nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:40

Tja. Weet je, ik woon in een boeren gehucht. Ik vind het zelf een mooi plaatsje hoor, niet dat ik het afkraak met het woord 'gehucht', maar zo heet dat nu eenmaal ;) .
Die boeren willen niet graag grond missen, das algemeen wel bekend denk ik, en meestal staan ze ook in hun goed recht natuurlijk ,omdat ze het nodig zijn voor hun bedrijf. Zo hebben dus alle paardeneigenaren bij ons in de buurt precies genoeg grond voor hun eigen paarden. 3 paarden erbij is dan erg veel. Met de meeste ben ik echt wel goed bevriend en ik ken bijna iedereen wel die hier in de buurt paarden heeft, maar 3 paarden extra voor een paar weken is gewoon een te grote belasting voor hun eigen weides. En dat snap ik heel goed.
Ik heb ook maar net genoeg voor 3. 24/7 ga ik niet redden, maar zeker wel elke dag overdag bijvoorbeeld. Dat moet nu met dit nieuwe gras wel eerst weer opgebouwd worden, maar ik hoop ze straks gewoon elke dag lekker op de wei te kunnen zetten.
En als ik ooit zelf zo ver ben dat ik een eigen huisje met grond heb, dan wil ik graag het principe van de Paddock paradise en van de HIT-actief stallen aanhouden. Dan benut je een klein stukje grond optimaal.
Ik heb dit principe ook besproken met mijn ouders (waar ik nu woon) maar die snappen niet waar al die heisa voor nodig is :+ 't zijn geen paardenmensen en dat zullen het ook nooit worden. Ze vinden ze geweldig hoor, maar hebben er gewoon geen verstand van. En mij pa heeft helemaal vaak zoiets van: "vroeger deden ze dat ook niet en die paarden konden het ook prima redden!" Op die manier zeg maar... ;(

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:42

FaberSmid schreef:
Kun je geen zandlaag aanbrengen?

zou dat niet een hele dikke laag moeten worden dan? k Kan me voorstellen dat als ik een dun laagje zou doen, dat het extra snel zou slijten, omdat de zandkorreltjes dan een soort 'schuurpapier' effect krijgen...?

FaberSmid

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:56

Zie het als de dempende werking zoals rubbermatten.
Het is maar een idee, je kan moeilijk opstrooien?
Of rubbermatten, misschien is dat een idee?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:57

niemand in de buurt met een paddock of bak waar ze (een deel van de dag) mogen staan?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:11

Nee, mensen hier zijn erg zuinig op hun duur aangelegde bak...zijn ze bang dat ze ze kapot lopen. Maar bij een vriendin van mij, +/- 1 km verderop mogen ze wel af en toe een uurtje in de weide rennen en rollen. Dat doen we wel zo vaak mogelijk, maar elke dag halen we niet, omdat we wel met 3 pony's langs de weg moeten daarnaartoe en zij moet natuurlijk thuis zijn en ik moet er zelf ook zijn (ik werk onregelmatig, dus dat is soms lastig). Verder probeer ik minimaal om de dag te wandelen (km of 5/6) met de jaarling en de shet samen met mijn moeder of vriend. De merrie rijd ik wel gewoon, dus die krijgt haar beweging wel redelijk.
Ik vond zelf dat ik het nog niet zo heel slecht geregeld had (had het liever anders gezien natuurlijk, maar voor wat er geregeld kon worden zeg maar), behalve dan die hoefjes van die jaarling. Dat wil niet echt lukken.

Ik heb wel matten in de stal, maar dat verharde stuk is daar te groot voor. En om eventje rubber aan te schaffen, dat is veel te duur... Ze kunnen altijd in de stal, het strooisel dat ze eruit lopen laat ik wel liggen, voor zover dat niet vies is, in de hoop dat dat iets zal schelen wat betreft de harde ondergrond...
Tja, we hebben wel een hoopje witzand ernaast liggen, dat kan ik op zich wel een beetje erop spitten, maar zal dat zoveel helpen? Zoals ik al zei, wordt dat niet extra 'schurend'?

Ow ja, het opstrooien van het stuk zelf, dat wordt wel een enorme smeerboel.. de wind waait er namelijk precies langs en dan ligt alles op het land...

shar248

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:33

Sannessep schreef:
Mijn weide is opnieuw ingezaait, het gras staat er nu wel, maar er moet nog één keer gemaait en één keer gespoten worden voor al het onkruid (overlast van brandnetels).

En waarom spuiten tegen brandnetel? Die van mij eet het zo van de plant en anders moet je het even afkappen en dan is het de volgende dag zo op.
Het is super voor ze.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:39

Er zit ook wel meer in als alleen brandnetel, maar hoofdzakelijk brandnetel ja.

Een tijd terug hebben wij een nieuwe schuur laten bouwen. De grond die daarvoor verzet moest worden heeft een hele poos als een enorme berg in ons weiland gelegen (ponys vonden het geweldig speelgoed, zo'n berg zand :D ). Het weiland werd toen een tijdje een bende, omdat er telkens geroepen werd dat hij omgemaakt zou worden en dan opnieuw ingezaaid (maar ja, die beslissing was aan mijn ouders, heb ik niet zoveel inspraak op helaas, dus dat heeft even geduurd) met als gevolg dat die gehele bult compleet onder de brandnetels zat.
Nu is die bult gezeefd door een enorm apparaat (zaten nog veel stenen in van de bouw) en die heeft min of meer de brandnetelwortels er prachtig doorheen verdeeld.
Een paar brandnetels vind ik niet erg, maar nu zit er op elke vierkante centimeter grond 5 sprietjes gras en 1 brandnetel :+ . Das me een beetje te gek. Nu het één keer gemaaid is en het allemaal weer wat langer mag worden, wordt het gras overwoekerd door de brandnetels, dus vandaar de keuze om te spuiten....

Ik houd zelf absoluut niet van vergif en zal het echt zo weinig mogelijk gebruiken, maar ik zie hier geen andere opties.

***excuus.. we gaan volledig off-topic... :o ***

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:58

Even terug on-topic :D

Begrijp ik nou goed dat de Easyboot 'verbouwd' kan worden met gaithers erop of een andere sluiting :o?

Ik was van plan de gloves te bestellen, maar ik lees nu toch wat minder positieve berichten .. Iemand ervaring met dit model:http://www.horseloverz.co.uk/Easycare-Company-Easyboot-pr-319973.html

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:11

Heb zelf de Epics en ben hier zeer tevreden over. Rij hier nu al een jaar fanatiek mee buiten stappen en draven.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:14

JoyRider schreef:
Even terug on-topic :D

Begrijp ik nou goed dat de Easyboot 'verbouwd' kan worden met gaithers erop of een andere sluiting :o?

Ik was van plan de gloves te bestellen, maar ik lees nu toch wat minder positieve berichten .. Iemand ervaring met dit model:http://www.horseloverz.co.uk/Easycare-Company-Easyboot-pr-319973.html

Dat minder positieve bericht van mij is niet echt eerlijk hoor. Ik gebruikte ze voor iets waarvoor ze niet zijn gemaakt en ze passen ook nog eens niet optimaal (das niet de fout van de "Gloves" ;) )

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:14

Ik probeer er achter te komen wat het verschil is tussen de Easyboot Edge en de Bare c.q. Epic? Die laatste twee verschillen alleen in de 'mechanisme' als ik me niet vergis, maar wat maakt de Edge dan anders, behalve weer een ander mechanisme?

Gebruik je bij de Epic ook die gaither of kan die eraf?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:16

Met gaither en heel handig zijn die anders was ik al een paar keer mijn schoen verloren, omdat de klip losgeschoten was.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:20

Marcella schreef:
Met gaither en heel handig zijn die anders was ik al een paar keer mijn schoen verloren, omdat de klip losgeschoten was.

Wat is voor jou het voordeel van deze sluiting tov die twee andere?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 10:44

ja, het blijft gewoon zo dat niet iedere schoen voor ieder paard het handigste is. Er zijn ook wat negatieve ervaringen met de gloves, net als iedere andere schoen. Het duurste van hoefschoenen is volgens mij dat je niet in een keer het beste model hebt. Ik ben aan mijn derde stel schoenen en nu pas helemaal tevreden.

misschien moet ik zelf maar een winkel beginnen waar je ook schoenen kunt huren en lenen.. en dat ik aan huis kom passen. Wat denken jullie?

@sannesep: ik zou snel een maatje kleiner kopen. een jaarling op schoenen lijkt me trouwens uberhaubt geen goed plan de hele dag. Ik hoop dat het snel weer over gaat.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:53

hoi hoi..

Heeft er iemand de glue ons al geprobeerd..
Ik wil volgend jaar aan een vierdaagse rit meedoen, en daar worden ijzers geadviseerd.. Nu ben ik daar niet zo dol op.. dus ik zat te denken aan de glue ons..

Ik heb op het internet al wat ervaringen gelezen, maar die zijn ook niet zo eenduidig..
Dus vraag ik het de bokkers eens..

En welke lijm moet je daar voor gebruiken.. krijg je die erbij, of moet je dat zelf uitvogelen.

alvast bedankt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:14

JoyRider schreef:
Marcella schreef:

Wat is voor jou het voordeel van deze sluiting tov die twee andere?

Heb eigenlijk niet naar de sluiting gekeken. Heb gekeken naar wat past er om de hoeven van mijn fjord. Hij heeft namelijk nogal lastige maat hoeven en weet daardoor dat ik de gloves niet hoef te proberen.

En dat de klip nog wel eens losschiet heeft er bij mij te maken dat ik hem dan niet strak genoeg vastmaak, maar anders krijg ik haast de klip niet meer los. ;)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:08

rakni schreef:
@sannesep: ik zou snel een maatje kleiner kopen. een jaarling op schoenen lijkt me trouwens uberhaubt geen goed plan de hele dag. Ik hoop dat het snel weer over gaat.

Nee, ik vind het ook geen fijn idee...
Gelukkig kunnen ze nu weer af en toe bij mij thuis op de weide, ben aan het opbouwen (elke morgen en avond eerst maar eens een half uurtje), maar dat schiet dus nu nog niet erg op.

Ik heb ze nu ook niet meer onder en doe hem s'nachts op stal, dat scheelt ook al wat merk ik.

Verder wil ik er nog eens een andere smid naar laten kijken, naar mijn mening zijn ze wel kort namelijk, maar niet heel slecht en volgens mij ook niet de hoofdreden dat hij zo gevoelig loopt...

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:42

Marcella, doe een ijzerdraadje door het oogje van de klip en hij gaat onderweg niet meer uit zichzelf open :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 05:27

ja, je kunt ook speciale pinnetjes bestellen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:27

Gisteren voor het eerst een schoen voor de kar verloren := Reden in 2span, en achter heb ik de gaiters eraf gehaald vanwege gevoelige hoefballen. Gaat allemaal prima, maar dan moet er blijkbaar geen hond langskomen. Vloog een hond de weg op richting paarden, hij kwam te dichtbij, dus mijn paard slaat uit begint daarna gigantisch te knijpen etc. Paard weer rustig, wij hadden verder niet veel door tot we de automobilist achter ons hoorde roepen. "Je bent een schoen verloren", hihi, woepsie. Gelukkig hebben we een braaf span en kon ik de schoen (was binnen achterbeen) makkelijk weer aan doen en konden we weer lekker verder rijden :)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:09

Ik meld me ook.

Sinds twee maanden ben ik verhuisd naar de Eifel.
Je kan hier heel mooi rijden in het National Park, alleen is het op sommige plaatsen wat stenig.

Ik ben nu op zoek naar hoefschoen. Met de easy boots kom ik met de lengte niet uit.

De breedte van de voeten zijn 13 en 12,8 ( zit ik dan op een maat 2 of al op een maat 3?).
De lengte van de voeten is 12,7.

Afbeelding

Ik zal morgen voor de zekerheid de lengte nog een keer extra opmeten.

Hoe belangerijk is de lengte?

De pony is gister voor het eerst in Duitsland bekapt. De smit had het over hoefschoen van het merk boa, iemand hier ervaring mee?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:23

Ik zou eerst eens even googlen naar verschillende hoefschoenen en dan hoefmaat vergelijken. Goed kijken naar welk model en soort bij de hoeven van jouw paard passen. Zou in ieder geval geen Easyboot Epics nemen, want die zijn meer voor langwerpig hoeven.

En meet alle 4 de hoeven apart op.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:35

Een vraagje mbt de epic, zijn daar nieuwe ijzerdraadjes bij te krijgen? Er is gisteren 1 geknapt, en ik hoop heel erg dat ik nu niet meteen een hele nieuwe schoen hoef te kopen.....

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:57

nee hoor, nieuw draadje is te koop.
Of, als je handig bent, koop je een remkabel voor de fiets en maak je daar een nieuw draadje van. Is de zelfde maat.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:07

Dank je wel, ben ik weer helemaal gerustgesteld! Ik ga morgen meteen kijken.