[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:44

Pradaatje schreef:
Ze krijgt als ze binnenstaat, een bergje hooi/stro. Bestaat voor 85% uit stro en de rest is het oudste hooi wat die kan vinden. Ze krijg amper brok, alleen een handje na het rijden. En de wei staat ook vrijwel niets. Ja ze hinnikt nog wel naar me, maar dan ga ik naast dr stal zitten en dan gooit ze dr hoofd op mn schouder en staat ze alleen maar te suffen. Eet ook bijna niets.

Wat jij verteld zo herken ik mijn merrie ook van alvorens ik op reis vertrok. Ze liep er zo zielig bij, zelf met pijnstillers.
Haar ogen zagen er zo dof uit, en niets was nog leuk voor haar. Ze moest ook voor het eerst uit het gras, want ze liep eigenlijk altijd
op de weide bij mijn ruin. Maar dit zal nu nooit meer kunnen voor haar. Ook ik voer heel oud hooi en qua brok doe je echt wel goed aan
dieetvoeding, ik heb er van de Aveve, ik dacht dat dit ook niet al te best ging zijn. Maar daar deed ze het wel super op! Want in dat hooi
zitten wel geen vitaminen meer. Die dieetbrok krijgt ze samen met drie lepels pulp en haar biotine en een beetje zemelen. Ook krijgt ze een halve pavo koek per dag (zijn kleine stukken). Daar zag ik haar wel van op knappen, eerlijk gezegd!

Pradaatje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:51

Vreselijk om te zien he? Op het begin van de 1e periode was ze ook zo. Toen knapte ze langzaam op toen ze beter werd. Goede tips! Ik heb ook nog pavokoeken liggen, dan ga ik die er bij geven. En ik ga even googlen naar het dieetvoer enzo. Ik lees ook dat ze sommige op ijzers zetten, is dit slim om te doen? Of heeft het geen toegevoegde waarde?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:56

Pavo koeken zou ik niet durven geven := Daar zit ontzettend veel suiker in.. Vorig jaar heb ik m'n pony die een poosje gegeven (toen nog een geschiedenis met hb) en die ging er óntzettend van schuren!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:00

Schuren ja? Ik heb Prada een tijd wel die dingen gegeven en ze ging er niet van schuren.
En nog een vraag..
Iemand adviseerde mij Laurierzalf te smeren. Hebben jullie daar ervaring mee?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:05

Pradaatje schreef:
Ik meld me hier ook weer. Prada was ook goed hersteld en stond lekker op een kale wei. Ik pakte haar gister uit dr wei en ja hoor.. Het was weer raak.. Biotine bij DA gister opgehaald en maar hopen dat het snel overgaat..

Juist die kale wei....... dag en nacht?

DingDong, TNT aan de deur, 20 kg F4F is afgeleverd. Hopen dat er een schepje bij zit, anders moet ik zelf even gaan test-afwegen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 14:14

Een kale wei is helemaal niet zo goed.... het superkorte gras vormt dan juist veel fructaan om weer aan te groeien en is dus in feite niet gezond voor een HB paard. De Laminitis Clinic adviseert een graslengte van circa 5 cm.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:15

Ja ze is nu ruim 2 maanden beter ongeveer, en de da zei dat ik dag en nacht mocht gaan proberen. Maar er staat dan ook echt niks op, ze staan ook te vervelen en niet te eten..

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:16

Jannepauli schreef:
Een kale wei is helemaal niet zo goed.... het superkorte gras vormt dan juist veel fructaan om weer aan te groeien en is dus in feite niet gezond voor een HB paard. De Laminitis Clinic adviseert een graslengte van circa 5 cm.

Aha oke, dan moet ik even met de boer gaan bespreken, of ik een andere wei kort kan maaien en dan haar daarop zet. Is dat een goede oplossing?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:27

Hoefsmid is net weg en so far so good.

Ik had vannacht bedacht dat Image lang op haar 'gouden' hoef moet staan met het gekanteld hoefbeen zonder ijzer tijdens het bekappen/beslaan van de andere 3 benen. En misschien is dat wel pijnlijk voor haar dat leunen op haar gouden hoefje zonder ijzer. En dat ze daarom gevoelig is de dagen na het beslaan.
Overlegd met de hoefsmid en hij vond het prima om eerst haar gouden hoef te doen en bekappen en opnieuw beslaan en daarna pas haar andere 3 benen.
Hij vond het wel vreemd, want dan is hij zijn routine kwijt, maar hij was ook benieuwd of Image het prettiger vond. Die gouden hoef wil helaas slecht groeien, zodat er weinig af kon.

Nu maar afwachten hoe ze er morgen bij staat. (duim duim duim)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:27

Ik ga me hier toch eens melden, want ik voel me zo slecht als stille meelezer (is niets voor mij :o ).
Ik ben zusje van Letizia, dus het verhaal van Dar kennen jullie al.

Ik wil iedereen bedanken voor de ontzettende vele informatie die in dit topic (en het eerste deel) te vinden is.
En iedereen die het nodig heeft: heel veel sterkte. Ik weet jammer genoeg precies waar jullie doorheen gaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 16:28

@ Janouk: Slim bedacht joh! Ik duim dat ze morgen 100% loopt en over de groene weides mag zweven :D

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:45

Hoi allemaal,

Nu, ik denk dat ik gewoon ook m'n ei even kwijt moet, na het lezen van al jullie verhalen.
Mijn nu 12 jaar oude merrie is in april hoefbevangen geraakt. Waarschijnlijk had ze er al langer "aanleg" voor: ze is altijd behoorlijk rond geweest, zonder echt bijgevoerd te worden. Leefde alleen van gras en hooi, 24 uur per dag buiten.
In januari is ze helaas met haar achterbeen in prikkeldraad terecht gekomen (uit haar wei ontstnapt, en terecht gekomen in een wei met prikkeldraad.....) Langdurig antibiotica, ontstekingsremmers etc, etc. En ik denk dat dat ook een aanslag op haar gezondheid is geweest.
In maart/april begon het gras hier behoorlijk te groeien (woon in Zuid frankrijk) en na het bekappen van haar voeten door mezelf (alleen een beetje met de rasp) liep ze wat stijfjes...... en dat was het enige wat ik aan haar gemerkt heb. Geen standje met achterbenen eronder en voorbenen gestrekt, niet ziek zijn, niet eens warme hoeven, echt alleen een beetje stijfjes. En toen dat niet over ging na twee weken heb ik er de smid maar bijgehaald. Tja, veel te laat natuurlijk. Bekapt en madame leek weer aardig op te knappen, maar bleef toch nog behoorlijk gevoelig op harde, ongelijke grond.
Gisteren weer de smid en ik had zo gehoopt dat ze wat confortabeler zou kunnen lopen vandaag, maar mooi niet! Ze is een heel stuk van haar toon kwijt nu, het moest er gewoon af, haar zolen zijn zo plat en dun, maar daar is nu niets aan te doen.
IJzers wil ik niet, is de smid ook niet zo voor, ik moet maar aan hoefschoenen denken. Ik moet nu elke week de toon raspen en goed kort houden zodat de goede hoef weer in kan groeien.
Hoe meer ik lees, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat mijn merrie insuline resistent is. Vetbulten in haar nek, altijd te dik, en nu hoefbevangen.....;
Volgende week komt de DA voor entingen en dan laat ik maar een bloedtest doen, dan weet ik het zeker.
Maar ik baal hier zo van......ik kan nu niet rijden, daar zijn haar hoeven veel te pijnlijk voor, zelfs wandelen lukt niet. Ik zoek naar hoefschoenen, denk dat ik maar magnesium ga proberen. Maar voor de rest, ik zou het niet weten. Ze krijgt al jaren geen krachtvoer meer, heef mineralen tot haar beschikking (en die worden ook gegeten), van het voorjaar een graasmasker op gehad.
Ik hoop dat ze toch een beetje beter wil worden....

Groeten,
Karin

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:07

lolclub schreef:
Sjen schreef:
:wave: Ik meld me hier ook als bezitter van een pony met hoefbevangenheid. Onze Shetlander liep vorige week ineens erg moeilijk met haar voorbenen, dus meteen hoefsmid en va erbij. En ja hoor, hoefbevangen. Gelukkig gaat het herstel heel voorspoedig, ze heeft pijnstilling en ze liep binnen een paar dagen alweer heel aardig. Natuurlijk is ze meteen ook van de wei gezet met alleen hooi. Inmiddels maakt ze af en toe een bokkensprong en een galopje. Aan de hand wandelen we ook veel en dat vind ze erg plezierig. Al met al gaat het dus de goede kant op en hopelijk is ze over een maandje of twee weer de oude. Het enige dat wij wel lastig vinden is dat ze heel breed loopt vooraan en dat deed ze al een paar weken voordat ze echt hoefbevangen was. Hopelijk trekt dat ook langzaam weg, iemand ervaring met dat brede lopen?

Verder lijkt het erop dat ook mijn Haflinger hoefbevangen is. Terwijl die ook al meer dan een week op alleen hooi staat. Maar ze ontlast haar voorbenen om en om en ze loopt op steen heel gevoelig. Met haar voorbenen struikelt ze een beetje meteen op het moment dat ze harde ondergrond raakt. Is dat een teken van bevangenheid, kreupel gaan op steen? Op het zand en het gras heeft ze het niet. Ze heeft al wel een geschiedenis met hoefbevangenheid; ze is het 5 jaar geleden heel ernstig bevangen geweest. Sindsdien kon ik het altijd onder controle houden, maar het lijkt alsof dit jaar het gras heel veel fructaan bevatte ofzo. In elk geval fijn zo'n centraal topic, ga het eens goed doorlezen allemaal!

Hai Sjen,

Alle kenmerken die je opnoemt zijn kenmerken van hoefbevangenheid helaas |(

Breedlopen met de voorbenen doen ze omdat ze liever niet over de toon willen lopen, de meeste pijn zit voorin de hoef op de plek waar het hoefbeen zit en waar de witte lijn ontstoken is.
Ze gaan de voeten dus met een zwaai zijwaarts wegzetten (eendenloop) en proberen de voeten zo plat mogelijk of zelfs al (eerst) op de hiel te laten landen.
Als je zelf achteruit loopt kijkend naar je pony kun je zien dat ze de ondervoet niet buigen en zodoende dus niet over de toon rollen met hun hoefjes.

Wat je haflinger betreft, dat klinkt ook zeker als hoefbevangenheid, dit zijn overigens al de kenmerken van een gemiddeld zware aanval.

Is je DA er al bij geweest voor medicijnen ?

@ Lolclub: een eendenloop is wel een treffende omschrijving! Gaat dat beter worden als ze goed bekapt wordt de komende maanden? Mijn Haf is denk ik inderdaad ook hoefbevangen := Gelukkig gaat het wel redelijk goed met d'r. Gisteren heeft ze lekker staan bokken en gek doen in de bak. Lijkt dan niet echt op een hoefbevangen paard. Ook heb ik weer met d'r op het harde gelopen en ze was nu alleen bij de eerste aanraking gevoelig. Daarna liep ze redelijk vlot erover, maar nog lang niet zo fris als normaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:22

cato47 schreef:
Hoi allemaal,

Nu, ik denk dat ik gewoon ook m'n ei even kwijt moet, na het lezen van al jullie verhalen.
Mijn nu 12 jaar oude merrie is in april hoefbevangen geraakt. Waarschijnlijk had ze er al langer "aanleg" voor: ze is altijd behoorlijk rond geweest, zonder echt bijgevoerd te worden. Leefde alleen van gras en hooi, 24 uur per dag buiten.
In januari is ze helaas met haar achterbeen in prikkeldraad terecht gekomen (uit haar wei ontstnapt, en terecht gekomen in een wei met prikkeldraad.....) Langdurig antibiotica, ontstekingsremmers etc, etc. En ik denk dat dat ook een aanslag op haar gezondheid is geweest.
In maart/april begon het gras hier behoorlijk te groeien (woon in Zuid frankrijk) en na het bekappen van haar voeten door mezelf (alleen een beetje met de rasp) liep ze wat stijfjes...... en dat was het enige wat ik aan haar gemerkt heb. Geen standje met achterbenen eronder en voorbenen gestrekt, niet ziek zijn, niet eens warme hoeven, echt alleen een beetje stijfjes. En toen dat niet over ging na twee weken heb ik er de smid maar bijgehaald. Tja, veel te laat natuurlijk. Bekapt en madame leek weer aardig op te knappen, maar bleef toch nog behoorlijk gevoelig op harde, ongelijke grond.
Gisteren weer de smid en ik had zo gehoopt dat ze wat confortabeler zou kunnen lopen vandaag, maar mooi niet! Ze is een heel stuk van haar toon kwijt nu, het moest er gewoon af, haar zolen zijn zo plat en dun, maar daar is nu niets aan te doen.
IJzers wil ik niet, is de smid ook niet zo voor, ik moet maar aan hoefschoenen denken. Ik moet nu elke week de toon raspen en goed kort houden zodat de goede hoef weer in kan groeien.
Hoe meer ik lees, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat mijn merrie insuline resistent is. Vetbulten in haar nek, altijd te dik, en nu hoefbevangen.....;
Volgende week komt de DA voor entingen en dan laat ik maar een bloedtest doen, dan weet ik het zeker.
Maar ik baal hier zo van......ik kan nu niet rijden, daar zijn haar hoeven veel te pijnlijk voor, zelfs wandelen lukt niet. Ik zoek naar hoefschoenen, denk dat ik maar magnesium ga proberen. Maar voor de rest, ik zou het niet weten. Ze krijgt al jaren geen krachtvoer meer, heef mineralen tot haar beschikking (en die worden ook gegeten), van het voorjaar een graasmasker op gehad.
Ik hoop dat ze toch een beetje beter wil worden....

Groeten,
Karin

wat vervelend!
Is er wat in de witte lijn te zien?
Ik denk dat je hoefschoenen moet bestellen op internet ik heb ze ,behalve bij de decathlon ,nog nooit hier gezien.
(woon ook in zuid-frankrijk)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:23

@cato47: Misschien is door de samenloop van omstandigheden (door de wond minder beweging gehad?) de balans verstoord geraakt. Magnesium kan helpen het vet kwijt te raken, denk er even over na of je bij een acute hoefbevangenheid wel moet enten. Het lichaam moet dan met de entstof weer aan de slag (antistoffen maken) en is al "druk" met de laminitis. Je kan veel hebben aan de tips op de 1e pagina: zoals nat zand, niet op het harde of op onregelmatige bodem. Pijn geeft stress en stress is op dit moment ook niet goed. Gewoon zelf laten bepalen of en hoeveel ze loopt. Wat geef je 'r nu te eten? Hoe lang heb je deze merrie al? Is ze altijd dus al zo dik? Iig sterkte!!

janouk schreef:
Hoefsmid is net weg en so far so good.
Ik had vannacht bedacht dat Image lang op haar 'gouden' hoef moet staan met het gekanteld hoefbeen zonder ijzer tijdens het bekappen/beslaan van de andere 3 benen. En misschien is dat wel pijnlijk voor haar dat leunen op haar gouden hoefje zonder ijzer. En dat ze daarom gevoelig is de dagen na het beslaan.
Overlegd met de hoefsmid en hij vond het prima om eerst haar gouden hoef te doen en bekappen en opnieuw beslaan en daarna pas haar andere 3 benen.

Dat kan zeker, dat was bij ons ook het geval. De allereerste keer bekappen (Vash is zonder ijzers behandeld) is op een laag zand gebeurd om die reden, en later hebben we de "stand"voet op een rubber mat gezet, dat scheelde echt. Je merkt het gewoon omdat hij niet rustig kon blijven staan tijdens het bekappen. De smid voelde dat goed aan: het was geen onwil, maar onmácht van het dier.
Ik duim met je mee dat dit een slimme volgorde is geweest!
Vandaag Vash ook weer bekapt, prima gegaan: "ga maar weer lekker aan de slag hoor, ziet er perfect uit!" *\o/* . Nou wacht ik na de smid altijd wel een dag of wat hoor, maar wie weet ga ik dan de draad weer oppakken. Ik merk dat ik het oetelen eromheen minstens zo leuk vind als rijden....ik hoef er niet zo nodid meer óp. Vroeger had ik alleen maar een paard om te rijden. Nu vergelijk ik het soms met een konijn ;-) . Ik geef 'm eten, en knuffels, ruim zijn paddock op en we wandelen eens wat. Haha

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:26

Wendy15 schreef:
Pavo koeken zou ik niet durven geven := Daar zit ontzettend veel suiker in.. Vorig jaar heb ik m'n pony die een poosje gegeven (toen nog een geschiedenis met hb) en die ging er óntzettend van schuren!

Mijn pony heeft geen zomerexceem maar vind bomen altijd al leuk om eens tegen aan te schuren. Door die pavo koeken schuurt ze echt niet meer dan anders. Ze is geen manen kwijt en niets van haar staart, dus ik zou niet zomaar gaan uitspreken dat elke pony daarvan gaat schuren. Anders is het best raar dat die van mij er gewoon niet op reageert. Een pony de niets bijkrijgt, of geen hooi met vitaminen gevoerd krijgt, vind ik wel dat die ergens zijn voedingsstoffen moet uithalen. En die van mij reageert blijkbaar wel goed op die koeken. Een halve per dag, je moet er natuurlijk geen hele gaan geven als ze toch nog een handje (of twee handjes) voer krijgt.
Zou niet weten waarom haar HB over ging als ze dan toch nog die zogezegde koeken at met VEEL suiker:-)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:28

Jannepauli schreef:

Mijn hart springt een heuvel omhoog als ik eraan denk haar daarin te durven zetten, nadat ik ze in zo'n stukje zette met eigenlijk enkel onkruid en een beetje gras er tussen door (ook ongeveer 5cm hoog zoals je aanraadt). Het gras was zo kort afgebeten door mijn ander paard, en daar stond nog onkruid in (eetbaar), mevrouw heeft alles opgegeten en loopt nu weer op eieren. Wat ze wel helemaal niet had toen ze op haar kale weide stond (maar de sprieten kwamen er niet bepaald meer uit :P)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:58

bij mijn paard gaat een kale wei zonder gras juist goed...pas als het weer gaat regenen hier moet ik oppassen.
Het heeft hier al een maand of drie niet meer geregent,op een paar druppels na.
Ik maak mij wel zorgen om het zand wat hij nu binnen krijgt.
Meer dan lijnzaad koken dagelijks en kleine porties hooi meerdere malen per dag, kan ik niet doen ben ik bang...

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:02

geerke schreef:
wat vervelend!
Is er wat in de witte lijn te zien?
Ik denk dat je hoefschoenen moet bestellen op internet ik heb ze ,behalve bij de decathlon ,nog nooit hier gezien.
(woon ook in zuid-frankrijk)

Ja, de witte lijn was flink uitgerekt. Heel erg vezelig materiaal. Daarom heeft de smid ook zo'n stuk wand weggehaald. Het ziet er niet zo mooi uit, de zool komt nu onder de wand uit. Maar ik begrijp wel waarom het zo moet, nu rekt de witte lijn niet verder uit. Moet het wel goed schoon houden, zodat er geen bacterien verder omhoog gaan.

Tja, dat hoefschoenen hier via internet moeten is wel logisch hè? *D Er is niet zo heel veel te krijgen hier!

Groeten,
Karin

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:04

geerke schreef:
bij mijn paard gaat een kale wei zonder gras juist goed...pas als het weer gaat regenen hier moet ik oppassen.
Het heeft hier al een maand of drie niet meer geregent,op een paar druppels na.
Ik maak mij wel zorgen om het zand wat hij nu binnen krijgt.
Meer dan lijnzaad koken dagelijks en kleine porties hooi meerdere malen per dag, kan ik niet doen ben ik bang...

Maar misschien is een kale wei in Zuid Frankrijk wel anders dan een kale wei in het noorden, Geerke! *D
Over het algemeen groeit gras niet zo best als de temperatuur hoger is dan 25°C, en met de droogte die we de afgelopen maanden hebben gehad groet het al helemaal niet.
Volgens mij kan het daaraan niet liggen....

Karin

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:06

dat zou best eens kunnen...daarom kijk ik ook maar niet op de nederlandse fructaanindex.
Het is hier allemaal anders...temp.,grondsoort,hoeveelheid neerslag(niets dus)...ik heb bijvoorbeeld maar 30 cm grond op mijn berg,dan begint de rots...

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:12

paars schreef:
@cato47: Misschien is door de samenloop van omstandigheden (door de wond minder beweging gehad?) de balans verstoord geraakt. Magnesium kan helpen het vet kwijt te raken, denk er even over na of je bij een acute hoefbevangenheid wel moet enten. Het lichaam moet dan met de entstof weer aan de slag (antistoffen maken) en is al "druk" met de laminitis. Je kan veel hebben aan de tips op de 1e pagina: zoals nat zand, niet op het harde of op onregelmatige bodem. Pijn geeft stress en stress is op dit moment ook niet goed. Gewoon zelf laten bepalen of en hoeveel ze loopt. Wat geef je 'r nu te eten? Hoe lang heb je deze merrie al? Is ze altijd dus al zo dik? Iig sterkte!!

Ja, denk ook een samenloop van omstandigheden. Vooral een verstoring van de balans door de uitgebreide en zeer lange antibio behandelingen. Dat is meerdere malen nodig geweest, de wond infecteerde elke keer weer.
Maar volgens mij is de actute fase al geweest, die was in april.... Maar je hebt wel gelijk, zat ook al wel te dubben of ik haar wel of niet zou laten enten. Het kan rustig nog een tijdje wachten.
Een andere bodem is lastig hier..... er is niets anders! Geen buitenbak met zand en door de droogte en temperatuur is alles hard en ongelijk.
Ze staat in een kale wei, met twee andere paarden (waarvan één ook te dik), voor de rest krijgt ze niets anders dan mineralen, daar eet ze behoorlijk veel van (wordt vrij aangeboden). Ik heb haar nu 7 jaar en ze is altijd rond geweest. Een beetje te dik, maar ook niet gigantisch vet. Alleen nu dit jaar zo'n vetbubbel in haar nek.
Gelukkig is het geen gestresst paard, ze laat het allemaal maar over haar heenkomen, maar ik merk wel dat ze nu sinds gisteren, na het bekappen meer last heeft om zich te verplaatsen.
Ga zo nog weer even kijken en knuffelen......
Oh, trouwens, die wond die ze in januari heeft opgelopen is nu pas zo goed als dicht...... hele slechte wondgenezing is ook een kenmerk van insuline resistentie...... Maar gelukkig weinig wild vlees.

Karin

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:16

Celia schreef:
Wendy15 schreef:

Mijn pony heeft geen zomerexceem maar vind bomen altijd al leuk om eens tegen aan te schuren. Door die pavo koeken schuurt ze echt niet meer dan anders. Ze is geen manen kwijt en niets van haar staart, dus ik zou niet zomaar gaan uitspreken dat elke pony daarvan gaat schuren. Anders is het best raar dat die van mij er gewoon niet op reageert. Een pony de niets bijkrijgt, of geen hooi met vitaminen gevoerd krijgt, vind ik wel dat die ergens zijn voedingsstoffen moet uithalen. En die van mij reageert blijkbaar wel goed op die koeken. Een halve per dag, je moet er natuurlijk geen hele gaan geven als ze toch nog een handje (of twee handjes) voer krijgt.
Zou niet weten waarom haar HB over ging als ze dan toch nog die zogezegde koeken at met VEEL suiker:-)

Ik zeg toch ook niet dat elke pony ervan gaat schuren :roll:
Alleen dat de MIJNE er onwijs van ging schuren en dat er veel suiker in die koeken zit, dus dat je er met een bevangen pony erg mee moet oppassen..
Wat je ermee doet moet je zelf weten...

Edit: Ik ben niet de enige met die ervaring..
[VSW] PAVO Summer Fit koeken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:19

cato47 schreef:
paars schreef:

Ja, denk ook een samenloop van omstandigheden. Vooral een verstoring van de balans door de uitgebreide en zeer lange antibio behandelingen. Dat is meerdere malen nodig geweest, de wond infecteerde elke keer weer.
Maar volgens mij is de actute fase al geweest, die was in april.... Maar je hebt wel gelijk, zat ook al wel te dubben of ik haar wel of niet zou laten enten. Het kan rustig nog een tijdje wachten.
Een andere bodem is lastig hier..... er is niets anders! Geen buitenbak met zand en door de droogte en temperatuur is alles hard en ongelijk.
Ze staat in een kale wei, met twee andere paarden (waarvan één ook te dik), voor de rest krijgt ze niets anders dan mineralen, daar eet ze behoorlijk veel van (wordt vrij aangeboden). Ik heb haar nu 7 jaar en ze is altijd rond geweest. Een beetje te dik, maar ook niet gigantisch vet. Alleen nu dit jaar zo'n vetbubbel in haar nek.
Gelukkig is het geen gestresst paard, ze laat het allemaal maar over haar heenkomen, maar ik merk wel dat ze nu sinds gisteren, na het bekappen meer last heeft om zich te verplaatsen.
Ga zo nog weer even kijken en knuffelen......
Oh, trouwens, die wond die ze in januari heeft opgelopen is nu pas zo goed als dicht...... hele slechte wondgenezing is ook een kenmerk van insuline resistentie...... Maar gelukkig weinig wild vlees.

Karin

slechte wondgenezing een kenmerk van IR?
Dan heb ik een uitzondering...ik heb een ernstig IR paard maar zijn wondjes van insectenbeten helen erg snel en goed!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:25

Sjen schreef:
@ Lolclub: een eendenloop is wel een treffende omschrijving! Gaat dat beter worden als ze goed bekapt wordt de komende maanden? Mijn Haf is denk ik inderdaad ook hoefbevangen := Gelukkig gaat het wel redelijk goed met d'r. Gisteren heeft ze lekker staan bokken en gek doen in de bak. Lijkt dan niet echt op een hoefbevangen paard. Ook heb ik weer met d'r op het harde gelopen en ze was nu alleen bij de eerste aanraking gevoelig. Daarna liep ze redelijk vlot erover, maar nog lang niet zo fris als normaal.

Is je DA er al bij geweest voor medicatie ?

de eendenloop komt doordat de zolen vooraan in de hoef het meest pijn doen, daar zit het hoefbeen wat waarschijnlijk aan het roteren is.
de gang kan wel beter worden en de eendenloop kan zelfs weg gaan maar het hangt af van een aantal factoren:

-de ontsteking moet zo snel mogelijk uit de voet zodat verdere rotatie van het hoefbeen stopt.
-je pony dient straks als de ontsteking weg is goed bekapt te worden en/of een zoolbeschermer te krijgen in de vorm van een ijzer oid.
-je pony moet zetmeel/ koolhydraten en suikerarm gevoerd worden om een volgende aanval te voorkomen.
-je pony zal tegen schraal aan gehouden moeten worden vwb conditiescore.

je Haf is er zo te horen iets minder erg aan toe aan je shettie, toch zijn dit wel degelijk de tekenen van HB die je noemt,
ook je Haf moet medicatie hebben om het ontstekingsproces te stoppen.
verder gelden de bovengenoemde adviezen wat voer en conditiescore betreft ook voor je Haf ;)