Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:16

Is het een goed idee om paarden met scheve hielen recht te zetten?Als ze daar al lang mee rondlopen kan dat meer leed dan vooruitgang geven.Of zie ik dat verkeerd?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:24

Aimee schreef:
Hoe zou dat komen, dat veel paarden buitenlangs afrollen in dit topic?

Dat vraag ik me ook af. Nu heb ik ook een paardje staan die buitenlangs afrolt en die loopt er 95 km mee uit (in stand staat zij wel loodrecht).
En nog eentje die net niet centraal afrolt, maar een stuk minder.
De drie andere paarden rollen wel gewoon centraal af, waarvan eentje heel rap gevoelig loopt op grind... en dus in de training altijd vrij snel op ijzertjes wordt gezet.

Waarschijnlijk wordt het buitenlangs afrollen veroorzaakt door de beenstand, volgens de boeken.
Ik persoonlijk durf aan het buitenlangs afrollen, geen waarde-oordeel te geven.

@ Jodi: na het 2de levensjaar (alle groeischijven in de benen zijn dan gesloten) kan je een beenstand niet meer corrigeren: dit geeft dan onnodige en ongewenste slijtage.
Beenstandcorrectie is het meest succesvol en effectief in de eerste 6 levensmaanden van een paard.

Echter, scheve hoeven geeft nog meer onnodige slijtage. Daarbij vererger je een eventuele toontrederige stand en beweging.... danwel Franse stand en beweging.
Je streeft als hoefsmid altijd naar symmetrische en rechte hoeven, zonder daarbij een beenstand-correctie te geven.
Uit de praktijk blijkt dat correcte bekapping 9 van de 10 keer een juiste hoef- en beenas geeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:28

lijntje87 schreef:
maar is dan hoefschoenen op het land beter dan ijzers?
want ze krijgt echt al korte,scheur, brokkel hoeven door alleen maar op het land te staan.

wat betreft voeding? ik snap niet zo goed hoe en waarom je de voeding moet aanpassen? ze staat ruim 12 uur op land, krijgt veel kuil, en 2x per dag vipa graan. ze is verder kerngezond.

Heb je smid geen probleem met nagelen als ze zo snel brokkelen en scheuren? Lachen
Heb je al geprobeerd biotine bij te voeren? Dat wil soms weleens helpen bij het verbeteren van de hoefkwaliteit.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:35

ik zal iig zo snel mogelijk wat foto's van de appaloosa maken en hier neerzetten.... kan ik jullie mening krijgen over wat te doen Knipoog ik zelf zeg, andere hoefsmid maar daar ga ik helaas niet over... ze is idd western gefokt, kunnen zulke stijle hoeven kwaad dan??? of kan het ook zijn dat dat gewoon bij haar hoort?? want we willen in de toekomst waarschijnlijk wel met haar fokke, alleen als die hoeven kwaad kunnen zeg ik nee tegen het fokken...

heb namelijk zelf ervaring met deze smid en die heeft toen mijn pony zo gruwelijk verkeerd op de benen gezet (wist er zelf niets van en vertroude erop dat de hoefsid het wel zou weten) en het is niet dat dat in 1x is gebeurd (ieder mend kan een foutje maken) maar er gingen verschillende beurten overheen dat het zo verkeerd moest gaan helaas. (heb nu gelukkig een goede gevonden)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:37

Vitamine B en dus biotine wordt in een correcte dikke-darm-flora (lees goede fermentatie-mogelijkheden a.g.v. goed ruwvoer-voerbeleid) door het paard zelf aangemaakt.
Ik persoonlijk ben altijd wat huiverig voor supplementen: te bang dat een te veel slechter is dan een te weinig, juist omdat het paardenlichaam in principe in staat is biotine zelf aan te maken.

De paarden die ik tot nu toe heb gezien met inscheuringen a.g.v. nagels, was (wat ik tot nu toe heb gezien) altijd een gevolg van slecht hoefsmidwerk: slecht bekapt, teveel flare's, nagelen in een flare, te lange hoeven. Flare's is altijd zwak hoefmateriaal, wat razendsnel uitscheurt wanneer hierin (toch) wordt genageld.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:39

scoxxx schreef:
Vitamine B en dus biotine wordt in een correcte dikke-darm-flora (lees goede fermentatie-mogelijkheden a.g.v. goed ruwvoer-voerbeleid) door het paard zelf aangemaakt.
Ik persoonlijk ben altijd wat huiverig voor supplementen: te bang dat een te veel slechter is dan een te weinig, juist omdat het paardenlichaam in principe in staat is biotine zelf aan te maken.

Je bent me voor, ik wilde echt exact hetzelfde gaan zeggen.

Geen biotine bij gaan voeren, maar het ruwvoer nog eens goed onder de loep nemen. Grote kans dat de kwaliteit niet voldoende is en/of de hoeveelheid ook nog eens te laag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:41

kunnen slechte hoeven niet aangeboren zijn?
of heeft het altijd met voeding/tekorten te maken?
misschien een rare vergelijking,maar het ene mens heeft ook veel stevigere nagels of veel dikker voller haar dan het andere...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:43

scoxxx schreef:
Aimee schreef:
Hoe zou dat komen, dat veel paarden buitenlangs afrollen in dit topic?

Dat vraag ik me ook af. Nu heb ik ook een paardje staan die buitenlangs afrolt en die loopt er 95 km mee uit (in stand staat zij wel loodrecht).
En nog eentje die net niet centraal afrolt, maar een stuk minder.
De drie andere paarden rollen wel gewoon centraal af, waarvan eentje heel rap gevoelig loopt op grind... en dus in de training altijd vrij snel op ijzertjes wordt gezet.

Waarschijnlijk wordt het buitenlangs afrollen veroorzaakt door de beenstand, volgens de boeken.
Ik persoonlijk durf aan het buitenlangs afrollen, geen waarde-oordeel te geven.

@ Jodi: na het 2de levensjaar (alle groeischijven in de benen zijn dan gesloten) kan je een beenstand niet meer corrigeren: dit geeft dan onnodige en ongewenste slijtage.
Beenstandcorrectie is het meest succesvol en effectief in de eerste 6 levensmaanden van een paard.

Echter, scheve hoeven geeft nog meer onnodige slijtage. Daarbij vererger je een eventuele toontrederige stand en beweging.... danwel Franse stand en beweging.
Je streeft als hoefsmid altijd naar symmetrische en rechte hoeven, zonder daarbij een beenstand-correctie te geven.
Uit de praktijk blijkt dat correcte bekapping 9 van de 10 keer een juiste hoef- en beenas geeft.

Ik heb hier het tegen gestelde:flares aan de buitenkant,afrollen binnen.Zou dat komen van de hellingen op en af?

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:48

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:55

Ik denk wel dat een hoefvorm, een beenstand en/of buitenlangs danwel binnenlangs afrollen zeker is aangeboren.
Dat merk ik aan broer en zus, moeder en dochter... maar ook aan de familie's die bij mijn paarden horen; ik vind altijd wel een overeenkomst in de hoefvorm c.q. hoef-uitdagingen ("hoefproblemen") in (bepaalde) paardenfamilie's.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:25

scoxxx schreef:

De paarden die ik tot nu toe heb gezien met inscheuringen a.g.v. nagels, was (wat ik tot nu toe heb gezien) altijd een gevolg van slecht hoefsmidwerk: slecht bekapt, teveel flare's, nagelen in een flare, te lange hoeven. Flare's is altijd zwak hoefmateriaal, wat razendsnel uitscheurt wanneer hierin (toch) wordt genageld.

Scoxx; ik weet hoe jij over supplementen denkt Haha!
Ik ben ook geen voorstander voor zomaar een supplement bijvoeren maar in sommige situaties kan een supplement wel helpen. Als je al onbeperkt goed ruwvoer voert, je paard voldoende beweegt en je smid is goed zou ik het toch proberen. Zover ik in de literatuur kan vinden zijn er geen schadelijke gevolgens van een hoge dosis biotine bekend (beval voor je portemonee). Werkzaamheid van biotine is bij een voldoende hoge dosis overigens wel aangetoond.
Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat sommige paarden om de een of andere reden een verhoogde behoefte hebben.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:31

fransje23 schreef:
Ik ben ook geen voorstander voor zomaar een supplement bijvoeren maar in sommige situaties kan een supplement wel helpen. Als je al onbeperkt goed ruwvoer voert, je paard voldoende beweegt en je smid is goed zou ik het toch proberen. Zover ik in de literatuur kan vinden zijn er geen schadelijke gevolgens van een hoge dosis biotine bekend (beval voor je portemonee). Werkzaamheid van biotine is bij een voldoende hoge dosis overigens wel aangetoond.
Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat sommige paarden om de een of andere reden een verhoogde behoefte hebben.

Heb jij al eens een paard gezien dat écht goed ruwvoer krijgt en écht voldoende beweging en écht een goede smid, die korte scheur- en brokkelhoeven heeft?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:33

Overigens zou ik Kerabol geven, als je dan toch een supplement wil geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:37

Aimee schreef:
fransje23 schreef:

Heb jij al eens een paard gezien dat écht goed ruwvoer krijgt en écht voldoende beweging en écht een goede smid, die korte scheur- en brokkelhoeven heeft?

Ja!

Ik ken een paard die 24/7 buiten staat met schuilstal, onbeperkt ruwvoer en een goede smid die toch snel brokkelende en slechtgroeiende hoeven had. Met biotine gaat het beter Lachen
Dat is overigens het enige paard wat ik persoonlijk ken die apart biotine krijgt bijgevoerd. Veeal zit biotine natuurlijk ook in krachtvoer verwerkt.

edit: schuil ipv loop

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:40

fransje23 schreef:
Ja!

Ik ken een paard die 24/7 buiten staat met schuilstal, onbeperkt ruwvoer en een goede smid die toch snel brokkelende en slechtgroeiende hoeven had. Met biotine gaat het beter Lachen
Dat is overigens het enige paard wat ik persoonlijk ken die apart biotine krijgt bijgevoerd. Veeal zit biotine natuurlijk ook in krachtvoer verwerkt.

edit: schuil ipv loop

Op watvoor grond staat dat paard?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:42

Aimee schreef:
Op watvoor grond staat dat paard?

Lössgrond Lachen

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:47

biotine maakt het paard zelf aan! als je dit bijvoerd stopt het lichaam met het maken ervan omdat het al genoeg krijgt...
ikzelf zal dus nooit biotine bijvoeren...
bij een paard dat snel de hoeven brokkeld (zelf gehad is er nu vanaf) werk ik het randje zelf wat bij zodat scheuren bijna geen kans krijgen en dus de hoef ook niet snel zal gaan brokkelen...
(of zit ik nu heel fout??? kan natuurlijk ook;) maar het werk bij dat paardje prima)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:55

fransje23 schreef:
Lössgrond Lachen

Okee, daar doet mijn paard het qua hoeven het beste op Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:00

spottie schreef:
biotine maakt het paard zelf aan! als je dit bijvoerd stopt het lichaam met het maken ervan omdat het al genoeg krijgt...

Hoe weet je dat? Biotine maakt het paard overigens niet zelf aan....dat doen de mircororganismen in de dikke darm. De bouwstoffen zouden voldoende in ruwvoer moeten zitten maar of dat altijd zo is weet je ook niet al tijd zeker.
Als ik een paard heb die onder de jusite omstandigheden gehouden wordt etc en toch slechte voeten heeft dan zou biotine dus wel proberen en niet bij voorbaat uitsluiten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:02

Maar dan ga je er wel vanuit dat het paard onder de juiste omstandigheden gehouden wordt Lachen
Voordat je een derde dus een dergelijk advies geeft, is het handig om aan te geven dat eerst de omstandigheden gecontroleerd moeten worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:06

Maar die omstandigheden zijn voor heel veel mensen niet aan te passen. En dan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:09

Aimee schreef:
Maar dan ga je er wel vanuit dat het paard onder de juiste omstandigheden gehouden wordt Lachen
Voordat je een derde dus een dergelijk advies geeft, is het handig om aan te geven dat eerst de omstandigheden gecontroleerd moeten worden.

Als een paard, zoals bij deze vraag, al continu zonder ijzers op het weiland staat en toch slechte brokkelende voeten zijn er toch al behoorlijk wat juiste omstandigheden.

Biotine bijvoeren kent, wetenschappelijk, geen bijwerkingen en overdosering is niet bekend. Het uitproberen is dus wat dat betreft niet schadelijk.

Overigens kan je over de juiste omstandigheden ook uitgebreid discuseren Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:10

Kijken in hoeverre je toch een aanpassing kunt doen Haha!
Het is mij zelfs gelukt om de juiste omstandigheden te vinden in deze omgeving. Tenminste, ik vind het juist Haha!

Wat heb je met je schouder gedaan Need?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:13

fransje23 schreef:
Als een paard, zoals bij deze vraag, al continu zonder ijzers op het weiland staat en toch slechte brokkelende voeten zijn er toch al behoorlijk wat juiste omstandigheden.

Biotine bijvoeren kent, wetenschappelijk, geen bijwerkingen en overdosering is niet bekend. Het uitproberen is dus wat dat betreft niet schadelijk.

Overigens kan je over de juiste omstandigheden ook uitgebreid discuseren Haha!

Nee hoor, 24/7 buiten zegt niets over de correctheid van de omstandigheden.
Misschien is er nauwelijks gras te vinden op het land?
Misschien wordt het land slecht onderhouden?
Misschien is het één grote blubberzooi?
Misschien wordt er geen hooi bijgevoerd in de winter?
Misschien krijgt het paard behalve weidegang geen beweging en heeft het geen vriendjes om beweging mee te nemen?
........

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:14

Uit de kom gevallen Nagelbijten / Gniffelen
Need schrok en donderde me omver. Clown