[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:18

Je mag je paard best een keer één wortel geven (als beloning ofzo) - maar een voerbak vol is af te raden!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:30

Ja precies. Want op stal geven ze gemiddeld 1 a 2 kg per dag standaard. En dat vond ik te veel maar hun geloofde het niet qua suikers enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:06

Volgens informatie die ik heb gekregen van Drs. Annette van Weezel (voedingsdeskundige) bestaat een wortel voor zeker 90% uit water en verder wat kalium. Als het goed is zit er weinig suiker in (wel wat suiker), maar dus niet veel.

Hieronder haar antwoord op mijn vraag die ik haar stelde ivm het voeren van wortels:
Wortelen bevatten idd 90% water, en verder relatief veel kalium en wat suiker. Sommige paarden schijnen wel wat gevoelig op wortels te kunnen reageren.
Je moet altijd even goed uitkijken aan de bovenkant want daar wil het nog wel eens makkelijk rotten en dat zijn weer een boel slechte bacteriën die ze dan binnen krijgt, het beste snijd je dat eraf. Als je zelf het idee hebt dat ze het goed verdraagt dan is er niks aan de hand lijkt me.

Ik heb haar dat toen gevraagd omdat mijn merrie om de één of andere vage reden spierbevangen was geraakt. Toen vroeg ik mij dus af, of dit aan de wortelen kon liggen. Volgens haar kan je idd rustig 1 kg p.dag voeren aan een paard.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:12

Dus toch wel.
Oke want ik zou mijn paard graag wat extra's willen geven in de winter. 3 penen of iets dergelijks. Dit kan dus wel?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 11:40

Dus toch niet.
Het feit dat een wortel voor circa 85% uit water bestaat, betekent niet dat het daarom goed zou zijn voor een paard dat gevoelig is voor suikers. Heel veel HB paarden hebben stofwisselingsproblemen en suikers leveren daar een belangrijke bijdrage aan. Je gaat een diabeet ook niet aanraden om vooral een fles cola per dag te drinken want dat is ook water met een smaakje en suiker. De verklaring van Mw van Wezel is bovendien niet juist: naast 'water' ( de mens bestaat ook uit tig procent uit water) zit er veel meer in een wortel dan alleen kalium. Denk aan vet ( weinig) maar vooral ook vitaminen.

Hoe dan ook, als je je paard een keer een worteltje geeft dan is dat echt zo'n probleem niet. Maar om een maaltijd ermee te geven ( 1 of 2 kg per dag) op dagelijkse basis moet je in zo'n geval gewoon niet doen. Doe je het wel, vraag dan Mw van Weezel of ze je DA rekening ook wil betalen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:46

Jannepauli schreef:
Dus toch niet.
Het feit dat een wortel voor circa 85% uit water bestaat, betekent niet dat het daarom goed zou zijn voor een paard dat gevoelig is voor suikers. Heel veel HB paarden hebben stofwisselingsproblemen en suikers leveren daar een belangrijke bijdrage aan. Je gaat een diabeet ook niet aanraden om vooral een fles cola per dag te drinken want dat is ook water met een smaakje en suiker. De verklaring van Mw van Wezel is bovendien niet juist: naast 'water' ( de mens bestaat ook uit tig procent uit water) zit er veel meer in een wortel dan alleen kalium. Denk aan vet ( weinig) maar vooral ook vitaminen.

Hoe dan ook, als je je paard een keer een worteltje geeft dan is dat echt zo'n probleem niet. Maar om een maaltijd ermee te geven ( 1 of 2 kg per dag) op dagelijkse basis moet je in zo'n geval gewoon niet doen. Doe je het wel, vraag dan Mw van Weezel of ze je DA rekening ook wil betalen.

Ik snap je reactie. Ik vind meerdere berichten heel tegenstrijdt. Echter vind ik je argument over diabetes niet helemaal kloppen omdat dit 9 van de 10 keer met insuline word opgelost en dit niet bij een paard op die manier kan. Maar begrijp wat je bedoeld :)

Denk dat ik wel een zak ga bestellen. Heeft haf elke dag een peentje en mijn konijnen eten de rest :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:27

Jannepauli schreef:
Heel veel HB paarden hebben stofwisselingsproblemen en suikers leveren daar een belangrijke bijdrage aan.

Dus niet ALLE hb paarden.

Jammer dat je zo heftig reageert. Je weet niet eens hoe ik de vraag aan Mw van Weezel heb gesteld. En de vergelijking met diabetes en cola gaat totaal mank. En de vergelijking tussen mens en een wortel is voor mij ook een beetje raar. En ze zegt toch ook nergens dat je 1 tot 2 kg aan een hb paard kan geven? Dat heb ik ook niet aan haar gevraagd. Ze geeft antwoord op een vraag van mij. Ik denk dat ze zelf ook wel weet dat er vitaminen in zitten, maar nogmaals de vraag zoals ik hem gesteld heb, heb je nooit gelezen. Verder geeft zo ook aan dat sommige paarden gevoelig op wortels kunnen reageren....

Ik werd nl net als Ash erg onzeker over alle tegenstrijdige berichten aangaande het voeren van wortels. Daarom heb ik een voedingsdeskundige gezocht om het aan te vragen. Het is nl zo dat er bij dierenartsen ook weinig kennis is over voeding. Dit zit ook maar voor een klein deel in de opleiding.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:30

Maar als je twijfelt waarom zou je het dan toch geven? Van een keer een worteltje of appel gaan ze niet dood, maar ik geef ze zelden iets lekkers, juist omdat het nu zo goed gaat. Dan ben ik zelf ook niet bang voor een terugval, als ik ergens twijfel over voel doe ik het niet, want dan maak ik mezelf weer onnodig druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:44

Ja maar dat bedoel ik ook helemaal niet te zeggen.

Er werd iets over wortels gezegd en ik geef alleen maar aan wat ik erover weet of over te horen heb gekregen. Net als zoveel zaken bestaan er een heleboel tegenstrijdigheden op het internet. Iedereen mag iets roepen en zeggen. Omdat ik twijfelde heb ik informatie gezocht bij iemand waarvan je mag verwachten dat ze weet waar ze over praat en dat wordt vervolgens meteen afgebrand en mag ik Mw van Weezel de da rekening laten betalen?

Vind het gewoon jammer dat er zo gereageerd word. Ik bedoel het (in mijn ogen) alleen maar goed. Wil informatie delen.
Voor alle duidelijkheid is er ook nog een verschil tussen natuurlijke suikers (in bijv wortels,appels) en geraffineerde suikers (cola).
Algemene informatie
Winterwortel
De typisch Nederlandse winterwortel is heel populair. Geen wonder, want winterwortels zijn niet alleen erg lekker, maar ook heel slank (100 gram, 11 kcal) en supergezond; de winterwortel zit vol vezels, kalium, ijzer en caroteen (vitamine A). Deze groente wordt voornamelijk in Noord-Holland verbouwd. Winterwortels zijn bijna het hele jaar door te koop, alleen niet in de zomermaanden. De grote aanvoer is van oktober t/m januari. Koop altijd stevige exemplaren die er knapperig en fris uitzien. U kunt winterwortel enkele weken bewaren op een koele en donkere plaats, bijvoorbeeld in de groentelade van de koelkast. Schil de winterwortel met een dunschiller en kook de groente in water met zout en een snufje suiker in ongeveer 20 minuten gaar. Reken circa 250 gram winterwortel per persoon als u de groente gekookt serveert. Voor een salade is ongeveer 125 gram per persoon voldoende. Invriezen kan ook, blancheer de in plakjes gesneden groente, voor het invriezen, eerst 2 minuten in ruim kokend water. Gebruikt u stukjes winterwortel, dan is de blancheertijd 3 minuten.

--------------------------------------------------------------------------------

Hoofdbestanddelen
Eiwit totaal
0.5 g

Vetten totaal
0 g

Koolhydraten totaal
4 g

Energie (kcal)
19 kcal

Vetzuren, verzadigd
0 g

Vetzuren, enkelvoudig onverzadigd
0 g

Vetzuren, meervoudig onverzadigd
0 g

Water
93 g

Energie (kJ)
80 kJ

Mono- en disacchariden
3.4 g

Polysacchariden
0.6 g

-------------------------------------------------------------------------------

Vitaminen
Vitamine D
0 mcg
Vitamine A, uitgedrukt in IU
1200 IU

Vitamine E
0.6 mg

Vitamine C (ascorbinezuur)
1.5 mg

Vitamine B1 (thiamine)
0.02 mg

Vitamine B2 (riboflavine)
0.02 mg

Vitamine B3 (nicotinezuur, niacine)
0.3 mg

Vitamine B6 (pyridoxine)
0.03 mg

--------------------------------------------------------------------------------

Mineralen
IJzer, Fe
0.3 mg

Magnesium, Mg
3 mg

Fosfor, P
15 mg

Kalium, K
104 mg

Natrium, Na
200 mg

Zink, Zn
0.14 mg

Koper, Cu
0.04 mg

Selenium, Se
1.1 mcg

Vetzuursamenstelling
Cholesterol
0 mg

Overige
Vezels
1.7

Polyolen
0

Alcohol
0 g

Oh en bovenstaande heb ik uiteraard niet zelf bedacht, maar gewoon gekopiëerd, van de voedingsmiddelen index.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 16:03

Heftig reageren, afbranden? ik doe geen van beide!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:13

Ok, dan hebben we een meningsverschil. Het komt nl wel zo op mij over. Maar goed, dat doet er verder niet toe in dit topic.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:21

Mijn da zei juist dat ik ik mijn pony wat wou geven als beloning dat het beste een worteltje (groente) kon zijn, 90% water en geen paardensnoepjes of appels(fruit) veel te veel suikers. aldus hem :)

Maar goed, pony krijgt nu hooi en staat weer aantal uur op het land met graasmasker en krijgt elke dag een vitamine spuit. Het is een poeder, maar het mengt zo lastig zonder krachtvoer :+ dus ik maak het aan met water en trek het in een spuit. Ponylief vindt het heerlijk en vreet bijna de spuit erbij op. Via de da gekregen, is een grote pot van Synovium, vitamines en biotine.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 16:24

@ [***] Maar wat er wel toe doet, is dat je (naar mijn idee) de indruk wekte met je post dat het wel okay is om wortels te voeren en dat argument onderbouwd met een opmerking van Mw v Wezel. En daar ben ik het niet mee eens, tenzij het een enkel worteltje is. Maar een voerbak vol, zoals sommige mensen geven als vervanging van een maaltijd, is zeker niet goed.

Daarnaast: als je een paard af en toe een wortel wil geven is het handiger om af en toe bij de supermarkt een zak met 4-5 winterpenen te kopen dat de zakken die de voerhandelaren verkopen - wortels blijven helemaal niet zo lang goed ( schimmel, rotten) en zijn dan helemaal niet meer te voeren.

@Pony33- daar heeft jouw DA gelijk in - een wortel is beter dan een paardensnoepje. Een appel bevat maar heel weinig meer suiker dan een wortel, dus een paar schijfjes appel mag ook. Maar van beiden géén kilo's!

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:31

Alles met mate he? :)

Voorheen haald ik nog wel in de winter van die 25 kg zakken winterwortels voor 3 euro bij de welkoop, maar dat krijg ik nu niet snel genoeg op, rot allemaal weg -O- , dus dan maar weer wortels van de Aldi, zittne 7 ofzo in een bakje, met 3 paarden kan dat mooi :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:23

@jannepauli, dan heb ik waarschijnlijk de verkeerde suggestie gewekt. Ik wilde alleen maar aangeven dat ik van een voedingsdeskundige heb gehoord dat er niet zo ontzettend veel suiker in wortels zitten als dat er vaak beweerd wordt. Ik stelde mijn vraag nl aan haar ivm spierbevangen merrie. Zij geeft aan dat als je paard niet gevoelig is voor suikers er dus geen probleem is met het voeren van 1 tot 2 kg wortels p.d. Voor mijn gevoel werd mijn bericht uit zijn verband gerukt, maar goed dan had ik het misschien uitgebreider moeten beschrijven. Dat blijft altijd lastig met geschreven tekst zonder dat je, je gesprekspartners "live" ziet.

Ik wilde zeker niet de suggestie wekken dat je aan een hb paard 1 tot 2 kg wortels kan geven.

Mijn spierbevangen merrie die (na heel veel onderzoek) spierbevangen raakt van voordroogkuil, kan ik rustig 2 kg wortels op een dag voeren. Dit doe ik zeker niet ter vervanging van krachtvoer, dat krijgt ze nl niet eens.

Mits je paard dus geen problemen heeft is het in mijn ogen dus geen probleem om ze 1 tot 2 kg wortels te geven. Ik denk dat al het krachtvoer dat er over het algemeen gevoerd word veel meer kwaad doet.

Ik zie op internet (m.n. bokt) wel eens berichten voorbij komen dat er heel veel suiker in wortels zou zitten. Met de opmerking van Mw. van Weezel wilde ik dit ontkrachten.

Verder blijven we van mening verschillen denk ik, want volgens mij bedoel jij dat geen enkel paard 1 tot 2 kg wortels mag krijgen? Uiteraard is TE veel niet goed, maar op een paard van 500/600 kg ben ik van mening dat hij best wel iets meer kan hebben dan 1 wortel of een paar schijfjes appel.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:27

Hier ook volgens eva(van kliniek Den hoek)
Geeeeen wortelen geven,doe dan liever een appeltje.
Als je zo nodig wat wil geven.

Het is ons eigen idee dat we graag wat willen geven.
Of het toegevoegde waarde heeft is een tweede.

Mijn paard is net zo blij met der plakkie hooi die ze krijgt na het werk, als met een appel.
Alleen met haar hooitje is ze wat langer bezig.

Toevallig komen er nu een paar appeltjes van onze fruit boompjes.
En die mag ze op eten,wel geteld 1 partje per dag want snij ze in 4en :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:32

@roosa, maar wat is dan de motivatie om geen wortelen te geven en wel een appel?

Den Hoek is toch dat holistische gedoe van Laarakker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:38

grappige site: http://www.sugarstacks.com/fruits.htm

Wortels 12 gram = 3 suikerklontjes
appel 11 gram = 6 suikerklontjes

Natuurlijk klopt dit niet want de klontjes zijn geraffineerde suikers. Let wel, ik wil hiermee niet mijn gelijk halen danwel bewijzen, maar ik wil hiermee aangeven dat er dus van alles beweerd word en dat veel mensen (niet iedereen) hier op afgaan.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:47

Dat gedoe heeft al 2 keer mijn paard gered.
Mijn zus haar kwpner van het hoesten afgeholpen.
En menig paard met ziekte van lyme weer lekker in het vel gekregen,waar de regulier niet in verder kwam.
En kan nog wel 2 kantjes schrijven.
Dus vind het een beetje onaardig over komen met dat "gedoe"

Jou voedings deskundige geeft aan als je paard niet gevoelig is voor suikers,helaas zijn de meeste die in die topic langskomen dat wel.
Dus die hebben er wel een probleem mee.
En wat geeft een kilo wortelen voor toegevoegde waarde aan je paard.
Bestaat volgens jou het meest uit water.
Nou als ze dorst heeft,dan neemt ze maar een slokkie water.

Bij hb moet je gewoon ontzettend voorzichtig zijn,en een worteltje kan echt geen kwaad.
Maar het gaat over de hoeveelheden die jij omschrijft.
Voor een hber is dat echt niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:57

@roosa, je hebt gelijk wat betreft het woord "gedoe". Komt idd onaardig over. Ik las het later na, maar kon het niet meer wijzigen. Heb zelf slechte ervaringen met holistische dierenartsen en alternatieve therapieën. Heb zelf geen ervaring met Den Hoek. Mijn excuus voor mijn eerste reactie.

Mijn paard is lekker lang bezig met wortels (ik geef van die hele grote), dat is voor mij de toegevoegde waarde als ze in de winter wat minder lang buiten staat. Dus niet om haar te drinken te geven ;) . Ze krijgt het ook niet in één keer, maar ik verdeel het over 2x 0.5 kg. En dan is ze echt wel even lekker bezig.

roosa schreef:
Bij hb moet je gewoon ontzettend voorzichtig zijn,en een worteltje kan echt geen kwaad.Maar het gaat over de hoeveelheden die jij omschrijft.Voor een hber is dat echt niet goed.

Ik zeg ook in mijn eerdere posts ook helemaal niet dat je deze hoeveelheid aan een hb-er moet geven. Ik wil gewoon de informatie die ik heb gevonden delen. En waarom wel een appel en geen wortel was mijn eerdere vraag? Ik bedoel het niet verkeerd, maar ben gewoon geïnteresseerd in de argumentatie erachter.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:09

Hier voer ik mijn ex-HBer in principe geen appels en wortels meer. Wortelen heb ik altijd wel en krijgen de anderen wel. Zij krijgt er dan soms eentje voor de smaak. Maar meer durf ik niet aan.
Ik probeer met alles suikers te mijden, dus een beetje krom om dan wel wortelen te gaan voeren aan haar.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:12

Mijn pony is ook weer hb geworden door een overmaat aan wortelen.
Ik vind het raar dat de dokter zegt dat je gerust 1 kg kunt voeren.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat bijvoorbeel een shire meer kan hebben dane en shet k)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 08:15

@ [***] - laten we het dan maar houden op miscommunicatie :)
Ik heb jouw post anders opgevat dan je kennelijk bedoelde - op zich natuurlijk niet vreemd want dit topic gaat tenslotte over paarden die een stofwisselingsprobleem hebben dat in bijna alle gevallen kan uitmonden in hoefbevangenheid. En aangezien de stofwisselingsproblemen in de meeste gevallen veroorzaakt wordt door suikers (zetmeel+suiker in diverse vormen) is het al snel fout als je zonder toelichting schrijft dat wortels geen probleem zijn omdat er minder suiker in zit dan meestal beweerd wordt. Het gevaar zit erin dat iemand die maar vluchtig door dit topic heen leest de boodschap verkeerd oppikt en wel een grote hoeveelheid ervan gaat voeren. Daar willen noch jij, noch ik verantwoordelijk voor zijn toch?

Wat dat laatste betreft heb je gelijk: wortels zijn geen suikerbommen en in wortels zit inderdaad minder suiker dan in een appel.

Of een gezond paard beter in staat is om 1 of 2 kg wortelen ( per maaltijd) te verwerken daar wil ik geen uitspraken over doen - mijn credo is toch om als basis principe zo dicht mogelijk bij het natuurlijke voerpatroon van een paard te blijven. Netzomin als een paard genetisch zo geprogrammeerd is om alleen maar graan te eten, denk ik dat éénzijdige maaltijden uit bv alleen wortelen op de langere termijn, goed is voor een paard.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:25

Goed, het is mijn duidelijk! Heel erg bedankt voor alle uitleg. Sorry mocht ik de miscomminicatie hebben veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:30

@jannepauli, je hebt gelijk wat betreft het plaatsen van mijn bericht in een topic wat gaat over paarden met stofwisselingsproblemen. Heb het niet zo bedoeld. En ik wil idd niet verantwoordelijk zijn voor wat mensen uit dit topic op zouden maken. Daarmee is ook eigenlijk mijn punt meteen weer gemaakt, er staan zoveel tegenstrijdige berichten op internet dat het voor veel mensen niet meer duidelijk is wat nu waarheid is. Dat was eigenlijk het enige wat ik wilde zeggen met mijn bericht over wortels. Had ik beter in een ander (voedingsgerelateerd) topic kunnen doen ;)

Verder ben ik het zeker met je eens dat het voor een paard niet goed is om eenzijdige maaltijden te krijgen, zoals wortelen, granen, gras e.d.