[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:50

Ik ben verbaasd hoeveel paarden artrose hebben,
wat een ellende toch.

Bij mij ging het erg goed, vooral nadat ze speciaal beslag kreeg, ik kon er zo weer jaren mee vooruit.
Maar ja, hoeveel is ''jaren''?
We zijn ondertussen 2 jaar verder,na de winter, waarin ik niet zoveel ben gaan rijden zijn we weer aan het opbouwen,
echt voorzichtig.
Maar voor de tweede keer merkte ik nu dat ze stijf loopt, in het begin tenminste.
Ga ik na een half uurtje een stukje draven dan gaat dat heel goed, en het stappen daarna ook.
Galopje geen probleem.
Maar dat stijve dat baart me wel zorgen, is dit een stapje achteruit?
Een verslechtering? Spierpijn geloof ik niet omdat ik echt heel voorzichtig ben met opbouwen.

* mijn paard struikelde ook regelmatig (voor ik wist dat ze artrose had).
Daarna kwam de echte kreupelheid en de break-over, en tot nu ging het geweldig.

_draakje21

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:20

Mijn paard struikelde ook best vaak, en lees dat meer hier dus het zal er wel mee te maken hebben..
Ze is ook stijf. Voordat ik dr 24/7 op de wei had staan stond ze gewoon op stal met overdag op wei, Als ze dan snachts ging liggen had ze niet genoeg kracht in dr achterbenen (waar ze de artrose heeft ) op weer op te staan en de stal was dan gewoon te klein ( ze is 1.75 groot )
Hierdoor ben ik er eigelijk achter gekomen dat ze artrose heeft want heb er toen een dierenarts bij laten komen.
Nu dat ze 24/7 op wei staat gaat het wel een stuk beter maar twijfel de laatste tijd toch weer of ze niet verder achteruit is gegaan ..
Het gaat met fases, de ene keer rent ze vrolijk met de shetlander door de wei en de andere heeft ze weer meer moeite met opstaan en staat ze ook maar gewoon sufjes in de wei ..
Moeilijk...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:38

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:55

Hoi iedereen, ik ben een beetje aan het lezen over artrose en vooral zoek in info over allerlei mogelijke supplementen ervoor.
Nu begrijp ik dat je in principe als keuze hebt of glucosamine ( en chondroitine, MSM etc ) of gelatinaat.

En klopt het dan dat gelatine eigenlijk precies dezelfde werking heeft als primeval ( gelatinaat ) ?
En van de glucosamine producten heb je ook tig producten. Welke bevalt bij jullie paarden het beste ?

ik kwam oa tegen :
Glucosamine complex of de speciaal van de groene os
horseflex
arthro aid
joint renew - sensipharm

Zou het ook zin hebben alleen in de winter een supplement bij te geven ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:41

Zo, inmiddels heel wat gelezen. Ook in een engelstalig boek waar ze allemaal onderzoeken hebben gedaan met (amerikaanse) producten op oa gebied van artrose.
Daarin werd aanbevolen te beginnen met glucosamine ( in combi met chondr ). Resultaat zou binnen 14 dagen te zien moeten zijn. Grand meadows - grand flex wordt daar als een goede starter gezien.
Anders hyaluronzuur toevoegen ( kan ook oraal, hoeft niet met injecties ).
Er zijn echt misschien wel 40 producten getest waarbij dan wordt vermeld wanneer je ze het beste kan geven en ook hoeveel minder klachten de paarden hebben. artrose schaal soms wel 2 punten omlaag.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:36

Ga ik even volgen, ik zit met hetzelfde probleem!

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:09

Ik meld mij ook met een paard van 15, artrose linkerheup. Morgen hoor ik hoe erg het is en tevens krijgt hij morgen bij Laarakker de goudkorrels geimplanteerd.
Is het nog een beetje actief hier of alleen meelezers?
Maris, welk boek heb jij gelezen? weet je de titel nog?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:22

Boek is van eleanor kellon - Horse Journal - guide to equine supplements and nutraceuticals

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:27

Dank je! Ik ga eens op zoek!

houdeville

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:44

Ben erg benieuwd of de goudkorrels helpen, ga het ook proberen voor mijn paard met ks, succes!

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:03

houdeville: ben je al geweest met je paard voor de goudkorrels?
Mijn paard doet het erg goed, hij moet 14 sept. voor controle en morgen ga ik weer rijden (was op vakantie maar een vriendin heeft met hem losgewerkt)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:51

Even een stipje in dit topic, ik krijg binnenkort een nieuwe pony met lichte artrose rv.
Nou ben ik niet erg bekend met deze ziekte, althans niet met voedingssupplementen hiervoor, dus ik ga me eens inlezen :j

Zijn er hier mensen die nog fanatiek rijden?(niet dat ik dat van plan ben hoor :D )

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:46

ik rij nog wel redelijk fanatiek, op de AdB methode. Nou ja, het is maar wat je onder fanatiek verstaat. Gemiddeld rij ik 5x in de week, zo tussen drie kwartier - uur in. Maar veel stapwerk, goede warming up en cooling down. Bij mijn paard is het nog niet zo lang bekend dat hij het heeft (twee maanden) en hij krijgt hier een joint compositum kuur van Phytonics (laarakker) voor. Verder weet ik er ook nog niet zo heel veel van af. Succes met je nieuw pony! Hoe oud is die?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:21

Om even met bovenstaande berichten mee te praten;
Mijn haflinger van 15 heeft nu ruim een jaar lichte kogelartrose in de voorbenen. Hij krijgt iedere dag glucosamine van GlucoHorse en dit gaat heel goed. Ook staat hij voor op speciaal van voor afgeronde ijzers zodat hij een makkelijkere manier van lopen heeft en dus minde belasting voor de gewrichten.

Ook rijd ik hem nog steeds fanatiek. Meestal zo'n 4x per week en overdags staat hij de hele dag buiten.
Het rijden varieert van een flinke buitenrit tot een half uur/uur dressuurwerk in de bak. Heel af en toe pakken wij een laag sprongetje mee. Ook hebben we gewoon iedere week les.

Ook mijn paardje is vaak wat stijf in het begin. Ik noem hem ook altijd mijn 'dieseltje'. Ik merk wel dat het hem helpt als ik hem toch goed voorwaarts blijf rijden en na zo'n 15 minuten is hij al wat minder stijf. Hij moet gewoon even goed opwarmen. Zelf merk ik trouwens dat als ik een week wat minder rijd dat hij daar juist veeeeeel stijver van wordt.
Mijn medicijn is dan ook een regelmatig trainingsschema. In beweging blijven!
Hopelijk kan ik nog zeker een paar jaar lekker blijven rijden. (dat vind hij ook het leukst!)

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:53

Herkenbaar Story! Die van mij is ook een diesel, moet goed opwarmen en dan loopt hij als een trein!
Ik ben het met je eens dat in beweging blijven toch het beste is. En dat wat mijn paard krijgt is ook glucosamine. Ik heb alleen geen idee in hoeverre dat ook nog wat doet naast de goudkorrels die hij nu heeft.

meltuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:35

Hallo allemaal,

Mijn paardje heeft ook lichte artrose in zijn rechter voorbeen, nu had hij daar voorheen niet zoveel last van, mits ik hem lekker los rij, alleen tegenwoordig zie ik duidelijk dat zijn hoeven vervormen, omdat hij rechts minder belast is deze hoef steiler gaan staan, alleen dat verergert zijn lopen alleen maar, want de artrose is niet verergert. Hierdoor krijg je een doorlopend effect, want hoe anders hij gaat lopen hoe erger het word.. Iemand ervaring met een speciale bekapping etc. ? Zodat mijn paardje gewoon weer zichzelf kan worden.. ?

Op het moment loopt hij op niets.. Hij heeft vroeger wel op ijzers gestaan ( voor de artrose ) , maar daar gleed hij meer bij weg dan dat we er plezier van hadden..

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:45

mijn paard kreeg op zijn 16e ook linkvoor de diagnose artrose (overhoef). Ik heb zonder speciaal beslag, zonder andere hulpmiddeltjes of poedertjes op redelijk basisniveau met hem kunnen rijden. Inmiddels is hij 24 en rijd ik binnenkort een onderlinge M1 proef met hem. Voor de rest alleen maar buitenritjes, maar goed... hij kan nog super veel, ondanks in de achterbeentjes ook artrose zit!

meltuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:55

Ja, ik heb ook 2 jaar zonder hulpmiddelen geprobeerd, en hij is nog altijd even vrolijk, maar toch maak ik me zorgen over de verschillende hoeven. Door het andere lopen belast hij zijn spieren ook totaal anders, ik zat zelf te denken aan zooltjes, iemand ervaring mee ?

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:42

Geen ervaring met zooltjes, maar wellicht dat je je paard met rechtrichten weer meer op de gewenste manier kunt laten lopen? En als je daar al mee bezig bent zou ik het niet weten, op een glucosamine kuurtje na? Of is dat juist hetgene wat je niet meer wilt?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:06

Ik zou niet direct beginnen met zooltjes.
Toen mijn hoefsmid kwam voor beslag dacht ik ook meteen aan extra dempende middelen.
Overigens is mijn hoefsmid begonnen bij de basis, dit is een hoefijzer zonder lippen en wat meer afronding van voor (ijzer word wat meer naar achter verplaats en de voorkant word ronder gevijlt) zodat zijn hoeven makkelijk afrollen tijdens het lopen -> voor hem dus minder moeite om zijn voeten te verplaatsen en gaat hierdoor anders, maar wel makkelijker lopen.
Overigens liep mijn paardje licht onregelmatig zonder ijzers en met deze ijzers loopt hij weer als vanouds!

Mijn hoefsmid is van mening dat je altijd nog kan uitbreiden naar zooltjes, siliconen etc. (een hoef dempt van nature al genoeg)
Ook het rechtrichten is belangrijk om je paardje met artrose lekker te kunnen laten lopen.

Als je paardje echt 1 been minder belast als de andere zou ik toch kijken voor beslag wat voor hem werkt. Dan heeft hij er toch wel duidelijk last van en je wilt natuurlijk niet dat hij pijn heeft.

Ik ben ook van mening dat een paard met artrose niet direct is afgeschreven. Toch heb ik wel gezien dat het bij het ene paard ontzettend snel kan gaan en de ander kan er nog jaren fanatiek mee lopen.
Ik hoop in ieder geval dat ik nog een aantal jaren lekker kan rijden met mijn haffie.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:10

Mag ik mij hier ook melden? Na al enige tijd het vermoeden te hebben dat mijn merrie artrose heeft is dat gisteren dmv rontgenfoto's bevestigd. Merrie heeft in de linkerknie een kapotte knieband en artrose. En waarschijnlijk al erg lang, ze heeft al jaren dat ze het linkerachterbeen niet goed onder de massa kan plaatsen. Ze is niet!!! kreupel, dat achterbeen was gewoon niet zo soepel als het andere been. Gisteren dus foto's laten maken en toen vielen er heel wat puzzelstukjes op hun plek. Andere gewrichten zien er super uit.

Plan van aanpak is nou een supplement met niet alleen glucosamine maar ook met ingredienten met moeilijke namen := ter bevordering van het kraakbeen en de gewrichtsvloeistof. En dan spul wat echt werkt. DA gaf aan dat veel supplementen niet bevatten wat ze zouden moeten bevatten of in een dusdanige vorm zijn dat de werkbare stoffen niet opgenomen kunnen worden door de darmen. En dan poept je paard dus euro's aan supplementen gewoon weer uit.
Daarnaast moest ze fors op dieet, elke kilo te veel is er eentje die ze op die knie mee moet torsen. Plus matige beweging. Overbelasting moet absoluut voorkomen zien te worden, dat is funest voor de binnenste knieband die dus kapot is.

Verder geen medicijnen, ijzers of wat dan ook. 24/7 op de wei houden, in de winter eventueel met deken maar absoluut NIET op stal. Ze komt nu dus weer op een kale wei te staan met haar afvalbuddy, gaat dagelijks dat spul krijgen (zodra ik weet hoe die ingredienten heten zal ik ze ook hier vermelden) en dus matig maar veel bewegen. Aan de hand, fiets of onder het zadel, zolang het maar met mate en regelmaat is. En dan kan ze nog jaaaaren mee :D

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:16

Ben wel benieuwd naar de ingredienten! Ja, dat er veel puzzelstukjes op hun plek vallen herken ik, ondanks dat het geen leuk nieuws is wat je krijgt. Hoe oud is je merrie?
Ik ben benieuwd of je met een tijdje verbetering ziet!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:11

Ze is geschat op 16 jaar. Ze is namelijk geïmporteerd uit Engeland 9 jaar geleden.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:47

Hallo,hier het baasje van de afvalbuddy van Berdien haar paardje.
Wij gaan dus samen dat 'spul'bij onze paardjes proberen(kan me helaas ook de andere twee ingredienten niet herinneren)
Bij mij gaat het om een 4-jarige merrie,erg jong dus nog, met kogelartrose.

Ik ben erg benieuwd of het gaat helpen,volgens de DA doet haar paard het er erg goed op,feit is wel dat gewicht dus ook heel belangrijk is voor overbelasting.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:52

Ik heb me suf gepiekerd maar ik weet het echt niet meer. Alleen dat het ingewikkeld klonk :))

Als we het met het spul beter kunnen krijgen teken ik er voor! Kost wat tijd en moeit, maar alles beter dan speciaal beslag, operaties, inspuiten met corticosteroïden etc. We gaan er voor!