Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:11

Rana schreef:
Deze paarden zijn beetje bij beetje verder gevraagd. Zonder dwang.

Zeg nou eens eerlijk: noem jij dit vragen?

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:12

Ik noem dat ook geen rollkur :D
Dat noem ik "En nou ga jij GVD een keer op de REM want ik wil morgen nog kunnen staan!!!! -:(-" :D

Overigens zie ik geen doorgeslagen stang of niets. Ik heb ze al erger zien doorslaan en toen ik daar wat van zei in het betreffende topic werd ik door zoveel mensen aangevallen dat ik effe dacht dat ik tussen een stel hongerige leeuwen was gaan staan :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-06-09 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:13

KiWiKo schreef:
lief.............. als je nou eens in Nederland ben.......... kruip gerust eens op de mijne :) een vriendelijker, meer menslievend paard vind je niet.......

Dankje voor het aanbod haha. Denk dat ik m'n helmpje dan maar eens vanonder het stof haal en bij voorbaat de ambulance bel :+
Ik bied de mijne ook aan ter uitwisseling. Rondje springen, maar er is een kans dat hij de volgorde kiest :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:14

pharagirlke schreef:

Nee, maar 't is blijkbaar wel de top die we hier bezig zien, daar gaat het over! Dit is verkeerd bezig zijn..

Ayasha
Blogger

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:15

Nee dit is m op de rem trekken vanuit lijfsbehoud zoals KiWiKo hier voor al heel mooi beschreef. Soms moet je voor jezelf en de mensen rondom je kiezen. Die 500kg gaat echt niet ophouden omdat ie denkt van "oei, nu is het gevaarlijk" hoor :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:18

chevax schreef:
ik heb meer problemen met op de gemiddelde manege rond te lopen dan dat ik zie hoe deze paarden worden getraind.

Ik ben van het tegenovergestelde idee. Hoge bomen vangen veel wind. Voor de top mag de lat gerust wat hoger liggen, ook op vlak van kritiek. Wat zij doen moet helemaal goed zijn, en een voorbeeld zijn voor de rest.
Dit kan dus niet. Als je als B ruitertje wat foto's plaatst op bokt en je hangt aan het bit of het paard heeft een rimpel, dan volgen er drie bladzijden kritiek. Ondertussen presteren de zogenaamde besten in dezelfde sport dit, en ze worden nog verdedigd ook..

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:20

Misschien heeft iedereen ooit wel eens een handrem nodig gehad in z'n cariere, maar als dit 1 dag fotograferen is op een wedstrijd van de toppers van nederland, dan is er in de basis toch wel heel veel mis gegaan. Waar is de verfijning van de hulpen gebleven en het vertrouwen in de ruiter??

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:22

Bandida schreef:
Rana schreef:

Die in het filmpje? nee hoor..
Wat jij beschrijft is een soort ideaalsituatie. Ik denk niet dat ze bestaat.

ZUCHT.... Nee.... niet die uit het fimpje waar ik niet over uit wil wijden omdat deze niet representatief zijn voor deze discussie. Je leest niet goed.

Pak niet een zin maar lees het hele verhaal zou ik zeggen. ik heb het over een GOED ldr-hyperflexie ldr getraint paard (welke jij duidelijk nooit gezien hebt omdat je er niet in verdiept hebt op een positive wijze, alleen via youtube zoals ik dat nu kan beoordelen) in vergelijking met een manegepaard. dat is de vergelijking welke ik stel... niks mbt tot het filmpje.

Bandida ik ga mee met Kim en Pharagirlke wat betreft de plaatsing van ik gok ons ank? Remmen is remmen of je dat nou doet tijdens het bij Jezus op tafel lopen of temidden in je training zal mij de grootste zorg zijn...
Mariska 75 deze metohde KAN niet zonder vertrouwen en goede hulpen..... zucht ... kon ik op dit moment totilas of sallie maar even voor jullie tevoorschijn toveren zodat je het kan voelen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:22

pharagirlke schreef:
Nee dit is m op de rem trekken vanuit lijfsbehoud zoals KiWiKo hier voor al heel mooi beschreef.

Jaja wil ik best geloven, maar wat voor dressuur is me dat dan? Je kan met die beesten niet eens buiten komen zonder je leven te riskeren.
Nog eens.. misschien moet er toch maar eens nagedacht worden over het waarom?
Is dit leuk om te doen? nee
Leuk om te zien? nee
Heeft het dan misschien nog een ander nut? nee
Ah ja of toch.. punten scoren. Kan iemand eens aan die jury schudden?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:24

Rana schreef:
ZUCHT.... Nee.... niet die uit het fimpje waar ik niet over uit wil wijden omdat deze niet representatief zijn voor deze discussie.

Jamaar, deze discussie gaat over dit filmpje. Over LDR en alle ins en outs daarvan kan je al in 65 andere topics discussiëren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:25

pharagirlke schreef:
Dat noem ik "En nou ga jij GVD een keer op de REM want ik wil morgen nog kunnen staan!!!! -:(-" :D

Overigens zie ik geen doorgeslagen stang of niets. Ik heb ze al erger zien doorslaan en toen ik daar wat van zei in het betreffende topic werd ik door zoveel mensen aangevallen dat ik effe dacht dat ik tussen een stel hongerige leeuwen was gaan staan :D

Juist, in stap zeker met een bijna stilhangende zweetdeken. Die wil er echt heel graag vandoor schieten :+

Ah dus de paarden krijgen een seintje dat ze zich zo moeten opkrullen? Goh, en hoe is hun dat dan aangeleerd? ;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:25

Maar denk je ook niet dat die top beter weet waar ze mee bezig zijn en dat het schadelijke effect grotendeels tot stand komt door de wannebe's die een paard zo rijden zonder voldoende kennis?
Ik denk dat juist die foto's van de B-ruiters die je aanhaalt hier een voorbeeld van zijn. Mensen zitten schots en scheef op een jong paard waar ook liefst nog een slof aanhangt (even gecharcheerd) en onder de foto's staan onderschriften als "goed achterbeengebruik", "komt goed onder de massa", "fijne aanleuning", terwijl uit de foto's blijkt dat ze totaal geen enkel idee hebben wat het betekent, laat staan dat ze het kunnen uitvoeren. Ik denk dat je de goedbedoelende hobbyist (die vaak neit gehinderd door enige kennis van zaken) niet mag verwarren met beroepsruiters/amazones,die heel goed beseffen dat ze hun paard "heel" moeten houden, omdat ze anders ruiter te voet zijn.

edit: dat is dus een reactie op Bandida, maar kom er bijna niet tussen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:26

Tja, op wedstrijd willen paarden wel eens heter zijn. In de top heb je over het algemeen karakterpaarden die ook nog eens in topconditie zijn en heerlijk heet. Die weten wel wat beters dan rustig instappen met een lijf vol gezonde energie. :) Dan heb je wel eens paarden die het eerste kwartier stuiteren. Ik zie in dat filmpje misschien 30 verschillende paarden... Hoeveel paarden waren er op die wedstrijd?

Iets waar je wel rekening mee mag houden bandida; dat dat b ruitertje op een ander paard rijd dan die topruiters.

Rana :(:) Je hebt geen totilas nodig hoor :D Zat minder bekende paarden die ook heel goed afgericht zijn! :j Die waar ik het gisteren bij heb mogen voelen (nog steeds heel happy daar mee :D) was geen bekend paard maar wel een heeeerlijk dier! Daar moest echt geen strik meer rond, daar wandelde ik langs op mee naar huis als ik m dan mee kreeg... :') (het was 50 min rijden met de auto :D)

Bandida: Mijn merrie kan ik perfect mee buiten komen hoor, vind haar een heerlijk karakter hebben al vloek ik wel eens op haar. Waarom zou het niet leuk zijn om te doen? Na een tiental minuten is het voorbij en kan je heerlijk relaxed rijden met die dieren. :) Zoals ik al zei: denk eens verder! Ik neem even mijn merrie als voorbeeld, let wel, ik rijd met haar geen LDR want dat kan ze simpelweg niet. Maar die is ook zo, de eerste tien minuten is daar geen houden aan :') Over het algemeen blijft het bij getrippel maar ja hoor, het komt voor dat ik haar echt heel heel heeeeel streng stil trek en doorstel op een volte van tien meter (liefst kleiner) om haar bij me te houden. En als die energie er eens uit is he... Dan is dat zo'n droom om op te rijden :+: En die is niet zo afgericht als die toppaarden... Dus stel je maar eens voor wat voor een gevoel die dieren je geven als ze effe de energie kwijt zijn...

Xmar: kom maar eens op die van mij rijden en kijk maar eens of die niet vanuit stap kan vertrekken :') Het verschil tussen basisruiters en topruiters, is dat een topruiter voelt wat een paard gaat doen nog voor die het uit voert. :) Het spreekwoord is niet voor niets "beter voorkomen dan genezen". Die van mij kan ogenschijnlijk rustig rond stappen en dan zie je mij haar toch serieus er aan houden... Omdat ik vóel wat ze in haar lichaam doet...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:27

pas als paard rijden verboden zou worden zal je deze beelden niet meer te zien krijgen.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:29

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
lief.............. als je nou eens in Nederland ben.......... kruip gerust eens op de mijne :) een vriendelijker, meer menslievend paard vind je niet.......

Dankje voor het aanbod haha. Denk dat ik m'n helmpje dan maar eens vanonder het stof haal en bij voorbaat de ambulance bel :+
Ik bied de mijne ook aan ter uitwisseling. Rondje springen, maar er is een kans dat hij de volgorde kiest :P

zolang het geen inuitjes zijn......... vind ik het prima :) :) maar dan moet je het niet vervelend vinden als ik zijn hoofd tussen zijn knieen parkeer :D

mijn beste vriend is ook mijn BP :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:29

Laten we de topicvraag dan anders stellen:

Is dit filmpje representatief voor de wedstrijdsport?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:30

dan hoef ik geen wedstrijden te rijden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:32

Ik vind van niet. Ik zie het hier nl niet gebeuren en ook op het NK van vorig jaar heb ik het bij het losrijden niet zo zien gaan. Noch bij de springers, noch bij de dressuurruiters. In de basissport zie ik ze wel eens "geparkeerd worden" zoals KiWiKo het bondig zegt maar ook niet vaak. :) De twee ruiters die ik ken die hoger rijden dan basissport rijden ook helemaal niet zo. Die heb ik in training, zo lang ik ze ken (onderhand toch al een jaar of vijf zes) nog maar een paar keer effe grof zien worden met de trensteugel. En dat was echt omdat de nood het hoogst was want ik zag zelfs die spieren opspannen alla "als je nu niets doet ga je het zand in" :D Dus neen, ik denk niet dat elke wedstrijdruiter zo rijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:34

Bandida schreef:
chevax schreef:
ik heb meer problemen met op de gemiddelde manege rond te lopen dan dat ik zie hoe deze paarden worden getraind.

Ik ben van het tegenovergestelde idee. Hoge bomen vangen veel wind. Voor de top mag de lat gerust wat hoger liggen, ook op vlak van kritiek. Wat zij doen moet helemaal goed zijn, en een voorbeeld zijn voor de rest.
Dit kan dus niet. Als je als B ruitertje wat foto's plaatst op bokt en je hangt aan het bit of het paard heeft een rimpel, dan volgen er drie bladzijden kritiek. Ondertussen presteren de zogenaamde besten in dezelfde sport dit, en ze worden nog verdedigd ook..

dat is............ maar de top rijd ook op paarden die wij gewone stervelingen niet onder de kont krijgen.............

denk erom zijn allemaal autisten met ADHD en aanverwante stoornissen.......... zoals elke topsporter moet er ergens een steekje los zitten om deze resultaten te halen.......... en dat zit er bij die paarden ook..........

een stukje vermenselijking........ neem mohammed ali, zo gek als een deur........... neem Cruijf, zo gek als een deur............ topsporter zijn vergt meer dan alleen lichamelijk vermogen........... vergt ook een geestelijk vermogen (of onvermogen for that matter)

en zolang er hier nog niemand is die met een ADHD paard met autistme (bij wijze van dan he!!!) aan het werk is geweest, vind ik het nogal knap om zoveel commentaar te geven :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:36

amazone77 schreef:
pas als paard rijden verboden zou worden zal je deze beelden niet meer te zien krijgen.......

Dat denk ik niet hoor.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:37

JoviBan schreef:
Rana schreef:

Zeg nou eens eerlijk: noem jij dit vragen?

Afbeelding

Doe jij je armen maar eens zo en probeer maar eens kracht te zetten. De voeten staan ook niet strak in de beugels, de stang is niet doorgeslagen en dit paard gaat er ook bepaald niet vandoor (ontspannen orenspel o.a.) en wordt dus ook niet op de rem getrokken uit 'noodweer'. Dit paard loop net zo makkelijk rollkur dan dat mijn kleine nichtje in de spagaat ligt bij wijze van spreken.

Ik vind het plaatje ook echt niet mooi, maar sommigen van jullie zien echt dingen die er in mijn ogen niet zijn. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:38

Ik was ook al aan het kijken want ik zie geen stangteugel die door slaat en als ik goed naar de kinketting kijk lijkt die mij ook niet super vast... :D En idd, nu je het zegt, ruiter zit niet echt alsof die 60kg naar beneden aan het rukken is..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:39

KiWiKo schreef:
denk erom zijn allemaal autisten met ADHD en aanverwante stoornissen.......... zoals elke topsporter moet er ergens een steekje los zitten om deze resultaten te halen.......... en dat zit er bij die paarden ook..........

Jamaar volledig akkoord..maar nog eens.. is het dat wat we willen zien als het ultieme op vlak van dressuur?? Een adhd paard dat met bedenkelijke methodes wordt 'geprepareerd' om dan een rondje te huppelen? Ik niet..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:41

Je gaat niet een paard 10 minuten zo inhouden omdat hij er anders vandoor gaat.... Iedereen weet dat je dan een paard alleen maar sterker kan maken en dan ben je de volgende keer nog verder van huis, als het dan toch noodzakelijk is kan je beter 1 flinke ruk geven dan aan die teugels te blijven hangen, aangezien het dan logisch is dat je paard wil vluchten.

Ik vind het erg jammer dat dit de huidige manier is van de topdressuur.... het gaat om samenspel met het paard, wat ik hier zie is alleen maar ''ik wil winnen'' en het paard maakt ze dan geen fiets uit.

En nee, op deze manier train je echt geen draagspieren in de rug, daarvoor moet je toch echt vanuit ontspanning werken, en een actieve achterhand.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:42

Als dat ADHD paard fijn loopt als die zijn energie beetje kwijt is, waarom dan niet? :)

Liever een ADHD'er dan zo'n lui geval dat pas in draf gaat als je drie keer schopt... := (en ja, die lopen ook mee op hoog niveau... ik weet niet hoe die ruiters het doen het doen maar)

X_Marr: vertel me dan maar eens hoe ik het wel moet doen. Heb ik misschien nog wat aan. Stil rukken mag je overigens proberen als ze eens op gang is maar ik vrees dat je weinig succes gaat hebben... Ofja, drie jaar ervaring maken dat ik het wel zeker weet onderhand. En dat is dan nog geen top dressuurpaard, die zijn nog een stukkie eigenzinniger :) LDR is ook van uit ontspanning ;)
Eens ik haar hoofd tussen die benen heb hoef ik trouwens niet meer te hangen, dat is nou net het mooie van dat hoofd tussen die benen parkeren... :D Werkt een stuk beter dan twintig keer aan die teugel zitten rukken omdat je haar toch maar niet stil krijgt. (Als je drie keer rukt gooit die van mij zich achterover trouwens, vind ze absoluut niet leuk en daar word je keihard op aangepakt. Daarom dat ik het je eigenlijk niet aan raad om het te proberen. En ik kan me voorstellen dat zo'n paard al zeker wel raad weet met een ruiter die denkt hem effe stil te kunnen rukken)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-06-09 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt