, een natural balance NBer, met een goede opleiding), die om de zoveel weken je paard komen doen. Dat laatste is wat ik dus laat doen bij mijn paard, al jaren in volle tevredenheid bij zowel mijn paard ;) als bij mij als paardeneigenaresse.

Tuurlijk heb je dan nog de types die een keer een cursusje gedaan hebben en denken dat ze alle paarden zelf wel kunnen doen. Daar geloof ik ook niet in en ik denk dat je als eigenaar je gezonde verstand moet gebruiken en zo iemand niet aan je paard moet laten komen. ;)

Overigens, bij de paardenhouderij opleiding in Barneveld weet ik dat er ook geleerd wordt om te bekappen (traditioneel, dus geen NB!!!) en wat ik daarvan heb gezien (ik heb een kennisje die dat doet), daar werd ik dus echt niet vrolijk van. Dat is geen NB, maar bijvijlen op een 'traditionele' manier, die ik niet kan goed keuren. Hoe denkt men daar over????
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 31-03-11 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:38

Twiggy2008 schreef:
Dus kom maar op, dan weet ik over wie we het hebben (mag via PB). Maar ik krijg nooit namen, dat vind ik zo raar. Over wat voor ervaringen hebben we het dan?

Ik hoor ze ook nooit :7 en ik krijg ook nooit hoeven foto's van 'al die verprutste paarden'. Het blijft vaak bij 'ik heb gehoord dat' en 'ik ken iemand' of erger nog 'mijn hoefsmid zegt dat hij zoveel paarden die verprutst zijn door NB moet opknappen'

Ja ik ken één site met een verprutst geval, maar dat was een strasser bekapping en dat kan niet zomaar op het bordje van NB geschoven worden. Bovendien werd dat paard nog steeds opgehokt dus dan kan je 100x bekappen, maar schiet je er niks mee op, want zoals als cowgirl al schreef het begint allemaal met het ont-hokken van je paard.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:47

Cowgirl schreef:
Van HKO is toch bekend dat wanneer de paarden enige tijd op rust gaan ze minder of helemaal niet meer kreupel lopen.
Pas als ze gereden worden begint de ellende weer.
Overigens ben ik er ook nog steeds van overtuigd dan HKO ook door verkeerd rijden kan komen. Iets wat nogal erg vergeten word in de NB hoek.

mijn paard heeft slecht heel even rust gehad, nu volop in training, niks aan de hand ;)
zoals je zegt is het ook wel een beetje de manier van rijden met een HKO paardje..

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:51

Het is zeker een zeer goede zaak dat er vanuit de NB-hoek onderzoeken zijn gedaan naar wilde paardenhoeven. Zo zijn we toch meer te weten gekomen.
Er zijn paarden onderzocht die hoeven hadden zoals het voorbeeldje op de PN-site: het model van de 'mustanghoef'.

De mustanghoef is klein, hard en compact. Het paard loopt op de zool en de straal. Kwartierboogjes en een mustangroll zijn ingesleten in de hoef. Dit model is volgens Pete Ramey en Jaime Jackson (1997) en ook Natural Balance-man Gene Ovnicek (2004) het ideale hoefmodel, en kan verkregen worden door de manier van bekappen en door de voeding en huisvesting zodanig aan te passen dat het zo veel mogelijk lijkt op het 'leven' van een wilde mustang. Deze mannen vinden dat dit type hoefmodel van de Noord-Amerikaanse mustang aangenomen moet worden als de enige echte wilde paardenhoef.

Het enige addertje onder het gras... Is dat er paarden uit één bepaald gebied onderzocht zijn.
Wilde paarden leven echter niet allemaal in éénzelfde gebied. Er zijn verschillende grondsoorten. En dús ook verschillende hoefmodellen!

Recentelijk is er een onderzoek wat betreft de wilde Brumby's in Australië (1,2 miljoen paarden), variërend van hooggebergten, woestijnen tot tropische kuststreken. De studie gaat uit van de hypothese dat de paardenvoet verschillend wordt beïnvloed door door de bodem waarop het paard leeft en de afstand die de paarden af moeten leggen om aan water en voeding te kunnen komen.

Ik zal niet teveel uitweiden over de studie, dat gaat een beetje te ver, maar er werden inderdaad meerdere types hoeven aangetroffen, afhankelijk van de ondergrond. Lange afstand/harde ondergrond type, middellange afstand/zachte ondergrond type en ga zo door. De hoefvormen van de verschillende groepen paarden varieerden van zachte, in onze ogen veel te lange, uitgezakte, geflarede hoeven tot het zogenaamde mustangmodel (woestijntype). Het woestijntype komt voor op sterker schurende, droge ondergrond, waar paarden langere afstanden af moeten leggen. De mustangroll werd alleen waargenomen bij de harde ondergrond-types, en voornamelijk bij paarden zich die over ruw, oneffen, bergachtig terrein begeven. Door het constant stoten van de toonwand slijt hij af. Er waren significant veel aandoeningen aangetroffen in deze hoeven, zoals traumatische laminitis ofwel mechanische hoefbevangenheid en verbeende hoefkraakbeenderen (!).

Bij de groepen die veel gras tot hun beschikking hadden zonder ver te hoeven lopen en op een zachte, natte ondergrond leefden zag je verbrede witte lijnen van een cm of 10 (hoefbevangen).

Nou, ik kan hier nog wel even over doorgaan, maar dat schiet ook niet op. Het enige wat ik hiermee wil aangeven is dat ieder voor zichzelf nadenkt, zich verdiept en zich niet mee laat slepen door mooie praatjes (op bepaalde websites) en om zich heen kijkt.

Wij leven hier in een zompig, regenachtig, grasrijk kikkerlandje. Dat moet je ook in je hoofd houden.

*Arabesk haar paard heeft bijvoorbeeld prachtig natuurlijk bekapte hoeven, die ook echt in de buurt komen van het 'woestijnmodel'. En zij rijdt daar ook gewoon lange buitenritten mee over het harde.
*Mijn eigen paard heeft bijna zijn hele leven op ijzers gestaan (wordt nu 23, laatste 6 jaar ?schat ik? staat hij zonder ijzers), galoppeert als het even kan schuin door de bocht door het grind zonder ijzers, paard van een traditioneel hoefsmid, maar heeft wel een TOTAAL ander hoefmodel dan het paard van Arabesk.

Echt, per paard is het anders. Per paard, per gebied (kleigrond? veengrond? zandgrond?), per eigenaar (discipline? verwachtingen?)... En ga zo maar door.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:52

Ik ben ook wel benieuwd naar de namen van slechte NB. Mag ook via pb hoor. Zoveel ervaring heb ik er niet mee en ik leer inderdaad ook niks van 'ik ken iemand die..' verhalen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:53

Maar een goede NBer, zoals ik ze ken, kijken ook naar de blauwdruk van de voet, dus naar elke individuele voet. Wij hebben meerdere paarden staan die natuurlijk bekapt worden en ze hebben echt niet allemaal dezelfde voeten, hoor. ;)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:55

Dat klopt ook inderdaad, mijn ene paardje staat heel anders op haar voeten dan mijn andere paardje..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:56

De hoeven van mijn arabje zagen er bijna zo uit als de mustanghoefjes uit de boeken toen Arabesk op zand .+ beton stond. Nu staat hij op een weiland en zie je de hoeven idd breder worden, maar dat geeft helemaal niet. De bekapping blijft ruwweg hetzelfde; alles wat langer is dan de zool haal je weg en de hoefwand rond je mooi af. Klaar is kees.

Hoeven passen zich aan, aan de ondergrond waarop ze lopen. Dus als je paard op een weiland staat, en je wil veel op asfalt rijden moet je de natuur even een handje helpen. En dat is de kern van NB; je brengt slijtage aan die was opgetreden als het paard wél op een ruwe ondergrond had gestaan. Een hoef ziet het verschil namelijk niet tussen een ruwe ondergrond of een weiland + regelmatig even het raspje erlangs.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:58

Elke voet is anders....... Het is ook een fabeltje dat NB neigt naar hetzelfde model voet. Men kijkt naar de voeten, maar ook naar de bewegingen, de beenstanden, de manier van houden..... Zo zie ik het al jaren bij het NB waar ik ervaringen mee heb, met verschillende paarden en pony's. Mijn Fjord/Anglo Arabier heeft weer hele andere voeten dan de Shets of de Draver of de Andalusier, om er maar een paar te noemen. ;)
Allemaal natuurlijk bekapt.........

Arabesk, klopt, de hoeven passen zich aan, aan de ondergrond en aan het gebruik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:01

Er stond een keer een artikel in de hoefslag ofzo, waarin een NB-er niet goed begrepen was door de journalist. Er stond 'elke natuurlijk bekapper streeft het model van de mustanghoef na' 8)7 Toen heb ik meteen een boze brief gestuurd, want zó komen de praatjes in de wereld. Dit slaat echt nergens op en is ook gewoon niet waar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:04

Ik erger me ook dood aan al die onwetendheid en al die fabels. Hier op bokt barst het er van. :(
Vandaar dat iedereen mij kan mailen voor meer info en namen van goede NBers, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Desnoods komen ze zelf eerst naar mijn paard kijken.
Het levende bewijs van prima bekapwerk. :) (al denk ik dat zijn natuurlijke leventje ook een goede bijdrage levert). ;)

En bladen als De Hoefslag lees ik al jaren niet meer. Onzinblad. :+

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:14

Yep, het was meer een reactie op het 'gooi je paard met HKO over het hek tussen de wilde kudde en zijn hoeven worden weer gezond' verhaal :)

@ Twiggy: Ik denk toch niet dat het een fabeltje is dat NB neigt naar hetzelfde model voet hoor. HET streven is naar voeten zoals het mustangmodel (maar als ik Arabesk's reactie lees is dat blijkbaar niet zo, ookal heb ik de hoefslag niet gelezen). Maar omdat wij hier van Tinker tot KWPN'er hebben in NL gaat het natuurlijk niet allemaal even mustang-achtig als je begrijpt wat ik bedoel, plus dat er hier een aantal NB-ers rondlopen die hun kop uit 't zand hebben getrokken en goed kijken naar wat de mogelijkheden zijn...
Je kan de hoeven van een Belgisch trekpaard nou eenmaal niet zo maken als van een mustang.

En tja... Gelukkig is het aanpassingsvermogen van hoeven aan de ondergrond niet verloren gegaan na al die helse hoefijzers... :7 Maar dan nog zijn er paarden die gevoelig lopen. Hoe kan dat dan, waarom hoefschoenen nodig als de hoeven zich perfect aan zouden kunnen passen aan de ondergrond en het werk?

Ik denk omdat dat tijd en geduld kost... Als jij je paard met slechte pruthoeven over 't hek flikkert tussen een wilde kudde en je kijkt een paar maanden niet, zal 't wel goed komen. Maar als je hem elke dag gevoelig ziet lopen trek je 'm toch weer achter het hek vandaan en laat je hem behoorlijk bekappen/beslaan of meet hem je een paar smitjes aan :+