[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:26

Mijn bijrijdpaard mocht gewoon naar buiten tijdens de hoefbevangen, ipv in de kudde in de paddock had ze een klein stukje waar modder stond.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:57

xxxmh schreef:
Mijn bijrijdpaard mocht gewoon naar buiten tijdens de hoefbevangen, ipv in de kudde in de paddock had ze een klein stukje waar modder stond.

Ja maar modder maken met 30+ graden of zoals vandaag 28 graden is geen optie.
Daarbij moet ze dan elke keer een stuk over het harde weer naar stal in de nacht.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:21

Mooi vd pulsatie! Mocht dit nog voor langere tijd zo blijven kan je overwegen een looppaadje van rubber tegels te maken. Dan kan je paard kiezen of ze over hard of zacht loopt, voor hetzelfde geldt is dat harde helemaal geen probleem :)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:55

Ik vind het ook apart om te zien hoeveel verschillen er in de adviezen zijn.
Nou zal het misschien ook verschillen in hoever de hoefbevangenheid gevorderd is?

Onze dierenarts adviseerde ook om onze merrie lekker buiten (niet op het gras uiteraard) te laten staan en zoveel mogelijk vrij te laten bewegen.
Ook is er bij ons een deel verhard.
En we hebben ons kleine landje, met een stukje paddock eraan, gelijk kapot gesleept.
Maar wij waren er mooi optijd bij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:07

Ik vind dat ook bijzonder Zerena, nu weet ik wel dat de inzichten nu weer behoorlijk verschillen van de inzichten 10 jaar geleden.
De DA die wij hebben is een jonge gast, misschien dat dat ook nog weer verschilt van de oude garde?

Slmt9 dat hadden wij ook al gedacht, helaas alle rubber tegels net weg gedaan van het voorjaar, zul je altijd zien. Maar goed, daar is vast aan te komen, en anders dik tapijt of zo.

Wil haar na 3 weken inderdaad op de paddock hebben overdag, dan laten testen en pas na alle uitslagen beslissen of ze weer op de weide mag/kan iom de dierenarts.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:57

Marlies, hier ook meerdere weken aan de pijnstillers. Hoeveel weken weet ik niet meer, maar het was echt lang. Metacam kreeg ze. Ze liep snel beter maar moest het nog een tijd doorgeven en rustig afbouwen.

Mijn da gaf eerst metacam om te proberen. Mocht dat niet aan slaan kon ze alrijd nog op buut zeiden ze.

@ louliu fijn dat je kan afbouwen met de pijnstillers en dat je er zo vroeg bij was!!

Verder heb ik mijn DA gevolgd qua advies, ivm dar teveel bewegen in deze acute fase mogelijk voor meer kanteling zou kunnen zorgen. Ze moest eigenlijk op stal rust, maar ze heeft een stuk paddock gekregen dat ik had afgezet, zodat ze niet alleen zou staan. Daar heeft ze wel een tijd gestaan, op een kleiner stik en apart van de grote zodat die haar niet zou opjagen.

Ik heb een vraagje. Mijn pony gaat goed, al kan ze soms wat gevoelig zijn na veel regen. Ze gaat ook weer vroeg onder dekens om die reden. Nu heeft ze soms, als we mennen, een klein knikje in haar draf pas. Dit lijkt van rechtsvoor te komen. Het zijn enkele passen en dan weer weg, ze heeft verder veel looplust. Nu twijfel ik een beetje of ik haar pijnstillers moet geven, Verder moet onderzoeken (bv foto's bij de kliniek) of het zo laat. Ze gaaf hooguit 2x in de week mee voor de sulky eb vaker maar 1x in de week. Ene kant zit het mij niet lekker. Andere kant zien anderen het niet of nauwelijks en zijn het steeds moment opnames...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:04

Tancreda4 schreef:
Marlies, hier ook meerdere weken aan de pijnstillers. Hoeveel weken weet ik niet meer, maar het was echt lang. Metacam kreeg ze. Ze liep snel beter maar moest het nog een tijd doorgeven en rustig afbouwen.

Mijn da gaf eerst metacam om te proberen. Mocht dat niet aan slaan kon ze alrijd nog op buut zeiden ze.

@ louliu fijn dat je kan afbouwen met de pijnstillers en dat je er zo vroeg bij was!!

Verder heb ik mijn DA gevolgd qua advies, ivm dar teveel bewegen in deze acute fase mogelijk voor meer kanteling zou kunnen zorgen. Ze moest eigenlijk op stal rust, maar ze heeft een stuk paddock gekregen dat ik had afgezet, zodat ze niet alleen zou staan. Daar heeft ze wel een tijd gestaan, op een kleiner stik en apart van de grote zodat die haar niet zou opjagen.

Ik heb een vraagje. Mijn pony gaat goed, al kan ze soms wat gevoelig zijn na veel regen. Ze gaat ook weer vroeg onder dekens om die reden. Nu heeft ze soms, als we mennen, een klein knikje in haar draf pas. Dit lijkt van rechtsvoor te komen. Het zijn enkele passen en dan weer weg, ze heeft verder veel looplust. Nu twijfel ik een beetje of ik haar pijnstillers moet geven, Verder moet onderzoeken (bv foto's bij de kliniek) of het zo laat. Ze gaaf hooguit 2x in de week mee voor de sulky eb vaker maar 1x in de week. Ene kant zit het mij niet lekker. Andere kant zien anderen het niet of nauwelijks en zijn het steeds moment opnames...

Ik zou het nog even aankijken en opletten met beweging dat je haar nu niet teveel belast. Als het terug blijft komen zou ik er wel naar laten kijken.

Mijn DA gaf aan dat ze eigenlijk altijd eerst metacam voor moeten schrijven, omdat buut alleen nog maar mag als andere medicatie niet werkt. Maar hier werkte het voldoende gelukkig.

Ik ben zelf geen voorstander van stalrust. Als het echt moet maak ik liever een kleine paddock.
Maar wij hebben de paarden aan huis, dus kunnen ook makkelijker dingen aanpassen.
En als je paard echt niet over het harde wil lopen, wordt het ook een lastiger verhaal natuurlijk.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:40

Hier is ze ook op een kleine paddock gegaan, die lag aan sloot en daar werd een pomp in gehangen. Ze heeft gewoon 24/7 buiten gestaan op de paddock en dat deed ze boven verwachting goed. Na 5 weken getest op EMS en dat was gelukkig negatief. Kwam waarschijnlijk als reactie op cortico's. Nu weer 24/7 weide met graasmasker.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:44

Toch nog een keer mijn vraag stellen: mijn paard krijgt elke keer na het bekappen bij zijn voorvoeten weer pulsatie. Dat duurt een week of 2-3 en dan is het weer goed.
Maar dan moet hij met 4-5 weken weer bekapt worden en is t t zelfde.

Het enige wat gebeurt is losse stukken vd zool en straal weghalen en ze laat elke keer een mm staan vd hoefwand. Dat maakte het al iets beter. Ook heeft ze afgelopen keer alleen geknipt en niet gevijld, dit maakte geen verschil.

Iemand een idee?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:56

Ik gok dunne zolen, maar daar kom je alleen achter d.m.v. röntgenfoto’s. Al kunnen hoefsmeden/bekappers dit vaak aan de hoef al wel zien.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:02

Maar ze zit verder niet aan zn zolen, dat gebeurf al jaren niet meer sinds we van traditioneel zijn afgestapt en hij loopt ook niet op eieren.
Foto’s zijn bij de vorige bevangenheid in 2017 gemaakt, dit is er niet uit naar voren gekomen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:42

Hebben jullie ook eigenlijk ervaring met bloedzuigers en hoefbevangen?
Ik woon in dl en hier word dat toch best veel gebruikt.
En ik geloof dat ik toch best tevreden met die rare beesten ben

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:48

Niet met bloedzuigers, maar zo'n 30 jaar geleden werd er bij mijn verzorgpony ader gelaten. Echt een behoorlijke hoeveelheid. Maar in die tijd wisten ze nog lang niet zoveel over hoefbevangenheid als nu. Toen zeiden ze dat het aan het eiwit in het gras lag.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:59

judithM, hier ook zo met mijn pony. Ik moest hem ook na een paar dagen alweer goed in het werk zetten om hem te doen vermageren. Ik denk dat het arm dier heel wat te lijden gehad heeft met mij (ik was toen nog n onwetende puber en mijn ouders wisten niets af van paarden)

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:08

Over aan het werk zetten weet ik eigenlijk niet meer zoveel van.
Toen was er ook nog geen internet en zeker geen Bokt ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:55

Wij hebben vandaag voor de 2de x bloedzuigers laten zuigen.
De eerste x Was 3 week geleden.
Eigenlijk dachten wij eerder aan inslapen omdat ondanks pijnstilling ze echt niet kon lopen.
Terwijl we al een tijd bezig waren met koelen en speciaal spul ivm EMS/ afvallen/stofwisseling.

En zondags zeiden we, als dat met de bloedzuigers niet lukt is het klaar
Vrijdags bloedzuigers laten zuigen, en echt 1 week later ipv 400 kilo metacam slechts nog voor 150 kilo.
Vandaag voor 100 gekregen en vanaf morgen kijken of het zonder kan

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 05:36

Mooi! Eigenlijk heb ik nog niet gehoord van bloedzuigers voor hoefbevangenheid. Hoe kom je eigenlijk aan die beestjes?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:54

judithM schreef:
Mooi! Eigenlijk heb ik nog niet gehoord van bloedzuigers voor hoefbevangenheid. Hoe kom je eigenlijk aan die beestjes?

Hier in dl word het toch redelijk vaak ingezet.

Of via een tierheilpraktirker die ze dan voor je eraan doet.
En in dit geval via de dierenarts.

Wij zijn klant bij een dagemeenschap waarbij 1 van alle ook osteopathie etc doet. En zij komt wel vaker met out of the Box ideeën.

Toen we begin van het jaar problemen hadden met haar pees en gewrichtonsteking rechtsachter hebben we ook 3 x bloedzuigers laten aanzetten. En het resultaat was echt verbluffend. Officeel was het advies inslapen

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:03

Waar zetten ze die bloedzuigers dan ? Kan me er zo weinig bij voorstellen hoe dat werkt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:22

Foto van gister, en geen zorgen hoefsmid komt vandaag.

Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:40

Wow, mega interessant. Wat is de gedachte erachter? Dat de ontsteking weggezogen wordt?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:36

Even een Screenshot, het beste is om het zelf te googlen/te lezen.

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:41

Ik zit met open mond bijna te lezen, nooit geweten, nooit van gehoord. Het idee vind ik heeeeel vies hahaha, maar wel super interessant!

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:12

Ik vind het ook heel bijzonder. Ik kan me voorstellen dat ze zorgen voor verdund bloed. Maar als het je pony helpt is het fijn. Sla het in mijn achterhoofd toch op.wie weet komt het ooit te pas. Bij wonden worden die toch ook wel eens gebruikt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:33

Bij wonden ken ik wel maden (ook vanuit de humane zorg) maar bloedzuigers ken ik helemaal niet op deze manier.

Ik ga zaterdag bij Venhorst Fourage graszaadhooi halen, percentage suiker zit onder de 5%
Ze eet het geweekte hooi slecht, het is mega veel werk en water 'verspilling'. Hoop op deze manier voorlopig daar van af te zijn.
Zou met 1 batch van 91 euro een dag of 50 moeten kunnen, ga straks wel gewogen hooi geven, om overvoeren te voorkomen.