rapido schreef:Ja lach er maar om! het gebeurt helaas toch.
Screenen jullie je nieuwe smid voor dat deze komt?
dat is nu de pest dus dat iedereen zig na één of andere curcus smid of NB kan noemen en sommige mensen zig makkelijk van alles wijz laten maken op dat gebied.
kijk naar de onsmakelijke filmpjes die de NB tonen van afgekapte beentjes van slachtpaarden om te laten zien hoe het hoef mechanisme werkt en hoe niet als hier bijv een ijzer onder zit, echt te walgelijk voor woorden vind ik dat! Hoe kun je ook in godsnaams onze gedomesticeerde paarden met paarden in het wild gaan vergelijken die laag op de versenen staan?? Lopen wilde paarden ook over asfalt, grind e.d, vragen we die ook rondjes te lopen in een bak, endurance, springen, eventen enz, enz..... Nee dus. En hoefschoenen?? zitten ze niet goed verlies je ze onderweg, zitten ze wel goed komen er schuurplekken etc, etc. Zijn die nu zo natuurlijk?
Een paard hoort niet met pijn aan zijn voeten rond te lopen!! ook niet na een bekap beurt!
Ik heb het idee dat die NB curcusjes meer door mensen gedaan worden die zo denken lekker goedkoop weg te komen omdat ze het voortaan lekker zelf denken te kunnen doen, hup om de 2 weken even de vijl er over en gaan met die banaan! Fijn op een zo goedkoop mogelijke manier een paard willen houden.
nou ja, ben wel duidelijk dat dit niet mijn ding is!
ja dat was ik
je zette er dit neer:
"Maar ken nog een ervaring van iemand waarmee ik een lange rit had gemaakt vorig jaar zomer (4 uur) en het paard de dagen erna kreupel ging. In de kliniek op de foto gezet bleek het hoefbeen aan de rand beschadigd te zijn!
Beestje was ook natuurlijk bekapt en veel te kort gezet. Noodgedwongen moesten er ijzers onder.
"
Lekker duidelijk
alsof het beestje door Nb en "te kort zetten" dat zou ontwikkelen. Hoe dan??
Daarbij.... ik heb zo'n cursusje gedaan, lekker goedkoop ja
Als ik wil kan ik iedere dag een traditionele smid en NBer tegelijk bij mijn paarden laten komen en betalen, en nog steeds 4 keer per jaar op vakantie gaan en doen wat ik wil.... dus dat ik het om het goedkope zou doen slaat helemaal nergens op!
Beetje jammer dat je alleen maar vanalles zonder onderbouwing kan schreeuwen. Ik ken die en ik ken die.
Ik heb zelf 2 paarden waarvan er 1 ruim 1000 kilo weeg en met enorme grote platvoeten (wat bij het ras hoort) in alle gangen probleemloos over alle soorten ondergrond gaat. De andere heeft er iets langer over gedaan maar die kan hetzelfde inmiddels ook.... beide gezonde hoeven en dat terwijl ze heel goedkoop door mijzelf worden bekapt... bewijsbaar en uit eerste hand