[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:50

Ik zal het vertalen en hier neer zetten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:55

capopjekop schreef:
Nee dat idee heb ik niet, met hoeven krabben voelde ze gewoon koel aan. Maar dat zou ik straks nog eens goed moeten voelen. Heb jij mss een duidelijk plaatje waar je de hartslag kunt meten? Dat lukt mij nooit, want ik weet niet precies waar de koot zit.

Ik doe het alleen zonder het gebruik van mijn duim, je schijnt anders je eigen hartslag er doorheen te voelen

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:04

mysa schreef:
Ik zal het vertalen en hier neer zetten.

Super !

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:08

Ik ben ook wel geïnteresseerd in de vertaling, dus super dat je dat wilt doen! Nu ik oude foto's zit terug te kijken bedenk ik me dat Grietje de eerste keer ook in de winter bevangen raakte en afgelopen keer dus weer.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:08

ik heb geen idee,tot voor kort hadden ze hooi van vorig jaar,die meng ik nu met het hooi van dit voorjaar.

dit hooi krijgen ze overigens al jaren,andere 5 paarden zien er mooi slank uit en hebben geen klachten.
mijn eczemer is zelf eczeemvrij door het nieuwe voerbeleid

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:15

[/quote]

Ik doe het alleen zonder het gebruik van mijn duim, je schijnt anders je eigen hartslag er doorheen te voelen

[/quote]

Klopt helemaal! hartslag voelen doe je met je vingertoppen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:17

Ik heb nu contact met fourage.nl over graszaadhooi. Mochten ze ook kleinere bestellingen aan huis leveren dan is dat mss wel iets voor jou Dubbeldun?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:24

Ik heb heel arm/ eiwitarmhooi besteld bij sanders fourage, het was super fijn spul en ze kwamen het brengen.
Fijne service en helpen met afladen.

http://www.sandersfourage.nl/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:41

@jesito: per hoeveel heb jij ingekocht??
@COJK: ik hoor het graag :)

Wat een bijzonder ijzer heeft dat paard uit dat filmpje, de takken zitten zo dicht bij elkaar ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:54

Ik heb geen idee wat voor 'prikhooi' ik heb - het lijkt nog 't meest op Italiaans Raai dat ik bij een andere handelaar heb zien liggen. Daar lag ook engels raai en dat was wel een stuk zachter van structuur. Zal het bij gelegenheid zeker aan m'n hooiboer vragen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:55

50 balen, het zijn vrij grote balen, kosten vorig jaar iets van 5 euro en dan nog 20 euro voor het brengen.
Stuur hun een mail of bel effe, ik was er zeer tevreden over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:47

@jesito: over die afstand brengen is 20 euro netjes, maar bij mij komen ze vast niet, is helaas iets verder :)
Met 50 balen heb ik trouwens geen ruimte meer over voor 'normaal' hooi :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 15:13

Vanmorgen is de smid geweest en mevrouw P. staat weer keurig op de ijzertjes. Maar... herinneren jullie nog de foto die ik ooit eens plaatste van die vreemde vergroeiing op de hoefwand? Ik dacht eerst toen ik het ontdekte aan een hoornzuil maar dat is het niet:
Afbeelding
Het is de streep achteraan, richting de hoefbal, verticaal en ongeveer een krappe centimeter breed.

Nu is het gekke dat als je die plek ook maar zachtjes beroert met de vinger, ze meteen de poot omhoog doet en ze was ook behoorlijk lastig bij het bewerken van de hoef, alsof het pijnlijk was. De zool is keurig intact en als je in die omgeving er druk opzet, reageert ze helemaal niet. Ook de vorige keer bij het opnieuw beslaan was ze heel moeilijk op die plek. De smid kon nauwelijks de hoefwand vijlen, ze wilde telkens terugtrekken, en oortjes plat hoor, jawel. Het is overigens de hoef waar ze nu al twee keer haar ijzer op verloren heeft.

Het is wel enigzins off-topic en misschien moesten we maar 's een topic openen onder de titel "Vragen die ik altijd al aan mijn hoefsmid wilde stellen'.... :D mijn smid wist niet wat hij ervan moest denken. Iemand van jullie misschien een idee?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:24

DubbelDun schreef:
@jesito: over die afstand brengen is 20 euro netjes, maar bij mij komen ze vast niet, is helaas iets verder :)
Met 50 balen heb ik trouwens geen ruimte meer over voor 'normaal' hooi :)

Gewoon even bellen en vragen, tegen mij zeiden ze dat ze eigenlijk heel nederland wel leveren.
Vragende mensen zijn te helpen, toch.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:30

Jannepauli schreef:
Nee joh, dat zaad wordt er juist uitgehaald want voor dat doel wordt dit gras juist gekweekt. ;)
Misschien moet je bij je hooiboer 's even vragen of hij het heeft - het wordt ook wel 'pensprik' genoemd omdat het eigenlijk voornamelijk bestemd is om voor koeien gebruikt te worden - het is stevig ruwvoer en stimuleert dus pens en darmen.
Of het in jouw geval aan te bevelen is weet ik niet.. je noemde immers al dat je paarden vaak aan de dunne mest zijn -- mijn Fries heeft er geen probleem mee, maar Pauli wel. Als ik graszaadhooi voer, zit er veel onverteerd hooi in haar mest en die is ook dunner dan normaal. Ondanks de Yea-Sacc die ik haar nu dagelijks geef.

:o Kom even binnenvallen, Jannepauli....... graan wordt normaal gesproken ook uit het stro gehaald! Stro is ook maar een restproduct, netzoals graszaadhooi :+

Karin

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:40

Jannepauli schreef:
Het is wel enigzins off-topic en misschien moesten we maar 's een topic openen onder de titel "Vragen die ik altijd al aan mijn hoefsmid wilde stellen'.... :D mijn smid wist niet wat hij ervan moest denken. Iemand van jullie misschien een idee?

Heb je die oude foto die meer van opzij genomen is ook nog ?
we hebben tenslotte twee hoefsmeden in het topic ;) , dus wie weet...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 15:44

Ja vast wel.. maar tussen 1000 foto's in 'n photobucket is die wat lastig terug te vinden. Misschien maak ik maar beter even een nieuwe!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:45

Ik lees hier heel veel over het voeren van graszaadhooi aan de paarden. Wij telen zelf graszaad en na het oogsten laten wij de grasmat weer doorgroeien als paardenwei. Wij zijn al eens een veulen verloren door vergiftiging door endosulfan en dan niet de door mensen aangebrachte versie, maar de vorm waarin het graszaad hetzelf aangemaakt had. Wij hebben van de graszaadleverancier het veulen vergoed gekregen en erna is een hele kettingreactie ontstaan in de graszaadwereld. Er was toen al bekend of het product geschikt was voor veevoeder, alleen de variant waar wij tegen aan liepen, was nog niet bekend. Door ons voorval wordt in het vervolg alle graszaadsoorten gescreend op van "nature aanwezig" endosulfan.
Graszaadhooi (of gras) is een monocultuur en wordt gewoon bemest en gespoten tegen onkruid (net als stro). En net als bij stro, wordt het zaad eruit gehaald.
Vraag dus goed aan je leverancier of het endosulfan-vrij is (de meeste leveranciers zijn hiervan op de hoogte) en omdat het een monocultuur is, kan het goed vermengd worden met ander hooi.

JP, de mijne heeft ook zo'n streep RV (alleen iets minder duidelijk), is ook extreem gevoelig bij het afnemen van het ijzer en weer bij het onderslaan. Hij is wel een tikkie kramperig op zijn rechtervoorbeen, daar hebben we het ook een beetje mee afgedaan. Alleen toen hij zwaar onder de pijnstillers stond, gaf hij zonder problemen zijn been en kon gewoon beslagen worden. Het heeft ook de neiging in te scheuren op de scheur, maar omdat hij heel goed bijgehouden wordt, is dat in toom te houden. De smid had ook geen verklaring voor de verticale lijn.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:48

gevonden JP ;)

Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:52

@Setteke

Welke soort graszaadhooi telen jullie ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 15:54

Jaaaa!!!! Dat is 'm LC - wat een goeie detective ben jij!!
En nou maar hopen dat er een smid langskomt! :D
Het gekke is dat ze niet eens zo gevoelig was met beslaan zelf, maar de hoefwand aanraken is "not done" op het ogenblik..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:00

Jannepauli schreef:
Jaaaa!!!! Dat is 'm LC - wat een goeie detective ben jij!!

gevonden door de handige zoekfunctie van Bokt
best knap voor iemand die nog stamt uit het stenen tijdperk, toch ? }>

Misschien moet je er even bijvertellen dat het voor de HB een quartercrack was ;) ,
Laatst bijgewerkt door lolclub op 14-10-10 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:00

Engels raai, rietzwenk, roodzwenk (zal straks even vragen wat nog meer :D ). We hebben nu een gazontype, waar de paarden de winter over op staan (en ja, altijd even vragen of het kan voor de paarden). Een gazontype en het type voor bijvoorbeeld golfbanen zijn veel en veel malser en worden graag door de paarden gegeten. Alleen bij dit type is dus vaak endosulfan gebruikt/toegevoegd.
Wij laten de fouragehandel de balen maken en verkopen ze dus door. Maar wij gebruiken alleen de graszaadsoorten die endosulfan-vrij zijn.

Ja, ik ben ook heel benieuwd, wat die lijn/scheur nu betekent?

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:04

lolclub schreef:
@RonAalders

Dank je voor de uitleg ;) ,

Is de C-E Width en de H-L zone een vast gegeven (gemiddelde) bij een paard (eventueel rasgebonden) of zou je per geval moeten uitgaan van een set basisfoto's gemaakt voordat het paard een sinker heeft gekregen om dit vast te kunnen stellen ?

De palmar Angle en de Sole depth : wat is nou de ideale hoek / zooldiepte bij een gezond paard met goede hoeven ?

Eigenlijk valt er alleen maar statistisch wat te zeggen over de kernwaarden. De CE schommelt tussen 0 en 10 a 15mm. De HL zone zit rond de 15mm bij de meeste rassen, warmbloeden waar in Nederland en Duitsland veel mee gewerkt wordt (rij- en tuigpaarden) tegen de 20mm. Zooldikte 20 a 25 mm, maar 30 is natuurlijk geen probleem. 50 echter vaak weer wel, om maar wat te noemen.

Het gevaar van deze cijfertjes is echter dat ze een schijnzekerheid geven. Afwijkingen van deze maten hoeft niet te betekenen dat je paard een probleem heeft. Evenzo kan een paard die wel binnen deze maten valt, de grootste problemen hebben.

Basis foto's zijn eigenlijk verplichte kost voor ieder sportpaard. Bij voorkeur eens per jaar. Inderdaad zijn de maten afhankelijk van de grootte van de voet, en zullen bepaalde typen beslag met name de PA en vaak de CE kunnen beïnvloeden.

Nogmaals dit soort zaken gaat eigenlijk te ver voor een website als deze omdat er veel meer komt kijken bij de beoordeling van röntgenfoto's. Alleen al de positie van het röntgenapparaat en de plaat spelen al een grote rol. En dan is de foto nog niet eens gemaakt! Door bijvoorbeeld het object een grotere afstand te geven t.o. van het röntgenapparaat komen de te meten maten als gevolg van de divergerende stralen uit de röntgenbuis er ook anders uit. Ook de exacte hoogte bij het nemen van de foto speelt een rol. Hier speelt bovendien dat de plaat afstand ten opzichte van het object (de poot in kwestie dus :D ) niet altijd -zeg maar nooit- op de ideale afstand kan worden gezet. Immers bij het gemiddelde rijpaard moet de dierenarts al blij zijn dat het paard even stil staat.

Neem dan ook bij twijfel altijd contact op met je dierenarts en de hoefsmid!

Afbeelding

Ronald Aalders
Laatst bijgewerkt door RonAalders op 14-10-10 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:05

setteke schreef:
Engels raai, rietzwenk, roodzwenk (zal straks even vragen wat nog meer :D ). We hebben nu een gazontype, waar de paarden de winter over op staan (en ja, altijd even vragen of het kan voor de paarden). Een gazontype en het type voor bijvoorbeeld golfbanen zijn veel en veel malser en worden graag door de paarden gegeten. Alleen bij dit type is dus vaak endosulfan gebruikt/toegevoegd.
Wij laten de fouragehandel de balen maken en verkopen ze dus door. Maar wij gebruiken alleen de graszaadsoorten die endosulfan-vrij zijn.

We hebben het hier in het topic al vaker gehad over dat juist de graszaadteelt bestemd voor voetbalvelden en dus ook blijkbaar gazons en golfvelden niet geschikt is voor paardenvoer.
Er werd alleen gesproken over een Lolitrem bacterie/schimmel, is Endosulfan hetzelfde misschien ?