Rana schreef:Deze paarden zijn beetje bij beetje verder gevraagd. Zonder dwang.
Zeg nou eens eerlijk: noem jij dit vragen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

" 
KiWiKo schreef:lief.............. als je nou eens in Nederland ben.......... kruip gerust eens op de mijneeen vriendelijker, meer menslievend paard vind je niet.......
chevax schreef:ik heb meer problemen met op de gemiddelde manege rond te lopen dan dat ik zie hoe deze paarden worden getraind.

Bandida schreef:Rana schreef:Deze paarden zijn beetje bij beetje verder gevraagd. Zonder dwang.
Die in het filmpje? nee hoor..
Wat jij beschrijft is een soort ideaalsituatie. Ik denk niet dat ze bestaat.
pharagirlke schreef:Nee dit is m op de rem trekken vanuit lijfsbehoud zoals KiWiKo hier voor al heel mooi beschreef.
pharagirlke schreef:Ik noem dat ook geen rollkur
Dat noem ik "En nou ga jij GVD een keer op de REM want ik wil morgen nog kunnen staan!!!!"
Overigens zie ik geen doorgeslagen stang of niets. Ik heb ze al erger zien doorslaan en toen ik daar wat van zei in het betreffende topic werd ik door zoveel mensen aangevallen dat ik effe dacht dat ik tussen een stel hongerige leeuwen was gaan staan

Dan heb je wel eens paarden die het eerste kwartier stuiteren. Ik zie in dat filmpje misschien 30 verschillende paarden... Hoeveel paarden waren er op die wedstrijd?
Je hebt geen totilas nodig hoor
Zat minder bekende paarden die ook heel goed afgericht zijn!
Die waar ik het gisteren bij heb mogen voelen (nog steeds heel happy daar mee
) was geen bekend paard maar wel een heeeerlijk dier! Daar moest echt geen strik meer rond, daar wandelde ik langs op mee naar huis als ik m dan mee kreeg...
(het was 50 min rijden met de auto
)
Zoals ik al zei: denk eens verder! Ik neem even mijn merrie als voorbeeld, let wel, ik rijd met haar geen LDR want dat kan ze simpelweg niet. Maar die is ook zo, de eerste tien minuten is daar geen houden aan
Over het algemeen blijft het bij getrippel maar ja hoor, het komt voor dat ik haar echt heel heel heeeeel streng stil trek en doorstel op een volte van tien meter (liefst kleiner) om haar bij me te houden. En als die energie er eens uit is he... Dan is dat zo'n droom om op te rijden
En die is niet zo afgericht als die toppaarden... Dus stel je maar eens voor wat voor een gevoel die dieren je geven als ze effe de energie kwijt zijn...
Het verschil tussen basisruiters en topruiters, is dat een topruiter voelt wat een paard gaat doen nog voor die het uit voert.
Het spreekwoord is niet voor niets "beter voorkomen dan genezen". Die van mij kan ogenschijnlijk rustig rond stappen en dan zie je mij haar toch serieus er aan houden... Omdat ik vóel wat ze in haar lichaam doet... Bandida schreef:KiWiKo schreef:lief.............. als je nou eens in Nederland ben.......... kruip gerust eens op de mijneeen vriendelijker, meer menslievend paard vind je niet.......
Dankje voor het aanbod haha. Denk dat ik m'n helmpje dan maar eens vanonder het stof haal en bij voorbaat de ambulance bel![]()
Ik bied de mijne ook aan ter uitwisseling. Rondje springen, maar er is een kans dat hij de volgorde kiest
maar dan moet je het niet vervelend vinden als ik zijn hoofd tussen zijn knieen parkeer
De twee ruiters die ik ken die hoger rijden dan basissport rijden ook helemaal niet zo. Die heb ik in training, zo lang ik ze ken (onderhand toch al een jaar of vijf zes) nog maar een paar keer effe grof zien worden met de trensteugel. En dat was echt omdat de nood het hoogst was want ik zag zelfs die spieren opspannen alla "als je nu niets doet ga je het zand in"
Dus neen, ik denk niet dat elke wedstrijdruiter zo rijd. Bandida schreef:chevax schreef:ik heb meer problemen met op de gemiddelde manege rond te lopen dan dat ik zie hoe deze paarden worden getraind.
Ik ben van het tegenovergestelde idee. Hoge bomen vangen veel wind. Voor de top mag de lat gerust wat hoger liggen, ook op vlak van kritiek. Wat zij doen moet helemaal goed zijn, en een voorbeeld zijn voor de rest.
Dit kan dus niet. Als je als B ruitertje wat foto's plaatst op bokt en je hangt aan het bit of het paard heeft een rimpel, dan volgen er drie bladzijden kritiek. Ondertussen presteren de zogenaamde besten in dezelfde sport dit, en ze worden nog verdedigd ook..
JoviBan schreef:Rana schreef:Deze paarden zijn beetje bij beetje verder gevraagd. Zonder dwang.
Zeg nou eens eerlijk: noem jij dit vragen?
KiWiKo schreef:denk erom zijn allemaal autisten met ADHD en aanverwante stoornissen.......... zoals elke topsporter moet er ergens een steekje los zitten om deze resultaten te halen.......... en dat zit er bij die paarden ook..........

(en ja, die lopen ook mee op hoog niveau... ik weet niet hoe die ruiters het doen het doen maar)
LDR is ook van uit ontspanning
Werkt een stuk beter dan twintig keer aan die teugel zitten rukken omdat je haar toch maar niet stil krijgt. (Als je drie keer rukt gooit die van mij zich achterover trouwens, vind ze absoluut niet leuk en daar word je keihard op aangepakt. Daarom dat ik het je eigenlijk niet aan raad om het te proberen. En ik kan me voorstellen dat zo'n paard al zeker wel raad weet met een ruiter die denkt hem effe stil te kunnen rukken)